Montefrío

Coordenaes: 37°19′16″N 4°00′40″W / 37.321111111111°N 4.0111111111111°O / 37.321111111111; -4.0111111111111
De Wikipedia
Montefrío
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Montefrío Maria Remedios Gamez Muñoz
Nome oficial Montefrío (es)[1]
Códigu postal 18270 (Montefrío, Lojilla y Milanos)
Xeografía
Coordenaes 37°19′16″N 4°00′40″W / 37.321111111111°N 4.0111111111111°O / 37.321111111111; -4.0111111111111
Montefrío alcuéntrase n'España
Montefrío
Montefrío
Montefrío (España)
Superficie 253.92 km²
Altitú 833 m
Llenda con Alcalá la Real, Íllora, Villanueva Mesía, Loja, Algarinejo, Priego de Córdoba y Almedinilla
Demografía
Población 5376 hab. (2023)
- 2754 homes (2019)

- 2679 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 21,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
montefrio.es
Cambiar los datos en Wikidata
Vista de Montefrío.

Montefrío ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte septentrional de la contorna de Loja, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos granadinos d'Íllora, Villanueva Mesía, Loja y Algarinejo; colos conceyos cordobeses de Priego de Córdoba y Almedinilla; y col jienense d'Alcalá la Real.

El conceyu montefrieño entiende los nucleos de población de Montefrío —que s'asitia ente dos tajos engarraos y dos ribayos colos sos respeutivos regatucos— y Lojilla, según les pedaníes tremaes de Bilanos, Los Molinos, La Viñuela, Fortaleza, Corcoles, Los Xitanos, Rincón de Turca, Campu Humano, Los Hospitales y Barates. Ta allugáu nes estribaciones de la Sierra de Parapanda.

Montefrío foi declaráu Conxuntu Históricu-Artísticu Nacional en 1982. N'ochobre de 2015 foi consideráu pola prestixosa revista National Geographic como unu de los pueblos coles 10 meyores vistes de tol mundu.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Montefrío tien los sos oríxenes nes primeres civilizaciones qu'ocuparon la península ibérica. La so historia foi marcada pol pasu de los pueblos que s'asitiaron nes tierres de lo que güei ye'l términu municipal de Montefrío. Dende tiempos remotos esistieron distintos poblamientos, que los restos arqueolóxicos dexen estudialos. Sobremanera na paraxa de "Les Peñes de los Xitanos", llugar asitiáu a unos cuatro quilómetros de Montefrío, pela carretera de Íllora. Nesti llugar atopen delles cueves: la de les Tontes, les Cabres, Raja de la Mora, cueva Alta, cueva de la Calandria, etc; el pobláu de los Castillejos, y trés necrópolis megalítiques: El Castellón, La Camarilla, y el Rodiu.

Anque de menor importancia, tamién se caltienen muertes nel monte conocíu como la Sierra de la Cazuela, d'otru pobláu, probablemente de cazadores, de que les sos cases alliniaes queden solamente los cimientos y parés de piedra ensin llabrar. Nun yeren bien numberoses y güei solo queden d'elles escasos restos por ser derrotos aquelles paraxes nos últimos años. Próximes al pobláu había munches sepultures megalítiques. Son de forma rectangular empobinaes escontra l'este y lleven cámara funeraria y antecámara de les ufriendes al muertu ellí soterráu. Taben cubiertes de grandes lloses y en munches d'elles hanse atopáu hachos de pedernal, puntes de flecha, cuchiellos tallaos.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

El poblamientu más antiguu, que se determinó na estratigrafía de delles cueves como la de Les Tontes, data del Neolíticu Mediu nel 4500 antes de Cristu. Nun momentu más avanzáu del periodu fúndase al campu el pobláu de Los Castillejos que, na Edá del Cobre, va vese arrodiáu de les necrópolis megalítiques. El pobláu siguió esistiendo en dómina íberu-romana y la zona amuesa restos d'ocupación mientres la Edá Media.

Esti pobláu ta arrodiáu d'un singular relieve de naturaleza caliar con numberoses diaclases, grandes bloques cayíos y derrumbes producíos por pequeñu torques, de tal manera que'l conxuntu averar a un relieve cársticu, con terraces y zones amesetadas, sobre escarpes fácilmente defensibles, nos que s'abrir numberoses cueves y coronando la terraza más alta de les Peñes de los Xitanos. El so accesu más fácil ye pela puerta oeste, que ye la parte que mira al caserío de Los Guirretes.

El llugar ta a unos 1.000 metros d'altor sobre'l nivel del mar, mide d'este a oeste unos cientu venticinco metros, y el so anchor esti unos 25 metros. Na cara oeste ta la cueva de les Cabres, escavada y esplorada por Mergelina que lu punxo tal nome. Na parte opuesta ta la cueva Alta, nun tayo más fondu ya irregular, tando consideraes como habitaciones del pobláu.

El Departamentu de Prehistoria de la Universidá de Granada efectuó nel pobláu dos intenses campañes d'escavación en 1971 y en 1974, nes que se pudo llograr una completa secuencia estratigráfica del mesmu, que s'empecipia nun ambiente puramente neolítico de la Cultura de les cueves y perdura hasta la introducción de los primeros elementos de la Edá del Bronce Inicial, ocupando por tantu un ampliu periodu que puede cifrase aproximao ente'l 3000 y el 1800 e. C.

Cinco fases culturales[editar | editar la fonte]

Fase I: Neolíticu Tardíu, en redol al 3000 e. C. L'estudiu de la fauna pon de manifiestu qu'esti grupu tenía una estructura económica eminentemente pastoril, basada en fataos d'oveyes, cabres y bóvidos, y afecha a un paisaxe montascoso de monte como suxure'l tipu de caza.

Fase II: ente'l 2800 e. C. y el 2600 e. C. Los estratos d'esta fase presenten un aumentu nos sos porcentaxes d'animales selvaxes y un amenorgamientu de los ovicápridos y teniendo en cuenta que los llabradores tán obligaos pa protexer los sos campos a cazar un gran númberu d'herbívoros xabaces de la redolada y que sicasí les cultures pastoriles amuesen escasa propensión a la caza, puede concluyise que s'empecipia agora un desenvolvimientu de l'agricultura como base de la economía de la población de les Peñes de los Xitanos. Estes aportaciones debieron de consolidar los primeros síntomes de vida al campu, estendiéndose la zona del hábitat a gran parte de la terraza de Los Castillejos, y tresformándose el tipu de vivienda que, anque nun tea abondo documentada, puede suponese que se trataba de pequeñes cabanos construyíes con materiales orgánicos y folla.

Fase III: entamu de la Edá del Cobre. Trátase d'una fase de transición na qu'apaez una serie d'elementos que correspuenden cronológicamente al horizonte Los Millares I, y empecípiense nel pobláu de Los Castillejos les primeres actividaes metalúrxiques, detectaes nun momentu avanzáu d'esta tercer fase gracies a l'apaición de restos d'escoria de cobre. Caltiénse una economía claramente agrícola, que sigue les bases establecíes nel periodu anterior.

Fase IV: Cobre Plenu. Nun momentu paralelu a Millares II, y ve l'apaición de los primeros fragmentos de Vasu Campaniforme d'estilos marítimos y puntillado, que van ser sustituyíos por otros estilos na siguiente fase. Restos de plantes de cabañes de construcción sonce con pequeños zócalos de piedra, de los que se caltienen una o dos filaes mal dispuestes. Les sos plantes son arredondiaes (circulares o ovales). Dada la probeza de la so construcción, les cabañes hubieron de tener curtia duración, lo que queda patente pol fechu de la superposición de dellos estratos de destrucción de les parés, acomuñaos a capes de quema, nos qu'apaecen compactes mases de folla endurecida pol fueu con calquieres de cañes, prueba de que les parés hubieron de ser de ramasca embadurnado con folla. Les actividaes testiles paecen amosar un fuerte desenvolvimientu, teniendo en cuenta la bayura de fusayoles de magre, cuernucos acoldaos y l'apaición per vegada primera de grandes peses de telar de forma rectangular o oval. Como elementos importaos que testifiquen la puxanza del pobláu mientres el Cobre Plenu cabo destacar los primeros oxetos de marfil y dellos botones cónicos de pequeñu tamañu con perforación en V na base. La metalurxa del cobre cobra cierta puxanza, siendo relativamente numberosos los preseos, ente los que pueden citase un cuchiellu de fueya curva del tipu Vila Nova de São Pedro, un puñal de llingüeta trapezoidal de tipoloxía campaniforme, escoplos de seición delgada y dellos punzones de seición gruesa.

Fase V: Cobre Tardíu y Final. Paralelu nel so momentu avanzáu al Bronce Inicial de los focos almerienses (entamu de la Cultura del Argar). Restos de construcciones con gruesos zócalos rectos de piedra que dacuando formen ángulos y tienen una grosez d'unos 8 dm con una media de 6 o 7 filaes de grandes piedres superpuestes trabaes con folla amarellentao; en dellos casos adosáronse bancos corríos de piedra barro pel interior de les parés. Tamién s'atopen bona cantidá de piedres de tamañu grande, testigos d'un usu de la piedra nes viviendes a mayor escala y por tanto de la mayor solidez de les construcciones del pobláu nesti momentu avanzáu del mesmu. Estos cambeos na téunica de la construcción queden tamién reflexaos nos fondos cambeos que se reparen na tipoloxía de los elementos materiales. Asina, por casu, ente los fragmentos de campaniforme apréciase la desapaición total del estilu marítimu, l'entueyu de los motivos na decoración de peñe y l'apaición de los primeros fragmentos de campaniforme incisu d'estilu Ciempozuelos, que lleguen a imponese. Dientro de los materiales cerámicos de nueva apaición destaquen delles formes que darréu van tener ampliu desenvolvimientu na Edá del Bronce de la rexón, como los vasos con carena a mediu altor y les grandes olles y orzas p'almacenamientu d'alimentos que yeren desconocíes nes fases anteriores. L'últimu horizonte del xacimientu escaváu, empecipiar cola fundación d'un hábitat ibero-romanu, tres un llargu periodu en que'l llugar tuvo abandonáu.

Necrópolis megalítiques: nes árees del Rodiu y La Camarilla. En dambes árees, l'estudiu realizar C. de Mergelina quien, en 1941-42 recoyó datos sobre unos 29 dólmenes. Los sepulcros son de pequeñes y medianes dimensiones, de cámara trapezoidal o rectangular, con una puerta d'entrada formada por dos bloques o piedres y tierra. Tán construyíos con grandes piedres, menos unu, que cunta con un apareyu mistu d'ortostatos y murios de mampostería. La mayoría de los dólmenes atopábense violaos dende antiguu, sicasí, refundien bastantes datos sobre los rituales funerarios emplegaos. Tocantes a les dotes, amuesen el llargu emplegu de les necrópolis mientres tola Edá del Cobre y entamos del Bronce Pleno. Ente les pieces cerámiques figuren concos semiesféricos, de casquete esféricu, lenticulares, etc; olles globulares y vasos carenado. La industria lítico ta representada por cuchiellos, fueyes, elementos de focete y puntes de flecha de xil y por hachos y cuentes de collar. Ente les pieces de metal figuren puñales, espaes, puntes de flecha, punzones y oxetos d'adornu como cuentes y espirales. Otros elementos son conches furaes y brazaletes de pectúnculo.

Hiponova. Romanos y visigodos[editar | editar la fonte]

Nos restos del llamáu Pobláu de los Castillejos, ye onde al paecer, asitióse más tarde la conocida Hiponova, a la que faíen referencia esplícita los xeógrafos romanos Plinio y Estrabón, enmarcada na antigua ruta que xunía esta zona coles mariñes de Málaga. Ellí atopáronse monedes de la dómina romana y una acrópolis, que da fe de la so esistencia histórica.

Polos historiadores romanos sabemos que, vencíos los cartaxineses, Colca que yera cacique de munchos pueblos granadinos, sublevó Les Alpujarras contra los romanos, aguantándose al Pretor Marco Elvio y ganando a les lexones de Cayo Sempronio, quien morrió nuna batalla. Otru de los xenerales romanos llamáu, Cayo Flaminio, tamién estableció parte de los sos campamentos en Montefrío. La dómina romana carauterizar pol desenvolvimientu de les ciudaes. Les tribus son obligaes movese de los sos poblaos d'altor y habitar nos nuevos nucleos de población, que se formaron nos puntos estratéxicos, y nes cortiles que fueron campamentos militares mientres les guerres d'ocupación. Nel Regueru de Bilanos, atópase una pequeña ponte, fechu con piedres llabraes, al que siempres se conoció como la Ponte Romana.

Los visigodos tamién dexaron la so buelga: Atopáronse restos decorativos correspondientes al Sieglu VI. Una piedra llabrada que pertenez al segundu periodu d'evolución de l'arquiteutura visigoda. Nella apaez l'arcu de ferradura y ye posible que perteneza a dalguna ermita o ilesia, de dichu sieglu en Montefrío, al igual qu'otres esistentes en diversos llugares España. Como se sabe, los más fieles aliaos de Roma fueron precisamente los Visigodos, de xuru foi en tiempos d'aquéllos, cuando dalgunos asitiáronse equí, frutu del tránsitu qu'esistía dende la mariña a los terrenes montascosos, al traviés de l'antigua ruta, qu'antes se mentaba, en referencia a Plinio y Estrabon.

A principios de los ochenta, na fastera baxa del Cuetu del Castillón, afayáronse una trentena de tumbes perfectamente alliniaes en fileres y dempués atopáronse venti más, d'iguales carauterístiques, toes elles del sieglu VII. Anque como se comprobaría más tarde fueron utilizaes en dómines posteriores. Tou ello supunxo una gran meyora pal estudiu de los asentamientos Visigodos na zona d'Andalucía Oriental.

D'otru llau tenemos una publicación del arqueólogu de M. Tarradell coles resultancies d'una escavación realizada nes proximidaes del Cortixu del Romeral, nes proximidaes de Montefrío. Ellí apaecieron dos sepultures en "cista", una totalmente destruyida y la otra formada por lloses toscamente tallaes. La dote de la primera consistió nun olpe de cerámica color marrón con una asa y círculos paralelos fechos a tornu, alredor del banduyu, y un brazalete de bronce ensin decoración. Na otra apaeció un xaque asemeyáu a l'anterior y una sola cifra de bronce. Estes sepultures nun s'atopaben aisllaes, porque a poca distancia, frente al mesmu Cortixu del Romeral, revisáronse los restos d'otros siete, del mesmu tipu, toes bien deterioraes. Cronológicamente podemos asitiar estes, a la fin de la dómina romana, acasu con ascendencia visigoda, basándose, tamién, nel tipu de la cerámica atopada.

Dómina andalusí[editar | editar la fonte]

Sería en Hiponova onde se llegó a consolidar el pueblu hasta la dómina andalusí, qu'empezó nel añu 711 aproximao, espandiéndose, principalmente, pela zona meridional. Los antiguos historiadores andalusíes denominaben al actual Montefrío col nome de "Montefrid", pallabra que, en ciertu mou yera idéntica a la romana. Montefrid pertenecía a la Cora d'Elvira. Cuando Ibn al-Jatib describe les distintes zones del Reinu Nazarí de Granada, diznos d'Íllora y Montefrío: "...ente dambos yeren una mina d'escelente trigu y de caza, y sitiu de ganaos...".

El Mons Frigidus de los llatinos y el Montefrid de los andalusíes, nel so tiempu, tuvo que formar parte d'una ruta milenaria, que partiendo de Torre del Mar y Vélez-Málaga, siguía pol Puertu de Zafarraya pa faer alto en Alhama de Granada y depués, por Montefrío, llegaba a los campos cordobeses y el Valle del Guadalquivir.

Corría l'añu 1352 cuando'l Rei granadín Abú Abdalá-Yusuff, mandó construyir una fortaleza nos terrenes de La Villa, considerando'l llugar de gran valor estratéxicu, pa la defensa de les sos fronteres.

Llueu la población de Hiponova foise treslladando, escontra l'abellu que-yos ufiertaba la nueva alcazaba nazarí, al abellugu de les sos muralles. Montefrío formó parte de les llendes del primitivu Reinu de Granada, pos la so situación yera vital pa la defensa del sector noroccidental. La villa, al amparu del so castiellu, constituyía un escelente bastión defensivu, pos un tayo fondu apoderaba la fortaleza dende la so inexpugnable y estratéxica situación militar, defendiendo'l camín de Granada.

Dende la fortaleza controlábense les posibles penetraciones y, según dellos historiadores, tamién collaboraba con Íllora nel control de los caminos que partíen d'Alcalá la Real; asina mesmu, tamién taba en comunicación con otres talayes y fortaleces como Moclín. Toes estes fortificaciones y castiellos cercanos a la frontera cristiana de Xaén, teníen la misión de hostigar toa esta frontera enemiga, que la so primer avanzada foi Alcalá la Real (antes de la conquista llamada Alcalá de Benzaide) dende 1.342.

Xunto al castiellu, llevantáronse diverses torres óptiques que formaben un sistema defensivu complexu. Ente elles, les del Cortijuelo, de los Aniellos y de los Guzmanes. Estes talayes comunicar ente sigo y colos castiellos asociaos, por aciu señales lluminoses o de fumu. Taben asitiaes en llugares altos y serrapatosos, pa xixilar el terrén qu'apoderaben.

Fueron numberosos los intentos de conquistar la villa, unu d'ellos en dómina de Xuan II que, acompañáu pol Condestable Álvaro de Luna y un exércitu espedicionariu, coló colos sos huestes escontra Montefrío, acampando a 10 km d'Alcalá la Real, nuna paraxa conocida como "Cabeza del Carneru", onde soportaron l'acción d'una fuerte y furiosa nube, estropiando parte de les provisiones y a puntu de perecer los homes.[ensin referencies]

Tamién Enrique IV, intentó la conquista de la villa en numberoses ocasiones, podemos citar les escaramuzas realizaes nos meses de xunu-xunetu de 1455 y 1457, anque la más seria foi l'asocedida a finales de 1463 y principios de 1464 entamada pol Condestable Miguel Lucas d'Iranzo.

De too esto, podemos sacar la conclusión del papel tan importante que desempeñó dende'l puntu de vista militar y defensivu na guerra contra castilla. Entá pueden trate restos de muralles de l'antigua fortaleza, amás esistió una segunda muralla defensiva que paez ser protexía les viviendes de los arrabaldes o barrios que diben surdiendo extramuros.

Los Abencerrajes y el rei Ismail en Montefrío[editar | editar la fonte]

Los abencerrajes formaben una especie de cla bien fuerte que, nel intre de la historia del reinu nazarí, influyó decisivamente nel desenvolvimientu de los acontecimientos.

En tiempos del reináu de Muhammed X el coxu (1445-1453), los Abencerrajes taben descontentos col nuevu rei pola tiranía qu'exercía; puesta esta familia acordies con Xuan II de Castiella cruciaron la frontera cerca de Montefrío, llevándose con ellos al príncipe Ismail, primu hermanu del monarca, y nel llugar conocíu poles Angosturas, nel camín escontra Alcalá la Real, los caballeros cristianos d'aquel sector fronterizu y principalmente el Conde de Cabra, Diego Fernández de Córdoba, proclamar rei de Granada.

Instalando nel castiellu de Montefrío la so corte, per espaciu de 7 años, nomóse decimoctavu rei de la dinastía nazarita col nome d'Ismail III, (el aben Ismail de les cróniques cristianes). La so esmolición foi llibrase de les correríes del so primu quien lo consideraba un rival insignificante, equivocadamente, yá que el príncipe y los sos partidarios dende la fortaleza de Montefrío nun dexaren de trabayar pa destruyir al rei granadín, cuntando colos munchos partidarios que teníen na so corte.

Asina cesaron les discordias ente los cristianos, Juan mandó a Ismail un poderosu exércitu pa la llucha contra'l rei de Granada, el so primu; yera l'añu 1453 cuando salió de Montefrío para Granada. La vanguardia del exércitu formar los Abencerrajes que, llegando ante les muralles, provocaron al monarca faciendo que'l pueblu trescalárase y los descontentos xunir a Ismail. Este refugó les tropes que salieron de la corte de Muhammad, que tomó una midida desesperada faciendo apuntase a encomalo a los granadinos, lo que provocó un motín encabezáu pol barriu del Albaicín y secundáu por otros barrios que se fixeron dueños de la ciudá dando vives a Ismail.

Ismail presentar en Granada, siendo recibíu con entusiasmu pol pueblu, y proclamáu rei, col nome de Yusuf V. Afixo la paz col rei de Castiella Enrique IV, pero la so salú fíxo-y retirar se a Almería col so xenru, acabando los sos díes en 1.465 aquel que fuera rei de Montefrío. Reinó en Granada mientres unos meses de 1445 y dende 1462 a 1463, ente los dos fases del sultanatu de Saad, zirita, que foi'l padre d'Abul Hassan y güelu de Boabdil, l'últimu rei nazarí.

Conquista de Montefrío[editar | editar la fonte]

Nel añu 1483 empecipióse la etapa definitiva pa la conquista del Reinu de Granada, ordenando los Reis Católicos una serie d'operaciones béliques que foliaren el poder musulmano. Asina'l 1 de xunu, el rei Fernando dio orde al Conde de Cabra d'afarar y baltar el términu de Montefrío; 3 años más tarde la conquista de Montefrío sería una realidá, la empresa rematar con ésitu'l llunes, 26 de xunu de 1486.

Numberosos autores falaron de la invulnerabilidad del castiellu. Podemos destacar a Francisco Henríquez de Jorquera que narra asina los acontecimientos:

"tomándose la villa de Moclín con tanta facilidá, determináronse los Reis Católicos, de non "dexase cosa tras" y de que se fora a sitiar la fortaleza de Montefrío. Asitiada nun llugar bien fuerte y bien averáu. Pa ello dieron órdenes al Duque del Infantado, al Maestre de Santiago, al Marqués de Cádiz y de Villena, y a otros munchos caballeros, por que fueren acompañando al Rei pa pone-y sitiu, quedando en Moclín la Reina con gran númberu de xente. Y empezando a colar l'exércitu'l martes 20 de xunu, púnxose-y sitiu a la villa de Montefrío a otru día siguiente".

La conquista de Montefrío, xunto a la de Loja, Íllora, Moclín y Colomera tomaes con anterioridá, supunxo un duru golpe pal normal desendolque de les actividaes nazaritas, yá que tres esta campaña de conquistes, los cristianos tuvieron nes sos manes la posibilidá del laboreo de la vega granadina y el control de les comunicaciones con Málaga que d'equí p'arriba namái podíen efectuase per rutes llargues y difíciles.

Terminada la campaña con tomar de Montefrío y Colomera, los Reis Católicos emponer escontra Santiago de Compostela, con cuenta de cumplir el votu al Apóstol y pidi-y ayuda pa la difícil empresa de la ocupación de Granada que pensaben entamar darréu.

Dómina cristiana[editar | editar la fonte]

Ocupaes polos reis Católicos les fortaleces y villes de Guadahortuna, Montejícar, Iznalloz, Colomera, Moclín, Íllora y Montefrío, dexaron una guarnición militar y ordenaron qu'estos siete poblaciones, a les que concedieron el títulu de villes, pagaren un tributu consistente n'abastecer l'acabante conquistar ciudá de Granada, quedando so la so xurisdicción. Don Fadrique de Toledo foi nomáu Capitán mayor d'estos siete villes que fueron suministraes de suministru d'artillería.

Sería nomáu Alcaide, de la nueva conquista, Don Pedro Afán de Ribera. Los habitantes del llugar quedaron como mudéxares, y los que nun quixeron suxetar al poder católicu, fuxeron hasta la contorna de l'Alhambra.

Ilesia de la Villa[editar | editar la fonte]

Los Reis Católicos, mandaron construyir nel Castiellu, una ilesia, tal como venía siendo costume, nellos, al conquistar dalguna fortaleza mora. Termináronse les obres nel añu 1507.

Nel añu 1541, cola lliberación de los fondos de fábrica y el desenvolvimientu económicu de la zona tuvo de pensase n'anovala y ampliala. Pa ello foi llamáu Diego de Siloé, quién cola ayuda del alarife Francisco Hernández, ellaboraron una primera traza que nada tien que ver cola actual una y bones el proyeutu foi refugáu polos vecinos, a los que nun gustó.

En 1549, allegó de nuevu Siloé, con un proyeutu remozado que ye'l que dio llugar al edificiu que se caltién na actualidá. Este presenta una planta rectangular, d'una nave y dos capilla llaterales, torre y capiya bautismal. Remontándose a la dómina de la so construcción, atopamos con un Montefrío d'unos 5.000 habitantes y con un gran desenvolvimientu agrícola y ganaderu. Por ello, la mendicante Orde de los Franciscanos, instalar nel llugar, onde había xentes de la nobleza y con dineru abondo pa dar cuantiosas llimosnes, fundando un hospiciu qu'ellos mesmos rexentaben.

Esta Orde atopó en don Juan de Vílchez Entrena Pasaes Valenzuela, capitán del Exércitu Real y familiar del Santu Oficiu de la Inquisición según na so esposa doña Isabel Ramírez de Texada y del Arcu Valenzuela unos magníficos benefactores que donaron el dineru abondo pa la construcción d'un templu, que completaría'l conventu qu'estos flaires empezaron a construyir a extramuros de la población nel llamáu Cuetu del Calvariu.

La repoblación de la Villa[editar | editar la fonte]

Los aspeutos demográficu y económicu de la villa fueron los que más dificultaes presentaron a los monarques castellanos y ello debió a dellos factores; per un sitiu la guerra causó graves estragos nos campos de cultivu y, nel casu de Montefrío, pola so condición de villa fronteriza, siempres espuesta a correríes, esistía un continuu factor de desequilibriu que repercutía negativamente na población y na producción; per otru llau, cuando la población musulmana abandonó la villa, producióse un vacíu demográficu qu'obligó a realizar un plan d'inmigración de pobladores cristianos, esti problema de recuperación del elementu humanu pa reiniciar l'enllancáu procesu granible foi arregláu polos Reis al traviés de la concesión de franquicies fiscales a los pobladores que s'instalaren nes nueves tierres.

La primer fase va trescurrir ente 1486 y 1491, tando carauterizada pol predominiu casi esclusivu del elementu militar de la población de Montefrío. La segunda etapa o fase a partir de 1491 y hasta 1531, na cual fuéronse consolidando progresivamente les fuercies granibles de la villa; la emigración de pueblos vecinos, como Baena y Castiellu de Locubín, sofitó una crecedera demográfica qu'amenó conflictos sobre ocupación de términos coles ciudaes de Loja y villa de Priego de Córdoba.

Como culminación d'esta segunda etapa de la repoblación, puede citase una carta de Carlos I fechada'l 31 d'ochobre de 1531 na que s'ordenar al correxidor de Granada que s'informara de la conveniencia del valtamientu de la fortaleza de la villa, pidimientu realizáu al rei pol Conceyu de Montefrío, debíu ente otres razones a favorecer la crecedera demográfica.

Finalmente, la tercer fase del procesu repoblador empecipiada a partir d'entós (1531-1559), tuvo carauterizada pol continuu aumentu de la población qu'a la fin d'esti periodu multiplicárase casi por cuatro (370 vecinos); lo cual representaba un eleváu ritmu de crecedera demográfica si comparar col periodu anterior (1486-1531)-cuarenta y cinco años- nel que namái allegaron 100 vecinos.

En 1587 paez ser que'l censu yera de 2.300 persones, según l'Arzobispáu de Granada. Mientres el sieglu XVII la población tuvo enllancada, por cuenta d'emigraciones a tierres americanes y a otros puntos del Imperiu, y tamién a l'anterior espulsión de los moriscos, les epidemies y les guerres. Nel sieglu XVIII, nel añu 1718, la población de Montefrío xubía a 3.281 habitantes. De los padrones del sieglu XIX podemos sacar datos más exactos, por cuenta de la creación del Rexistru Civil, asina la población nesti sieglu bazcuyó ente los 7.000 a 8.500 habitantes.

Nel sieglu XX (añu 1900) la villa algamó los 10.725 habitantes, siendo en 1930 cuando s'algamar la mayor densidá de la so historia 14.380 habitantes. La Guerra Civil Española (1936-1939) y l'emigración contribuyeron a caltener la población en redol a los 10.000 habitantes (1970). Anguaño, la población de Montefrío sigue baxando peligrosamente. La cifra actual xube a 6357 habitantes (INE 2008)

Xeografía[editar | editar la fonte]

Montefrío asitiar nel noroeste de la provincia de Granada, formando parte de la contorna de Loja. El so términu municipal ocupa 253,92 km² y tien una densidá de 21,55 hab./km². Les sos coordenaes xeográfiques son 37°19′ N, 04°01′ O. Asítiase a una altitú de 834 msnm y a 50,1 km de la capital de provincia, Granada.

Llenda al norte colos términos municipales de Priego de Córdoba y Almedinilla (Córdoba), y Alcalá la Real (Xaén); pol sureste con Íllora, pel sur con Villanueva Mesía y Tocón; Pol suroeste con Loja y Algarinejo, estos postreros pertenecientes a la provincia de Granada.

Pedaníes[editar | editar la fonte]

El conceyu cunta con un anexu, el de Lojilla. Esti pequeñu nucleu ta asitiáu a unos 7 km del pueblu. Aportar a él pela carretera que xune Montefrío con Alcalá la Real, dende l'encruz asitiáu na Venta del Coneyu. La so altitú ye de 994,3 metros y el so terrén tien un enclín d'un 20,89 %. La so población ye de 79 habitantes.

Celebra les sos fiestes el 20 de xineru n'honor al so patrón, San Sebastián, y el 25 de xunetu, festividá de Santiago. Son de destacar les fiestes de San Sebastián.

Lo sorprendente d'esta fiesta ye que dellos paisanos percuerren les cais de l'aldega afatiaos con paxellos de colores, cascabeles y sombreros con cintes, tamién de colores. Salten, baillen y piden llimosna a los transeúntes pa sufragar los gastos de la fiesta. Yera costume antigua que fueren de cortixu en cortixu recibiendo tortas, aceite y melones.

L'empiezu yera al atapecerín y tres la xornada de recueya de l'aceituna y enllargábase hasta primeres hores de la nueche. Tomábase arrebol (café con anís) y productos típicos de la tierra como'l chorizu y la morciella a planchar.

L'orixe de la fiesta ye desconocíu, pero créese que ta entroncada cola fiesta de los Verdiales de Málaga, polo similar del so paxellu. Tres 15 años ensin celebrase, volvió faese en 2010.

La fiesta busca ser declarada, pol so orixe ancestral y la so singularidá, d'interés turísticu.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El términu municipal ta bañáu por cuatro regueros principales:

  • Regueru de Turca, que naz na llomba de Farrapes y Marcos y arrama les sos agües nel términu d'Algarinejo.
  • Regueru de Bilanos, nacíu en Montesanto, escurre per tierres de Loja y desagua nel Genil per tierres de Huétor Tájar.
  • Regueru de los pinares, que naz nel cortixu Fonte Dorada y desagua nel Genil per tierres de Villanueva Mesía.
  • Regueru de los Molinos, que riega l'aguada occidental de la Sierra de Parapanda y xúnese al regueru de Tocón pa desaguar nel Genil pol términu d'Íllora.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Montefrío ye de tipu mediterraneu con traces continentales. Iviernos lluviosos y frescos (6,2 °C de media en xineru) y branos calorosos y secos (con temperatures medies de 25 °C en xunetu y agostu). Serondes y primaveres nidies y pocu lluvioses. Según un estudiu de la Diputación de Granada, realizáu a principios de la década de los 90, ente tres lugar bien definíos (Cortixu d'Tara, Lojilla y Montefrío), esprender los siguientes datos:

  • Pluviometría: 562 mm
  • Temperatura Medio: 14,6 °C
  • Temperatura Medio Mínima: 8,34 °C
  • Temperatura Medio Máxima: 20,44 °C

Datos que nun hai que tomar ce por be yá que, dientro del mesmu términu municipal, hai zones con pluviometría más alta qu'otres. En delles zones si algama esa media, n'otres nun se llega a los 500 mm al añu.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

La carretera A-335 traviesa'l so términu de norte a sur, dende Alcalá la Real (onde puede enllazase cola N-432, que xune Granada y Córdoba) hasta Tocón. Pel este ta la NON-26 qu'enllaza tamién cola N-432 al so pasu por Puerto Lope y que ye'l camín más curtiu pa llegar a Granada.

Dende l'A-92, pola salida de Huétor-Tájar, xubiendo depués pela carretera que xune dambos conceyos, bordiando'l regueru de Bilanos, que ye la meyor opción. Tamién ye posible llegar hasta Montefrío dende los pueblos vecinos d'Íllora y Algarinejo, al traviés de carreteres locales. Les sos elevaciones más importantes son: la Sierra de Parapanda con 1.604 m na llende ente Montefrío y Íllora, y la Sierra de Chances col picu del Morrón de 1.213 m ente Montefrío y Algarinejo.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 253,92 km²,[3] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 5472 habitantes y una densidá de 21,55 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Montefrío ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2013)[6] Varones Muyeres

align=right | 105

56 49
Córcoles 124 76 48
Cortixu de Barates 79 41 38

align=right | 126

71 55
La Viñuela 159 78 81
Lojilla 172 88 84
Los Xitanos 122 68 54
Los Hospitales 87 50 37
Los Molinos 173 99 74
Bilanos 360 191 169
Montefrío 4236 2056 2180

align=right | 110

60 50

Economía[editar | editar la fonte]

Atopamos ante una economía onde predomina l'agricultura y la ganadería. Destaquen les 16.221 ha d'olivar, de les que 15204 pertenecen a cultivu de secanu y el restu a regadío. Dientro de los cultivos herbales podemos destacar les 471 ha de cebada y les 12 ha de pataca (TORCA 2007).

Tocantes a la ganadería, Montefrío nel sieglu XVIII aportó a una de les zones ganaderes más importantes d'Andalucía Oriental (con unes 50.000 cabeces de ganáu). Anguaño eses cifres son sustancialmente inferiores, destacando'l ganáu Porcino, Cabrío y Lanar. Ye d'esti sector primariu del que se deriva la escasa industria esistente. Una cooperativa rellacionada con productos Lácteos, que'l so quesu ye famosu en toa España; Delles almazaras, dos d'elles constituyíes en Cooperatives; Empreses dedicaes a la ellaboración de productos derivaos de l'aceituna; y unos productos cárnicos de gran calidá. A lo último, mentar el sector Turísticu. Montefrío tien unu de los patrimonios históricu-culturales más ricos de la provincia, sicasí la incidencia del sector turísticu na llocalidá ye mínima.

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[7]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 633,11 €.

Cultura[editar | editar la fonte]

Montefrío álzase como'l diamante en brutu de la provincia. Declaráu conxuntu históricu artísticu en 1982 y una de les 7 maravíes de Granada. N'ochobre de 2015 foi consideráu pola prestixosa revista National Geographic como unu de los pueblos coles 10 meyores vistes a nivel mundial.[2]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Montefrío tien un ricu patrimoniu gastronómicu. Cualesquier visitante que s'avere a esta llocalidá va poder esfrutar d'un ampliu surtíu de platos tradicionales, que fueron pasando de xeneración en xeneración. Per otru llau, el Centru Gastronómicu Comarcal de la Máquina encargar de potenciar la rica y variada gastronomía de la zona y de la cocina arábicu-andaluza polo xeneral. De siguío numbérense dalgunos de los platos más representativos.

  • Entrantes
    • Remojón (de San Marcos)
    • Sopa de llombu d'orza y espárragos trigueros
    • Gazpachu d'espárragos
    • Relleno de Carnaval
    • Seso al mojeteo
  • Sopes
    • Sopa fría de boquerones n'escabeche **

Sopa d'espárragos trigueros

    • Papes en xingadoriu **

Gazpachuelo

    • Sopa d'albóndigues
  • Carnes, verdures y pexes
    • Papes Ajilimili (o en Miguilla)
    • Albóndigues de boquerones
    • Pollu en mueyu d'almendra **

Arroz arrieru ** Migues con chicharrones

   
  • Postres
    • Cuayáu **

Farrapes de mostu ** Croquetes de chicolate ** Natielles d'almendra ** Natielles con galleta ** Flores

Hermanancies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Fuentes[editar | editar la fonte]

El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.