Monarquía constitucional francesa

Coordenaes: 48°51′25″N 2°21′05″E / 48.8569°N 2.3514°E / 48.8569; 2.3514
De Wikipedia
Francia
Francia
Monarquía constitucional francesa
(de 4 setiembre 1791 a 21 setiembre 1792)
Primer República Francesa
Primer República Francesa
estáu desapaecíu
Lema nacional La Nation, la Loi, le Roi (en) Traducir
Alministración
Capital París
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Rey de los Franceses (es) Traducir Lluis XVI de Francia
Llingües oficiales francés
Xeografía
Coordenaes 48°51′25″N 2°21′05″E / 48.8569°N 2.3514°E / 48.8569; 2.3514
Economía
Moneda asignado (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La monarquía constitucional francesa constitúi la primer etapa de la Revolución francesa. Asitiar ente la monarquía absoluta del rei Lluis XVI y la Primer República, y duró del 4 de setiembre de 1791 hasta'l 21 de setiembre de 1792.

El 3 de setiembre de 1791, al xurar la Constitución, Lluis XVI fai pasar a Francia de monarquía absolutista a monarquía constitucional.

Como símbolos nacionales escoyóse la escarapela tricolor y la bandera tricolor (l'actual aniciaríase más tarde, al invertir los colores). Estos símbolos aniciar pola unión de los colores de la bandera de París (azul y colloráu) y el de la monarquía (blancu).

La monarquía constitucional terminó'l 21 de setiembre de 1792 cuando l'Asamblea llexislativa proclamó l'abolición de la monarquía, dando pasu a la Primer República francesa.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Mientres los seis primeros meses de 1791, empioraron les rellaciones ente'l Rei y l'Asamblea Constituyente, a cuenta de la confiscación de los bienes de la Ilesia (biens nationaux) y l'introducción de la Constitución civil del cleru.[1] Esto afectó fondamente al devotu Rei, y en vista que sentía la impotencia a la que quedara la so autoridá, adoptó una política de duplicidad sistemática, pos anque públicamente aceptaba les decisiones de l'Asamblea Nacional, privadamente conspiraba pa fuxir de París y someter a los revolucionarios.[2]

Esto llevólu a reaccionar na primavera de 1791 pa reponer el terrén perdíu, por ello precisaba escapar de París y dirixise a Lorena al alcuentru d'un exércitu allegáu. La negativa de la Guardia Nacional a dexar que'l Rei treslladar a Saint-Cloud, aceleró esti procesu.[3] La fuga na madrugada del 20 al 21 de xunu de 1791 atayóse, en Sainte-Menehould foi reconocíu y en Varennes foi deteníu, y el Rei y la so familia fueron conducíos a París. Ante esto, nobles y oficiales monárquicos emigraron en gran númberu al estranxeru (émigré). L'Asamblea Constituyente suspendió los poderes al Rei.

La fuga dio ocasión a que se desenvolviera un movimientu republicanu qu'esixía que s'enxuiciara y castigara al Rei, pero la manifestación el 17 de xunetu nel Campu de Marte pol Club de los Cordeliers pa pidir la deposición del Rei foi esvalixada pola Guardia Nacional. Finalmente fíxose almitir la ficción de que'l Rei Lluis XVI fuera raptáu polos aristócrates.

El 3 de setiembre completóse la Constitución y unvióse al Rei,[4] el 13 de setiembre foi aceptada y a otru día el Rei robló personalmente la Constitución ante l'Asamblea, siendo repuestu nes sos funciones. Finalmente, el 30 de setiembre foi la última sesión de l'Asamblea Constituyente y el 1 d'ochobre axuntó la primer sesión de l'Asamblea Llexislativa.[5]

La Constitución de 1791 y la formación de l'Asamblea Llexislativa[editar | editar la fonte]

Lluis XVI xurando fidelidá a la Constitución de 1791 sobre l'altar de la patria, de Guy Brenet.

La Constitución de 1791 estableció en Francia una monarquía constitucional. Afirmó la soberanía nacional, ente que l'autoridá real quedó supeditada a la de la llei. Confirmó la separación de poderes, el poder llexislativu correspondía a una Asamblea llexislativa unicameral de 745 miembros escoyida por dos años y indisoluble; el Rei quedó encargáu del Poder executivu de la voluntá de l'Asamblea, pero ensin poder llexislativu nin financieru,[6] el rei nun podía eslleir l'Asamblea, pero tenía derechu a vetu suspensivu mientres cuatro años, a les lleis que xulgara inxustes o inconvenientes.[7] lo cual dio llugar a un enfrentamientu ente'l Rei y el Parllamentu.;[8] pa completar la separación de poderes, los xueces seríen escoyíos.

La Constitución estableció'l sufraxu indireutu y censitario a ciudadanos que pagaben impuestos, en contradicción a la Declaración de los derechos del home.[9] Per otra parte, el rei retuvo la so inmunidá, anque los sos decretos riquíen la firma del ministru, quedó responsable de la política esterior, xefe les fuercies armaes y tenía autoridá pa designar y revocar a los sos ministros.[10]

Na nueva Asamblea Llexislativa nun se dexaben a los diputaos de l'Asamblea Constituyente mientres cuatro años. Esto quitó a l'Asamblea de los homes que trabayaren pa redactar la Constitución, y en consecuencia nun intervinieron en trabayar pol so ésitu.[11] El Club des Feuillants d'enclín monárquicu y empobinaos por Barnave teníen 264 diputaos, los xacobinos, d'enclín republicanu, teníen 136, y el restu, 350 diputaos, yeren constitucionalistas, anque resabiaben del rei.[12]

L'Asamblea Constituyente tamién decretó que nengún miembru de l'Asamblea sirviera al Rei como ministru y que los ex-diputaos teníen qu'esperar cuatro años pa ello. El Rei, que nun cuntó col sofitu de los que redactaren la Constitución, llevó una política de sofitu aparente de la Constitución, ente que siguió con una diplomacia secreta pa buscar sofitu nel estranxeru pa restituyi-y nel so poder.[11]

El gobiernu de Lluis XVI y l'Asamblea Llexislativa[editar | editar la fonte]

L'actitú del rei Lluis XVI a les nueves instituciones foi ambiguu, pos pretendió siguir ce por be la constitución pa evidenciar la inviabilidad del sistema.

Pero l'Asamblea tamién abarruntaba del rei especialmente tres la fuxida de Varennes y víase na responsabilidá de xixilar al poder executivu del rei, y ye por ello polo que creó l'Asamblea unos comités permanentes. Como l'Asamblea Llexislativa nun podía destituyir a los ministros del rei, creó un comité pa siguir incidentes de traición, col fin de revocar ministros per crime de traición. Pero l'Asamblea llexislativa non yá quería xixilar al poder executivu, tamién quería prevenir los lideralgos de diputaos individuales que ganaren demasiada esperiencies, polo que prohibió qu'un mesmu diputáu tuviera al empar en dellos comités, y que los comités anovaren cada seis meses.

Otra fuercia qu'atraxo l'interés políticu yeren los émigrés. Los émigrés qu'escaparen mientres los primeros tiempos de la Revolución, yá dende'l branu de 1789, dirixíos pol hermanu del rei, el conde de Artois, establecer en Koblenz dende empiezos del 1791, pa reponer sofitu y fuercia pa una contrarrevolución. Tres la intentona de fuga de Varennes, xunir a los emigrés, miles de nuevos émigrés ente lo que s'atopaben el conde de Provenza otru hermanu del rei, y alredor de dos tercios de cuerpu d'oficiales del exércitu. El 10 de xunetu l'Emperador Leopoldu II emitió la circular de Padua na que convidaba a los demás monarques a restaurar la monarquía absoluta de Lluis XVI, pero namái'l rei Federico Guillermu II de Prusia xuntóse, na Declaración de Pillnitz, el 27 d'agostu de 1791. L'aceptación de Lluis XVI de la constitución en setiembre paralizó enagora tou movimientu internacional en favor de los émigrés. Pela so parte, el Rei nun confió no émigrés porque socavaban la credibilidá de la posición del rei como monarca constitucional dientro del país, y podríen causar una guerra civil en Francia. Los émigrés fueron consideraos pola Asamblea como un severu peligru y por causa de ello resultó'l decretu de 9 de payares de 1791, esixendo la torna de los emigrés so pena de la perda de les sos propiedaes y posiciones, el decretu paecía violar la Declaración de Derechos y Lluis XVI usó'l so vetu'l 11 de payares de 1791 en favor de los émigrés.

Unu de los últimos decretos de la Constituyente foi amestar Avignon y el El Condao Venaissin, tres la condena del Papa de la Constitución civil del cleru. N'ochobre, siguió la llucha ente los anexonistas y los que s'oponíen a l'anexón, y esto animó a la Llexislativa pa escorrer a los sacerdotes refractarios como conspiradores. L'Asamblea Llexislativa promulgó que los sacerdotes refractarios tomaren el xuramentu a la constitución civil, pero Lluis XVI usó'l so vetu'l 19 d'avientu.

Pero a pesar d'esos vetos, el Rei obró pa ganase a l'Asamblea anunciando'l 14 d'avientu un ultimátum por que los eleutores de Tréveris y Mainz espulsaren a les fuercies émigrés de los sos territorios. D'esta manera, el Rei aseguraba la guerra con principaos alemanes favorecería la intervención austriaca, la destrucción del exércitu francés y la restauración de la so monarquía. Pela so parte, los girondinos empobinaos por Brissot enardecieron a l'Asamblea escontra la guerra p'apoderar a los emigrés y a los poderes estranxeros que-yos sofitaren, yá que disponíen un exércitu de ciudadanos llibres y non de soldaos de paga. La resultancia nun foi l'esperáu, los eleutores espulsaron a los émigrés.

En marzu de 1792, los girondinos imputaron al ministru d'esteriores, y el rei anovó ministros, designó a Dumouriez, d'ente los girondinos de Brissot, como nuevu ministru d'esteriores, y con él otros dos girondinos más: Roland para interior y Clavière pa economía. Mentanto l'emperador Leopoldu finara, y el 20 d'abril de 1792 Lluis XVI anunció a l'Asamblea la guerra al so socesor, el soberanu austriacu Francisco II, ante l'entusiasmu de l'Asamblea, pos namái 7 diputaos votaron en contra.

La guerra empecipióse como un desastre francés, les fuercies franceses fueron puestes en retirada en Bélxica. Y ente la turbulencia poles revueltes por disturbios caleyeros pola comida, l'asignáu cayó un 63%, buscáronse y atoparon culpables tantu nel orixe austriacu de la reina, que la fixeron sospechosa de conspirar pa la derrota francesa, como en barruntos d'un comité austriacu nes Tullerías.

Los exércitos d'Austria y Prusia y los emigraos dirixir a Francia. L'Asamblea votó un decretu pa reclutar una tropa de 20.000 voluntarios, pero Lluis XVI impunxo'l so vetu a la lleva.[13] El ministru Roland dio quexa al Rei pola necesidá de la movilización yá que la mayor parte d'oficiales pasárase a los emigraos. Pero Lluis XVI despidió a los ministros girondinos el 13 de xunu y aportunó el so vetu. Esto condució a la crisis que bastió la cayida de la monarquía.[14]

Los Xacobinos entamaron una irrupción a les Tullerías el 20 de xunu de 1792, onde 10.000-20.000 sans-culottes sitiaron al Rei, quien defendió la so llealtá a la constitución. Ante esto'l duque de Brunswick, que comandaba exércitu austru-prusianu emitió'l so manifiestu el 15 de xunetu, nel qu'amenaciaba a quien cometiera dañu al monarca. El 11 de xunetu l'Asamblea decretó la patria en peligru y movilizó a la nación dexando a los voluntarios allegar armaos a París (fédérés).

El 10 d'agostu, el club Xacobín baltó'l gobiernu municipal de París y entamó una comuña revolucionaria[15][16] que s'opunxo a l'Asamblea Llexislativa.[17] Les Tullerías fueron asaltaes por una fuercia de 20.000 persones ente los que se topaben los sans-culottes, los fédérés veníos de les Brest y Marsella, y Guardias nacionales parisienses. Ante esto, la familia Real tomó abellugu na Asamblea. Finalmente l'Asamblea torar a les fuercies parisines y suspendió al monarca nes sos funciones y encarcelar, y convocó eleición per sufraxu universal masculín pa constituyir una Convención pa sustituyir a l'Asamblea llexislativa.

Les selmanes posteriores al 10 d'agostu carauterizar pol primer terror marcáu poles deportaciones de cures refractarios, l'arrestu d'aristócrates y les masacres de miles de prisioneros sospechosos realistes del 2 al 5 de setiembre, coincidiendo coles eleiciones a la Convención..

Na primer sesión de la Convención el 21 de setiembre de 1792, la monarquía foi abolida.[18]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Simpson, William; Jones, Martin Desmond (2000). Europe, 1783-1914 (n'inglés). Psychology Press, páx. 33. ISBN 9780415226608.
  2. McNeill, William Hardy (2000). La Civilización d'Occidente: Manual d'Historia. Editorial de la Univarsidad de Puertu Ricu, páx. 528. ISBN 9780847703951.
  3. Neely, Sylvia (2008). A Concise History of the French Revolution (n'inglés). Rowman & Littlefield, páx. 118. ISBN 9780742534117.
  4. Lodge, Richard (1887). A History of Modern Europe from the Prinde of Constantinople, 1453 to the Treaty of Berlin, 1878 (n'inglés). John Murray, páx. 516.
  5. Rees, Dylan (2008). [https://books.google.es/books?id=c3Ri7F8a7pwC&lpg=PT94&dq=&hl=es&pg=PT94#v=onepage&q=&f=false Access to History: France in Revolution] (n'inglés). Hachette UK, páx. 94. ISBN 9781444150735.
  6. Simpson, William; Jones, Martin Desmond (2000). Europe, 1783-1914 (n'inglés). Psychology Press, páx. 34. ISBN 9780415226608.
  7. Alvear, Carlos (2000). Historia Universal Contemporánea. Limusa, páx. 51. ISBN 9789681861476.
  8. Fournier, Antonin-Xavier (2008). La Dynamique du Pouvoir Sous ver République: Cohabitation et Avenir des Institutions (en francés). Presses de l'Université de Québec, páx. 10. ISBN 9782760519800.
  9. De Bertier de Sauvigny, G. (2009). Historia de Francia. Ediciones Rialp, páx. 249. ISBN 9788432137167.
  10. Hanson, Paul R. (2004). Historical Dictionary of the French Revolution (n'inglés). Scarecrow Press, páx. 86. ISBN 9780810850521.
  11. 11,0 11,1 Neely, Sylvia (2008). A Concise History of the French Revolution (n'inglés). Rowman & Littlefield, páx. 133. ISBN 9780742534117.
  12. Lefebvre, Georges (2001). The French Revolution: From Its Origins to 1793 (n'inglés). Routledge, páx. 208. ISBN 9780415255479.
  13. Castillón, Juan Carlos (2006). Amo del mundu: una hestoria de les combalechadures. Random House Mondadori, páx. 79. ISBN 9788483066492.
  14. Baker, Keith M. (1987). University of Chicago Readings in Western Civilization: The Old Regime and the French Revolution 7 (n'inglés). University of Chicago Press, páx. 287. ISBN 9780226069500.
  15. Nanda, S.P. (2000). History Of Modern Europe And The World (n'inglés). Anmol Publications Pvt. Ltd, páx. 38. ISBN 9788126106929.
  16. Perry, Anne (2006). Salvar a Lluis XVI. Robinbook, páx. 186. ISBN 9788493509705.
  17. Trotsky, Leon (2008). History of the Russian Revolution (n'inglés). Haymarket Books, páx. 152. ISBN 9781931859455.
  18. Nanda, S.P. (2000). History Of Modern Europe And The World (n'inglés). Anmol Publications Pvt. Ltd, páx. 39. ISBN 9788126106929.

Ver tamién[editar | editar la fonte]