Mobutu Sese Seko

De Wikipedia
Mobutu Sese Seko
presidente de la Organización para la Unidá Africana

11 setiembre 1967 - 13 setiembre 1968
Haile Selassie - Houari Boumédiène
Presidente de la República Democrática d'El Congu

24 payares 1965 - 16 mayu 1997
Joseph Kasa-Vubu (es) Traducir - Laurent-Désiré Kabila
Vida
Nacimientu Lisala14 d'ochobre de 1930[1]
Nacionalidá República d'El Congu (Léopoldville)
Bandera de Zaire Zaire
Residencia Gbadolite
Rabat
Muerte Rabat7 de setiembre de 1997[1] (66 años)
Sepultura Rabat
Causa de la muerte cáncanu de próstata
Familia
Casáu con Bobi Ladawa Mobutu
Marie-Antoinette Gbiatibwa Gogbe Mobutu (en) Traducir [2]
Fíos/es
Estudios
Estudios Collège du Léman (en) Traducir
Llingües falaes Idioma lingala
francés
Ngbandi (en) Traducir
Oficiu políticu, periodistamilitar
Premios
Movimientu Zairinización (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Force Publique (es) Traducir
Fuerzas Militares de la República Democrática del Congo (es) Traducir
Graduación Mariscal
Lluchó en Crisis del Congo (es) Traducir
Segunda guerra de Shaba
Conflicto entre Chad y Libia (es) Traducir
Guerra civil angoleña
Primera Guerra del Congo (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Movimiento Popular de la Revolución (es) Traducir
IMDb nm0782891
Cambiar los datos en Wikidata

Mobutu Sese Seko Nkuku Ngbendu wa Za Banga (14 d'ochobre de 1930Lisala – 7 de setiembre de 1997Rabat), foi un militar y dictador de la República de Zaire, conocíu popularmente como "Mobutu".

Foi'l primer y únicu presidente de la República de Zaire, anguaño denomada República Democrática d'El Congu, ente payares de 1965 y marzu de 1997, y Comandante en Xefe del Exércitu congolés dende 1965 hasta 1997.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacíu como Joseph-Désiré Mobutu en Lisala, Congu belga, nel senu d'una familia d'etnia Ngbandi, una de les etnies menos numberoses del país y d'una zona remota considerada rústica por un congoleñu urbanu. La madre de Mobutu, Marie Madeleine Yemo, foi criada nun hotel y fuxera a Lisala del harén d'un xefe llocal de l'aldega. Ellí ella atopara a Albéric Gbemani, que trabayaba como cocineru pa un xuez belga. Yemo cásase con Gbemani dos meses enantes de la nacencia de Mobutu. El nome Mobutu, con connotaciones de guerreru, foi escoyíu pol so tíu. Gbemani morrió cuando Mobutu tenía ocho años, y la falta d'información posterior sobre él sería utilizada polos sos críticos pa representar a Mobutu como la progenitura bastarda d'una muyer a namái un pasu de ser prostituta.

La esposa del xuez belga namorar del mozu y enseñólu a falar, lleer y escribir en francés con soltura. Yemo dependió de l'ayuda de parientes pa sostener a los sos cuatro neños, y la familia movíase de cutiu. Los estudios más tempranos de Mobutu fueron en Léopoldville; la so madre finalmente mandar col so tíu a Coquilhatville, onde asistió a la escuela, un internáu católicu d'una misión.

Con una figura físicamente pimpana, apoderó los deportes na escuela, pero tamién sobresalió en nivel académicu, inclusive como atleta, yá que llegaba a clases corriendo a diariu p'asistir a les clases. Foi conocíu tamién poles sos chancies y sentíu del humor travieso; un compañeru de clase recordó que cuando los sacerdotes belgues, que la so llingua materna yera'l flamencu, cometíen un error al falar, Mobutu aína intervenía pa señalar l'error. En 1949, Mobutu partió a bordu d'un barcu a Léopoldville, una ciudá considerada como un taburdiu de viciu polos sacerdotes, y conoció a una moza. Los sacerdotes atopar delles selmanes más tarde, y al rematar l'añu escolar foi mandáu a la Force Publique (FP), l'exércitu congoleñu-belga, un castigu pa estudiantes desaxeradamente rebalbos y onde tuvo siete años.

Mobutu recordaría'l tiempu pasáu nel exércitu, nel que xubió al rangu de sarxentu, como'l más feliz na so vida. Atopó la disciplina na vida militar y un padre adoptivu na figura del Sarxentu Joseph Bobozo. Mobutu caltuvo'l ritmu de los sos estudios pidiendo emprestaos periódicos europeos a los oficiales belgues, y lleendo cualquier llibru que pudiera atopar, lleéndolos nes sos veces como centinela o nos sos ratos llibres. Los sos llibros favoritos éran los escritos pol presidente francés Charles de Gaulle, el primer Ministru británicu Winston Churchill y el filósofu italianu Nicolás Maquiavelo. Dempués de realizar un cursu de contabilidá, empezó a exercer profesionalmente el periodismu. Casóse con Marie Antoinette a la edá de 14 años, una edá normal pal casoriu na sociedá congoleña tradicional. Inda enoxáu dempués de los sos choques colos sacerdotes de la escuela, nun se casó pola ilesia. La so contribución a les festividaes de la boda foi un caxón de cerveza, lo único que foi capaz d'apurrir col so salariu del exércitu.

Cuando yera un soldáu, Mobutu escribió, baxu seudónimu, sobre política contemporánea pa una revista fundada por colonos belgues, "Actunigalités Africaines". En 1956, dexó l'exércitu y convirtióse en periodista a tiempu completu, escribiendo diariamente pal periódicu L'Avenir, na ciudá de Léopoldville. Dos años dempués, foi a Bélxica pa cubrir la Esposición Universal de 1958 onde se quedó pa recibir formación en periodismu. Nesta ocasión, Mobutu conoció a munchos mozos intelectuales congoleños que desafiaben les lleis del país colonial. Llegó a establecer amistá colos destacaos, el más importante d'estos sería'l posterior primer presidente Patrice Lumumba, y xunióse al Movimientu Nacional Congolés. Mobutu convirtióse finalmente nel ayudante personal de Lumumba, anque dellos contemporáneos indiquen que los servicios d'intelixencia belga habíen reclutado a Mobutu como informador.

Mientres los discursos en Bruxeles sobre la independencia congolesa en 1960, la embaxada d'Estaos Xuníos entamó una receición pa consiguir un meyor puntu de vista de la delegación congolesa. A cada miembru de la embaxada americana asignáronse-y unes llistes colos nomes de los delegaos congoleses colos que tendríen d'entrevistase y compartir impresiones. L'embaxador reparó: "Un nome desconocíu remanez. Pero nun taba en nenguna llista, yá que nun yera un miembru oficial de la delegación, sinón el secretariu de Lumumba". Pero toos tuvieron d'alcuerdu en que yera un home "bien intelixente, bien nuevu, daqué inmaduru, pero un home con gran potencial".

Nos años posteriores a la independencia d'El Congu, el 30 de xunu de 1960, formóse un gobiernu de coalición, dirixíu pol primer Ministru Patrice Lumumba sol presidente Joseph Kasavubu. La nueva nación viose envolubrada rápido na Crisis d'El Congu. Mientres l'exércitu remontar en contra de los oficiales belgues que permanecieren, Lumumba designó a Mobutu como Comandante en Xefe del exércitu; una vegada designáu, viaxó per tol país convenciendo a los soldaos de tornar a los sos cuarteles. Afalaos por iniciativa del gobiernu belga pa siguir l'accesu a les riques mines del Congu, xestáronse violentos movimientos secesionistes nel sur. Cafiante de que les fuercies de les Naciones Xuníes unviaes a restaurar l'orde, nun taben ayudando a ganar a los secesionistes, Lumumba solicitó ayuda a la Xunión Soviética, recibiendo nel ralu de 6 selmanes una cuantiosa ayuda militar y alredor d'un millar de conseyeros téunicos. El gobiernu de los Estaos Xuníos, vio esto como una maniobra patente de Guerra Fría pa tremar el comunismu nel África central. Kasavuru, agafáu pola llegada soviética, despide a Lumumba. De la mesma Lumumba, indignáu, declara depuestu a Kasavuru. Tanto Lumumba como Kasavubu ordenen a Mobutu detener al otru. Nel so papel de xefe del exércitu, Mobutu foi sometíu a grandes presiones dende distintes fontes. Les embaxaes de les naciones occidentales (qu'ayudaben a pagar los salarios de los soldaos), según los subordinaos de Kasavubu y Mobutu, viéronse favorecíos al sumir la presencia soviética. El 14 de setiembre de 1960, Mobutu tomó'l control por aciu un golpe d'estáu orquestado pola CIA, poniendo a Lumumba baxu arrestu domiciliariu per segunda vegada y calteniendo a Kasavuru como Presidente.

Golpe d'Estáu[editar | editar la fonte]

En 1965, l'entós Teniente Xeneral Mobutu arrampuñó-y el poder al presidente Kasavubu tres otra disputa ente ésti y el primer ministru Moise Tshombe, nomándose presidente por cinco años. Rápido centralizó'l poder y encaloró un intentu de golpe d'estáu en 1967. En 1970 foi oficialmente escoyíu presidente y empezó la so campaña pro-africana y anti-europea. En 1971, el país pasó a llamase Zaire. En 1972, camudóse'l nome a Mobutu Sese Seko Nkuku Wa Za Banga ("El guerreru toupoderosu que, por cuenta de la so resistencia y voluntá inflexible, va dir de conquista en conquista, dexando'l fueu al so pasu"), y Mobutu Sese Seko como versión curtia. El so nome foi traducíu ya interpretáu de diverses maneres, y nun hai un consensu sobre cual forma ye la más apropiada.

Cleptocracia[editar | editar la fonte]

Mobutu con Richard Nixon, en 1973.

Lleva a cabu en 1974, la "Zairenización", unu de los eventos más importantes pol réxime de Mobutu, la nacionalización gradual de propiedaes comerciales y esquiñones propiedá de ciudadanos o grupos financieros estranxeros. En realidá, esta midida oficialmente yera parte d'un esfuerciu pa la reapropiación de la economía nacional, según redistribución de la riqueza adquirida mientres el periodu colonial, pero foi sobremanera un fracasu.[5]

Nes primeres dómines, nacionalizó les firmes estranxeres y espulsó a los inversionistas europeos del país. Esto llevó a una crisis económica de tal magnitú qu'en 1977 trató d'atraer de vuelta a los inversores estranxeros. Nesi mesmu añu, precisó l'ayuda de Bélxica pa vencer a los rebeldes de Katanga qu'atacaben dende Angola. Sostener nel poder por aciu el sofitu de les potencies occidentales, principalmente Estaos Xuníos y Francia. Polo xeneral, esmolecióse pocu polos deberes de la so posición, anque sí se tomó'l trabayu d'aumentar la so fortuna personal, qu'en 1984 xubía a 4.000 millones de dólares americanos, la mayor parte de los que taba en bancos suizos. Esta suma yera casi igual a la delda esterna del país nesi momentu. Nel añu 1989 el gobiernu viose forzáu a declarar la suspensión de pagos por intereses y vencimientos de los préstamos internacionales. Tou esto valió-y a Mobutu la reputación de ser el líder d'un gobiernu, exemplu perfectu de cleptocracia.

Según l'axencia de vixilancia de la corrupción Tresparencia Internacional, Mobutu Sese Seko, el presidente de Zaire ente 1965 y 1997, robaría siquier US$5.000 millones al país.[6]

Gobiernu de coalición[editar | editar la fonte]

En mayu de 1990, por cuenta de los problemes económicu y social, Mobutu aportó a llevantar la prohibición d'esistencia de partíos políticos, y formó un gobiernu de transición hasta la llegada d'eleiciones, a pesar de lo cual caltuvo importantes poderes. Sicasí, los llevantamientos de soldaos a quien se-yos debía'l salariu, forzar a incluyir opositores nel so gobiernu. En 1993, el gobiernu estremar en dos facciones, una a favor y otra en contra de Mobutu. El gobiernu anti-Mobutu taba lideráu por Laurent Monsengwo y Étienne Tshisekedi. La situación económica siguía siendo caótica, y en 1994 los gobiernos xuniéronse. Mobutu nomó a Kengo Wa Dongo, partidariu de l'austeridá y un mercáu lliberal, como primer ministru. Mobutu taba cada vegada peor de salú y n'unu de los sos viaxes pa recibir tratamientu médicu n'Europa, los tutsis, unu de los principales pueblos nativos, prindaron gran parte del este de Zaire.

Cayida[editar | editar la fonte]

Los tutsis opunxérense a Mobutu pol so sofitu abiertu a los hutus nel xenocidiu de Rwanda de 1994. Cuando en 1996 decretóse que los tutsis teníen de retirase del país so l'amenaza de pena de muerte, la rebelión españó. Dende l'este de Zaire, y col sofitu del presidente Paul Kagame de Rwanda, empecipióse una importante ofensiva pa deponer a Mobutu, xuniéndose a ellos tamién munchos residentes locales que nun taben acordies col gobiernu. El 16 de mayu de 1997, depués d'infructuosos intentos d'alcordar la paz, los rebeldes tutsis y otros grupos contrarios a Mobutu arrexuntaos na Alliance des Forces Démocratiques pour la Libération du Congo-Zaïre (Alianza de les fuercies democrátiques pa la lliberación del Congo-Zaire) prindaron Kinxasa. Zaire pasó a denominase República Democrática d'El Congu, Mobutu escapó y Laurent-Désiré Kabila convertir nel nuevu presidente.

Intereses[editar | editar la fonte]

  • La so piel de lleopardu ye una especie de corona bantú, l'atributu de los Reis, emperadores y otros aristócrates. Na tradición bantú, el lleopardu ye consideráu como animal astutu.
  • La so fortuna personal calcular na so muerte ente 5000 y 6000 millones de dólares. Dexando al Estáu una delda pública de 13,000 millones de dólares.[7]

Muerte[editar | editar la fonte]

Mobutu morrió'l 7 de setiembre de 1997, mientres taba exiliáu en Rabat (Marruecos) d'un cáncer de próstata que se-y desenvolviera dende 1962. Ta soterráu nel campusantu católicu d'esa ciudá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Mobutu-Sese-Seko. Apaez como: Mobutu Sese Seko. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://oxfordaasc.com/view/10.1093/acref/9780195301731.001.0001/acref-9780195301731-e-50425.
  3. URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1983-30733.
  5. Un exemple de la zaïrianisation de l'économie: le cas de Banque de Kinshasa
  6. Dambisa Moyo (29 de marzu de 2 009). «Por qué l'ayuda internacional fai más dañu que bien a África». The Wall Street Journal. Consultáu'l 13 d'abril de 2 009.
  7. informe "ganancies mal habíes... demasiao de cutiu ardíciense!" CCFD marzu de 2007

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Inglés[editar | editar la fonte]

Francés[editar | editar la fonte]

  • Braeckman, Colette. -y Dinosaure, Le Zaïre de Mobutu. Fayard. ISBN 2-213-02863-X
  • Dungia, Emmanuel, Mobutu et l'Argent du Zaïre, Les révélations d'un diplomate, ex-agent des Services secrets. L'Harmattan. ISBN 2-7384-1133-9, ISBN 978-2-7384-1133-4.
  • Chomé, Jules. L'ascension de Mobutu: Du sergent Désiré Joseph au général Sese Seko. F. Maspero. ISBN 2-7071-1075-2
  • Janssen, Pierre. À la cour de Mobutu. Michel Lafon. ISBN 2-84098-332-X
  • Mobutu Sese Seko. Discours, allocutions et messages, 1965–1975. Éditions J.A. ISBN 2-85258-022-5
  • Monheim, Francis. Mobutu, l'homme seul. Editions Actuelles. (Unknown ISBN)
  • Ngbanda Nzambo-ku-Atumba, Honoré. Ainsi sonne -y glas! les Derniers Jours du Maréchal Mobutu. Gideppe. ISBN 2-9512000-2-1


Predecesor:
Joseph Kasa-Vubu
Presidente de Zaire
1965 - 1997
Socesor:
Laurent-Désiré Kabila