Mikhail Baryshnikov

De Wikipedia
Mikhail Baryshnikov
Vida
Nacimientu Riga[1]27 de xineru de 1948[2] (76 años)
Nacionalidá Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética  (27 xineru 1948 -  3 xunetu 1986)
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos  (3 xunetu 1986 -
Bandera de Letonia Letonia  (27 abril 2017 -
Familia
Casáu con Lisa Rinehart (2006 – )
Pareyes Jessica Lange
Fíos/es
Estudios
Estudios Riga Secondary School No. 22 (en) Traducir
Riga ballet school (en) Traducir
Academia Vaganova de Ballet (es) Traducir
Llingües falaes rusu
inglés
Letón
Oficiu actor, coreógrafu, baillarín, baillarín de balé, maestru de balé, actor de televisión, actor de cineperformer
Emplegadores Teatro Mariinski (es) Traducir
New York City Ballet
White Oak Dance Project (en) Traducir
Teatro de Ballet Estadounidense (es) Traducir
Teatro Bolshói (es) Traducir
Ballet Nacional de Canadá (es) Traducir
Baryshnikov Arts Center (en) Traducir
Premios
Nominaciones
Miembru de Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Verdadera Rusia (es) Traducir
IMDb nm0000864
Cambiar los datos en Wikidata

Mijaíl Nikoláyevich Barýshnikov (rusu: Михаи́л Никола́евич Бары́шников; 27 de xineru de 1948Riga), moteyáu "Misha" (diminutivu rusu del nome "Mijaíl"), ye un baillarín, coreógrafu y actor letonio-soviéticu. De cutiu reconocer como'l meyor baillarín de balé del mundu. El críticu Clive Barnes una vegada llamar «el baillarín más perfectu qu'enxamás viera».[7]

Biografía[editar | editar la fonte]

Comienzos[editar | editar la fonte]

Barýshnikov (que'l so nome ye dacuando treslliteráu tantu n'español como en diversos idiomes como Baryshnikov, Baríshnikov o tamién Barishinikov y les sos variantes) nació en Riga, na República Socialista Soviética de Letonia (Xunión Soviética), de padres rusos. El so padre yera oficial del exércitu y la so madre cordudera. Cuando Mijaíl tenía doce años, la so madre suicidóse, polo qu'él quedó al cuidu del so padre y la so güela. L'artista recuerda la so infancia como relativamente feliz, allegando a les escueles públiques locales y siendo un neñu activu na natación y fútbol. Pensando entós que'l balé yera bien malo d'entender, nun-y punxo nenguna atención especial. La so madre, sicasí, yera una gran aficionada. A los once años presentó la so solicitú pa ingresar a la Escuela de Balé del Teatru de la Ópera de Riga, na cual foi aceptáu un añu dempués, en 1960, y onde siguiría los sos estudios académicos. Mientres esti tiempu, Barýshnikov aprendió a falar francés y aspiraba a ser concertista de pianu. Col tiempu, namoróse más del balé que del pianu y como resultáu del so propiu interés y el so ésitu en festivales escolares, decidió siguir la carrera de baillarín.

Carrera na Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

En 1963, mientres una visita a Leningráu, solicitó la entrada na famosa Academia Vagánova de Balé. Foi darréu almitíu y xunióse a la clase del célebre maestru de balé Aleksandr Pushkin, quien enantes enseñara a Rudolf Nuréyev. Barýshnikov comentó darréu que Pushkin foi «como un padre» pa él. Al completar los sos estudios en 1966, xunir al Balé Kírov en Leningráu. A pesar de la tradición, nun empezar como aprendiz nel cuerpu de baille, sinón que fixo'l so debú profesional como solista, en Giselle. Esi mesmu añu ganó la medaya d'oru na competición internacional de balé de Varna, Bulgaria. A la so vuelta de Leningráu, siguió col mesmu ésitu. Dempués de tan solu dos años como profesional, ufiertóse-y el so primer papel principal en Goryanka d'Oleg Vinográdov, papel coreografiado específicamente pa Barýshnikov. Esi mesmu añu, recibió la medaya d'oru na primer competición de balé de Moscú, amás del premiu Nizhinski. Convertir nel baillarín más nuevu en recibir el Premiu del Estáu al Méritu de la U.R.S.S. Mientres la so estancia en Rusia, foi pareya d'Irina Kolpakova, a quien munchos consideraben la más grande baillarina clásica viviente, en ballets como La bella durmiente, El cascanueces, Giselle, Coppélia, Flames of Paris, y Don Quixote, y coreografió Vestris (1969), nel que representó a Auguste Vestris, y Creación del mundu (1971), una opera nueva satírica y relixosa na que Barýshnikov fixo d'Adán xunto a Kolpakova como Eva. Sicasí, el so deséu de trabayar con más coreógrafos occidentales, xunto a les sos esmoliciones sobre lo qu'él consideraba'l tornar del Balé Kírov, llevar a un creciente desasosiegu.

Deserción y carrera en Norteamérica[editar | editar la fonte]

Dempués de conocer al coreógrafu francés Roland Petit en Leningráu, esti lo convidó a participar nuna xira por Canadá. En 1974, mientres esta xira, el baillarín pidió asilu políticu en Toronto. Más tarde afirmó que Christina Berlin, una amiga so angloamericana, ayudólu a ingeniar la so deserción mientres la xira de Londres de 1970. La so primer actuación dempués de salir del aislamientu temporal en Canadá foi col Balé Nacional de Canadá nuna versión televisada de La Sílfide. Más tarde treslladaríase a los Estaos Xuníos.[8]

De 1974 a 1979 foi baillarín principal col American Ballet Theatre (ABT), onde foi pareya de Gelsey Kirkland. Tamién trabayó col New York City Ballet de George Balanchine y fixo xires con compañíes de balé y danza moderna alredor del mundu mientres 15 meses. Dellos papeles fueron creaos pa él, incluyendo Opus (1971) y The Dreamer (1979), de Balanchine y Jerome Robbins, Rhapsody (1980), de Balanchine y Frederick Ashton, y Other Dances (con Natalia Makárova) de Jerome Robbins. Volvió a ABT en 1980 como baillarín y direutor artísticu, cargu que caltuvo mientres una década. El 3 de xunetu de 1986, convirtióse en ciudadanu naturalizáu de los Estaos Xuníos.

La década de los 90 apurrió grandes cambeos pal baillarín, que non yá siguió la so actividá en producciones cinematográfiques (Company Business, con Gene Hackman, 1991), sinón que llanzó les sos propies llinies d'arume Barýshnikov y de ropa pa danza.

El cambéu más importante na so vida profesional rexistrar tres la decisión d'abandonar el balé, camudándolo pola danza moderna al fundar White Oak Dance Project, una compañía de xires que fundó xunto con Mark Morris y de la que foi direutor artísticu dende 1990 hasta 2002.

N'avientu de 2000, Misha (diminutivu de Mijaíl) llogró'l premiu John F. Kennedy Center, que compartió col tenor español Plácido Domingo y l'actriz Angela Lansbury.

En 2004 abrió'l so Centru de les Artes en Nueva York.

Apocayá, recibió dos doctoraos honoris causa: el 28 de setiembre del 2007 del Conservatoriu Shenandoah de la Universidá de Shenandoah, y el 11 de mayu de 2006, de la Universidá de Nueva York.

N'agostu de 2007, Barýshnikov bailló con Ana Llaguna la coreografía de Mats Ek: Llugar (títulu orixinal suecu: Ställe) na Dansens Hus, Estocolmu.

Forma y estilu de baille[editar | editar la fonte]

Barýshnikov y Patricia McBride nuna función en Buenos Aires, 1979 (revista Páxaru de fueu).

Barýshnikov yera un baillarín únicu por delles razones. Yera de baxa estatura, polo que tuvo que trabayar arduamente pa combatir la so falta adecuación pa papeles como Sigfrido, héroe de El llagu de los cisnes, onde s'esperaba ver un baillarín más altu y apuestu. Anque popularmente afirmó que «nun importa lo alto que llevantes la pierna. La téunica basar na tresparencia, simplicidá y faer un verdaderu intentu».[9] La so forma de baillar yera reconocida como de «llibru de testu» pol so brillosu téunica, separación emocional y usu de «bravura», que se define como un estilu masculino y atrevío.

Familia[editar | editar la fonte]

En 1980 conoció a l'actriz Jessica Lange, con quien caltuvo una rellación sentimental. Un añu dempués nació la so fía, Alexandra Barýshnikova. Cuando Barýshnikov y Lange conociéronse, él falaba bien pocu inglés, y teníen que comunicase en francés. En 1982 el baillarín terminó la so rellación con Lange. Auníu a ello, Mijaíl enfrentó'l grave problema d'una operación de rótula, que punxo en peligru la so carrera. Barýshnikov lleva dellos años nuna rellación cola exbailarina Lisa Rinehart, con quien se casó en 2006, y tienen tres fíos: Sofía, Anna y Peter. Nuna entrevista con Larry King, Barýshnikov afirmó que nun creía nel matrimoniu llegal, porque'l compromisu qu'implica la rellación nun tien nada que ver col matrimoniu como contratu. Tamién afirmó que nun yera relixosu y que, por tanto, declarase frente a un altar nun significaba nada pa él.[10]

Cine y televisión[editar | editar la fonte]

Mientres la so carrera como actor, Barýshnikov foi reconocíu en particular pol so primer papel na película de 1977 Paso decisivu ("Pasu decisivu" o "Momentu de decisión") gracies a la cual recibió una nominación al Óscar. Amás, participó como actor principal na película de 1985 Nueches blanques ("Nueches de Sol" o "Sol de medianueche"), coreografiada por Twyla Tharp y producida por Taylor Hackford en 1984, al llau de Gregory Hines y Isabella Rossellini, con quien caltuvo una discreta rellación sentimental. Y en la película de 1987 Dancers. Tamién fixo del noviu de Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), Aleksandr Petrovsky, na última temporada de Sex and the City.

Barýshnikov fixo'l so debú televisivu baillando en 1976, nel programa de la PBS In Performance Live from Wolf Trap. Mientres les navidaes de 1977, la CBS traxo la so aclamada producción del balé clásicu de Chaikovski El cascanueces a la televisión, y caltúvose hasta esti día como la versión televisada más popular y más vista. Gelsey Kirkland, Alexander Minz y miembros del American Ballet Theatre tamién apaecen nesta versión. La producción rodar en Canadá. Dempués de ser amosada dos veces pola CBS, pasar a la PBS, onde se televisó añalmente cada Navidá mientres munchos años. Ye una de los dos úniques versiones de El cascanueces nomada a un Emmy, la otra siendo The Hard Nut, de Mark Morris, una versión intencionadamente esaxerada y satírica del famosu balé. Darréu, Barýshnikov apaeció en dos especiales de televisión de l'ABC gallardoniaos con un Emmy, nos que bailló música de Broadway y Hollywood, respeutivamente. Mientres los 70 y los 80, apaeció delles vegaes col American Ballet Theatre en Live from Lincoln Center y Great Performances.

Mientres el branu del 2006, foi de xira cola compañía Hell's Kitchen Dance, patrocinada pel Centru de les Artes Barýshnikov. Amosando obres de los residentes del centru, Azsure Barton y Benjamin Millipied, la compañía foi de xira polos Estaos Xuníos y España.

El 2 de payares de 2006, Barýshnikov y la chef Alice Waters apaecieron nun episodiu de la serie orixinal Iconoclastes de la canal televisiva Sundance. Los dos bonos amigos falaron sobre los sos estilos de vida, les sos fontes d'inspiración y de los proyeutos sociales que los faen únicos. Mientres el programa, Alice Waters visitó'l Centru de les Artes de Barýshnikov en Nueva York. Dempués, la xira de Hell's Kitchen Dance lleva a Barýshnikov Berkeley a visitar el restorán de Alice Waters, Chez Panisse.

El 17 de xunetu de 2007, el programa de la PBS News Hour with Jim Lehrer fixo mención de Barýshnikov y el so Centru de les Artes.

Distinciones y premios[editar | editar la fonte]

Doctoráu Honoris Causae[editar | editar la fonte]

  • Shenandoah University (28 de setiembre de 2007)
  • Monclaire State University (23 de mayu de 2008)

Óscar[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultáu
1977 Óscar al meyor actor de repartu Paso decisivu Candidatu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 13 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 11866588X. Data de consulta: 21 xunetu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: http://www.theatreworldawards.org/past-recipients.html.
  4. National Medal of Arts winner ID: mikhail-baryshnikov.
  5. URL de la referencia: https://www.carnegie.org/awards/great-immigrants/2006-great-immigrants/.
  6. URL de la referencia: https://www.praemiumimperiale.org/en/laureate-en/laureates-en. Data de consulta: 19 marzu 2022.
  7. Kennedy Center — Información biográfica de Mijaíl Barýshnikov
  8. Natalia Makarova, A Dance Autobiography (Knopf 1979), p. 152.
  9. Baryshnikov at Work: Mijail Baryshnikov discusses his roles. Knopf, New York, 1976.
  10. CNN.com — Transcripts

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Cambridge Biographical Dictionary. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1990.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]