Miguel Ángel Juárez Celman

De Wikipedia
Miguel Ángel Juárez Celman
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1886 - 6 agostu 1890
Julio Argentino Roca - Carlos Pellegrini
senador d'Arxentina

31 xunetu 1883 - 30 xunu 1886
diputáu d'Arxentina


Gobernador de la provincia de Córdoba (es) Traducir

Vida
Nacimientu Córdoba y Córdoba[1]29 de setiembre de 1844[2]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Arrecifes (es) Traducir[1]14 d'abril de 1909[1] (64 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Familia
Hermanos/es Marcos N. Juárez
Estudios
Estudios Universidá Nacional de Córdoba
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáupolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Premios
Creencies
Partíu políticu Partido Autonomista Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Miguel Ángel Juárez Celman (29 de setiembre de 1844Córdoba y Córdoba – 14 d'abril de 1909Arrecifes (es) Traducir) foi un abogáu y políticu, arxentín. La so carrera tuvo marcada pola influencia del so concuñáu Julio Argentino Roca, que lo impulsó a la carrera llexislativa. Foi un destacáu impulsor de la separación de la Ilesia y l'Estáu, y un lliberal de corte aristocráticu, fomentando la educación pública y l'inmigración.

Décimu presidente de la Nación dende'l 12 d'ochobre de 1886, impulsó generosamente la obra pública, pero foi incapaz de caltener la estabilidá económica y tuvo de faer frente a la formación d'un poderosu frente opositor sol lideralgu de Leandro N. Alem, que daría orixe a la Unión Cívica. Depués de la llamada Revolución del Parque y magar el so ésitu nes armes contra los sublevaos, tuvo de dimitir y retiróse definitivamente de la vida política.

Juventud[editar | editar la fonte]

Fíu de José Marcos Juárez, y Rosario Celman, nació y creció en Córdoba, onde estudió so los xesuites nel Colegio Monserrat. Cursó estudios de lleis y recibióse d'Abogáu en 1869. En 1872 casóse con Benedicta Elisa Funes, hermana menor de Clara Funes de Roca. El 24 de marzu de 1874 llogró'l so doctoráu.

Pertenecía a una familia aristocrática ya ingresó tempranamente a l'actividá política. Foi electu diputáu al malapenes doctorase, y dende el parllamentu provincial encabezó'l movimientu pa la secularización de les instituciones educatives. Dos años más tarde foi electu al Senáu, y en 1877 designáu presidente del cuerpu. Exerció namái de volao la función, pos la muerte del gobernador Clímaco de la Peña llevó al gobiernu a Antonio del Viso, quien lo nomó Ministru de Gobiernu. Ocuparía'l cargu hasta'l final del mandatu de del Viso. La so actuación enérxica ya informada valió-y la postulación a la gobernación esi mesmu añu, y foi electu pol Partíu Autonomista Nacional, asumiendo'l 17 de mayu de 1880.

Gobernación[editar | editar la fonte]

Yera yá gobernador electu cuando los insurrectos porteños empobinaos por Carlos Texedor y Lisandro Olmos, opuestos a la federalización de Buenos Aires, prindar xunto con del Viso. Llogró salvase, y una vegada en posesión del cargu unvió tropes en sofitu del apocayá electu presidente Julio A. Roca; xunto con ésti y los demás integrantes de la Lliga de Gobernadores, fundaría nos años siguientes el Partíu Autonomista Nacional (PAN).

El autonomismu nacional fixo so una concepción del progresu industrial y civil de corte comtiano, que casaba perfectamente col yá entós célebre anticlericalismu de Juárez Celman. Ente les sos obres de gobiernu en Córdoba cuntaron l'establecimientu del Rexistru Civil, la reglamentación de los entierros y del trazáu urbanu, la creación d'escueles y hospitales y la creación de colonies agrícoles nel interior de la provincia.

El so temperamentu y estilu de gobiernu destacaben al par de les sos realizaciones. La rocea poles iniciatives populares y el manexu privatista de la política fixeron manifiestos nes constantes intervenciones direutes del gobernador, la so inxerencia na distribución del creitu y el recursu a la presencia del exércitu en casu d'atopase con torgues.

La Reforma constitucional de 1883: los conceyos[editar | editar la fonte]

El réxime municipal establecíu na Constitución provincial de Córdoba de 1855 nun abandonó la estructura municipal vixente nos tiempos de la colonia. Per cada Departamentu esistía una alministración municipal que, d'esa manera, incluyía na so xurisdicción más d'un centru pobláu. Años más tarde, en 1870 introduciéronse reformes na Constitución ampliando les facultaes de los conceyos pero ensin modificar les arcaiques estructures vixentes. Foi recién en 1883 cuando, por encargu de Juárez Celman, l'entós rector del Colexu Nacional de Monserrat, doctor Filemón Posse, introdució nel proyeutu de reforma constitucional la supresión de los “Conceyos departamentales” o “Corporaciones municipales”. Dende entós les xurisdicciones municipales viéronse amenorgaes a les llendes de la so ciudá, villa o aldega.

Por aciu la mesma reforma constitucional, los poderes executivos de los conceyos cordobeses dexaron de ser organismos colexaos y fueron sustituyíos pol cargu de intendente: función alministrativa, unipersonal, electiva, que'l so mandatu afitar en trés años de duración. Tamién pal mandatu de los conceyales, entós llamaos municipales, establecióse un periodu de trés años. El 11 de xineru de 1883 sancionáronse les reformes constitucionales, siendo promulgaes por aciu un decretu del gobernador Juárez Celman catorce díes dempués. N'ochobre del mesmu añu promulgóse y reglamentó una nueva Llei de Municipalidaes (Nᵘ 924) autorizando la creación de nueves municipalidaes locales en tou aquel llugar onde un mínimu de trenta “vecinos contribuyentes” realizaren la pertinente solicitú.

El presidencialismu[editar | editar la fonte]

Juárez Celman a la derecha de Julio A. Roca. (Semeya: AGNA)

So la presidencia de Julio A. Roca, concuñáu de Juárez Celman, consolidárase'l tiempu d'un nuevu métodu políticu na República Arxentina: el presidencialismu. Al sistema del alcuerdu de ministros y les xuntes de notables de la dómina de Mitre, Sarmiento y Ablanéu, siguió-y el manexu políticu d'unu solu: el presidente. El presidencialismu surdió col asentimientu xeneral. Los partíos provinciales, que bien o mal apostaben los gobiernos de provincia, acabaron per someter se a los designios ya influencia d'un poder presidencial unipersonal, fuerte, dotáu d'atribuciones máximes, capaz de garantizar la estabilidá de los gobernadores contra les revoluciones locales. A la estabilidá de los partíos provinciales siguiría la estabilidá de los gobernadores, que yá nun deben el so cargu a xuntes de notables locales sinón solo al presidente.

La unificación y la centralización van ser el métodu de gobiernu dominante nes próximes décades. Como espresara Lucio V. Mansilla, Diputáu por Buenos Aires, al votar pola intervención de la Provincia de Tucumán el 1 de xunu de 1887: "La bandera autonomista nun ye más qu'una invención... nun ye sinón una especie d'espantuxu aquello que se llama autonomía de les provincies... la Nación ye lo primero, les provincies, los Estaos como se diz, nun son sinón pocoñín de cosa".

De los trés poderes de la República, el menos poderosu nesi esquema institucional, yera'l Congresu. El Senáu de la Nación Arxentina constituyía un abellugu de expresidentes, ex ministros y ex gobernadores qu'aldericaben con rellumu, anque ensin eficacia, l'algame de los artículos Quintu y Sestu de la Constitución de 1853, o les atribuciones del Poder Executivu pa declarar por sigo solo un Estáu de Sitiu qu'ésti nun habría de llevantar. La Cámara de Diputaos de la Nación Arxentina yera una tribuna d'entretenimientu, onde los "doctores de la llei", nuevos abogaos egresados na so mayoría de la Universidá Nacional de Córdoba, ensayaben teoríes y executaben los sos dones oratorios ensin mayores resultancies práutiques.

La función de la Corte Suprema de Xusticia de la Nación Arxentina, integrada por políticos retiraos, asemeyábase abondo a la judicatura romana. La so xera principal yera l'aplicación de les regles de xuegu del sistema políticu, el respetu polos poderes presidenciales y el cumplimientu estrictu del Apauta sunt servanda nes rellaciones civiles.

La única garantía constitucional válida y sólida yera la llibertá de prensa, la más pervalible de les llibertaes civiles, y órganu d'espresión de la clase gobernante. En cada provincia y na Capital mesma de la Nación Arxentina, cada partíu o notable cuntaba con un mediu periodísticu al so algame pa promover la so filosofía política dotada de verdá.[4]

Designación de senador nacional: La socesión de Roca[editar | editar la fonte]

Sátira sobre la eleición del socesor de Roca: Juárez Celman (como Cupido) quier flechar a la República, mientres Pellegrini y Roca entretener. El mosquitu, 1886.

Dende la so posición como gobernador de Córdoba, y motiváu pola so proximidá a Roca, Juárez Celman acolumbró la posibilidá de ser el candidatu presidencial del Partíu Autonomista Nacional en 1886 informándose al traviés de los diputaos y senadores por Córdoba de los acontecimientos políticos, ya intercambiando correspondencia privada col presidente. Había series duldes en redol a una candidatura de Juárez: la so mocedá, pos al dexar el cargu de gobernador cuntaba con 39 años; el desplazamientu políticu del so home d'enfotu, l'ex gobernador Antonio del Viso, reemplazáu nel Ministeriu del Interior por Bernardo de Irigoyen en febreru de 1882; y la decisión de Roca de torgar qu'un aliáu políticu del gobernador cordobés, Luis G. Pinto, algamara la gobernación de Santiago del Estero.

Ensin mayores mires, el 17 de mayu de 1883 Juárez Celman apurrió'l mandu provincial al so socesor Gregorio Gavier, tamién autonomista, y rápido l'Asamblea Llexislativa designar senador de conformidá al Artículu 46 de la Constitución de 1853. El 31 de xunetu incorporar a la Cámara de Senadores de la Nación Arxentina, onde siguió adoptando posiciones anticlericales, yá exhibíes mientres la so etapa de gobernador. Dende ellí, en defensa de procedimientos eleutorales discutibles llegaría a cuntar que "consultar al pueblu siempres ye errar, pos ésti namái tien opiniones turbies".

Sicasí, Julio A. Roca, que nun s'interesaba poles idees de los demás sinón solo poles mesmes, impulsáu pol deséu de volver ocupar el sillón de Rivadavia y creyíu na amistá y llealtá probaes de Juárez, el so concuñáu, favoreció la candidatura del cordobés pa la socesión presidencial. Juárez Celman presentar a les eleiciones presidenciales del 11 d'abril de 1886, nes que llogró'l trunfu, non ensin acusaciones de fraude eleutoral (una práutica otra manera frecuente per parte del PAN). Acompañar na fórmula Carlos Pellegrini, ex ministru de Guerra de Roca, qu'abogara pola so candidatura dende les páxines del diariu Sud América.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Proyeutu orixinal del Teatru Colón (1886).
Corréu Central, proyeutáu en 1888 y termináu en 1928.
Inauguración del Puertu Maderu (1889).

El 12 d'ochobre asumió la presidencia; nel so discursu inaugural anunció'l so ideariu lliberal, qu'incluyía la promoción de la educación, de la inmigración europea —cola que pretendía revertir la "inferioridá" del sangre nativo— y de la empresa privada. La so énfasis nel papel de los individuos oldeaba sicasí marcadamente col so estilu de gobiernu; avezáu a la direición autocrática de los asuntos públicos, rápido entró en conflictu con Roca, quien aspiraba a caltener la so influencia sobre'l gobiernu y el Partíu Autonomista Nacional.

El Unicato[editar | editar la fonte]

Bustu de Miguel Juárez Celman, xunto al Dique San Roque na Provincia de Córdoba.

Dende'l primer momentu, la so alministración carauterizar por una exacerbación del presidencialismu. Nun duldar n'allegar a la intervención federal pa manipoliar la situación de les provincies nes que la llinia roquista yera dominante, colo que se ganaría la enemistá d'ésti y pallabres públicamente inxurioses. La enorme concentración del poder políticu na so persona y en funcionarios direutamente designaos dende la presidencia, valiéron-y al so gobiernu'l llamátigu d'Unicato. Referir a la so pretensión de concentrar tol poder político y públicu nel presidente, en cuantes que Xefe Únicu de la Nación y del Partíu Autonomista Nacional.[5][6]

Sol gobiernu negociador de Roca, les crítiques a la escasa disposición del gobiernu a gobernar democráticamente habíen arreciado dende dellos grupos esvalixaos. La pretensión de Juárez Celman d'esaniciar les disidencies internes faciéndose nomar Xefe Únicu del PAN favoreció la xunta de diversos grupos, que tomaron una postura cada vez más crítica de les formes polítiques del Unicato, tantu na prensa como en manifestaciones caleyeres. Dende'l puntu de vista d'estos críticos, la política del Unicato llevara a un masivu desinterés de la población sobre los asuntos políticos; la población, tranquila en cuanto al ilimitáu progresu económicu que paecía acolumbrase, nun s'interesaba en quien gobernaba, nin tanto nos medios qu'utilizara pa gobernar.[5]

Sicasí, la oposición nun terminaría d'apigurase en nengún movimientu políticu nuevu hasta que la crisis económica terminara cola sensación xeneral de bienestar.[7]

Xestión de gobiernu[editar | editar la fonte]

Juárez Celman promovió la obra pública, cuantimás en Buenos Aires, col enfotu de asemeyala a les capitales europees que tomaba como referencia. Ordenó la construcción d'edificios de gobiernu como'l Corréu Central (termináu recién en 1928), del Teatru Colón, de numberoses escueles y d'infraestructura sanitaria, la reforma del puertu de Buenos Aires d'alcuerdu al proyeutu d'Eduardo Maderu, y el inico de les obres del Dique San Roque, al cargu de Bialet Massé, parte fundamental del Proyeutu del Sistema de Riego de los Altos de la Ciudá de Córdoba.

El 10 d'abril de 1888, el presidente creó una unidá de telegrafistes nel Exércitu. En 1897 fueron movilizaes unidaes de la Guardia Nacional en previsión d'un conflictu con Chile y pa esi entós esa milicia cuntaba con un reximientu d'inxenieros que recibió instrucción específica en telegrafía de campaña.

L'estímulu a la inmigración foi tamién importante, incluyendo la gratuidá de los pasaxes y l'entrega de tierres a los colonos, munches d'elles arrebataes a los nativos na Campaña del Desiertu de la so antecesor Roca. Impulsóse tamién una gran reforma xurídica, incluyendo la organización procesal de los Tribunales, l'establecimientu d'un Rexistru de la Propiedá, la sanción de la Llei de Matrimoniu Civil y de códigos de Minería, Penal y de Comerciu.

Roblóse un alcuerdu preliminar con Bolivia, qu'afitaba provisionalmente la llende nel paralelu 22° sur hasta'l ríu Pilcomayo.[8]

L'impulsu aparente escontra un réxime llegalista viose oldeáu coles acusaciones de corrupción que suplieron contra'l so gobiernu, basaes sobremanera na concesión d'obres a persones del so círculu íntimu, la especulación inmobiliaria y financiera de los miembros del gobiernu y l'escesu del gastu públicu.

Crisis económica[editar | editar la fonte]

La especulación diaria na Bolsa de Comerciu de Buenos Aires causó una crisis económica en 1890, que de la mesma xeneró una grave crisis política.

Siguiendo en gran midida cola puxanza de la especulación comercial y bursátil del so antecesor, Juárez Celman aceleró'l procesu per mediu d'una activa política privatista. Concedió la construcción de decenes de ramales de ferrocarril.[9] En particular resultó llamativa la privatización de la empresa estatal más esitosa de la hestoria arxentina hasta entós, el Ferrocarril Oeste de Buenos Aires, que la so venta xustificar xustamente sobre la base del so superávit operativu y financieru.[10] Esta aición valió-y acerbas crítiques del senador Aristóbulo del Valle, que señalaba que d'esi manera sometíense los recursos públicos al interés del capital priváu, y llamentaba que se garantizara les ganancies de les empreses compradores con fondos estatales.

La resultancia inmediata de la enayenadura de los medios de producción medios públicos de producción y el ruinosu gastu foi una marcada inestabilidá financiera. Pero mientres siguiera ingresando capital esternu al sistema, ésti sosteníase y crecía a niveles inauditos: ente 1886 y 1890, la economía nacional creció un sorprendente 44 %.[11] Mientres la década del 80, el 40 % de tolos capitales británicos invertíos nel esterior fueron invertíos na Arxentina.[12] La mayor parte de les inversiones esternes fueron destinaes a financiar la rede de ferrocarriles, que sumó otros 3800 km, raspiando los 10 000 km d'estensión total.[13] Amás de los ferrocarriles, hubo tamién grandes inversiones en puertos, ente ellos los de Bahía Blanca, Rosario, La Plata y en Buenos Aires empecipióse la construcción de Puertu Maderu.[14]

Los productores ganaderos taben en plena puxanza económica, cola estensión de sistemes granibles daqué más modernos –l'alambráu estendiérase por tol país, y llegaben los primeres molino de vientu p'agua–[14] y cola incorporación de terrenes apocayá ganaos al territoriu indíxena. Les esportaciones diversificáronse un tanto, coles esportaciones de llana, carne conxelada —el primer frigoríficu instalárase en 1881— y los ceberes, que la so participación nes esportaciones a fines de la década llegaron al 16 % del valor total.[15]

Sancionó la Llei de Bancos Garantidos, que dexaba establecer bancos provinciales y privaos habilitaos pa emitir moneda. La resultancia, combináu cola irresponsabilidá fiscal del gobiernu, foi una esguilada especulativa y d'emisión desafranada[16] que llevó de la mesma a un endeldamientu crónicu de los bancos y al aumentu de los costos financieros.[17] L'estáu Nacional, los estaos Provinciales y les banques privaes empeñáronse rápido, mientres una fuerte corriente d'ingresos de divises, especialmente dende Gran Bretaña, alimentaba la burbuya especulativa.[18] Na Bolsa de Comerciu de Buenos Aires, fundada en 1885, 4000 operadores de bolsa especulaben con toa clase de papeles públicos y privaos, que cada vez teníen menos respaldu.[19]

La situación financiera empezó a entrar en crisis a finales de 1888, cuando quebró'l Bancu Constructor de La Plata que con él se llevó la vida del so presidente y fundador Carlos Mauricio Schweitzer. Nuna rápida socesión, delles instituciones financieres tuvieron d'encarar crisis de pagos, llevando casi a la quiebra a dellos bancos estranxeros; cuando la banca Baring Brothers asumió los sos errores al invertir na burbuya especulativa en que se convirtiera l'Arxentina, la llegada de capitales esteriores cesó por completu, empecipiándose la fase más crítica de la crisis financiera de 1890.[7]

Poco dempués, l'Estáu Arxentín entró en cesación de pagos y refugó les deldes contraíes polos Bancos Garantidos y les provincies, colo que de fechu se declaró en bancarrota, de la cual solamente saldría dellos años más tarde.[18]

La Revolución de 1890[editar | editar la fonte]

Barricada en Buenos Aires mientres la Revolución del Parque.

Tres l'entamu de la crisis económica, el dirixente Francisco Barroetaveña empecipió la formación de la llamada Unión Cívica de la Mocedá, en setiembre de 1889, que más tarde se tresformaría na Unión Cívica, que los sos dirixentes más carauterizaos seríen el ex-presidente Bartolomé Mitre, Aristóbulo del Valle, Leandro N. Alem, Mariano Demaría, y Bernardo de Irigoyen. Inclusive líderes católicos como José Manuel Estrada y Pedro Goyena xunir a la Unión Cívica.[20]

Escontra 1890 convocáronse numberoses fuelgues esixendo meyores salariales pa caltener el nivel de vida, y l'oposición fortalecióse.

Enemistado con Roca, que lo llamara públicamente "llaín y ruin", Juárez Celman atopábase cada vez más aislláu políticamente. El 13 d'abril de 1890, el senador Del Valle denunció que taben circulando emisiones clandestines de papel moneda al par de les llegales, xenerando un enorme baturiciu. Los activistes católicos, la clase popular aprobetada, y los opositores políticos empezaron a realizar manifestaciones en Buenos Aires y Rosario. Alem, apadrináu por Mitre, convocó a un gran mitín de los miembros de la UC, nel que falaron Del Valle, Mitre, Estrada, Goyena y Alem, afalando a la rebelión contra l'autocracia.

Considerando que la posible participación n'eleiciones nun tendría nenguna utilidá al enfrentar la maquinaria política oficialista, llanzar a planiar una revolución. La llamada Revolución del Parque, españada'l 26 de xunetu de 1890, dexó a los líderes rebalbos controlar gran parte de la ciudá de Buenos Aires mientres tres díes. Magar la superioridá de les posiciones de los rebeldes, los líderes militares del movimientu desoyeron la esixencia de los líderes civiles, y nun tomaron el control del centru de la ciudá. La respuesta del exércitu lleal obligar a capitular el día 29 ante les fuercies del xeneral Nicolás Levalle.[21] Produxérense ente 150[22] y 330 muertos[23] y más de mil mancaos.[24]

Juárez Celman abandonara la capital, obligáu por Roca y Carlos Pellegrini, y tornó dempués del final de la Revolución. Pero, sacante por unos cuantos diputaos y ministros lleales, nun cuntaba yá con sofitu dalgunu: el ex-presidente Julio A. Roca y el vicepresidente Carlos Pellegrini negáron-y el so sofitu, la prensa siguió fustigándolo, y la situación económica agravábase cada vez más rápido. El día 6 d'agostu presentó'l so arrenunciu, que-y foi aceptada de momentu pol Congresu, y asumió la presidencia Carlos Pellegrini. Foi asina'l primer presidente en nun completar el so mandatu dempués de 29 años.[20]

Gabinete ministerial[editar | editar la fonte]

 
Ministerios del Gobiernu de
Miguel Juárez Celman
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Eduardo Wilde
Manuel Zorrilla
Wenceslao Pacheco
Norberto Quirno Mariña
Salustiano Zavalía
12 d'ochobre de 1886 – 20 de xineru de 1889
20 de xineru de 1889 – 28 de febreru de 1889
28 de febreru de 1889 – 27 d'agostu de 1889
27 d'agostu de 1889 – 14 d'abril de 1890
18 d'abril de 1890 - 6 d'agostu de 1890
Ministeriu de Rellaciones
Esteriores y Cultu
Norberto Quirno Mariña
Estanislao Severo Zeballos
Roque Sáenz Peña
12 d'ochobre de 1886 – 27 d'agostu de 1889
10 de setiembre de 1889 – 12 d'abril de 1890
10 de xunu de 1890 - 6 d'agostu de 1890
Ministeriu de Guerra y Marina Nicolás Levalle
Eduardo Racedo
Nicolás Levalle
12 d'ochobre de 1886 – 15 de xineru de 1887
15 de xineru de 1887 – 12 d'abril de 1890
18 d'abril de 1890 - 6 d'agostu de 1890
Ministeriu de Facienda Wenceslao Pacheco
Rufino Varela
Wenceslao Pacheco
Francisco Uriburu
Juan Agustín García
12 d'ochobre de 1886 – 28 de febreru de 1889
28 de febreru de 1889 – 27 d'agostu de 1889
27 d'agostu de 1889 – 12 d'abril de 1890
18 d'abril de 1890 – 10 de xunu de 1890
10 de xunu de 1890 – 6 d'agostu de 1890
Ministeriu de Xusticia
ya Instrucción Pública
Filemón Posse
Amancio Alcorta
José Mariano Astigueta
12 d'ochobre de 1886 – 12 d'abril de 1890
18 d'abril de 1890 – 8 de xunu de 1890
9 de xunu de 1890 – 6 d'agostu de 1890

Socesión y últimos años[editar | editar la fonte]

Pellegrini tuvo d'encarar una penosísima situación económica, en que les utilidaes de la delda esterna representaben el 60 % del PIB y la mayoría de les cases bancaries cerraren les sos puertes.[25]

Juárez Celman abandonó la vida política y retiróse a la so estancia "La Elisa", en Capitán Sarmiento (Buenos Aires), depués morrería na llocalidá de Petones (Buenos Aires) —ensin reconciliase con Roca— el 14 d'abril de 1909.

Los sos collaboradores tamién se caltuvieron estremaos de l'actuación pública hasta la segunda metá de los años 1910, cuando s'incorporaron al grupu dirixente de los presidentes José Figueroa Alcorta y Roque Sáenz Peña.[26]

En contraste colos abondosos homenaxes al so antecesor y el so socesor, namái la pequeña llocalidá d'Estación Juárez Celman y el Departamentu Juárez Celman, dambos na provincia de Córdoba, recuerden a esti gobernador y presidente.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 15999.
  2. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 6919990. Apaez como: Miguel Juárez Celman. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1889-6793.
  4. Rosa, José María: "Historia Arxentina: L'Arxentina del Ochenta". Vol. VIII. Buenos Aires, 1974.
  5. 5,0 5,1 Ferrari, Gustavo (1978). Apoxéu y crisis del lliberalismu.
  6. Balestra, Juan (1938). El Noventa., citáu en Honorable Cámara de Diputaos de la Nación Arxentina (1990). La Revolución de 1890. Imprenta del Congresu de la Nación, páx. 34-35.
  7. 7,0 7,1 Martínez, Pedro Santos. «En redol a la crisis financiera del Noventa». Arxentina Histórica.
  8. Fifer, J. Valerie (1976). Bolivia, territoriu, situación y política dende 1825. Buenos Aires: Francisco de Aguirre, páx. 295.
  9. Cuccorese (1969): 83-84.
  10. Cuccorese, Horacio Juan (1969). Historia de los ferrocarriles na Arxentina. Macchi., páx. 91-106.
  11. Todesca, Jorge (2006). El mitu del país ricu. Emecé, páx. 80.
  12. Sáenz Quesada, María (1980). Los estancieros. Ed. de Belgrano, páx. 224-225.
  13. Todesca (2006): 81.
  14. 14,0 14,1 Sáenz Quesada (1980): 225.
  15. Sáenz Quesada (1980): 224.
  16. La masa monetario pasó de 85 millones de pesos oro en 1886 a 252 millones en 1890.
  17. Todesca (2006): 80-81.
  18. 18,0 18,1 Escudé, Carlos. «Escontra la crisis (1880-1890)». Hestoria Xeneral de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina.
  19. Todesca (2006): 82.
  20. 20,0 20,1 Cabral, César Augusto (1967). Alem: informe sobre la frustración arxentina. Bonos Aire: Peña Lillo.
  21. Etchepareborda, Roberto (1966). La Revolución Arxentina del 90. Buenos Aires: Eudeba.
  22. Enciclopedia visual Arxentina Clarin
  23. Etchepareborda (1966).
  24. Biografía de Carlos Pellegrini, Fundación Pellegrini
  25. Guido, Horacio J. (1988). Secuela del unicato. La Bastilla.
  26. Castro, Martín O. (2012). El ocaso de la república oligárquica (1898-1912). Edhasa.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.