Miguel de la Madrid

De Wikipedia
Miguel de la Madrid
Fondo de Cultura Económica (es) Traducir

1999 - 2000
Enrique González Pedrero - Gonzalo Celorio Blasco (es) Traducir
52. Presidente de Méxicu

1r avientu 1982 - 30 payares 1988
José López Portillo - Carlos Salinas de Gortari
Candidato presidencial por el Partido Revolucionario Institucional (es) Traducir

25 setiembre 1981 - 4 xunetu 1982
ministru

Vida
Nacimientu Colima (es) Traducir12 d'avientu de 1934[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu[2]1 d'abril de 2012[3] (77 años)
Causa de la muerte enfisema pulmonar (es) Traducir
Familia
Casáu con Paloma Cordero
Fíos/es Enrique de la Madrid Cordero
Estudios
Estudios Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
Escuela de Gobierno John F. Kennedy (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu políticuabogáu
Emplegadores Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
Premios
Creencies
Partíu políticu Partíu Revolucionariu Institucional
Cambiar los datos en Wikidata

Miguel de la Madrid Hurtado (12 d'avientu de 1934Colima (es) Traducir – 1 d'abril de 2012Ciudá de Méxicu) foi un políticu mexicanu, presidente de Méxicu del 1 d'avientu de 1982 al 30 de payares de 1988. Mientres el so mandatu asocedió'l terremotu de 1985 na Ciudá de Méxicu, la Copa Mundial de Fútbol de 1986, la entrada de Méxicu al GATT y la polémica socesión presidencial que-y dio'l trunfu a Carlos Salinas de Gortari.

Trayeutoria[editar | editar la fonte]

Miguel de la Madrid estudió Derechu na Universidá Nacional Autónoma de Méxicu (UNAM) y un posgráu n'Alministración Pública na Universidá de Harvard.

En mayu de 1979 foi convidáu pol presidente José López Portillo pa integrase al so gabinete como secretariu de Programación y Presupuestu, en sustitución de Ricardo García Sainz. Tomó posesión del so cargu'l sábadu 19 de mayu de 1979.

Foi postuláu pol PRI como candidatu a la Presidencia de los Estaos Xuníos Mexicanos nes eleiciones de 1982, específicamente'l vienres 25 de setiembre de 1981, y venció nes eleiciones del 4 de xunetu de 1982. Asumió'l cargu n'avientu d'esi mesmu añu, asocediendo a José López Portillo.

Presidente de Méxicu (1982-1988)[editar | editar la fonte]

Vivimos una situación d'emerxencia. Nun ye tiempu de tatexos nin de querelles: ye hora de definiciones y responsabilidaes. Nun vamos abandonar a la inercia. la situación ye intolerable. Nun voi dexar que la Patria desfáigasenos ente les manes. Vamos actuar con decisión y firmeza.
Discursu de toma de posesión como Presidente de Méxicu

Miguel de la Madrid llegó al poder nuna de les dómines más complicaes del país, enforma por cuenta del so antecesor, José López Portillo, quien nacionalizó la banca tres meses antes de salir del poder, tres dos sexenios de gastos escesivos. Como resultancia, la inflación xubió a un permediu de 100% cada añu; l'empléu informal creció alredor de 20% ente 1983 y 1985; hubo cayíes drástiques en producción, sobremanera n'industries gubernamentales, yá pa esi entós anticuaes; la crecedera del PIB sufrió altibaxos; y menguó el poder adquisitivo. Pa resolver tales problemes entamó la Renovación Moral de la Sociedá; ellaboró un Plan Global de Desenvolvimientu; estableció a nivel constitucional un sistema de planeación democrática; y más importante, empecipió cola apertura económica, la desregulación y descentralización, según la privatización d'empreses estatales, daqué que siguiría sol so socesor. Mientres la so alministración, el númberu de paraestatales amenorgar de 1155 en 1982, a 413 en 1988.

Ante la severa crisis económica (onde s'algamar el 3100% de devaluación del pesu), estableciéronse los Pactos de Crecedera Económica colos diversos sectores sociales, por aciu los cualos el gobiernu subsidiaba parte de los precios de los productos básicos y los productores/distribuidores comprometer a nun aumentar. En xineru de 1986, con aproximao trés años de negociaciones, Méxicu llogró ser almitíu al GATT, siendo'l puntu más fuerte d'esta alministración.

Atentáu[editar | editar la fonte]

Mientres el desfile del 1 de mayu en 1984, un grupu de manifestantes llanzó bombes mólotov al balcón del Palaciu Presidencial, onde De la Madrid y dellos invitaos guardaben el desfile. El presidente salió ilesu, pero varios de los invitaos sufrieron mancaes, ente ellos l'entós direutor del ISSSTE, Alejandro Carrillo.

Terremotu de 1985[editar | editar la fonte]

El 19 de setiembre de 1985, un terremotu de 8.1 graos na escala de Richter solmenó la Ciudá de Méxicu, con un fuerte retruque'l día 20. Los daños materiales fueron masivos, y anque los cálculos oficiales falen d'unos pocos miles de muertos (cinco a diez mil), la opinión pública consideró que la cifra podría degolar los 40 000. La reaición inicial del gobiernu foi bien lenta y desaparente, lo cual fizo que fuera la población la que tomara'l lideralgu y l'organización de los llabores de rescate de víctimes y cuerpos d'ente los escombros. Tanto les declaraciones del presidente De la Madrid señalando que'l país nun riquir ayuda estranxera pa enfrentar la traxedia, como la so decisión de nun dexar que l'exércitu collaborara cola población nos llabores de rescate mientres les primeres hores posteriores al terremotu, según la so negativa a suspender el pagu de la delda esterna pa destinalo a los llabores de reconstrucción (el presidente De la Madrid destinaba aproximao'l 30% del presupuestu nacional al pagu de la delda esterna) valiéron-y severu crítiques a esta alministración.

Eleiciones de 1988[editar | editar la fonte]

En 1988 el so gobiernu protagonizó'l mayor escándalu eleutoral del país hasta entós. El 6 de xunetu, mientres les eleiciones presidenciales, el candidatu de la izquierda Cuauhtémoc Cárdenas, aventayaba llargamente a los sos rivales Manuel Clouthier (PAN) y Carlos Salinas de Gortari (PRI). Por motivos qu'entá "desconócense", el sistema eleutoral de cómputu detúvose. La secretaría de Gobernación, nesa dómina al cargu de Manuel Bartlett y qu'entós entamaba la eleición, señaló que: el sistema cayérase. Finalmente, el candidatu priísta foi declaráu ganador. Pocos años antes de morrer, De la Madrid confesó al periódicu New York Times, y nuna autobiografía que les eleiciones presidenciales fueren manipoliaes por que el Partíu Revolucionariu Institucional ganara, y que trés años dempués de la eleición, toles boletas fueron quemaes pa esaniciar toa evidencia del fraude.[7]

Actividá posterior[editar | editar la fonte]

Direutor del Fondu de Cultura Económica[editar | editar la fonte]

Miguel de la Madrid col presidente d'Estaos Xuníos Ronald Reagan en Mazatlán (1988).

Dempués de terminar el so periodu presidencial, Miguel de la Madrid, asumió la direición del Fondu de Cultura Económica (FCE) en 1990. Mientres el so periodu al frente del FCE enllantó programes de modernización nes árees granible y alministrativu, incorporó lo más avanzao de les industries editorial y de les artes gráfiques, y caltuvo l'apertura y pluralidá carauterístiques na política de publicación de la empresa.

El 4 de setiembre de 1992 inauguró les nueves instalaciones, asitiaes en carretera Picacho-Ajusco númberu 227. Arrodiaes de xardinos, amás de les oficines, alluguen la unidá cultural Jesús Silva Herzog, la Biblioteca Gonzalo Carbayos, qu'abeluga la creciente historia editorial del Fondu, según la llibrería Alfonso Reyes.

Nel panorama internacional, en 1990 remocicáronse les instalaciones esistentes de les filiales. Con ello, la presencia del Fondu de Cultura Económica adquirió una proyeición más importante nel continente americanu: el 7 de setiembre del mesmu añu fundóse la filial en San Diego, California; el 21 de xunu de 1991 abrió les sos puertes la llibrería Azteca en São Paulo, Brasil; en 1994 inauguráronse les instalaciones del FCE de Venezuela; y en 1998 creóse otra subsidiaria en Guatemala. D'esta tal manera, el FCE algamó una presencia relevante n'Iberoamérica con nueve filiales: Arxentina, Brasil, Colombia, Chile, España, Estaos Xuníos, Guatemala, Perú y Venezuela. No referente al proyeutu nacional, abriéronse nueves llibreríes. Nesti periodu inauguraron seis na ciudá de Méxicu

En materia editorial, so la direición de De la Madrid empecipiáronse 21 nueves coleiciones: en 1990, Claves (Arxentina); en 1991, A la Vera del Vientu, Códices Mexicanos, Ediciones Científiques Universitaries y Especiales d'A la Vera del Vientu; en 1992, Breviarios de Ciencia Contemporánea (Arxentina) y Nueva Cultura Económica; en 1993, Biblioteca de Prospectiva, Biblioteca Mexicana, Biblioteca Premiu Cervantes (España), y Fideicomiso Historia de les Amériques y Travesíes; en 1994, Vida y Pallabra de los Indios d'América y Una Visión de la Modernización de Méxicu; Archivos, Piedra del Sol (Perú), Ente Voces, Espacios pa la Llectura y Fondu 2000; Alcuentros (Perú); Historia de Méxicu, amás de cinco publicaciones periódiques: Galeres del Fondu, Periolibros, Imáxenes, Espacios pa la Llectura y la Páxina del Fondu.

Mientres la so alministración el FCE recibió dellos premios, ente los que destaquen: en 1992, Premiu FILIJ del Llibru (CNCA) a los llibros pa neños; en 1993, Premiu Lloréu d'Oru (Conceyalía de Cultura del Conceyu de Madrid); en 1993, mención honrosa del Premiu Juan García Bacca (Asociación Cultural Peruana), y el Calendariu Azteca d'Oru (Asociación Mexicana de Radio y Televisión). En 1994 y 1995 el premiu del Bancu del Llibru de Venezuela polos llibros pa neños.

Tocantes a les distinciones recibíes como individuu al frente del FCE destaca que'l Conseyu Español d'Estudios Iberoamericanos, estremó a De la Madrid pola so contribución al desenvolvimientu de la llectura na llingua española; recibió en 1997 el Premiu IUS pola Facultá de Derechu de la UNAM, y en 1998 el gobiernu de Francia concedió-y les Palmes Académiques en grau de Comendador pola so contribución al fomentu cultural. En 1999 el llicenciáu De la Madrid recibió la medaya Picasso d'Oru (Unesco), pol so llabor nel espardimientu de la cultura llatinoamericana.

Discutiniu[editar | editar la fonte]

El 12 de mayu de 2009 acusó a Carlos Salinas de Gortari de robase'l dineru de la partida secreta y que'l so hermanu Raúl tenía venceyos col narcotráficu. Pero darréu al traviés d'una carta pública se desdijo, aduciendo nun poder procesar mentalmente les respuestes a les entrugues efectuaes.[8]

Esi mesmu mes, Carmen Aristegui, nel so programa de CNN n'Español dio llectura a una carta escrita pol mesmu ex-presidente Miguel de la Madrid Hurtado. Esa mesma mañana, entrevistar nel so programa de radio.

Familia y Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Foi fíu de Miguel de la Madrid Castro y d'Alicia Hurtado,[9] según nietu d'Enrique O. de la Madrid y bisnietu de Miguel de la Madrid Guerrero. Casáu con Paloma Cordero en 1957 procrearon 5 fíos. Anguaño, el so fíu Enrique de la Madrid Cordero ye secretariu de turismu del gobiernu federal.[10]

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

El ex-presidente finó a les 07:30 hores nel hospital Español de la Ciudá de Méxicu el 1 d'abril de 2012, dempués d'un llargu carecimientu d'enfisema pulmonar, lo cual foi confirmáu por fontes cercanes a la familia, por cuenta de qu'apenes unos meses antes especular cola so muerte, llegando a inclusive'l presidente de Méxicu, Felipe Calderón y otres personalidaes, a espresar les sos condolencias al traviés de la rede social Twitter.[11] Los sos restos fueron velaos na biblioteca de la so casa particular y en Gayosso de Félix Cueves y a otru día de la so muerte rindióse-y un homenaxe d'Estáu nel Patiu d'Honor de Palaciu Nacional encabezáu pol presidente Calderón. Ente los asistentes destacó la presencia del ex-presidente Carlos Salinas de Gortari y miembros del gobiernu federal.[12][13]


Predecesor:
José López Portillo
Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos
Méxicu

1982 - 1988
Socesor:
Carlos Salinas de Gortari
Predecesor:
José López Portillo
Candidatu Presidencial del Partíu Revolucionariu Institucional
1981 - 1982
Socesor:
Carlos Salinas de Gortari
Predecesor:
José López Portillo
Candidatu Presidencial del Partíu Auténticu de la Revolución Mexicana
1982
Socesor:
Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano
Predecesor:
Ricardo García Sainz
Secretariu de Programación y Presupuestu de Méxicu
1979 - 1981
Socesor:
Ramón Aguirre Velázquez
Predecesor:
Enrique González Pedrero
Direutor del Fondu de Cultura Económica
1990 - 2000
Socesor:
Gonzalo Celoriu Blasco

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «Murió Miguel de la Madrid a causa de enfisema pulmonar». Consultáu'l 28 xunu 2012.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. URL de la referencia: https://jis.gov.jm/information/awards/order-of-jamaica/.
  6. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1985-10608.
  7. «Páxina en www.nytimes.com».
  8. CSG foi corruptu; Raúl contautó con narcos. L'Universal, 13 de mayu de 2009.
  9. ”Quien ye Quien en Colima”, Juan Oseguera Velázquez, Primer Edición 1995, Colima, Colima, Méxicu. Páxs.167-170
  10. . Archiváu dende l'orixinal, el 22 de setiembre de 2015.
  11. «Finó'l ex-presidente Miguel de la Madrid». El Universal (1 d'abril de 2012). Consultáu'l 1 d'abril de 2012.
  12. «Rinden homenaxe a De la Madrid en palaciu Nacional». El Universal (2 d'abril de 2012). Consultáu'l 14 jun. 2012. «L'artículu inclúi semeyes del velorio na residencia de De la Madrid.»
  13. «aiciones-del-ex-presidente-de-la-madrid-en-el so-homenaxe Calderón resalta les aiciones del ex-presidente De la Madrid nel so homenaxe». CNN Méxicu (2 d'abril de 2012). Consultáu'l 14 jun. 2012. «L'artículu inclúi'l video del homenaxe póstumu.»

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Díaz Arciniegas, Víctor, Historia de la casa. Fondu de Cultura Económica (1934-1994), Méxicu: FCE, 1994.
  • Dellos, Catálogu históricu 2005, Méxicu: FCE, 2006.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]