Miguel Miramón

De Wikipedia
Miguel Miramón
Presidente de Méxicu


José Mariano Salas - José Ignacio Pavón
Presidente de Méxicu


José Ignacio Pavón
Vida
Nacimientu Ciudá de Méxicu29 de setiembre de 1832[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Santiago de Querétaro19 de xunu de 1867[1] (34 años)
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Familia
Padre Bernardo de Miramón
Casáu con Concepcion Lombardo
Estudios
Estudios Heroico Colegio Militar (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Conservador (México) (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Miguel Gregorio de la Luz Atenógenes Miramón y Tarelo (29 de setiembre de 1832Ciudá de Méxicu – 19 de xunu de 1867Santiago de Querétaro)[2] foi un xeneral conservador mexicanu que destacó primero de manera especial mientres la Guerra de Reforma. Primero como segundu xefe y más tarde primer xefe del exércitu conservador consiguiendo grandes victories sobre l'exércitu lliberal. Yera conocíu como "el mozu Macabéu". En 1859 foi nomáu Presidente Interín de Méxicu pol Partíu Conservador so la ideoloxía del Plan de Tacubaya, n'oposición al Presidente lliberal Benito Juárez, quien aportara al poder siendo presidente de la Suprema Corte de Xusticia al traviés del arrenunciu d'Ignacio Comonfort. Miguel Miramón ye'l presidente más nuevu que tuvo Méxicu na so historia y mientres los siguientes dos años estremóse como'l máximu líder de los conservadores. Tamién foi'l primer presidente nacíu como ciudadanu mexicanu yá que tolos sos predecesores nacieron como súbditos del Virreinatu de la Nueva España.

En fracasando nel so intentu de ganar a Juárez en Veracruz, gracies a la intervención estauxunidense a favor de Juárez, la so bona suerte terminó, siendo derrotáu de manera definitiva na Batalla de Calpulalpan y con él tol Partíu Conservador. Tres la so derrota viose obligáu a abandonar el País xunto con Juan Nepomuceno Almonte y José María Gutiérrez d'Estrada, ente otros distinguíos conservadores. Nunca participó nes negociaciones que finalmente remataron na ufierta de la corona de Méxicu a Maximiliano d'Habsburgu en 1863. Tornó finalmente en 1867 tres la salida de los franceses pa ponese al serviciu de Maximiliano. Nel Sitiu de Querétaro foi derrotáu y prindáu xunto colos demás partidarios del Imperiu. Morrió fusiláu al llau de Maximiliano d'Habsburgu y Tomás Mejía.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Nació na Ciudá de Méxicu el 29 de setiembre de 1832, nel senu d'una familia acomodada, descendiente del marqués de Miramón, quien morrió al llau de Francisco I, y d'ascendencia francesa. Yera fíu del coronel Bernardo de Miramón y de la so esposa Carmen Tarelo, quien tuvieron, según paez, doce vástago. Dalgunos d'ellos fueron Joaquín, Carlos y Mariano; estos figuraron al llau del so hermanu nes sos diverses campañes militares.

Miguel Miramón yera, según narra Luis Isla García «un rapacín débil, soñador, voluntariu ya intelixente». Miguel asistió al elegante Colexu de San Gregorio; nuna ocasión y aprovechando un descuidu de los que curiaben la puerta del colexu, escapó en compañía de cuatro alumnos más y llegó hasta San Agustín de las Cuevas, Tlalpan, deteniéndose a pidir alimentu y trabayu nuna casa que resultó ser la del xuez de Tlalpan, quien s'encargó de tornalos a les sos respeutives cases de la Ciudá de Méxicu.

El padre de Miguel Miramón, furiosu pola travesura, unviar al Colexu Militar como castigu y cola esperanza d'asina disciplinarlo; ingresó de manera oficial el 10 de febreru de 1846 nes instalaciones del Castiellu de Chapultepec.[ensin referencies]

Batalla de Chapultepec[editar | editar la fonte]

Cuatro meses dempués de la entrada de Miramón al Colexu Militar, Estaos Xuníos declaró-y la guerra a Méxicu. Finalmente, el 12 y 13 de setiembre del añu siguiente llibróse l'enfrentamientu decisivu ente les fuercies mexicanes y les estauxunidenses na batalla de Chapultepec. Ente les tropes mexicanes, atopábase Miguel Miramón en compañía de casi cincuenta cadetes más. Sobrevivió, foi fechu prisioneru de guerra y depués lliberáu, el día 29 de febreru de 1848, xunto a otros prisioneros. El 11 de payares de 1847, recibió la medaya n'honor a los defensores de la batalla de Chapultepec, según el llistáu apurríu por Manuel Azpilcueta y autorizáu por Mariano Monterde; apaeció'l llunes 16 d'ochobre de 1848 n'El Correo Nacional del Cimeru Gobiernu de la República Mexicana. Miguel Miramón pasó en total seis meses como prisioneru de guerra de los estauxunidenses y foi lliberáu tres la firma del Tratáu de Guadalupe Hidalgo, de desastroses consecuencies pa Méxicu. Según diz Isla García, esi tiempu foi definitivu na formación del so calter. Paez ser que foi nesi momentu cuando Miramón decidir de manera definitiva pola carrera de les armes. Depués de la so lliberación, tornó darréu al Colexu Militar, nel que sobresalió pol so gran disciplina y remangu.[3]

Entamos nel exércitu mexicanu[editar | editar la fonte]

En 1851 foi nomáu teniente d'artillería y más tarde en 1853 xubíu a capitán del Segundu Batallón Activu de Puebla y nesi mesmu añu comandante del Batallón Activu de la Baxa California. Estos nomamientos deber a la bien alta disciplina de Miramón, que lo faíen bien recomendable. Sicasí, tuvo a puntu de perder el so prestíu por causa de una reña con un civil en 1855, pero l'asuntu nun pasó a mayores.

Esi mesmu añu participó nes batalles de Mescala, Xochipala y del Cañón del Zopilote, a les órdenes del xeneral Landa, n'oposición a los rebeldes del Plan de Ayutla, que tenía como propósitu quitar de la presidencia al xeneral Antonio López de Santa Anna. Consiguió un ascensu más mientres la batalla de Tepemajalco, na cual tuvo un actuación bien destacada. Finalmente, los rebeldes trunfaron, Santa Anna fuxó del país y quedó como presidente Juan Álvarez, xeneral y líder de los revolucionarios, y más tarde Ignacio Comonfort. El cambéu nun afectó a Miramón, quien sirviera a Santa Anna por non tar acordies coles idees lliberales, y foi nomáu pol nuevu Gobiernu teniente coronel permanente nel Oncenu Batallón de Llinia.

Rebelión contra'l gobiernu de Ayutla y unión a los conservadores[editar | editar la fonte]

Les midíes lliberales del gobiernu de Ayutla causaron molesties ente la xente partidario de les idees conservadores, protestando delles persones. N'avientu de 1855, un grupu de conservadores lideraos pol xeneral Antonio de Haro y Tamariz proclamaron el Plan de Zacapoaxtla nel pueblu del mesmu nome; nesti declarábase que «la revolución empecipiada contra'l gobiernu de Santa Anna foi altamente nacional, siendo les principales causes d'ella la falta de garantíes pa los civiles, el exclusivismo, ente otres coses, que l'actual gobiernu presentaba los mesmos vicios y que l'actual presidente nun fuera escoyíu pola voluntá nacional falsiándose, polo tanto la causa de la revolución». Esta aición terminaba proclamando les bases orgániques de 1843 no que s'escoyía nuevu presidente. Miramón fuera unviáu xunto col so batallón a les órdenes del coronel Benavides a combatir a los rebeldes, pero Miguel Miramón decidió en compañía de los demás oficiales del batallón destituyir a Benavides y xunise a los de Zacapoaxtla. Yá se xunieren aquel día otros militares como Luis G. Osollo, Severo del Castillo, ente otros. Tamién taba col el so hermanu Joaquín. Los rebeldes mandaos por De Haro y Tamariz ocuparon Puebla con un exércitu de 3.000 homes y enfrentáronse a Comonfort nes batalles de Texmelucan y Ocotlán. Derrotaos, tuvieron que tornar a la ciudá de Puebla aguantando dellos díes al interior d'ella pa finalmente rindise, yá que l'exércitu de Comonfort rindiera corte per corte, quemando bona parte de la ciudá (Jan Bazant, Antonio de Haro y Tamariz, les sos aventures polítiques). El gobiernu ufiertó-yos a los rebeldes la oportunidá de permanecer nel exércitu como soldaos rasos (lo cual yera consideráu como una deshonra) o retirase del exércitu y salir del país. Miramón optó polo segundo dexando l'exércitu, pero sorpresivamente nun salió del país, sinón que s'escondió de callao. Tornó entós a Puebla y con un grupu de 50 oficiales, ente ellos Francisco Vélez, Leonidas de Campu y Santiago Montesinos, tomó la plaza de Puebla, xuniéndose a ellos la mayoría de les tropes de la ciudá y dellos civiles. Al frente púnxose'l xeneral Joaquín Orihuela, teniendo como segundos a Vélez y Miramón. Pola so debilidá nun pudieron faer nenguna aición ofensiva teniendo que zarrase na ciudá, siendo sitiaos nuevamente pol gobiernu. Mientres cerca de dos meses aguantaron los conservadores nesta aición que foi conocida como «Sitiu de Orihuela», n'alusión al so líder. Miramón fíxose famosu ellí pol so gran valentía y capacidá de mandu. Finalmente la ciudá cayó y Orihuela foi fusiláu. Miramón llogró escapar y ponese al frente un grupu d'homes combatiendo xunto a dellos militares conservadores más como Tomás Mejía y Osollo. Llogró ente otres coses tomar la ciudá de Toluca y más tarde la de Cuernavaca nes campañes mexiquenses.

Guerra de Reforma[editar | editar la fonte]

En 1858, el xeneral Zuloaga proclamó en compañía de dellos militares conservadores el Plan de Tacubaya; a estos xunióse Miramón. Depués de la repentina muerte del xeneral Luis G. Osollo en xunu de 1858, Miramón consolidóse como caudiellu de los conservadores. Vencedor de los lliberales nes batalles de Puertu de Carretes, Fuécara de Atenquique y Ahualulco, foi nomáu presidente interín pol Partíu Conservador en febreru de 1859. A partir del 6 de marzu de 1859, sitió al Gobiernu de Benito Juárez en Veracruz, pero la intervención de la marina estauxunidense, que prindó dos buques mexicanos n'agües mexicanes, torgó-y peracabar la victoria. El 11 d'abril de 1859, el xefe conservador Leonardo Márquez ganó al xeneral lliberal Santos Degollado en Tacubaya y fíxose con doscientos prisioneros militares. Miramón ordenó-y fusilar a los oficiales del grupu. Miramón gobernó Méxicu en dos periodos, dambos como presidente interín: el so primer mandatu foi del 2 de febreru de 1859 al 13 d'agostu de 1860, asocediendo a Manuel Robles Pezuela; el segundu mandatu foi del 16 d'agostu al 24 d'avientu d'esi mesmu añu. Dos díes antes, casi ensin recursos, fixo un últimu intentu por salvar a la so causa, pero foi batíu por Jesús González Ortega na batalla de San Miguel Calpulalpan, dando fin a la guerra de Tres años o guerra de Reforma (1858-1861). Miramón arrenunció a la presidencia y abandonó el país, camín de L'Habana, Cuba.[4]

El Segundu Imperiu[editar | editar la fonte]

El gobiernu republicanu de Benito Juárez fortalecer col sofitu estauxunidense, pero los constantes problemes económicos, les deldes contraíes con otros países, l'anarquía reinante y la rotura definitiva ente la Ilesia y l'Estáu fueron esmolición de los conservadores, quien, ensin la conocencia de Miramón, quien taba ausente del país, buscaron ayuda nes Cortes españoles y franceses pa imponer una monarquía en Méxicu. Napoleón III, emperador de Francia, llogró'l sofitu de la mayoría de los conservadores mexicanos pa llograr los sos designios imperialistes en Méxicu. Dempués de convencer a Maximiliano d'Habsburgu-Lorena, archiduque d'Austria, por que se convirtiera en emperador de Méxicu, invadió'l país en 1862 coles sos tropes espedicionaries. Al ocupar la capital, dexó al Gobiernu mexicanu en precaria situación y fuxendo de la persecución francesa. Los conservadores volvieron al poder, pero l'emperador amosóse como un lliberal moderáu. Anque opuestu a la Segunda Intervención Francesa en Méxicu, Miguel Miramón, a instancies del arzobispu Antonio de Labastida, tornó al país pa ufiertar los sos servicios al Imperiu, presentándose na capital el 28 de xunetu de 1863. Maximiliano, roceanu del so prestíu, unviar a Europa a estudiar táctica militar n'Alemaña. Volvió en 1866, solo pa ver cómo l'Imperiu diba reculando ante les fuercies republicanes, que cuntaben cola decisiva ayuda económica y material del Gobiernu de los Estaos Xuníos. Esti país recuperar de l'acabante terminar Guerra de Secesión y volvía la so mirada escontra Méxicu. El retiru del sofitu de Napoleón III al Imperiu, al ordenar a les sos tropes tornar a Francia —ante la posible intervención norteamericana direuta—, contribuyó a que los republicanos recuperaren rápido'l territoriu. Maximiliano, abandonáu por Napoleón III, finalmente sofitóse nos militares conservadores qu'apostrara, principalmente en Miramón, pa llevantar un exércitu mexicanu que sostuviera'l so imperiu, pero yera demasiáu tarde. L'emperador bazcuyó ante'l conseyu del xeneral François Achille Bazaine, quien, como munchos otros, ciscáben-y qu'abdicara'l tronu y tornara a Austria. Maximiliano pensó aceptar dicha encamientu y tuvo series duldes en faelo, pero pesó más el so convencimientu de qu'un Habsburgu tenía un sentíu del honor que-y torgaba abandonar los sos deberes; escoyó quedase en Méxicu y siguir lluchando en contra de los lliberales. La incansable actividá de Miramón rindió frutos, pos en poco tiempu entamó un respetable exércitu d'alredor de nueve mil homes, del que se punxo al mandu'l mesmu emperador.

En febreru de 1867, a pesar de les fundaes oxeciones de Miramón, el xeneral Leonardo Márquez —con quien Miramón tuvo graves dificultaes— persuadió a Maximiliano por qu'estableciera como base d'operaciones la ciudá de Querétaro. Esta decisión foi pocu juiciosa, pos esa plaza presentaba mayores dificultaes de defensa que la sede de los poderes imperiales na Ciudá de Méxicu, amás de ser susceptible de ser sitiada por completu, ensin posibilidá d'auxiliu esterior, como n'efeutu asocedió a partir de marzu. Márquez, acompañáu por Santiago Vidaurri y Julián Quiroga, tornó a Méxicu cola encomienda de reclutar y unviar refuerzos; en Querétaro, los xenerales Miramón y Mejía encargar de la defensa de la plaza y del mandu de les tropes imperiales. Les fuercies de Miramón y Mejía, dafechu sitiaes por un exércitu juarista bien cimeru en númberu y armamentu, diben debilitándose a pesar d'ésitos parciales, como la sorprendente aición del Cuetu del Cimatario que dirixó Miramón el 27 d'abril de 1867, que llogró abrir momentáneamente el cercu, fechu que inexplicablemente nun foi aprovecháu, como esti lo aconseyaba. El xeneral Miramón entamó romper el sitiu, pero antes de llevalo a cabu, el fin bastiar cola traición del coronel Miguel López, quien, na madrugada del 15 de mayu, apurrió la vital posición de La Cruz a los sitiadores, quedando la ciudá a mercé de los lliberales. Sicasí, el 8 de xunetu de 1887, el xeneral Escobedo emitió un informe al presidente Benito Juárez, nel qu'informaba guardar de callao en considerancia a la dignidá de Maximiliano d'Habsburgu, qu'en realidá'l coronel López foi comisionado por el mesmu emperador p'axustar la entrega de la plaza, en cuenta de la so abdicación y salida del país.

Maximiliano foi prindáu xunto col xeneral Mejía y llueu foi deteníu tamién Miramón, quien al enterase de la traición, dirixir al centru de la plaza y atopó una fuercia enemigo. Rexistróse un tirotéu, nel que cual Miramón resultó mancáu na cara y nun deu de la manzorga; llogró abellugase en casa d'un doctor d'apellíu Licea, quien lo torturó mientres dos hores pretendiendo estrayer una bala que saliera y yá indefensu, foi delatáu y prindáu. Los trés personaxes fueron sometíos a xuiciu y condergaos a muerte según el decretu del 25 de xineru de 1862, proclamáu pol Gobiernu republicanu. Tanto los dos xenerales como l'emperador aceptaron la so suerte con valentía.

Fusilamiento[editar | editar la fonte]

A los siete y cinco de la mañana del 19 de xunu de 1867, nel Cuetu de les Campanes en Querétaro, Maximiliano, Miramón y Mejía fueron fusilaos por un pelotón de soldaos republicanos del exércitu del xeneral Mariano Escobedo. Los sos restos fueron orixinalmente depositaos nel Panteón de San Fernando, onde entá puede trate'l so cenotafiu, pero tres l'entierru de Benito Juárez nel mesmu panteón foi que por solicitú de la so esposa Concepción Lombardo, los sos restos fueron treslladaos a una de les capiyes de la Catedral de Puebla.

Legáu[editar | editar la fonte]

De siguío, les últimes pallabres que dirixó Miramón a les tropes lliberales antes de ser pasáu poles armes:[ensin referencies]

Mexicanos: nel Conseyu, los mios defensores quixeron salvar la mio vida; equí llueu a perdela, y cuando voi comparecer delantre de Dios, protesto contra la mancha de traidor que se quixo refundiame pa cubrir el mio sacrificiu. Muerro inocente d'esi crime, y perdono a los sos autores, esperando que Dios perdóneme, y que los mios compatriotes estremen tan feu mancha de los mios fíos, faciéndome xusticia. ¡Viva Méxicu!

Miguel Miramón ye recordáu como una figura protagonista nos periodos claves de la historia de Méxicu como lo son la Guerra de Reforma y l'Intervención Francesa. Munchu historiadores y autores mexicanos realizaron una nueva valoración de la figura de Miramón como patriota y xeniu militar, y la so tráxica historia d'amor con Conchita Lombardo recibió especial atención en feches recién, siendo publicaes les sos cartes personales en publicaciones mexicanes. El periodista Armando Fuentes Aguirre recuérda-y n'el so llibru "Juárez y Maximiliano: La roca y el suañu" de la siguiente manera: "Miguel Miramón foi unu de los meyores homes que tuvo Méxicu."

Descansu Final[editar | editar la fonte]

En primer instancia, los restos del pernomáu xeneral conservador, fueron depositaos nel campusantu de San Fernando na Ciudá de Méxicu; sicasí a la muerte de Juárez y cuando la esposa de Miramón Concepción Lombardo supo que Juárez sería soterráu nel mesmu campusantu, ordenó fueren desenterraos los restos del so maríu, con cuenta de treslladalos a la catedral de Puebla onde reposen entá.


Predecesor:
Félix María Zuloaga
Presidente Interín de Méxicu
pol Plan de Tacubaya

2 de febreru de 1859 a 12 d'agostu de 1860
Socesor:
José Ignacio Pavón
Predecesor:
José Ignacio Pavón
Presidente Interín de Méxicu
pol Plan de Tacubaya

15 d'agostu de 1860 a 24 d'avientu de 1860
Socesor:
Félix María Zuloaga

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: enciclopedia croata. Identificador de la enciclopedia croata: 41114. Apaez como: Miguel Miramón. Autor: Dalibor Brozović. Llingua de la obra o nome: croata. Data d'espublización: 1999. Editorial: Miroslav Krleža Lexicographical Institute.
  2. Miguel Miramón na Enciclopedia Británica
  3. cuetu-de-chapultepec-y-el-de-les campanes Miguel Miramón ente Chapultepec y el Cuetu de les Campanes
  4. La Reforma Lliberal (Miguel Miramón) CCH, UNAM

Enllaces esternos y bibliografía[editar | editar la fonte]