Mesas de Ibor

Coordenaes: 39°45′19″N 5°32′46″W / 39.7554°N 5.5462°O / 39.7554; -5.5462
De Wikipedia
Mesas de Ibor
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Mesas de Ibor (es) Traducir Eloisa Martín Sánchez
Nome oficial Mesas de Ibor (es)[1]
Códigu postal 10329
Xeografía
Coordenaes 39°45′19″N 5°32′46″W / 39.7554°N 5.5462°O / 39.7554; -5.5462
Mesas de Ibor alcuéntrase n'España
Mesas de Ibor
Mesas de Ibor
Mesas de Ibor (España)
Superficie 49 km²
Altitú 487 m
Llenda con Castañar de Ibor, Fresnedoso de Ibor, Campillo de Deleitosa, Valdecañas de Tajo, Belvís de Monroy, Valdehúncar y Bohonal de Ibor
Demografía
Población 150 hab. (2023)
- 86 homes (2019)

- 76 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia de Cáceres
0.01% de Estremadura
0% de España
Densidá 3,06 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Mesas de Ibor ye una villa y conceyu español de la provincia de Cáceres. Asítiase xeográficamente nel valle del Ibor, al nordeste de la comunidá autónoma d'Estremadura, y pertenez alministrativamente al partíu xudicial de Navalmoral de la Mata y a la mancomunidá del Campu Arañuelo.

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu contién lo histórico en cuanto a la ponte romana y el rollu xurisdiccional que da'l títulu de Villa, lo relixoso como ye la ilesia a San Benitu Abá y lo económico como ye un campanillo ganaderu.

La bandera lleva los colores, verde de la esperanza nun futuru prósperu, el blancu de la paz guañada nos meseños y el moráu como color femenín n'honor al importante papel que la muyer xuega nel aportar de Mesas.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Llocalización[editar | editar la fonte]

Llindada al norte pol ríu Tajo, al este y sur pol ríu Ibor y al oeste pola sierra de l'Hache. Falta 8 km de Bohonal de Ibor y otros 8 km de Valdecañas de Tajo, con Madrid son 225 km y con Cáceres 123 km.

Repartu de la superficie, n'hectárees: Polígonu 1.- 1.157,7470; Polígonu 2.- 424,1640; Polígonu 3.- 1.093,9960; Polígonu 4.- 616,3720; Polígonu 5.- 976,7910; Polígonu 6.- 607,1060 y Cascu Urbanu.- 11,4510

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Bebederu en Mesas de Ibor.

Ibor ("agua que flúi" en llingua céltica) y Tajo. Amás son dellos los regueros que drenan el términu municipal, de los que los más importantes son el regueru de la Mesa y el de la Forniella que lleguen al ríu Tajo y el regueru del Valle que llega al ríu Ibor.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

D'antiguu poblamientu pos son dellos los dólmenes que s'atopen nel so términu. Nel cuetu Castrejón fueron atopaes delles falcates ibériques y otres xoyes nuna necrópolis.

Dómina romana[editar | editar la fonte]

De los trés pontes que salven el ríu Ibor, unu d'ellos ye romanu probablemente de dómina trajana y por él pasaba la calzada romana (depués aprovechada pola sienda mesteña) xunto a la que pasáu la paraxa de los mártires atopa una fonte romana en serviciu. Los últimos restos de la calzada romana fueron esaniciaos cola construcción del saneamientu públicu (na paraxa onde s'allugaben estos últimos restos llámase caleya de la calzada). Na paraxa de les viñes atopen delles tumbes altomedievales lo que puede indicar qu'equí s'atopara una villa romana depués ocupada n'etapa goda.

Edá Media[editar | editar la fonte]

A partir del reináu de Sancho IV pasa a formar parte del señoríu de Belvis de Monroy, magar nesti mesmu sieglu XIII adquier la condición de villa como lo atestigua'l rollu xurisdiccional (nun confundir con picota) que s'alluga na plaza de Mesas (los cuatro brazos que lu coronen indiquen xurisdicción a los cuatro puntos cardinales).

La cañada[editar | editar la fonte]

Tamién se traza la cañada mesteña que traviesa'l términu municipal, entra pela ponte romanu (dende entós conocíu como de les Siendes), tien un descansadero ente los regueros de la Sierpe y de les Vallines, güei conocíu como cerca de les Siendes, siguía buscando'l cascu urbanu (anguaño tou este percorríu foi usurpáu y asina lo recueye l'esllinde del Serviciu de Víes Pecuaries del Ministeriu de Mediu Ambiente d'España y ello col consentimientu de les autoridaes que teníen de velar pol patrimoniu públicu), antes de llegar al pueblu y al altor del Pilón dexa'l percorríu que llevaba la calzada romana pa tomar llinia al puertu del Campillo y que al altor del pueblu foi mientrés años lugar d'eres, pol susodichu puertu del Campillo dexa'l términu de Mesas.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Nel sieglu sieglu XVI llevántase la ilesia dedicada a San Benitu Abá. Trazar son mesmes del estilu Reis Católicos, como l'arcu de la puerta con simboloxía y los arcos de la nave. Tien tribuna y altu campanariu. L'edificiu descarga en contrafuertes. Darréu adósense dos capilla llaterales, una fai les vegaes de sacristía y la otra de bautisteriu.

A sur se cerca pa campusantu. El mesmu recoyó los restos humanos hasta entráu'l sieglu XX que, al construyise un nuevu campusantu na Povadilla, quedó en desusu. Anguaño y vaciáu d'enterramientos convirtióse nun pequeñu parque infantil.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII atoldáronse dellos caminos y fontes como intentu ilustráu por ameyorar la economía agraria. Na fonte romana atópase la inscripción de 1796 y cerca del camín de la barca y a veres del regueru de la Mesa atopa un molín (conocíu como'l molinucu) alcordanza de la necesidá de molienda pa la cebera producida na hojilla de la Fuente.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Mientres la Guerra de la Independencia, el 17 de marzu de 1809 tuvo llugar la batalla de Mesas de Ibor, con victoria francesa. Les tropes españoles mandar el xeneral Del Parque y los franceses el mariscal Víctor. Queda un paredón derruido a lo llargo de la sierra como testigu del asentamientu de les bateríes artilleres españoles. D'esta batalla, queden restos de parapetos pa tiradores nel Puertu del Campillo.[2]

Pascual Madoz, nel so Diccionariu Históricu-Estadísticu, cita dichu paredón al empar que fai mención a la barca que sirvía pa cruciar el ríu Tajo. Menta al duque de Frías, anque'l so señoríu foi bien curtiu, pos los señores de Belvís (al igual que condes de Oropesa, de Jarandilla y de Deleitosa), mientres sieglos fueron de la Casa d'Alba. Tres l'abolición de los señoríos en 1836, ayénense delles deveses como la de Valdehigueras, Acehuchal y Ferraderu que son mercaes por llabradores fanegueros provenientes en munchos casos de la Vera (Romero, Yuste, Fernández) ya inclusive de Salamanca (Bejarano).

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, dende 1834 quedó integráu nel Partíu Xudicial de Navalmoral de la Mata.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 85 llares y 466 vecinos.[4]

Guerres Carlistes[editar | editar la fonte]

Les Guerres Carlistes faen esmornia na contorna, siendo ocupada Mesas en 1876 polos carlistes al tener alcalde lliberal (diz la copla "ónde ta'l señor alcalde, ónde ta esi lliberal, equí ta la tropa carlista y tien que suministrar"). El pósito atópase na plaza, nuna casa que na so dintel caltién la fecha de 1807).

Guerres d'ultramar[editar | editar la fonte]

Les guerres de Cuba arrampuñaron delles vides meseñas, anque'l regresu de dalgún oficial traxo daqué de capital. Tamién en Filipines combatieron meseños, como foi'l casu de Rogelio Ruiz que perdió un güeyu na guerra d'aquelles islles.

Nes guerres d'África fueron dellos los soldaos meseños que participaron, dalgunos tornaron, otros non.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Na etapa de la Dictadura de Primo de Rivera constrúyese la carretera y la ponte (1927) que xune Mesas cola carretera de Navalmoral a Guadalupe.

Mientres la II República afecta mientres dalgún tiempu la Reforma Agraria, anque depués toa queda en meru intentu.

La Guerra Civil arrampuñó igualmente delles vides meseñas, n'unu y otru bandu. Na posguerra, el maquis foi particularmente activu na zona, ente otres coses porque Jerónimo Curiel "el Gacho" yera natural de Mesas. Él protagoniza en 1945 tomar del pueblu y arrampuña a la guardia civil tol armamentu. Desgraciadamente, esto motivó'l posterior fusilamiento de los guardias civiles pol teniente coronel Gómez Cantares. Jerónimo Curiel foi ablayáu nel cotu Valero (Torrejón el Rubio). D'esta fase de posguerra guardar alcordances atopaes como lo rellatao. El secuestru de Nicolás Martín en febreru de 1946, que ye reteníu nel molín d'El Chorrero, y el rescate lleváu pol so criáu Zoilo Rodríguez, el fusilamiento de Román Curiel Romero, sobrín de Jerónimo, na paraxa de les Abianitas cerca de Bohonal de Ibor ensin xuiciu previu como represalia pol secuestru desusdichu aplicando la Llei de Fugues y a quien se dexa amorrentando nuna corrolada de cabres, etc.

Na etapa franquista lo más bultable foi la emigración, primero a Francia y depués a Madrid y País Vascu (Lasarte y Vitoria). Tamién se constrúi la carretera (1963) que xune Mesas con Valdecañas de Tajo.

Les eleiciones democrátiques, en aprobándose la Constitución de 1978 y por falta de candidatos, dexen l'alcaldía en manes del Alcalde (Romualdo Fernández Fernández). que nesi momentu rexía'l conceyu. Posteriores eleiciones (agora yá con candidatos) otorguen la representación a miembros d'Unión de Centru Democráticu y depués del Partíu Socialista Obreru Español.

Na fase democrática danse dellos aciertos, como ye'l saneamientu públicu, encementado de toles cais del pueblu, múltiples arreglos de caminos, etc. Tamién desaciertos, como ye la destrucción de los últimos restos de la calzada romana, la permisión del intrusismo na vía pecuaria o'l movimientu del rollu xurisdiccional ensin atenese a la llei de Patrimoniu Históricu (rollu al que horrendamente coronar con un capirote que nun tuviera nunca, yá que los rollos nun son picota).

Con Fondos Feder tiéndese la ponte atirantada (1994) sobre'l ríu Ibor y ameyórase notablemente la carretera (enánchase y señalízase horizontalmente)

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica (INE[5][6]):

Mesas de Ibor tenía en 2008 una pirámide de población avieyada, onde 131 de los 180 habitantes yeren mayores de 45 años y nun vivía nel pueblu nenguna persona menor de 5 años.[7]

Alministración y política[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones municipales de 2003, cuatro de los cinco conceyales son del PSOE, la candidatura más votada. Sicasí nes Eleiciones Municipales del 27 de mayu de 2007, IMI (Iniciativa por Mesas de Ibor) foi'l ganador, el plenu municipal noma per vegada primera na Hestoria de Mesas de Ibor a una muyer como alcaldesa, Isabel Nájera Salas. Nes eleiciones de 22 de mayu de 2011, la candidatura más votada ye la presentada so les sigles del PP que con trés concejalas fai posible que nuevamente sía una muyer quien ostente l'alcaldía, Eloisa Martín Sánchez.

Economía[editar | editar la fonte]

Ganadería (bovín, caprino y ovín) y agricultura (olivo).

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Dólmenes, Ponte y fonte romana, rollu xurisdiccional y cruceros (de los Curieles, Pozu Grande, Mártires y Povadilla).
  • Paraxes naturales d'altu valor ecolóxicu son la presa de tío Teresa, la Tabla, la vega de Ricomonte, el valle, la sierra, los cauzos, Valdehigueras, el Cabezo, etc.

Cultura[editar | editar la fonte]

Festividad[editar | editar la fonte]

San Benitu Abá y Ntra. Sra. del Rosario (primer domingu d'ochobre).

Tradiciones[editar | editar la fonte]

Bailles y cantes rexonales (l'himnu de Mesas, con música de Hilario Ruiz Montesinos, forma parte del cante meseño). Les costumes que perduren son les matances y procesiones n'honor de San Benitu y Ntra. Sra. del Rosario.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Migues, rosques, productos matanceros, vinu de pitarra y caza.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Nel Mapa Topográficu Nacional denomináu Collada de Mesas
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE -10.120 [2]
  5. «Poblaciones de fechu dende 1900 hasta 1991. Cifres oficiales de los Censos respeutivos.». INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  6. «Series de población dende 1996. Cifres oficiales de la Revisión añal del Padrón municipal a 1 de xineru de cada añu.». INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  7. Institutu Nacional d'Estadística, España (ed.): «Revisión del Padrón municipal 2008. Datos por conceyos. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). Mesas de Ibor». Consultáu'l 18 d'agostu de 2010.
  8. LISTAR POR LLOCALIDÁ DE PARROQUIES [3]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]