Merindad de Valdeporres

Coordenaes: 43°00′38″N 3°44′26″W / 43.010555555556°N 3.7405555555556°O / 43.010555555556; -3.7405555555556
De Wikipedia
Merindad de Valdeporres
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Merindad de Valdeporres (es) Traducir Belisario Peña Iglesias
Nome oficial Merindad de Valdeporres (es)[1]
Códigu postal 09574
Xeografía
Coordenaes 43°00′38″N 3°44′26″W / 43.010555555556°N 3.7405555555556°O / 43.010555555556; -3.7405555555556
Merindad de Valdeporres alcuéntrase n'España
Merindad de Valdeporres
Merindad de Valdeporres
Merindad de Valdeporres (España)
Superficie 120 km²
Altitú 690 m
Llenda con
Demografía
Población 418 hab. (2023)
- 220 homes (2019)

- 203 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.12% de provincia de Burgos
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,48 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
merindaddevaldeporres.es
Cambiar los datos en Wikidata

Merindad de Valdeporres ye un conceyu d'España, na contorna de Las Merindades, al norte de la provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Tien un área de 120,17 km² con una población de 437 habitantes (2015) y una densidá de 3,64 hab/km².

Situación alministrativa[editar | editar la fonte]

El conceyu atópase na llocalidá de Pedrosa de Valdeporres y cuenta con 14 pedaníes:

Demografía[editar | editar la fonte]

En 1843 pertenecía al partíu de Villarcayo y cuntaba con 549 habitantes, ensin incluyir Cidad de Valdeporres.

Evolución demográfica
1991 1996 2000 2005 2010 2015
572 541 565 477 461 440

Historia[editar | editar la fonte]

Esisten restos que dan fe d'una ocupación prehistórica, como son el dolmen de Ahedo de Poblar, el crónlech de Robredo de Poblar y el sepulcru so roca del dolmen de Busnela. Posiblemente la calzada de Herrera de Pisuerga (Pisorica), a Bilbao, travesaba la merindad. La lleenda cunta que'l nome de Merindad de Valdeporres vien del desvalimientu en que se vio'l caballeru Hermengiro, cuando nuna batalla rompieron el so llanza y la so espada, y por causa de lo cual coyó una porra, cola que llogró la victoria; entós, el rei, estimosu, concedió-y l'escudu de les armes de les Porres.

Nun hai constancia nin datos de la dómina visigoda y paez qu'esta zona nun tuvo de ser ocupada polos musulmanes, salvo dalguna razia, como la documentada na vecina Merindad de Sotoscueva.

La Merindad de Valdeporres formó parte de los siete primitives Merindades de Castiella la Vieya, pasando poles mesmes vicisitúes que'l restu de Castiella.

Estes Merindades, ello ye que yeren realengas pero facer col poder de tierres y homes distintos grupos nobiliarios, asina San Martín de les Olles, villa propiedá del marqués de Cilleruelo y Rozas, del conde de la Revilla; Villavés, sicasí, yera propiedá dende l'añu 1011 del monesteriu benedictín de San Salvador de Oña.

Otra familia, los Porres o Porres exercíen xurisdicción/apoderaben Dosante, Cidad de Valdeporres y otros llugares fora de la Merindad. A éstes que'l santu San Martín de Porres (fray Escoba) baxa de los Porres, siendo fíu d'unu d'ellos que foi comisariu regio en Perú.

D'antiguo, Puentedey yera cabeza d'una xunta independiente qu'incluyía amás Brizuela y Quintanabaldo y que se xunió a la Merindad de Valdeporres en 1928.

Mientres la Guerra Civil española en 1936 el frente asitiar nel norte y noroeste del conceyu, quedando les tropes italianes agospiaes nos distintos pueblos. Por cuenta de una xestión de notables ante les autoridaes de Villarcayo nun hubo represalies contra los naturales de la Merindad, anque dalgunos fueron executaos fora d'ella.

La ocupación tradicional, qu'inda pervive en pequeña escala, foi la ganadería polos abondosu camperes.

La industrialización supunxo un paulatín éxodu y collo la perda de les actividaes económiques tradicionales, llevando a una gran despoblación de los pueblos de la zona qu'anguaño son utilizaos principalmente como llugares de veranéu, anque toos caltienen población estable anguaño.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Les verdures cultivaes na merindad son escelentes anque pocu comercializaes. El corderu que vienden na carnicería de Pedrosa de Valdeporres y garren na panadería ye memorable.

Tamién na panadería atopamos unos panes "caseros" fechos como d'antiguo xunto colos llamaos "preñáivos", deliciosos bollos rellenos de chorizu paecíos a les típiques rosques de Pascua que se faen por encargu. Esfrutar de comida tradicional nel restorán de Santelices ya inclusive tenemos cocina italiana en Brizuela al cargu de un italianu afincáu ellí. Hai chigres en Pedrosa de Valdeporres, Puentedey y Santelices, que ponen bonos pinchos y tapes.

La carne de potros criaos equí puede probase y mercar na cercana Soncillo.

===Llugares d'interés Tou la Merindad ta apinada de llugares d'interés, siendo lo más evidentes, d'entrada, la cantidá de guapures naturales de les que la más notable ye'l pueblu de Puentedey, edificáu sobre la impresionante ponte natural de roca covanosa mientres milenios pel ríu Nela.

Peles rutes de senderismo (GR-1, PR-53 y PR-54) y les pistes forestal que la crucien o percuerren, podemos conocer y esfrutar de los formosos montes de fayes y carbayos, atopanos con cabañes y praos de tipu pasiegu, regocijarnos al cruciar o siguir los ríos y regueros, ya inclusive sentinos impresionaos polos farallones y roques, como pueden ser los de Dulla y la peña de Pañu, o maravianos ante los restos prehistóricos (dolmen de Ahedo de Poblar, crónlech y menhires de Robredo y sepulcru so roca de Busnela).

Si visitamos los castros de Brizuela y la Maza seique nun veamos munchos restos d'edificaciones, pero van compensanos sobradamente les bellísimas vistes.

Onde sigo que vemos munches edificaciones destruyíes metanes un estupendu paisaxe ye nel pobláu que se fixo por que moraren los trabayadores que fixeron l'impresionante túnel de la Engaña (colos sos 6.976 m. unu de los más llargos d'España, y en desusu). Amás, toles poblaciones tienen guapes ilesies, edificaciones y llugares dignos de ser visitaos.

Edificios civiles[editar | editar la fonte]

-Torre de Cidad, sieglu XIV, d'estilu góticu.

-Casa de los Velasco en San Martín de Porres (1562).

-Casa-fuerte/palaciu en Puentedey, sieglos XV-XVI.

-Casa-palaciu en Brizuela, sieglu XVI.

-Tímpanu con inscripción del sieglu XII na ilesia de Villavés.

-Túnel de la Engaña (6.976 metros de llargu) y pobláu axacente (construyíu pa los obreros), sieglu XX.

En munchos edificios de los distintos pueblos podemos atopar escudos y otros elementos arquiteutónicos d'interés, teniendo tamién bastantes muestres d'arquiteutura popular afiguraos en llavaderos, boleres, potros de fierra...

Edificios relixosos[editar | editar la fonte]

Toles ilesies de los pueblos son dignes de trate, xeneralmente con amiestu d'estilos, atopándose detalles románicos y góticos bien interesantes en delles d'elles. Son bien interesaes les ruines de la ilesia de Rozas, construyida dientro del recintu cercáu (de preciosa y pimpana construcción) qu'entendía la residencia de los condes de la Revilla.

Coles mesmes, son guapes y entrañables les ermites como la de Santa Ana en Brizuela y la de la patrona de la merindad, la Virxe de les Riberes, en San Martín de Porres, o los humilladeros de los caminos, como'l qu'atopamos na carretera a Villarcayo o nel senderu de los Haidíos, llamaos "Les Ermitonas".

Ciudadanos pernomaos[editar | editar la fonte]

Pedro Gómez de Porres, natural de Cidad de Valdeporres, bizarro militar que mandaba les huestes castellanes na 1ª toma de Baeza y na d'Almería en tiempos del emperador don Alfonso (sieglu XII).

Francisco de Santelices, que vio la lluz nel pueblu del so apellíu, escolín de Bolonia y llicenciáu en 1567.

Félix de Manzanedo, natural tamién de Santelices, escolín de Santa Cruz en Valladolid, catedráticu de la so universidá y rector de la mesma de 1535 a 1537. Morrió en 1576.

Don Alonso de Velasco y Salinas, de Valdeporres, nomáu caballeru de Santiago en 1581.

Don José de Velasco y Velasco, de Valdeporres, nomáu caballeru de Santiago en 1653.

Don Juan Antonio de Velasco y Velasco, hermanu del anterior, tamién de Valdeporres, capitán de caballos y coraces y caballeru de Santiago en 1653.

Don Antonio Brizuela Salamanca, natural de San Martín de les Olles, caballeru de Alcántara, catedráticu de la Universidá de Valladolid, canónigu de Toledo, obispu d'Astorga y Xaén. Muertu en 1708.

El beatu frai Manuel Ruiz, natural de San Martín de les Olles, franciscanu, superior del conventu de Damascu, bárbaramente martirizado y muertu en 1860 en dicha ciudá, beatificado en 1926.

Don Cayetano López López (1886-1970) del que dicen foi "el Ramón y Cajal de los veterinarios", natural de San Martín de les Olles y que construyó la so casa (anguaño Casa Rural Engañar) en Pedrosa de Valdeporres, académicu de Medicina, investigador y escritor.

Diego Alfredo Manrique (1950) nacíu en Pedrosa de Valdeporres, reputáu críticu musical especializáu en música moderna, bien conocíu pol so llabor en Radio 3 de RNE, TVE y los sos artículos en distintes revistes y en periódicos como El País.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]