Matilla de Arzón

Coordenaes: 42°06′22″N 5°38′31″W / 42.1061°N 5.6419°O / 42.1061; -5.6419
De Wikipedia
Matilla de Arzón
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Matilla de Arzón (es) Traducir Germán Fernández González
Nome oficial Matilla de Arzón (es)[1]
Códigu postal 49692
Xeografía
Coordenaes 42°06′22″N 5°38′31″W / 42.1061°N 5.6419°O / 42.1061; -5.6419
Matilla de Arzón alcuéntrase n'España
Matilla de Arzón
Matilla de Arzón
Matilla de Arzón (España)
Superficie 30.25 km²
Altitú 737 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 158 hab. (2023)
- 98 homes (2019)

- 71 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,22 hab/km²
matilladearzon.com
Cambiar los datos en Wikidata

Matilla de Arzón ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Ye una Villa asitiada nel nordeste de la provincia de Zamora, dientro de la contorna de Benavente y Los Valles, a unos 15 km de Benavente y 75 de Zamora, la capital provincial. El so caserío atópase escondíu tres una pequeña llomba qu'al empar que lu sirve d'abrigu de los vientos parameses despínta-y del viaxeru.

Historia[editar | editar la fonte]

La primer referencia documental ye del 15 de mayu del añu 951, cuando Ordoño III de Llión dona al monesteriu de Sahagún les villes llamaes Matilla y Magretes, despoblado cercanos al ríu Esla. Tamién se cita nuna repartición de bienes fecha ente los fíos del conde Munio Fernández de 1016.[3] En 1335, Alfonsu XI de Castiella dirixir a los recaldadores del portalgu de Benavente en rellación cola exención esti impuestu de la que gociaben los moradores de Matilla de Arzón. Esti documentu forma parte d'un llargu pleitu que constitúi una de les fontes más interesantes, non solo pa la conocencia de dellos aspeutos rellacionaos cola función fiscal de la cerca de la villa, sinón sobremanera p'analizar les condiciones d'esplotación y arrendamientu de la renta del portalgu.

Mientres la Edá Moderna, Matilla de Arzón tuvo integráu na provincia de Llión, tal que recueye nel sieglu XVIII Tomás López en Mapa xeográficu d'una parte de la Provincia de Llión.[4] Sicasí, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, Matilla de Arzón pasó a formar parte de la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[5]

Tres la constitución de 1978, Matilla pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en tanta llocalidá d'un conceyu integráu na provincia de Zamora.[6]

Demografía[editar | editar la fonte]

Esta Villa sufrió los efeutos devastadores de la despoblación nos años setenta y ochenta, pasando de tener más de 700 habitantes a menos de 200 na actualidá.

Gráfica d'evolución demográfica de Matilla de Arzón ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • La Ilesia de San Salvador: Asitiada na plaza mayor, renacentista na so arquiteutura, destaca un preciosu retablu central barrocu y otros trés nes naves llaterales. La ilesia foi iguada per fora apocayá gracies a el financiamientu conxuntu de la Xunta de Castiella y Lleón, de la parroquia, del Obispáu de Zamora y de delles aportaciones de los fieles de Matilla de Arzón.
  • La Ermita de la Vera Cruz: Sede de la cofradería de la Vera Cruz, ye d'estilu renacentista. Foi rehabilitada gracies a una donación anónima. La so guapura esterior tópase enmarcada ente dos depósitos d'agua que producen un raru conxuntu arquiteutónicu.
  • El Rollu: Formosu monumentu de piedra que los sos oríxenes son medievales. Como n'otres poblaciones peninsulares, la so presencia atestigua que s'alzó pa representar la independencia xurídicu-alministrativa de la Villa.
  • La Torre Vieya (antigua ilesia y campusantu): a finales del añu 2007 foi vendida pol cura a un particular que proyeutó realizar nel enclave un restorán y un mirador. Anguaño dáse-y un usu desaparente, y ta en venta.
  • La Fonte "Romana": Ye bien antigua, ta escondida ente rosales y precisa una fayadiza restauración pa devolve-y la guapura y misteriu que siempres caltuvo.

Corporación municipal[editar | editar la fonte]

El 13 de xunu de 2015 constituyóse la nueva corporación municipal surdida de les eleiciones de 24 de mayu. L'actual corporación ta presidida como alcaldesa por María Consuelo Moren Astorga (Ciudadanos), completando la corporación los conceyales Jesús Carbajo Huerga (Ciudadanos), Francisco Morán Astorga (Ciudadanos), Venancio Martínez Pérez (PP) y Germán Fernández González (PP).

Economía[editar | editar la fonte]

Trátase d'una llocalidá d'economía agrícola y ganadera fundamentalmente. Les sos tierres de cultivu ser de cebera y na zona de regadío cultívase alfalfa o maíz.

Cultura y tradiciones[editar | editar la fonte]

  • Cofradía de la Vera Cruz: Ye una asociación llaica de fieles del pueblu col fin d'entamar la solidaridá y la socialización ente los sos miembros. Nun se conocen los sos oríxenes que fueron probablemente bien anteriores al añu 1600. Ye en 1628 cuando s'ellaboren los sos estatutos y faise el so rexistru oficial. En dichos estatutos establezse que la sede de la cofradería va ser la ermita de la Vera Cruz, y que nella se fadrán les sos práutiques relixoses. Y se reglamenta cómo va ser la entrada de los nuevos hermanos y lo qu'han de pagar. Les muyeres tamién pueden participar y se -yos exime del actu de disciplina, pero participen en cabildros, colaciones y celebraciones relixoses. Los sacerdotes pueden participar na cofradería y tán exentos de cuotes pero tienen d'asistir a procesiones, oficiar les vixilies y les mises entamaes pola hermandá. N'el so estatutos regulen los cargos de la mesma que van ser un Abá, dos Xueces y dos cabilderos, escoyíos o nomaos según antigüedá el día de la Santa Cruz de mayu, y al domingu siguiente tienen de rindir cuentes. El cargu d'Abá ye'l de mayor importancia y tien una serie de funciones; los xueces supervisen les decisiones y actuaciones del Abá y faen cumplir les normes y sanciones a los hermanos.
  • Pastorada: Les pastoradas son representaciones teatrales con cantaraes y villancicos que se realicen pa conmemorar la Navidá.

Asociaciones[editar | editar la fonte]

  • Asociación de xubilaos de Matilla de Arzón 'El Rollu'.
  • Asociación cultural 'Amigos d'El Rollu'.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiesta d'Ochobre: Celebrar n'honor a la patrona del pueblu "la Virxe del Rosario" el primer domingu d'ochobre. Ye la fiesta más esperada por tolos del pueblu que se ponen les meyores gales pa dir a la misa y a la procesión n'honor a la patrona. Mientres el fin de selmana tamién se realicen otres actividaes lúdiques como l'encierre de reses bravos pel campu.
  • Fiesta d'Agostu: Celebrar n'honor a S. Salvador, el dia 6 d'agostu. Ye la fiesta del branu asi que'l bon tiempu esta aseguráu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/matilla-de-arzon-id49113.
  3. La transición al feudalismu nel territoriu astorgano nel sieglu X
  4. López, Tomás (1786). Biblioteca Dixital Real Academia de la Historia: Mapa xeográficu d'una parte de la Provincia de Llión (en castellanu).
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. {{cita web|url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión|autor=

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]