María Olimpia de Obaldía

De Wikipedia
María Olimpia de Obaldía
Vida
Nacimientu Dolega (es) Traducir9 de setiembre de 1891
Nacionalidá Bandera de Panamá Panamá
Muerte Ciudá de Panamá14 d'agostu de 1985 (93 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu escritorapoeta
Cambiar los datos en Wikidata

María Olimpia Miranda de Obaldía (9 de setiembre de 1891Dolega (es) Traducir – 14 d'agostu de 1985Ciudá de Panamá) foi una poeta panamiega, conocida como «la calandria chiricana».

Biografía[editar | editar la fonte]

Dende bien neña demostró'l so enclín poéticu: los primeros versos sos que se caltienen fueron escritos a los diez años, por cuenta de la Navidá. Fixo los sos primeros estudios en Dolega y terminó la escuela primaria na Ciudá de David, que ye la cabecera de Chiriquí. Depués treslladóse a la ciudá de Panamá pa ingresar na Escuela Normal de Institutoras onde recibió'l diploma de Maestra d'Enseñanza Primaria en 1913. Exerció'l maxisteriu hasta xineru de 1918 cuando casóse con José de Obaldía, con quien tuvo siete fíos.

Publicó'l so primer llibru, Orquídees, en 1926. En payares de 1929, por iniciativa del Institutu Nacional de Panamá y del so Rector d'entós, doctor José Dolores Moscote, tributóse-y un apoteósico homenaxe nacional que remató cola so coronación con lloreos d'oru nun actu solemne celebráu nel Teatru Nacional de Panamá, y nel cual recibió'l títulu de María Olimpia de Panamá.

Foi miembru de númberu de l'Academia Panamiega de la Llingua dende 1951 hasta'l so fallecimientu.

María Olimpia de Obaldía manifestó en munches ocasiones que les sos poesíes son pures manifestaciones del so espíritu, espresaes con toa naturalidá y ensin cinxise a nenguna escuela. Nuna charra que dio nel Institutu Xusto Arosemena en 1960 señaló: «La meyor biografía d'un poeta son los sos propios versos; nellos l'alma retrátase nítidamente, porque en cada unu queda impresu'l sentimientu qu'animó la so concepción». Coles mesmes, dempués de comentar el so poema Ñatore May al traviés del cual afigura'l sufrimientu de la muyer Ngöbe, dixo: «Nun voi ser yo crítica de la mio propia obra, pero sí quiero dici-yos qu'estos versos espresen fielmente el mio sentir de muyer cristiana y la mio solidaridá colos humildes, colos más desamparaos de la vida. Yo considero que la muyer guaymí, por india y por muyer, ye'l ser más dignu de compasión nel ismu de Panamá. Por ella y palla va tar siempres la mio pallabra a flor de llabiu, como una oración».

Les temes básiques de les poesíes de María Olimpia rellacionar col llar y cola naturaleza. Dalgunos de los sos poemes figuren n'antoloxíes de la poesía llatinoamericana; dalgunes de les sos poesíes fueron traducíes a diversos idiomes, munches fueron publicaes repetidamente en diarios y revistes de toa América Llatina.

Recibió, amás de les medayes que por suscripción popular fuéron-y daes na so apoteosis de 1929, la condecoración de la Fundación Internacional Eloy Alfaro; la Medaya del Club de Lleones de Panamá como «poeta de la maternidá»; les medayes conmemorativas de los Congresos d'Academies de la Llingua celebráu en Méxicu (1951) y Colombia (1969); la Medaya al Méritu del Partíu Lliberal Nacional de Panamá; la condecoración de la Orde de Rubén Darío, en grau de Comendador, concedida pol Gobiernu de Nicaragua con motivu del cincuentenariu de la muerte de Rubén Darío (1967). En 1976 recibió la concecoración de la Orde Vasco Núñez de Balboa, en grau de Comendador, de la República de Panamá, con ocasión de la publicación, per parte del Club Kiwanis, cola collaboración del Institutu Nacional de Cultura, de la so Obra Poética completa. En 1983 recibió la condecoración de la Orde Belisario Porras, en grau de Gran Oficial, y la Augusta Cruz Insigne Pro Ecclesia et Pontifice dada pol papa Xuan Pablo II. En 1975, l'Asociación d'Estudiantes de la Universidá Católica Santa María L'Antigua dio-y el gallardón Rana d'Oru.

Finó na ciudá de Panamá'l 14 d'agostu de 1985.

Obres[editar | editar la fonte]

  • Orquídees (1926)
  • Breviariu Llíricu (1929)
  • Parnasu Infantil (1948)
  • Visiones Eternes (1961)
  • Obra Completa (1976)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Curtia biografía