María Mariño

De Wikipedia
María Mariño
Vida
Nacimientu Noia8 de xunu de 1907
Nacionalidá España
Muerte Seoane do Courel19 de mayu de 1967 (59 años)
Sepultura Seoane do Courel[1]
Causa de la muerte leucemia[1]
Estudios
Llingües falaes castellanu
gallegu
Oficiu escritora
Premios
Xéneru artísticu poesía
Cambiar los datos en Wikidata

María Mariño Carou (8 de xunu de 1907Noia – 19 de mayu de 1967Seoane do Courel) foi una poeta española en llingua gallega. Dedicóse-y el Día de les Lletres Gallegues nel 2007.

Biografía[editar | editar la fonte]

De familia humilde, el so padre yera zapateru y la so madre xastra, y con cuatro hermanos, dexó ensin terminar los sos estudios pa dedicase al oficiu de cordurera poles cases, lo que-y valió llueu'l ser conocida como María "a costureira".

Les persones que la conocieron recordar como una muyer sensible, reservada y solitaria (aficionada a la contemplación del paisaxe), y que tresmitía una impresión d'harmonía espiritual, amás de ser físicamente formosa y elegante.[3]

Bustu en Noia.

Por problemes económicos, antes del españíu de la guerra civil española, treslladar con tola so familia a Goiáns, Boiro, a la casa d'una tía que trabayaba como cocinera nel Palaciu de Goiáns. Mientres la so estancia, y gracies a la biblioteca del palaciu, toma un primer contautu cola lliteratura escrita.

Mientres la guerra civil vive en Algorta (Vizcaya), na casa d'una de les sos hermanes, que se treslladara ellí en casándose con un marineru natural del llugar. L'alcordanza de la traxedia de la guerra llevar a escribir el rellatu n'español Los años probes. Memoria de guerra y posguerra.

Poco primero de terminar la guerra, torna colos sos padres a Boiro. El 31 de marzu de 1939 casóse con Roberto Posse Carballido, maestru nacional, y vanse a vivir al País Vascu, a Elanchove. Tienen un fíu que muerre antes de cumplir los dos años.

L'anomalía social del so matrimoniu, ella casa tarde y ye ocho años mayor qu'él, trai ciertu secretismu posterior de María alrodiu de la so edá, lo que traxo mientres un tiempu ciertes duldes sobre la so fecha de nacencia. Agregu a esto, la descendencia de la pareya tópase tamién permeada d'elementos d'incertidume. Anque la escritora siempres faló d'un únicu fíu, los vecinos de la pareya recuerden, sicasí, dellos fíos.[4]

En 1946, tornen a Galicia, concretamente a la Sierra del Caurel, llevando tolos sos enseres nun carru de vaques ya instalándose en casar-escuela de San Pedro de Esperante. Al morrer la so madre, y ensin superar inda la muerte del fíu, María sufre una depresión nerviosa.

Instalaos finalmente en Parada de Moureda, María conoz a la familia d'Uxío Novoneyra, con quien va empecipiar una granible amistá dende 1953 que-y dexará entrar en contautu con escritores como Manuel María, Domingo García-Sabell, Victoria Armesto, Agustín Sixto Secu, Augusto Assía o Ramón Piñeiro.

Escontra 1957, María Mariño empieza a escribir: primero n'español y dempués en gallegu. Edita'l so primer llibru Pallabra non Tempo nel añu 1963.

La vida de la escritora ye senciella y aisllada, y solo va vese alteriada por una enfermedá que la empezar a afectar yá entraos los años sesenta. María Mariño morrió d'un colapsu cardiacu de resultes d'una leucemia el 19 de mayu de 1967; los sos restos fuelguen nel campusantu de Romeor del Caurel.

Aspeutos lliterarios[editar | editar la fonte]

De difícil adscripción xeneracional (xeneración de 1922, xeneración del Seminariu d'Estudios Gallegos, xeneración del 36, xeneración de los 50...), tratar d'una escritora que tuvo práuticamente despinta pa la historiografía lliteraria gallega hasta finales de los años ochenta y que vio como'l so estudiu revitalizábase definitivamente col anunciu de la dedicación del Día de les Lletres Gallegues del 2007 a la so persona.

Venceyada biográficamente a Uxío Novoneyra, a quien conoció en 1953 (y que sería'l responsable direutu delreconocimiento editorial y popular de la escritora), María Mariño ye autora de dos llibros: Pallabra non Tempo (con poemes escritos dende 1958 y publicáu en 1963 con prólogu de Ramón Otero Pedrayo) y Verba que comenza (publicáu per primer vegada en 1990 en circulando mientres munchos años en forma mecanografiada). En 1994 publicóse una edición de les sos Obres Completes.

La poesía de Mariño carauterizar por una presencia y vivencia del paisaxe gallego, y por una evidente calquier de la obra de Novoneyra (sobremanera no que se refier a los modelos de la llingua oral y la lliteratura tradicional), Rosalía de Castro (presente na congoxa que percuerre munchos de los sos versos nel so casu de resultes de la meyora de la so enfermedá) y de la cultura popular, polo xeneral.

Temáticamente,

l'intimismu, frecuente na lliteratura fecha por muyeres, consigue en María un altor y calidá sorprendentes. El suyu ye un intimismu radical, fondu, ensin concesiones, y la so espresión tien, dacuando, fondura filosófica.[5]

Esi tratamientu de la intimidá resuélvese al traviés de dos llinies: la rellación de la poeta col esterior y la rellación col so propiu interior. La importancia de la rellación col paisaxe ye clave na so obra, hasta'l puntu de llegar al entremezclamiento de la so personalidá nel senu de la naturaleza, llegando hasta l'anulación personal.

Formalmente, el versu de María Mariño evoluciona dende'l tradicionalismu inicial (versos octosílabos, rima asonante...) al versolibrismo de los sos últimos poemes (espresión formal venceyada al estáu de congoxa personal en que se topaba la poeta nel momentu de la so escritura). Los sos poemes son, davezu, curtios y estructurados n'estrofes sencielles.

Estilísticamente, María Mariño parte de la tradición oral: tiende a la distorsión sintáctica y a les formulaciones de tipu popular y oral, con enclín a les recurrencies (anáfores, usu del apóstrofe...). La so llingua ye la de la fala cotidiana de les xentes del Courel.

La orixinalidá de María Mariño mora nel tratamientu personalísimo de la llingua popular. La poeta aburuya la estructura lóxica del idioma al traviés d'una serie de procedimientos llingüísticos colos que consigue resultancies de gran espresividá y guapura [la metábasis, la composición de pallabres, el hipérbaton...].[6]

Obra[editar | editar la fonte]

  • Pallabra non tempo (Pallabra nel tiempu): publicáu en 1963 con una tirada de 1000 exemplares, ye l'únicu llibru que María Mariño publicó en vida. Trátase de 70 poemes, escritos ente 1958 y 1963, de tipu descriptivu y autobiográficos colos que l'autora amuesa la so vida y lo que siente respectu de la realidá.
  • Verba que comenza (Pallabra qu'empieza): publicáu póstumamente en 1990, ye un conxuntu de 27 poemes escritos ente 1966 y 1967 (anque dellos poemes más que tendríen de ser incluyíos nel llibru apaeceríen darréu en diverses publicaciones). Trátase de poemes más estensos que los del llibru anterior y nos que l'autora usa'l versu llibre.
Redactaes en primer persona y envueltes nel tracamundiu de la enfermedá, les composiciones llenes d'imáxenes espardíes y de retazos oníricos, afayar al traviés de versos complexos, la figura d'una voz llírica agónica y torturada.[7]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: https://www.nosdiario.gal/articulo/cultura/maria-marino-nomeada-senora-das-letras-2024/20240403165249194608.html.
  2. URL de la referencia: http://diadasletrasgalegas.galiciadigital.com/homenaxeado/maria-marino_2007, .
  3. Cf. Victoria Sanjurjo Fernández, "Introducción", en Obra completa, páxs. 13-14..
  4. Cf. Patricia Arias Chachero, "María Mariño. Noiesa do Courel", en Antoloxía Poética, páx. 19.
  5. Victoria Sanjurjo Fernández, "Introducción", en Obra completa, páx. 20 (traducción del orixinal en gallegu).
  6. Victoria Sanjurjo Fernández, "Introducción", en Obra completa, páx. 28 (traducción del orixinal en gallegu).
  7. Patricia Arias Chachero, "María Mariño. Noiesa do Courel", en Antoloxía poética, páx. 41 (traducción del orixinal en gallegu).

Fontes bibliográfiques[editar | editar la fonte]

  • Arias Chachero, Patricia, (ed. y introd.), María Mariño, Antoloxía poética, Galaxa, Vigo, 2007.
  • Sanjurjo Fernández, Victoria (ed. y introd.), María Mariño, Obra completa, Xerais, Vigo, 1994.
  • Tarrío Varela, Anxo, Lliteratura galega. Aportacións a unha Hestoria crítica, Xerais, Vigo, 1994.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]