María Lluisa d'Orleans

De Wikipedia
María Lluisa d'Orleans
reina consorte d'España

Vida
Nacimientu Palais-Royal26 de marzu de 1662
Nacionalidá España
Muerte Madrid12 de febreru de 1689[1] (26 años)
Sepultura Monesteriu d'El Escorial
Panteón de Infantes
Causa de la muerte síndrome de disfunción multiorgánica (es) Traducir
Familia
Padre Felipe I d'Orleans
Madre Enriqueta Ana Estuardo
Casada con Carlos II d'España (1679 – )[2]
Hermanos/es
Pueblu Casa de Orleans
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu reina consorte
Cambiar los datos en Wikidata

María Luisa d'Orleans (27 de marzu de 1662, Palaciu Real, París, Francia - 12 de febreru de 1689, Real Alcázar, Madrid, España) foi la reina consorte d'España de 1679 a 1689 como esposa del rei Carlos II d'España.

Biografía[editar | editar la fonte]

María Luisa
María Luisa d'Orleans (1679), por Francisco Rizi, Conceyu de Toledo.

Nació nel Palaciu Real de París, Francia, como fía mayor de Felipe I, duque d'Orleans —hermanu menor del rei Lluis XIV de Francia— y de la princesa Enriqueta Ana d'Inglaterra, fía del rei Carlos I. A pesar de perder a la so madre a la tienra edá de 8 años, María Luisa tuvo una infancia feliz na corte francesa. En 1671 el so padre casóse cola princesa alemana Isabel Carlota del Palatináu, quien se convirtió nuna segunda madre pa María Luisa. La so güela paterna, #reinar madre, Ana d'Austria, tamién adoraba a María Luisa y, al morrer en 1666, #nomar heredera de la mayor parte de la so fortuna. Coles mesmes, María Luisa pasó gran parte del so niñez en compañía de la so otra güela, Enriqueta María de Francia, Reina d'Inglaterra, na so residencia de Colombes.

Pa danos una idea de cómo yera la moza María Luisa, convien citar les pallabres del prestixosu historiador Gabriel Maura Gamazo:

Heredó María Luisa de su madre, Enriqueta de Inglaterra, no sólo su bien proporcionada estatura, elegancia natural de porte y belleza de facciones, sino su encanto, pallabra trivializada por el abuso, pero que referida a una dama de la Corte de los Luises XIV, XV o XVI conserva significado concreto, renombre universal y calidad superlativa.

Roblada la Paz de Nijmegen ente Francia y España en 1678, alcordóse'l matrimoniu ente María Luisa y el nuevu monarca español, Carlos II. La boda celebró'l 11 de payares de 1679 en Quintanapalla, cerca de Burgos, España. Ye sabíu por toos la fonda pasión qu'esti monarca sentía pol so #nuevu esposa francesa desque #ver per primer vegada nuna semeya que-y amosó los so mediu hermanu Juan José d'Austria, fíu bastardu del rei Felipe IV. A pesar de que María Luisa nun sentía en principiu la mesma pasión escontra la so deforme maríu, col tiempu llegó a encariñarse con él. Poco dempués de la boda, el Marqués de Harcourt escribió: «Tarrecí que la Reina fuera bien desgraciada. Veo con prestu que les coses camuden d'aspeutu. El Rei ta enamoradísimo y #complacer en tou lo que pide».

Díxose qu'unu de los sos enemigos más notables na corte yera #reinar madre, Mariana d'Austria, pero esto ye falsu. Basten les pallabres del renombráu historiador José Calvo Poyato al respeutu:

Contra todo pronóstico, las rellaciones de Mariana de Austria y María Luisa de Orléans fueron mejores de lo que todos esperaban. La razón fundamental hay que buscarla en el poco interés que la política despertó en la esposa de Carlos II. Estuvo más preocupada en satisfacer sus antojos: montar a caballo, no estar sometida a las rigideces de la etiqueta cortesana, comer a la francesa —nunca se acostumbró a la cocina española, excesivamente condimentada para el gusto de los extranjeros—, lucir galas que le permitiesen coquetear en la corte, si bien en este terreno sus actitudes no pasaron de ahí. A pesar de que su carácter era la viva antítesis de su suegra, ésta intercedió muchas veces por ella ante su hijo para que accediese a los «caprichos» de la francesa.

Sicasí, el pueblu y la corte española #desesperar pola tardanza na llegada d'un herederu, razón pola cual sometióse a María Luisa a dellos métodos desaparentes nel so intentu de curar la so supuesta infertilidad. Un versu popular que corría pol Madrid de la dómina dicía:

Parid, bella flor de lis,

en aflicción tan extraña,
si parís, parís a España,
si no parís, a París. Pasaron los años pero la nueva pareya real nun perdía la esperanza de llegar a procrear fíos. A principios de 1688 un testigu escribió que, al allegar Carlos y María Luisa a rezar xuntos pa llograr descendencia, #portar con tal edificación, qu'hasta les piedres #mover a pidir a Dios la socesión que deseyen».

María Luisa d'Orleans de cuerpu presente nel Real Alcázar de Madrid (1689), oleu sobre llenzu de Sebastián Muñoz, Nueva York, Hispanic Society of America.

Finalmente, tres casi diez años de matrimoniu, llegó l'inesperáu fin. Un día dempués de dar un paséu a caballu la reina empezó a sentir un fuerte dolor nel banduyu que lu tuvo postrada na cama tola tarde, finando al anochecer del día siguiente, 12 de febreru de 1689. Embaraxáronse numberoses hipótesis sobre la so muerte, como l'envelenamientu, pero en realidá paez ser que morrió d'una apendicitis (infeición mortal hasta qu'a mediaos del sieglu XIX l'apaición de l'anestesia y el progresu de la ciruxía dexaron la extirpación del apéndiz engafáu. Llamábase-y cólicu miserere pos l'afectáu morría ente tarrecibles dolores). Según el testimoniu d'un testigu, nel so llechu de muerte María Luisa #despidir del so home coles siguientes pallabres: «Munches muyeres va poder tener La vuesa Maxestá, pero nenguna que lu quiera más que yo».

Poco dempués de la muerte de María Luisa, los ministros españoles empezaron a iguar una nueva boda pal rei, siendo les principales candidates la princesa toscana Ana María Luisa de Médici y la princesa alemana Mariana de Neoburgu. Amosáronse-y les semeyes de dambes moces a Carlos, quien al contemplalos, dixo: «La de Toscana ye guapa y la de Neoburgu nun puede dicise que sía fea». Entós, xiró la so mirada escontra una semeya de la difunta María Luisa y, en sospirando, esclamó: «Ésta sí que yera formosa».

Ancestros[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • CALVO POYATO, José, La vida y dómina de Carlos II l'Abruxáu (Barcelona: Editorial Planeta, 1998).
  • FISAS, Carlos, Hestories de les reines d'España: la Casa d'Austria (Barcelona: Editorial Planeta, 1999).
  • GONZÁLEZ-DORIA, Fernando, Les reines d'España (Madrid: Bitácora, 1990).
  • MAURA GAMAZO, Gabriel, María Luisa de Orléans, Reina d'España: lleenda y hestoria (Madrid: Saturnino Calleja).
  • MAURA GAMAZO, Gabriel, Vida y reináu de Carlos II (Madrid: Espasa Calve, 1942).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: The Peerage. Identificador de persona en The Peerage: p10160.htm#i101595. Apaez como: Marie Louise d'Orléans. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Darryl Lundy. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Identificador de persona en The Peerage: p10160.htm#i101595. Data de consulta: 7 agostu 2020.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Predecesor:
Mariana de Austria

Reina consorte de España

1679-1689
Socesor: