Marta Minujín

De Wikipedia
Marta Minujín
Vida
Nacimientu Buenos Aires[1]30 de xineru de 1943[2] (81 años)
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina [3]
Familia
Familia
Oficiu escultora, pintora, grabadora, artista conceptual (es) Traducirartista de performance
Premios
Movimientu Arte pop
IMDb nm0591803
Cambiar los datos en Wikidata

Marta Inés Minujín (30 de xineru de 1943Buenos Aires) ye una artista plástica arxentina, conocida poles sos obres vanguardistas producíes principalmente mientres los años 1960, 1970 y 1980. La so obra, de calter conceptual, pop, sicodélicu y d'aición, convirtióse nel paradigma de la xeneración baby boomer que, nos años 1960, revolucionó les normes sociales preestablecidas y estableció una contracultura.

Minujín nació n'Avellaneda, na provincia de Buenos Aires. Viviendo una infancia qu'ella mesma describió como “horrible”, Minujín estudió Belles Artes en delles escueles nacionales ensin recibise.[10] A los dieciséis años presentó la so primer esposición individual y empecipió el so curtiu pasu pol informalismo.[11] Esi añu, Minujín consiguió una beca en Francia y pa desafiase falsificó el so documentu y casóse col economista Juan Gómez Sabaini.[10] En 1962 tornó a l'Arxentina, pero un añu más tarde vuelve a París gracies a otra beca.[11] Ellí vencéyase col nuevu realismu y realiza el so primera happening, La destrucción (1963), nel que colegues de Minujín destruyeron los trabayos de l'artista.[12]

De vuelta en Buenos Aires, Minujín presentó dellos happenings, performances y instalaciones artístiques nel Institutu Di Tella. Mientres fines de los años sesenta, Minujín xuntar al movimientu contracultural hippie en Nueva York en ganando la Beca Guggenheim, onde s'entornó al arte pop y l'arte sicodélico.[10][12][13] Mientres esta dómina y más tarde na década de 1970, Minujín trabayó tanto en Buenos Aires como en Nueva York.[11][13] A fines de los años setenta siguiendos les suxerencies de Roberto Mackintosh empieza colos obeliscos en movimientu y les sos obres seccionables y a principios de los ochenta entornar al arte ambiental con obres como Repollos (1977) y Toronjas (1977), y a proyeutos que desacralizaban mitos populares, como L'obeliscu de pan duce (1979) y Carlos Gardel de fueu (1981).[11] En 1983 y en celebración de la torna de la democracia n'Arxentina, Minujín presentó na Avenida 9 de Julio El Partenón de llibros, formáu con llibros prohibíos mientres la dictadura militar.[14]

Mientres los años ochenta'l so interés pola revisión de los mitos entornar a la escultura griega clásica, con obres que cayen o s'estacen como Venus de Milo cayendo (1986) y Mozu helénicu estazándose (1982); ensin abandonar l'arte d'aición produciendo obres como la so collaboración con Andy Warhol en 1985.[11][14] Dende los años noventa'l so trabayu foi revalorizáu y consagráu en diversos homenaxes y retrospectives.[11] Sicasí, Minujín sigue trabayando como artista nel so taller nel barriu porteño de San Cristóbal.[10]

Datos biográficos[editar | editar la fonte]

Natural del barriu porteño de San Telmo en 1943. A la edá de 16 años cásase de callao con Juan Gómez Sabaini, un economista, con quien comparte una rellación especial, teniendo en cuenta'l contraste de personalidaes de dambos. Lleven más de cincuenta años de casaos, y tienen dos fíos.

Entamos[editar | editar la fonte]

Empezó los sos estudios nes Escueles Nacionales de Belles Artes de Buenos Aires. Presentó la so primer esposición personal en 1959 nel Teatru Agón. En 1960 llogró una beca del FNA que-y dexó instalar se en París, onde participó na muestra Pablo [Curatella] Esquites y trenta arxentinos de la Nueva Xeneración.

“Nós nos autodefinimos como pop. Arte popular, arte que tol mundu puede entender, arte feliz, arte risondero, arte risible. Non un arte que ye necesariu entender, ye un arte que ye necesariu gustar; que fai pop y lo entendés”.
Marta Minujín

En París[editar | editar la fonte]

Empezó a realizar estructures habitables, cubiertes de colchones atopaos ente les refugayes de los hospitales parisinos. Nel baldío del Impasse Roussin, realizó “La Destrucción” (1963), el so primera happening, pa esta obra axuntó toles sos pieces con colchones y convidó a un grupu d'artistes a destruyiles” (Christo, Élie-Charles Flamand, Lourdes Capo, Mariano Hernández y Paul Gette). El mesmu añu, con Jean-Jacques Lebel, entamó'l happening "El Gallu", na Galería Raymond Cordier. A la so llegada a l'Arxentina, foi una de les pioneres na representación de happenings nesi país xunto a miembros del míticu Institutu Di Tella d'Artes.

Torre de Babel de Marta Minujín

El Institutu Di Tella[editar | editar la fonte]

Lleendo les noticies (1965)
Nesti happening de 1965 en Costanera Sur, Buenos Aires, Minujín entró al Ríu de la Plata cubierta en peródicos.[15]

En 1964 foi convidada al Premiu Nacional Di Tella, centru de referencia de los artistes de la dómina, onde espunxo “Eróticos en technicolor” y “Revuélquese y viva”. Na segunda obra los espectadores teníen d'ingresar nuna tienda de tela, goma pluma y madera, apinada de colchones multicolores, pa echase na cama y dar vueltes pa cumplir col propósitu esplícitu de l'artista de xunir “arte y vida”. Esi mesmu añu realizó'l happening “Cabalgata” frente a les cámares de Canal 7, convirtiendo a la tresmisión en daqué inéditu hasta esi momentu. Na aición, unos caballos que teníen arreyaos a les sos coles recipientes con pintura, coloreaban dellos colchones; un grupu d'atletes, coles mesmes, españaben globos y dos músicos de rock yeren envolubraos con cinta de pegar. Poco dempués, nel Estadiu del Cuetu, en Montevidéu, presentó “Sucesos”, una performance con quinientos pollos, muyeres gordes, atletes, baillarines, motociclistes y dalgunes otres coses.

La Menesunda[editar | editar la fonte]

Lo social manifestar na so obra como preocupación socio-contextual que presenta distintos matices: l'humor, la crítica y l'esaltación.[16] Ente mayu y xunu de 1965, Marta Minujín y Rubén Santantonín presentaron “La Menesunda” nel Institutu Di Tella (realizada cola collaboración, en distintes xeres, de Pablo Suárez, David Lamelas, Rodolfo Prayon, Floreal Amor y Leopoldo Maler). Trátase d'una ambientación que l'espectador tenía de percorrer al traviés de dieciséis zones y situaciones distintes, ensin avisu previu de lo que nel so interior asocedería. Aportar en grupos d'ocho persones per vegada, depués d'esperar en llargues files, ingresábase al traviés d'una figura d'un home retayada nuna cortina de plásticu tresparente. Dempués transitábase por un túnel de lluces de neón que llevaba a un espaciu con diez televisores encendíos col so volume alto. Depués, ingresar nun cuartu con una pareya na cama. Otru túnel, con lluces de neón y soníos de la cai, conducía a una escalera con pasamanes d'esponxa y un fuerte arume d'arume, que remataba nuna xigantesca cabeza de muyer. El so interior taba cubiertu de cosméticos y una maquilladora atendía al públicu, aplicándo-y los sos productos. Un canastru xiratoriu conducía al espectador maquilláu a un túnel de parés blandes y suelu gomosu. Al trespasar una puerta entrar nun espaciu escuru con golor a consultoriu dental, nel qu'había un discu telefónicu xigante: pa salir de l'ambientación yera necesariu atinar el númberu a marcar. La salida yera al traviés d'una cámara frigorífica, con una temperatura de dellos graos baxo cero, enllena de teles de too tipu y color que cerraben el pasu. Finalmente, aportar a una cámara octogonal con espeyos, que s'escurecía al ingresar el visitante. De momentu encendíense lluces negres y unos ventiladores faíen cayer una agua de papel picáu de colores. Como despidida, un arume a frituras devolvía al espectador al so espaciu cotidianu. En tol conxuntu percibíase ciertu tonu popularsobremanera na configuración visual del contestu, nes alusiones a la publicidá barato, nos cartelos de plásticu, na decoración del gabinete de la maquilladora y n'otros pasaxes del percorríu.

Rellación con Andy Warhol[editar | editar la fonte]

De similares carauterístiques ya ideoloxía, Minujín y Warhol compartieron una amistá cuando se conocieron nuna galería d'arte, mientres la so estancia en Nueva York. Al pie de él compartió l'ambiente artístico de la dómina. En 1985 realiza la famosa obra fotográfica na que paga al artista norteamericanu, la delda esterna arxentina con choclos, según les sos propies pallabres “l'oru llatinoamericano”.[17]

“Llevé tolos choclos, fixi un monte, punximos dos silla y sacamos diez fotos. Yo garraba'l choclo, él xubía, yo ufiertar y él aceptar. Asina la delda esterna quedaba paga. Pensando que yo yera la reina del pop per estos llaos y él, el rei del pop per allá, tenía sentíu que saldáramos la delda. Dempués regalamos los choclos roblaos a la xente. Esa foi la última vegada que lo vi. Morrió dos años dempués.”
Marta Minujín

Otres obres[editar | editar la fonte]

Buenos Aires 1966-1967. Antes del hapenning: Marta Minujin tira xelaos sobre l'obeliscu y otros llamber.

En 1966 llogró la beca Guggenheim y foise a vivir por 10 años -con leves interrupciones- a Nueva York. Dende 1980 Minujín realiza escultures con apropiaciones d'obres clásiques de la estatuaria grecorromana, de la renacentista, y hasta de les estauínes cicládicas. Les sos obres son reproducciones en yelsu d'esos modelos, estazaos, desarticulaos en seiciones movíes.

Ente elles, les más representatives y famoses son:

  • L'Obeliscu Cháu” (1978) na Bienal de San Pablo.
  • La Operación Arume” (1971) en Buenos Aires y dellos retruques en dellos países.
  • L'Obeliscu De Pan duce” (1979) mientres la Feria de les Naciones, Buenos Aires.
  • La "Torre De Pan De Joyce" (1980) en Dublín, Irlanda.
  • El “Carlos Gardel De Fueu”: una estructura metálica reproduciendo la imaxe del cantor, rellena d'algodón que foi prendida fueu, como arte efímero. Medellín, Colombia. (1981)
  • La “Venus De Quesu” (1981)
  • El “Partenón De Llibros”: una reproducción del Partenón d'Atenes constituyíu con llibros. (1983)
  • La Torre de Babel de Llibros”: Realizada como conmemoración a la eleición de Buenos Aires como Capital mundial del llibru. (2011)
  • L'Árbol de Navidá Inflable”: Realizada pa la Navidá de 2014 na plazoleta d'entrada de Cai Florida Buenos Aires. (2014)

Los sos happenings y obres d'arte efímero polo xeneral apunten a la respuesta del espectador, y xeneralmente producen discutiniu y comentarios nos medios masivos de comunicación.

Pola so granible trayeutoria, Marta Minujín recibió'l Premiu Konex - Mención Especial 2012 amás del Konex de Platín 1982 y 1992 daos pola Fundación Konex. En 2011 recibió'l Premiu Carreres Creatives del Centru d'Economía de la Creatividá de la Universidá del CEMA.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Identificador ULAN: 500050198. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 11 mayu 2018. Data de consulta: 21 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «RKDartists» (neerlandés). Consultáu'l 23 agostu 2017.
  3. Afirmao en: coleición en llinia del Muséu d'Arte Modernu de Nueva York. Identificador MoMA de artista: 4010. Data de consulta: 4 avientu 2019. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. URL de la referencia: https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/personajes/los-minujin-sean-unidos-marta-y-juan-compartieron-una-escena-de-novela-nid1773332/.
  5. URL de la referencia: https://www.lanacion.com.ar/cultura/una-dupla-brillante-marta-minujin-y-julio-le-parc-comparten-el-premio-maximo-de-los-konex-nid29092022/. Data de consulta: 30 setiembre 2022.
  6. URL de la referencia: https://www.fundacionkonex.org/b741-marta-minujin. Data de consulta: 2 xunu 2022.
  7. URL de la referencia: https://www.gf.org/fellows/all-fellows/marta-minujin/. Data de consulta: 24 avientu 2020.
  8. URL de la referencia: https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/promociondelarte/mc/premiosbbaa/premio-velazquez/pv/premiados/velazquez2016.html. Data de consulta: 19 febreru 2023.
  9. URL de la referencia: https://www.cultura.gob.ar/los-ganadores-del-premio-nacional-a-la-trayectoria-artistica-2019-8267/. Data de consulta: 20 febreru 2023.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes enie
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 11,5 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes bue
  12. 12,0 12,1 «Biografía de Marta Minujín». Fundación Telefónica (Xunu de 2012). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de xunu de 2012. Consultáu'l 8 d'avientu de 2013.
  13. 13,0 13,1 «Nacha y Minujín, y El Di Tella». Rolling Stone (14 de mayu de 2005). Consultáu'l 9 d'avientu de 2013.
  14. 14,0 14,1 «La roxura creativo de Marta Minujín». Revista Ñ. Clarín (3 d'avientu de 2010). Consultáu'l 9 d'avientu de 2013.
  15. «HAPPENINGS AND PERFORMANCES» (inglés). Marta-minujin.com. Consultáu'l 25 de xunetu de 2013. «Minujín got into the Río de La Plata wrapped in newspapers.»
  16. artículu perteneciente al Institutu L'Asunción de la Virxe
  17. Páxina/12 :: radar :: Andy y yo

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Arte arxentín. Cuatro sieglos d'historia (1600-2000). López Anaya, Jorge. Buenos Aires, Emecé, 2005.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]