Marina Núñez del Prado

De Wikipedia
Marina Núñez del Prado
Vida
Nacimientu La Paz17 d'ochobre de 1908[1]
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Lima9 de setiembre de 1995[2] (86 años)
Sepultura Cementerio General de La Paz (es) Traducir[3]
Familia
Casada con Jorge Falcón Gárfias [4]
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu escultorapintora
Premios
Cambiar los datos en Wikidata

Marina Nuñez del Prado (17 d'ochobre de 1908La Paz – 9 de setiembre de 1995Lima) foi una de les más aclamaes escultores de Bolivia.[5] Foi fía del artista bolivianu Guillermo Núñez del Prado. Trabayó principalmente con granitu negru, alabastru, basaltu y ónix blancu, según munchos tipos de madera nativo de Bolivia. La so obra carauterizar por figures pesaes pero con munches curves y sensualidá, lo mesmo que de estilizados cuerpos femeninos. En Bolivia celebraron nel añu 2008 fecha del so centenariu pol so natalicio.

Ye considerada una figura clave na introducción del modernismu na escultura llatinoamericana mientres la primer metá del sieglu XX.[6][7]

Biografía[editar | editar la fonte]

Marina Núñez Del Prado nació en La Paz, Bolivia, el 17 d'ochobre de 1910. Finó en Lima, Perú, el 9 de setiembre de 1995. Del Prado afayó'l so amor al arte na so mocedá mientres estudiaba téuniques de modelaje en La Paz. La so pasión pola escultura inspirar na obra de Miguel Ángel y estudió arte na Academia de Belles Artes de La Paz, graduándose en 1930. Siguió na so alma mater como instructora d'anatomía y escultura artístiques. Ella convirtióse na primer muyer n'algamar una posición como la siella de l'academia.

Mientres trabayaba na Academia de Belles Artes de La Paz, Del Prado empezó a esponer llocalmente. Ella foi bien artísticamente activa y collaboró con dellos artistes, como Cecilio Guzmán de Rojas, un pintor bolivianu que lideró'l movimientu d'arte indíxena naquella dómina. De manera similar, Del Prado centró'l so trabayu principalmente nos derechos de los pueblos indíxenes y l'indixenismu, una ideoloxía política centrada na rellación de la población indíxena col gobiernu.

Del Prado dexó'l so trabayu na universidá y la so ciudá natal La Paz pa viaxar en 1938. Pasó los siguientes años viaxando per Perú, Uruguái y Arxentina. Depués viaxó a otros países fora de Suramérica, incluyendo Exiptu, partes d'Europa y Estaos Xuníos, onde estudió mientres 8 años en Nueva York nuna beca dada pola Asociación Americana de Muyeres Universitaries.

Mientres tuvo en Nueva York, Del Prado ganó la Medaya d'Oru pola so esposición "Mineros en Rebelión". Esta obra centrar nos trabayadores de la rexón boliviana de Potosí. Poco dempués d'esto, en 1948, Del Prado tornó a La Paz, onde siguió faciendo trabayos inspiraos polos pueblos indíxenes de Suramérica, según el paisaxe y la cultura de la so patria. Darréu treslladóse al Perú en 1972, onde vivió col so maríu, Jorge Falcón, escritor nativu de Perú.[8]Colos sos cuatro hermanos, Del Prado donó casar Museo Marina Nuñez del Prado a la xente de Bolivia en memoria de los sos padres. El muséu alluga más de mil obres d'arte, na so mayoría realizaes por Del Prado y otres pola so hermana, Nilda. Del Prado finó en Lima, Perú en 1995.[9]

Exhibiciones y Arte[editar | editar la fonte]

La so obra foi oxetu de crítica internacional y nacional. Botelho Gozalvez[10](1961) sostién que'l so trabayu ta marcáu por dos carauterístiques principales: la gracia y la fuercia. La fuercia vese al traviés de los sos paisaxes andinos y la so gracia ye reconocible na xeometría harmoniosa de les sos obres. Botelho afirma que Núñez del Prado tien un "xeniu loci" y estrema cuatro periodu na so obra. El primer periodu carauterizar pola temática musical del so trabayu. El segundu periodu carauterizar pol usu de la escultura bidimensional y una temática social. El tercer periodu carauterizar pola escultura en piedra tridimensional. Tamién ye conocida como'l periodu "maternal" por cuenta de los sos madonas aymaras y otres representaciones de muyeres indíxenes. A lo último, el cuartu periodu ye'l neo-astractu que foi influyíu por Picasso, Archipenko y Milles. De manera similar, Héctor Herazo Rojas[11](1962) sostién que les sos obres carauterizar pola so fuercia, gracia y monumentalidad. Tamién señala que les sos obres xiren en redol a la temática de la raza, el mitu y la tradición. Les sos escultures de figures indíxenes maternes y animales míticos pueden atestiguar esto. Pedro Querejazu[12] (1996) coincide con Herazo Rojas na so carrera temática y suxure que les sos escultures aniciáronse dientro del movimientu del realismu "nativu". Según él, la so obra posterior adoptó una espresión moderna ya internacional qu'algamó una etapa final somorguiada nel abstractismo. Esti trabayu posterior centrar na figura femenina y les criatures de los Andes. Nesta etapa posterior trabayó con maderes tropicales amazóniques, bronce y piedres como'l granitu, la andesita, el basaltu, el ónix y el mármol. Otros críticos como Eduardo Mendoza Varela[13] (1961), que revisó la so esposición d'escultures na biblioteca Luis Ángel Arango, allugada nel bancu de la República de Colombia en Bogotá Colombia, sostienen que'l so trabayu ye "milagrosu" y "misteriosu". La so crítica emplega metáfores poétiques pa enfatizar les sos habilidaes y dominiu de los materiales nes sos escultures. Considera que les formes resumir y amenorgar tienen la capacidá de dir más allá de la simple representación física, pero capten l'espíritu de l'artista mesma. El críticu Guillermo Nino de Guzmán[14] tamién se refier al so trabayu como "xeniu" y como fuercia constante d'enerxía creativa na so serie "Muyeres al Vientu" (Páxina 7, 2014). Finalmente, la so obra inspiró versos de poesía. El poeta español Rafael Alberti dedicó un homenaxe a la so obra.

La so obra foi exhibida en numberosos países como Perú, Arxentina, Uruguái, los Estaos Xuníos y Exiptu. Amás espunxo en dellos museos d'Europa.

En 1946, gracies a la so obra Miners in Revolt, inspirada nos conflictos sociales de los mineros nel departamentu de Potosí en Bolivia, foi premiada cola medaya d'oru na exhibición de Nueva York.

En 1988 viaxa a Seúl pa presentar les sos obres nel Parque Mundial de la Escultura de dicha ciudá.

Esposiciones y Muséu :

  • 1930 Primer esposición individual, La Paz, Bolivia (20 d'ochobre)[7]
  • 1934 Cusco, Perú[15]
  • 1936 En Buenos Aires, Arxentina
  • 1950 Muséu Petit Palais, París, Francia

Esposiciones póstumes:

  • 2009 Marina Núñez del Prado: andina y universal. Galería John Harriman, Lima, Perú

Nos años 70 Marina Núñez del Prado estableció la so residencia y estudiu d'arte no que se convertiría nel Mangón del Muséu, allugada na cai 300 Ántero Aspillaga, nel centru del Monte d'El Olivar. Esti edificiu d'estilu neocolonial foi concebíu en 1926 pol inxenieru Luis Alayza y Paz Soldán y criáu pol maestru constructor Enrique Rodrigo, siendo unu de los primeros edificios de la zona. Convertir na primer casa en tou L'Olivar a ser declarada Patrimoniu Cultural Nacional y en 1984 inauguróse oficialmente en La Paz casar-muséu de la Fundación Núñez del Prado n'honor a los padres de Marina Núñez del Prado.

El Muséu de la Casa gobernáu pola FUNDACIÓN NUÑEZ DEL PRADO, ye un Muséu Priváu qu'arriquez l'heriedu bolivianu. Mientres décades foi un llar y estudiu de Marina Núñez del Prado, y agora convirtióse en Casar Muséu y un llugar preciáu de la hestoria y el talentu de los de Bolivia. El muséu contién 1.014 obres del Prado, que constitúin el mayor repositorio de la so obra, incluyendo escultures, dibuxos y bocetos de Marina, convirtiéndose asina na mayor coleición esistente de les sos obres. Pero dientro del muséu non yá va atopar la obra de Marina, sinón tamién la de la so hermana Nilda, que foi un gran orfebre y pintor. El muséu ta llenu del so ambiente familiar, obres del so padre, y les coleiciones de plata boliviano, arte colonial, pintura contemporánea y artesanía.

La casa ta arrodiada por un xardín d'escultures que tuvo resultancies cambiantes afeutaos polos cambeos urbanes de la so redolada. Componer de dos niveles siendo'l primeru d'adobe y el segundu de quincha brava. Na primer planta hai un pequeñu patiu central con una fonte de fierro fundíu. La so fachada ye colorida y nel llau derechu, reproduz, en menor escala, la fachada del famosu Palaciu del Almirante de la ciudá de Cusco. El taller del escultor Marina Núñez, asitiáu nel segundu nivel, foi consideráu como'l corazón de la casa y l'intervención xira en redol a ella.[16]

Mientres enforma tiempu la situación del muséu de Marina Núñez del Prado foi d'entueyu. Nel momentu que el muséu fuera zarráu y escaecíu por casi 10 años por cuenta de la falta de xestión y sofitu. El zarru deber a una rotura na so infraestructura mientres la construcción inicial del túnel estauxunidense y caltuviérase zarráu al públicu, ente que munches persones afirmen que'l gobiernu nacional o municipal nunca s'encargó de la situación. Esisten munchos rellatos personales de los vecinos que vieren el muséu permanecer desoyíos mientres años y describieron la so importancia pa la so comunidá y la historia del arte. Falen perbién del muséu y el trabayu incluyíu, según falar con ciñu del Prado como un artista. En 2012 publicaron una nota que la restauración de la casa empezaría y que'l trabayu taba faciéndose pa resolver les munches ediciones arquiteutóniques.[17]

Premios y distinciones[editar | editar la fonte]

  • 1938 Medaya d'Oru na Esposición Internacional de Berlín[15]
  • 1985 Premiu Cultura "Manuel Vicente Ballivian"[18]
  • Primer Premiu d'Escultura na Primer Bienal Hispanoamericana, Madrid[18]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Cien años de Marina Nuñez del Prado» (17 ochobre 2008). Consultáu'l 28 agostu 2020.
  2. «Núñez del Prado, Marina». Grove Art Online. 13 avientu 2017. doi:10.1093/GAO/9781884446054.ARTICLE.T063023. 
  3. «DepartamentosLa PazSon nueve la tumbas más visitadas en el Cementerio General de La Paz» (1r payares 2017). Consultáu'l 28 agostu 2020.
  4. URL de la referencia: https://andina.pe/agencia/noticia-municipalidad-san-isidro-restaurara-casa-museo-de-esculturora-marina-nunez-del-prado-158917.aspx.
  5. http://es.encarta.msn.com/encyclopedia_761595277/Marina_N%C3%BA%C3%B1ez_del Prado.html "Marina Núñez del Prado," Enciclopedia Microsoft® Encarta® Online 2007
  6. Planes, Enrique (11 de febreru de 2009). escritu en Lima. Piedra Marina. El Comercio. 
  7. 7,0 7,1 Bernuy, Jorge. "Homenaxe a la escultora Marina Nuñez del Prado". En: Imaxinariu del arte. Revista de lliteratura y otres imáxenes, n° 11, p. 32
  8. MCNB. Núñez del Prado, marina (1910-1995). http://www.mcnbiografias.com/app-bio/do/show?key=nunnez-del prau marina. Accessed 1 Mar. 2017. Jump up ^
  9. Urizacari, David Flores. "MARINA NUÑEZ DEL PRADO." CASA MUSEO NUÑEZ DEL PRADO. http://www.bolivian.com/cmnp/mnp-english.html. Accessed 01 Mar. 2017.
  10. "La Escultura Telúrica De Marina Núñez Del Prado.". 20. 1961.  p. pp. 267. 
  11. Rojas Herazo, Héctor. "Marina Núñez Del Prado" - Una Escultora D'América Pa El Mundo." Boletín Cultural y Bibliográficu, vol. 5, non. 6, 1962, pp. 751
  12. Querejazu, Pedro. Núñez Del Prado, Marina, Oxford University Press, 1996. http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T063023. Accessed 1 Mar. 2017.
  13. Varela, Eduardo M. “Esposiciones. Escultures De Marina Núñez Del Prado.” Boletin Cultural y Bibliográficu, vol. 4, non. 5, 1961, pp. 431-432.
  14. "Marina Núñez Del Prado, La Escultora Que Captó L'Espíritu Andín." Diariu Pagina Siete. N.p., 6 Aug. 2014. http://www.paginasiete.bo/nacional/2014/8/6/marina-nunez-prado-escultora-capto-espiritu-andín-28445.html . Accessed 01 Mar. 2017.
  15. 15,0 15,1 Finó célebre artista Marina Núñez del Prado. El Comercio. Lima, 10 de setiembre de 1995.  p. A-7. 
  16. Vasquez, Antonio. "Museo Núñez Del Prado Lleva 10 Años Zarráu Y En L'Olvidu." Diariu Pagina Siete. N.p., n.d. Web. 16 Feb. 2017.
  17. Casa Museo Marina Núñez del Prado: Recuperando un espaciu d'arte. (2015, August 18). Retrieved March 25, 2017, from http://www.construccionyvivienda.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=324%3Arecuperando-un espaciu-de-arte Jump up ^
  18. 18,0 18,1 Palomino, Gamaniel. Marina Nuñez del Prado. Escultora d'América

Fuentes[editar | editar la fonte]

  • Thomas E. Weil, Bolivia: Capítulu 8B. Other Arts., Countries of the World, 1991.
  • Robert J. Alexander, Robert B. Batchelder, Richard S. Thorn, John A. Crow, BOLIVIA, Vol. 4, Colliers Encyclopedia CD-ROM, 1996.
  • Núñez del Prado, Marina. Eternidá en Los Andes: Memories de Marina Núñez del Prado. Santiago, Chile: Editor Lord Cochrane. 1973.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]