Mariano Suárez-Pola

De Wikipedia
Mariano Suárez-Pola
Vida
Nacimientu Lluanco28 d'avientu de 1800
Nacionalidá España
Muerte 18 d'abril de 1884 (83 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Cambiar los datos en Wikidata

Mariano Suárez-Pola y Gutiérrez (28 d'avientu de 1800Lluanco – 18 d'abril de 1884) foi un empresariu asturianu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Mariano ye'l segundu de los fíos del matrimoniu formáu por María Antonia Gutiérrez y Manuel Antonio Suárez-Pola y Fernández-Lloreo en 1789. L'ascendencia paterna rellacionar con una de la oligarquía y nobleza local. La casa de los güelos Suárez-Pola na cai de La Fumienta —actual San Juan— ye unu de los edificios más antiguos calteníos nel cascu antiguu de Lluanco, 1669. Nel corredor de la casa caltién l'escudu d'armes de los Valdés-Pola y frente a esta fachada la capiya dedicada al cultu de San Juan Bautista de 1734. Detentan amás numberosos bienes venceyaos nel conceyu, como la fundación del Hospital de San Juan pa recogimiento de probes y pelegrinos de 1714.

Los Suárez- Pola y Fernández-Lloreo dende finales del sieglu XVII apaecen rellacionaos con un embrión de burguesía mercantil, dedicaos al comerciu de la pesca y salazones que se producen nel conceyu, colos qu'axusten con dellos puertos de la cordelera Cantábrica y pandu castellanu, importando ceberes y vinu de Rivadavia, productos de los que yera deficitaria ta rexón. Los güelos maternos Gutiérrez y Fernández de la Barca tienen la so casa na cai Nuevu —actual Salvador Escandón— previsiblemente construyida en 1516, onde nació Mariano, segundu recuerda una placa asitiada na so fachada en 1911, trés años primero que les sos cenices sían treslladaes dende Xixón a la ilesia parroquial de Lluanco. El güelu Manuel fuera marín, y dende el so retiru en Lluanco siguía calteniendo negocios en redol a la pesca, y productos manofacturados dende'l puertu de Xixón col mercáu Antillanu, onde caltenía bones rellaciones de la so dómina d'actividá profesional. la güela Mariana Fernández de la Barca - de quien recibe los nome'l neñu- pertenez xunto colos Menéndez a una de les sagues comerciantes más poderoses d'Asturies con una fuerte implantación en Galicia y Cuba.

En 1764 el rei Carlos III promulgara'l Reglamentu Provisional del Corréu Marítimu, qu'habilitaba les rellaciones ente La Coruña y L'Habana, lo que na práctica venía suponer la inclusión de la ciudá gallega nel monopoliu del comerciu americanu, socesivamente ampliaes en 1765, 1768 y 1770. El puertu de La Coruña va convertir nel centru d'atraición de munches compañíes vasques, castellanes, catalanes y asturiana, dedicaes a los negocios d'esportación ya importación de productos agrícoles, testiles y manufacturados.

Los negocios gallegos del so padre instaláu en Pontedeume, caltién a Mariano baxu tutelar de los güelos maternos en Lluanco. Tres el so fracasu como estudiante, y la delicada situación d'eses empreses familiares, a la edá de 16 años embarca pa Cuba dende'l puertu de La Coruña, nel bergantín «El Bellu Indiu», pa trabayar con antiguos socios del güelu. Ente 1817 y 1825 empecipia negocios propios asociáu con Baltasar y Gregorio Menéndez. En 1840 torna a España con una fortuna de doscientes mil pesetes, participando dende esti momentu en delles empreses gallegues y asturiana. En 1844 participa na constitución de la fábrica de vidrios La Industria, en Xixón, xunto con Luis Truan y Anselmo Cifuentes; a partir de 1869 apaez participando en trés robles más, la naviera Melitón González, la fábrica de tremaos de Hulla La Braña, y en 1874 con José Rosal constitúi la razón Rosal y Pola dedicada al sector de la lloza so la denominación de L'Asturiana.

En 1863 empieza a concebir la fundación d'una institución docente nel so pueblu natal, que de formación primaria completa a los neños y neñes, y ufierte los estudios secundarios de náutica, teneduría de llibros y aritmética mercantil. En 1860 empecípiense les obres del edificiu, en 1873 empieza a funcionar parcialmente, en 1875 va tar termináu, tres una inversión d'un millón de reales.

Mariano Suárez-Pola fina en Madrid, el 16 d'abril de 1884, a la vuelta d'una estancia en Málaga. Nel so testamentu dota al Institutu Cristu del Socorru con unos fondos de tres millones de reales pa completar les enseñances y garantizar el funcionamientu del centru. Cola muerte del so hermanu y herederu Antonio en 1895 prodúcense diferencies d'interpretación sobre la naturaleza de la fundación ente la familia y el Conceyu de Gozón en cuanto al funcionamientu del institutu. L'informe del institucionista Fermín Canella Secadaes va ser la base de la Real Orde de 28 d'avientu de 1897 pa la declaración del centru como una fundación privada baxu tutelar del Estáu, reglamentando un patronatu presidíu pol alcalde Gozón.

Mandáu[editar | editar la fonte]

Una cai de Lluanco (Gozón) lleva'l so nome, según una biblioteca pública municipal de la mesma llocalidá.[1] Na Plaza de la Villa, tamién en Lluanco, dende 1967 atópase una estatua nel so honor, cerca del IES Cristu del Socorru que fundó nel sieglu XIX.[2] La escultura data de 1915 y ta realizada en bronce.[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «BPM Lluanco». Consultáu'l 26 d'abril de 2016.
  2. Illán, García (1 de mayu de 2015). «El Conceyu va reorientar la estatua de Suárez Pola por que mire al institutu». La Nueva España. Consultáu'l 26 d'abril de 2016.
  3. «Monumentu a Mariano Suárez-Pola». Escultura Urbana (28 de setiembre de 2006). Consultáu'l 26 d'abril de 2016.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Pando García-Pumarino, Ignacio (1991). Arte ya Industria en Xixón (1844-1912): La fábrica de vidrios de Cifuentes, Pola y Cía.. Uviéu: Muséu de Belles Artes d'Asturies.