Mariana de Neoburgu

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Mariana de Neoburgu
Marie-Anne de Neubourg, reine d'Espagne.jpg
reina consorte d'España

Vida
Nacimientu Palacio Benrath Traducir28  d'ochobre de 1667
Nacionalidá Bandera d'Alemaña Alemaña
Bandera d'España España
Fallecimientu

Guadalaxara16  de xunetu de 1740

(72 años)
Sepultura Panteón de Infantes
Familia
Padre Felipe Guillermo de Neoburgo
Madre Isabel Amalia de Hesse-Darmstadt
Casáu/ada con Carlos II d'España
Hermanos/es
Pueblu Familia Wittelsbach Traducir
Estudios
Llingües castellanu
Oficiu
Oficiu política
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

María Ana del Palatinado-Neoburgo (28 d'ochobre de 1667, Palaciu de Benrath, Düsseldorf, Alemaña - 16 de xunetu de 1740, Palaciu del Infantado, Guadalaxara, España) foi reina consorte d'España de 1689 a 1700 como segunda esposa del rei Carlos II d'España.

Primeros años de vida[editar | editar la fonte]

Mariana yera la docena fía del eleutor palatín del Rin, Felipe Guillermo del Palatinado, duque de Neoburgo (n'alemán Neuburg), y la so esposa Isabel Amalia de Hesse-Darmstadt. Foi educada xuntu coles sos hermanes María Sofía, Dorotea Sofía —quien yera la so hermana favorita— y Eduvigis nel castiellu de Neoburgo n'Alemaña. Dende mozu foi físicamente curiosa: Yera alta, delgada, bien formada de cuerpu y pelirroxa, anque tamién se caracterizaba por ser vanidosa, egoísta y altanera.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

A principios de 1689 finó María Luisa d'Orleans, la primer esposa del rei Carlos II d'España, polo que los ministros españoles empezaron rápido a buscar una nueva consorte pal monarca. Mariana foi escoyida ente delles candidates pa ser la segunda esposa del rei por cuenta de la alta fertilidá de la so familia —la so madre diera a lluz nada menos que a #veintitrés #hijo—. Amás, la hermana mayor de Mariana, Leonor, taba casada col emperador Leopoldo I, colo que los llazos cola caña austriaca de los Habsburgo veríense reforzaos. La boda por poderes celebróse'l 28 d'agostu de 1689 en Ingolstadt, Alemaña, cola presencia del mesmu emperador Leopoldo I y la so esposa, ente otros pernomaos convidaos. Sicasí, Mariana nun llegó a España hasta la primavera del siguiente añu. La boda en persona col rei Carlos #llevar a cabu'l 14 de mayu de 1690 na ilesia del Conventu de San Diego, dientro del conxuntu del Palaciu Real de Valladolid. Pasáu'l tiempu, l'embaxador francés en Madrid describió en poques pallabres la nueva posición de Mariana na corte española:

La princesa de Neoburgo ha adquirido tal ascendiente sobre el espíritu del rey, su esposo, que bien puede decirse que es ella la que reina y gobierna en España... los cargos y dignidades se dan a los que le muestran rendimiento; los méritos, el rango o los servicios prestados no ponen a cubierto a quienes se oponen a su voluntad, ni les salvan de la desgracia y el destierro. Por lo demás, la autoridad de la Reina se funda más bien en el temor que tienen a su resentimiento que a su amor al pueblo...

Rol públicu[editar | editar la fonte]

Mientres el so matrimoniu, primida, Mariana asonsañó once #embarazo y al nun llograr tener descendencia, conspiró, ayudada pola so camarera mayor, la baronesa de Berlips (llamada La Perdiz), pa influyir sobre la decisión del socesor al tronu. Nes disputes pola #socesión de la corona española, Mariana siempres sofitó les pretensiones del so sobrín, l'archiduque Carlos d'Austria, fíu de la so hermana mayor, Leonor de Neoburgo, y del emperador Leopoldo I. Por si esto fuera pocu, Mariana tamién tuvo arreyada nel estrañu asuntu de los esconxuros del so home. El pueblu madrilanu solía recitar los siguientes versos:

No conocen que es la reina

mundo, demonio y mujer
y, en fin, por decirlo todo,
que lo demás no lo sé,
es ser la reina de carne,
es ser el rey de papel.

Por cuenta de el so calter autoritario y altanero, Mariana nunca llogró faese popular ente los sos súbditos, quien la tachaben de «alemana, pelirroxa y antipática». Había daqué de razón nello, pos la reina llegó a robar dineru de les arques españoles p'arriquecer a la so familia n'Alemaña. Sicasí, la economía del reinu taba llueñe de ser bona y hubo vegaes en que Mariana tuvo que faer sacrificios económicos. Por casu, en 1696 viose obligada a empeñar les sos meyores xoyes pa contribuyir a sufragar dellos gastos qu'el so home nun podía cubrir nesi entós. Mariana quexóse sobre esti asuntu a la so familia n'Alemaña escribiendo que, al casase, les sos hermanes recibieren meyores dotes económiques qu'ella. La so roxura fuera mayor al oyer que la so predecesora, María Luisa d'Orleans, recibiera una escelente dote, según magnífiques xoyes de Francia al casase con Carlos. La so madre, la electriz Isabel Amalia, escribió sobre esti asuntu lo siguiente:

No es exacto que la Reina esté peor dotada que sus hermanas. Ni la Emperatriz, ni la Reina de Portugal, ni la Princesa de Polonia, recibieron más que ella. Claro que no podrá igualarse nunca con la hija del Duque de Orléans, hermano del Monarca más rico del mundo; pero, en cambio, me parece vergonzoso que se viese en la precisión de empeñar sus alhajas para cubrir necesidades de su marido.

Na seronda de 1699, el rei Carlos II y Mariana pasaron una temporada n'El Escorial xuntu al restu de la corte y, aprovechando la ocasión, decidióse que dellos féretros reales seríen camudaos de llugar. Mariana, enllena d'interés, ordenó abrir el féretro de la so predecesora, María Luisa d'Orleans, y el cadabre d'esta topóse en bon estáu a pesar de trescurrir más de diez #año de la so muerte. El rei Carlos mandó abrir el féretro de #reinar madre, Mariana d'Austria, que tamién #topar en perfectu estáu pa sorpresa de toos. Sicasí, al abrir el féretro de #don Juan José d'Austria, atoparon el so cadabre en tan mala traza que toos tuvieron que salir d'ende al intre.

Viudez[editar | editar la fonte]

Yá en 1700 rescamplaba que'l fin de Carlos II taba cercanu. Na capital corrieron rumores diciendo que Mariana, con tal d'asegurar la so posición elevada, deseyaba casase col delfín de Francia en cuanto el so maríu finara. Sicasí, nel testamentu de Carlos II quedó axustáu que, mientres el so viudez, asignaríase-y a la reina una pensión de cien mil doblones al añu, según el señoríu pa tola vida de la ciudá española onde ella quixera afitar la so residencia. A esti respectu, el pueblu empezó a recitar los siguientes versos:

En Córdoba hay terrible ventolera;

a Granada no voy sin ser oidora;
para Jerez no soy tan gran señora.
En Sevilla hay comercio y no quisiera,
porque no me ha hecho Dios tan vendedora;
el ir a templar gaitas a Zamora
es tan malo como ir a Talavera.
En Valencia hay poquísima sustancia,
mucho arroz, flores, fuero y contrafuero
y, en fin, a todos tengo repugnancia.
Más pues nada me cuadra (caso fiero)
una de dos: o ser delfina en Francia
o quedarme en Madrid es lo que quiero.

Jacques Courtilleau: Mariana de Neoburgo, reina d'España, 1700, oliu sobre llenzu, 224 x 125 cm, Madrid, Muséu del Prado.

Nel so testamentu'l rei Carlos dexaba axustáu qu'a la so viuda esposa fóra-y pasada una bona pensión añal y que fuera tratada polos sos socesores col respetu de reina viuda d'España. Sicasí, una vegada muertu'l rei, el nuevu soberanu Felipe V indicó'l so deséu de que Mariana abandonara Madrid primero que él entrara na ciudá. La reina nun tuvo más remediu que retirase a Toledo, onde vivió recluyida nel aveséu Alcázar. Viéndose en situación tan desagradable, unvió cartes a la so familia n'Alemaña pidiendo ayuda económica. A principios de 1701, el so hermanu mayor, Juan Guillermo de Neoburgo, escribió a la emperatriz Leonor lo siguiente:

En lo que se relaciona con la Reina de España, compadezco de todo corazón a esa pobre desgraciada; pero, a decir verdad, tiene, por su mala conducta, la culpa de todo lo que le sucede, y encuentro que lo que pide a Vuestra Majestad es más apetecible que practicable. Pero si pudiesen ayudar a esa pobre mujer y consolarla en su triste situación, sería también un gran favor para mí...

Nel branu de 1702, la mesma Mariana escribió dende Toledo a la so madre, Isabel Amalia, lo siguiente:

No me dejan en paz y dicen de mis cartas mil cosas que no hay en ellas; así es que me veo forzada a no escribir más. No tengo más remedio que vivir entre estas gentes y me tienen en sus garras. Tengo, pues, que tener paciencia hasta que Dios se apiade de mí.

Sicasí, Mariana tuvo que resignase a siguir viviendo nel antiguu Alcázar de Toledo, onde la so situación siguió siendo abondo difícil. Pocos años más tarde, na seronda de 1704, la reina nuevamente escribía a la so madre llamentándose de la so situación nos siguientes términos:

[...] estoy completamente abandonada, no me dan mi pensión o, por lo menos, sólo la tercera parte [...], de modo que no tengo apenas criados, ni los puedo tener, porque no hay con qué pagarles, y algunas veces no tengo casi que comer... Soy tan desgraciada que no puedo fiarme de nadie y temo que todos me abandonen.

Últimos años de vida[editar | editar la fonte]

Dos años más tarde, en 1706, el so destín camudó cuando'l so sobrín, l'archiduque Carlos d'Austria, ocupó la ciudá de Toledo xuntu coles tropes imperiales. Naturalmente Mariana celebró la so llegada, lo que-y valió que más tarde el rei Felipe V #desterrar a Bayona, Francia. La dama #instalar nesta llocalidá escontra setiembre de 1706, y ellí vivió 32 años escaecida por toos.[nota 1] Anque la so situación económica nun foi folgosa, tuvo un séquitu al so serviciu de casi 200 emplegaos, lo cual llevaba apareyáu un consumu de bienes de too tipu (dende alimentación hasta artículos de luxu) que favorecieron a munchos comerciantes locales. Mariana cuntó amás colos servicios del retratista Robert Gabriel Gence; una de les sos obres, qu'amuesa a Mariana con paxellu versallesco, foi adquirida pol francés Muséu vascu de Bayona. En 1719, el prestixosu grabador Jean-François Cars reprodució a buril la so efixe como reina viuda, tocada con un velu negru. Pa ello, tomó como modelu una semeya del citáu Gence.

La situación de Mariana de Neoburgo ameyoró un pocu al casase Felipe V en segundes nupcias con Isabel de Farnesio, que yera la so sobrina (fía de la so hermana Dorotea Sofía de Neoburgo, duquesa de Parma). En 1739, tornó a la Corte, yá vieya y enferma. Foi instalada nel Palaciu del Infantado en Guadalaxara, onde finó'l 16 de xunetu de 1740. Foi soterrada nel Monasteriu d'El Escorial.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Jean de Larrétéguy

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Baviera, príncipe Adalberto de (1938). Mariana de Neoburgo, Reina d'España. Madrid: Espasa Calpe. 
  • Calvo Poyato, José (1998). La vida y dómina de Carlos II l'Abruxáu. Barcelona: Editorial Planeta. 
  • Calvo Poyato, José (2002). Reines viudes d'España. Barcelona: Península. 
  • Fisas, Carlos (1999). Hestories de les reines d'España: la Casa d'Austria. Barcelona: Editorial Planeta. 
  • Gonzáles-Doria, Fernando (1990). Les reines d'España. Madrid: Bitácora. 
  • Maura Gamazo, Gabriel (1942). Vida y reináu de Carlos II. Madrid: Espasa Calve. 
  • Pfandl, Ludwig (1947). Carlos II. Madrid: Afrodisio Aguáu. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
María Luisa d'Orleans
Coat of Arms of Mariana of Neuburg, Queen Consort of Spain.svg

Reina consorte de España

1689-1700
Socesor: