Mariana d'Austria

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Mariana d'Austria
Diego Velázquez 032.jpg
reina consorte d'España

Vida
Nacimientu Viena24  d'avientu de 1634
Nacionalidá Bandera d'España España
Fallecimientu

Madrid16  de mayu de 1696

(61 años)
Sepultura Cripta Real del Monesteriu d'El Escorial
Monesteriu d'El Escorial
Causa de la muerte Cáncer de mama
Familia
Padre Fernandu III d'Habsburgu
Madre María Ana d'Austria
Casáu/ada con Felipe IV d'España
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa d'Habsburgu
Estudios
Llingües castellanu
Oficiu
Oficiu política
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Mariana d'Austria (Wiener Neustadt, Austria, 22 d'avientu de 1634 - Palaciu de Uceda, Madrid, España, 16 de mayu de 1696) foi reina consorte d'España (1649–1665) como segunda esposa de Felipe IV y rexente (1665-1675) como madre de Carlos II.

Biografía[editar | editar la fonte]

Mariana por Diego Velázquez, c. 1656.

Mariana yera fía del emperador Fernandu III del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y de la infanta María Ana d'España, fía de la mesma del rei Felipe III d'España. Dende neña tuvo comprometida col so primu Baltasar Carlos, Príncipe d'Asturies, pero al morrer ésti inesperadamente mozu en 1646, el rei Felipe IV d'España, vilbu tres la muerte de la so primer esposa, Isabel de Francia, ufiertóse como noviu de la nueva archiduquesa austriaca.

El matrimoniu tuvo llugar el 7 d'ochobre de 1649 en Navalcarnero, cerca de Madrid, pasando la nueche de bodes n'El Escorial. D'esta unión nacieron dellos fíos, pero namái dos algamaron la edá adulta: la infanta Margarita Teresa, darréu Emperatriz del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu pol so matrimoniu col emperador Leopoldu I en 1666; y el futuru Carlos II. Al finar el so maríu en 1665, Mariana #convertir en rexente del reinu mientres la minoría d'edá del so fíu. Figura más qu'influyente nel so gobiernu habría de ser el so confesor, el padre Juan Everardo Nithard, qu'atopó la fuerte oposición de #Don Juan José d'Austria, únicu fíu natural reconocíu de Felipe IV y enemigu acérrimo de Mariana.

España viose arreyada al poco tiempu na guerra de Devolución (1667-1668) con Luis XIV de Francia, tres la que se robló'l tratáu de la paz de Aquisgrán en 1668. Fernando de Valenzuela sustituyó a Nithard nel favor de la reina en 1673. Sicasí, aquel mesmu añu Mariana sufrió un axatáu golpe al recibir la noticia de la muerte de la so fía, la emperatriz Margarita Teresa, en Viena. Dos años más tarde, en 1675 la rexencia llegó al so fin a por cuenta de la mayoría d'edá de Carlos II, pero Mariana siguió influyendo bastante nel so débil fíu, salvu mientres el periodu entendíu de 1677, en que Juan José d'Austria #facer col poder y la confinó en Toledo, hasta 1679, fecha de la muerte d'ésti.

Los sos últimos años fueron especialmente difíciles debíu, ente otres coses, a les sos frecuentes engarradielles cola so segunda nuera, Mariana de Neoburgo. Coles mesmes, la muerte de la so nieta María Antonia d'Austria, esposa del eleutor Maximiliano II Manuel de Baviera, en 1692 foi un tarrecible golpe pa ella; sicasí, l'únicu fíu sobreviviente de la pareya, el príncipe José Fernando de Baviera, #convertir n'unu de los pocos consuelos que Mariana tuvo mientres los sos últimos años de vida. A principios de 1693 escribía dende'l [ensin referencies] : «Quiera Dios caltenelo pa consuelu de La vuesa Alteza y mio, porque llevo a esi neñu dientro del corazón, por ser lo único que me quedó de la mio fía».[cita 

Non muncho tiempu dempués, a Mariana diagnosticóse-y cáncer de pechu. Ésta foi la causa de la so muerte, asocedida'l 16 de mayu de 1696 en Madrid, [ensin referencies] lluna».[cita riquida] Un testigu, el Barón de Baumgarten, describió los sucesos nos siguientes términos:[cita 

Mariana, como viuda, nos sos años avanzaos, por Claudio Coello, c. 1685–1693.

Miércoles 16, a las doce menos cuarto de la noche, en el instante mismo en que se hacía más visible el eclipse de luna, falleció la Reina, en las casas de Uceda, donde vivía. A las cuatro de la mañana se abrió el testamento, y después se expuso el cadáver en el estrado. Al domingo siguiente lo trasladaron a El Escorial con la pompa de costumbre. Según pudo ver mucha gente, al sacar el cadáver de la caja mortuoria una paloma estuvo revoloteando buen rato. Una monja que ha servido en el cuarto de la Reina difunta, al tener noticia de su muerte, pidió un recuerdo de ella, y le dieron una de las camisas de noche de Su Majestad. Esta monja, paralítica desde que entró en el convento, metió la camisa en su cama, y a la mañana siguiente amaneció completamente curada.

Más de #tres #año dempués, mientres la seronda de 1699 l'embaxador austriacu en Madrid, Conde Harrach, acompañó a los reis a pasar una temporada n'El Escorial y cuenta que, aprovechando la ocasión, decidió camudase dellos féretros de llugar. El rei Carlos II mandó qu'abrieren el féretro de la so madre y pocu tiempu dempués Harrach escribió una carta al emperador Leopoldu rellatando lo que vio:[cita [ensin referencies]

...estaba todo el cuerpo sin descomponerse y la carne de la cara y las manos tan intacta como si Su Majestad acabase de morir; todo el traje y el manto, que era de tafetán de seda, estaba en tan buen estado como si se hubiese acabado de hacer. Su Majestad el Rey en persona me instó a que lo mirase y tocase todo para que pudiese dar cuenta detallada a Vuestra Majestad Imperial. No se notaba tampoco el menor olor. Se estudian ahora todos los milagros que sucedieron a la muerte de Su Majestad, y me han asegurado que cuando Su Majestad se iba a morir pidió que no la abrieran ni embalsamaran. Pero como Su Majestad el Rey dispusiera que se hiciese y los médicos y cirujanos abriesen la camisa para hacer la operación, enrojeció súbitamente el rostro del cadáver, con lo cual se asustaron tanto los médicos y cirujanos, que cayeron de rodillas y pidieron a Su Majestad que los perdonara, porque lo habían hecho por orden del Rey, con lo que, después de abrirla, se volvió a poner pálida la cara.

Matrimoniu y descendencia[editar | editar la fonte]

Estatua memorial de Mariana d'Austria nel Parque Históricu de San Sebastián de Navalcarnero

Foi prometida col so primu'l príncipe d'Asturies, Baltasar Carlos, pero tres la muerte prematura d'ésti en 1646 contraxo matrimoniu col rei Felipe IV d'España, el so tíu, p'asegurar la so descendencia masculina.

Casáronse'l 7 d'ochobre de 1649 en Navalcarnero, convirtiéndose na segunda esposa de Felipe IV. D'esta unión nacieron:

  • La so Alteza Real la infanta Margarita Teresa d'España, nacida en Madrid en 1651 y finada en Viena en 1673. #Casar en 1666 col emperador Leopoldu I del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.
  • La so Alteza Real la infanta María Ambrosia (nacida y muerta en 1655).
  • Una neña mortinata (nacida muerta), ensin nome (1656).
  • La so Alteza Real el príncipe Felipe Prósperu d'España, nacíu en Madrid en 1657 y muertu en 1661 na mesma ciudá.
  • La so Alteza Real l'infante Fernando Tomás d'España, nacíu en Madrid en 1658 y muertu en 1659 na mesma ciudá.
  • La so Maxestá'l rei Carlos II, nacíu en Madrid en 1661 y muertu nel monasteriu del Escorial en 1700. #Casar en primeres nupcias cola princesa María Luisa d'Orleans y en segundes nupcias cola princesa María Ana del Palatinado-Neoburgo.

Ancestros[editar | editar la fonte]

Intereses[editar | editar la fonte]

En #el so honor bautizaron les Islles Marianes (de cutiu llamaes Les Marianes ya históricamente Islles de #el Lladrones). Son un grupu d'islles septentrionales de Micronesia, asitiaes al este de Filipines y al sur de Xapón y qu'inclúi Guam (la isla más meridional) que pertenez a los Estaos Xuníos dende 1898.

Tamién a esta reina debe'l so nome la fuesa oceánica más fonda del mundu: la fuesa de les Marianes, asitiada al sureste de diches islles.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BAVIERA, Príncipe Adalberto de, Mariana de Neoburgo, Reina d'España (Madrid: Espasa Calpe, 1938).
  • CALVO POYATO, José, La vida y dómina de Carlos II l'Abruxáu (Barcelona: Editorial Planeta, 1998).
  • CALVO POYATO, José, Reines viudes d'España (Barcelona: Península, 2002).
  • FISAS, Carlos, Hestories de les reines d'España: la Casa d'Austria (Barcelona: Editorial Planeta, 1999).
  • GONZÁLEZ-DORIA, Fernando, Les reines d'España (Madrid: Trigu, 2003).
  • MAURA GAMAZO, Gabriel, Vida y reináu de Carlos II (Madrid: Espasa Calve, 1942).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]