Mariana d'Austria

De Wikipedia
Mariana d'Austria
reina regente (es) Traducir Carlos II d'España

17 setiembre 1665 - 6 payares 1675
reina consorte d'España

7 ochobre 1649 - 17 setiembre 1665
Sabela de Borbón - María Lluisa d'Orleans
Vida
Nacimientu Viena24 d'avientu de 1634[1]
Nacionalidá Archiducáu d'Austria
Llingua materna alemán
Muerte Madrid[2]16 de mayu de 1696[3] (61 años)
Sepultura Cripta Real del Monesteriu d'El Escorial
Monesteriu d'El Escorial
Causa de la muerte cáncanu de mama
Familia
Padre Fernandu III d'Habsburgu
Madre María Ana d'Austria
Casada con Felipe IV d'España (1649 – )[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa d'Habsburgu
Estudios
Llingües falaes castellanu
alemán
Oficiu política
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Mariana d'Austria (Wiener Neustadt, Austria, 22 d'avientu de 1634 - Palaciu de Uceda, Madrid, España, 16 de mayu de 1696) foi reina consorte d'España (1649–1665) como segunda esposa de Felipe IV y rexente (1665-1675) como madre de Carlos II.

Biografía[editar | editar la fonte]

Mariana por Diego Velázquez, c. 1656.

Mariana yera fía del emperador Fernandu III del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y de la infanta María Ana d'España, fía de la mesma del rei Felipe III d'España. Dende neña tuvo comprometida col so primu Baltasar Carlos, Príncipe d'Asturies, pero al morrer ésti inesperadamente mozu en 1646, el rei Felipe IV d'España, vilbu tres la muerte de la so primer esposa, Isabel de Francia, ufiertóse como noviu de la nueva archiduquesa austriaca.

El matrimoniu tuvo llugar el 7 d'ochobre de 1649 en Navalcarnero, cerca de Madrid, pasando la nueche de bodes n'El Escorial. D'esta unión nacieron dellos fíos, pero namái dos algamaron la edá adulta: la infanta Margarita Teresa, darréu Emperatriz del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu pol so matrimoniu col emperador Leopoldu I en 1666; y el futuru Carlos II. Al finar el so maríu en 1665, Mariana #convertir en rexente del reinu mientres la minoría d'edá del so fíu. Figura más qu'influyente nel so gobiernu habría de ser el so confesor, el padre Juan Everardo Nithard, qu'atopó la fuerte oposición de #Don Juan José d'Austria, únicu fíu natural reconocíu de Felipe IV y enemigu acérrimo de Mariana.

España viose arreyada al poco tiempu na guerra de Devolución (1667-1668) con Lluis XIV de Francia, tres la que se robló'l tratáu de la paz d'Aquisgrán en 1668. Fernando de Valenzuela sustituyó a Nithard nel favor de la reina en 1673. Sicasí, aquel mesmu añu Mariana sufrió un axatáu golpe al recibir la noticia de la muerte de la so fía, la emperatriz Margarita Teresa, en Viena. Dos años más tarde, en 1675 la rexencia llegó al so fin a por cuenta de la mayoría d'edá de Carlos II, pero Mariana siguió influyendo bastante nel so débil fíu, salvu mientres el periodu entendíu de 1677, en que Juan José d'Austria #facer col poder y la confinó en Toledo, hasta 1679, fecha de la muerte d'ésti.

Los sos últimos años fueron especialmente difíciles debíu, ente otres coses, a les sos frecuentes engarradielles cola so segunda nuera, Mariana de Neoburgu. Coles mesmes, la muerte de la so nieta María Antonia d'Austria, esposa del eleutor Maximiliano II Manuel de Baviera, en 1692 foi un tarrecible golpe pa ella; sicasí, l'únicu fíu sobreviviente de la pareya, el príncipe José Fernando de Baviera, #convertir n'unu de los pocos consuelos que Mariana tuvo mientres los sos últimos años de vida. A principios de 1693 escribía dende'l A principios de 1693 escribía desde el Palacio del Buen Retiro las siguientes palabras al eleutor Maximiliano Manuel acerca del pequeño José Fernando: «Quiera Dios conservarlo para consuelo de Vuestra Alteza y mío, porque llevo a ese niño dentro del corazón, por ser lo único que me ha quedado de mi hija».[ensin referencies] : «Quiera Dios caltenelo pa consuelu de La vuesa Alteza y mio, porque llevo a esi neñu dientro del corazón, por ser lo único que me quedó de la mio fía».[cita 

Non muncho tiempu dempués, a Mariana diagnosticóse-y cáncer de pechu. Ésta foi la causa de la so muerte, asocedida'l 16 de mayu de 1696 en Madrid, «cuando las tinieblas cubrían por completo la luz de la luna».[ensin referencies] lluna».[cita riquida] Un testigu, el Barón de Baumgarten, describió los sucesos nos siguientes términos:[cita 

Mariana, como viuda, nos sos años avanzaos, por Claudio Coello, c. 1685–1693.
Miércoles 16, a les doce menos cuartu de la nueche, nel intre mesmu en que se facía más visible l'eclís de lluna, finó la Reina, nes cases d'Uceda, onde vivía. A les cuatro de la mañana abrió'l testamentu, y dempués espúnxose'l cadabre nel estráu. Al domingu siguiente treslladáronlo a El Escorial cola suntuosidá de costume. Según pudo ver muncha xente, al sacar el cadabre del mortoriu un palombu tuvo esnalando ratada. Una monxa que sirvió nel cuartu de la Reina difunta, al tener noticia de la so muerte, pidió una alcordanza d'ella, y diéron-y una de les camises de nueche de La so Maxestá. Esta monxa, paralítica desque entró nel conventu, metió la camisa na so cama, y a la mañana siguiente amaneció dafechu curada.

Más de tres años dempués, mientres la seronda de 1699 l'embaxador austriacu en Madrid, Conde Harrach, acompañó a los reis a pasar una temporada n'El Escorial y cuenta que, aprovechando la ocasión, decidió camudase dellos féretros de llugar. El rei Carlos II mandó qu'abrieren el féretro de la so madre y pocu tiempu dempués Harrach escribió una carta al emperador Leopoldu rellatando lo que vio:[cita [ensin referencies]

...taba tol cuerpu ensin descomponese y la carne de la cara y les manes tan intacta como si La so Maxestá acabara de morrer; tol traxe y el mantu, que yera de tafetán de seda, taba en tan bon estáu como si acabárase de faer. La so Maxestá'l Rei en persona encamentóme a que lo mirara y tocara tou por que pudiera dar cuenta detallada a La vuesa Maxestá Imperial. Nun se notaba tampoco'l menor golor. Estúdiense agora tolos milagros qu'asocedieron a la muerte de La so Maxestá, y aseguráronme que cuando La so Maxestá diba morrese pidió que nun la abrieren nin embalsamaren. Pero como La so Maxestá'l Rei dispunxera que se fixera y los médicos y ciruxanos abrieren la camisa pa faer la operación, arroxó sópitamente la cara del cadabre, colo cual asustáronse tantu los médicos y ciruxanos, que cayeron de rodíes y pidieron a La so Maxestá que los perdonara, porque lo fixeren por orde del Rei, colo que, dempués d'abrila, volvió ponese pálida la cara.

Matrimoniu y descendencia[editar | editar la fonte]

Estatua memorial de Mariana d'Austria nel Parque Históricu de San Sebastián de Navalcarnero

Foi prometida col so primu'l príncipe d'Asturies, Baltasar Carlos, pero tres la muerte prematura d'ésti en 1646 casóse col rei Felipe IV d'España, el so tíu, p'asegurar la so descendencia masculina.

Casáronse'l 7 d'ochobre de 1649 en Navalcarnero, convirtiéndose na segunda esposa de Felipe IV. D'esta unión nacieron:

  • La so Alteza Real la infanta Margarita Teresa d'España, nacida en Madrid en 1651 y finada en Viena en 1673. #Casar en 1666 col emperador Leopoldu I del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.
  • La so Alteza Real la infanta María Ambrosia (nacida y muerta en 1655).
  • Una neña mortinata (nacida muerta), ensin nome (1656).
  • La so Alteza Real el príncipe Felipe Prósperu d'España, nacíu en Madrid en 1657 y muertu en 1661 na mesma ciudá.
  • La so Alteza Real l'infante Fernando Tomás d'España, nacíu en Madrid en 1658 y muertu en 1659 na mesma ciudá.
  • La so Maxestá'l rei Carlos II, nacíu en Madrid en 1661 y muertu nel monesteriu del Escorial en 1700. #Casar en primeres nupcias cola princesa María Luisa d'Orleans y en segundes nupcias cola princesa María Ana del Palatináu-Neoburgu.

Ancestros[editar | editar la fonte]

Intereses[editar | editar la fonte]

En los so honor bautizaron les Islles Marianes (de cutiu llamaes Les Marianes ya históricamente Islles de los Lladrones). Son un grupu d'islles septentrionales de Micronesia, asitiaes al este de Filipines y al sur de Xapón y qu'inclúi Guam (la isla más meridional) que pertenez a los Estaos Xuníos dende 1898.

Tamién a esta reina debe'l so nome la fuexa oceánica más fonda del mundu: la fuexa de les Marianes, asitiada al sureste de diches islles.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BAVIERA, Príncipe Adalberto de, Mariana de Neoburgu, Reina d'España (Madrid: Espasa Calpe, 1938).
  • CALVO POYATO, José, La vida y dómina de Carlos II l'Abruxáu (Barcelona: Editorial Planeta, 1998).
  • CALVO POYATO, José, Reines viudes d'España (Barcelona: Península, 2002).
  • FISAS, Carlos, Hestories de les reines d'España: la Casa d'Austria (Barcelona: Editorial Planeta, 1999).
  • GONZÁLEZ-DORIA, Fernando, Les reines d'España (Madrid: Trigu, 2003).
  • MAURA GAMAZO, Gabriel, Vida y reináu de Carlos II (Madrid: Espasa Calve, 1942).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 8848149. Apaez como: Mariana of Austria. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6cs06mq. Apaez como: Mariana of Austria. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. Identificador de persona en The Peerage: p10306.htm#i103056. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  5. Identificador ULAN: 500354572. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 27 xunetu 2016. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. 6,0 6,1 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]