María Rosa Calvo-Manzano

De Wikipedia
María Rosa Calvo-Manzano
Vida
Nacimientu 16 de febreru de 1946 (78 años)
Nacionalidá España
Estudios
Estudios Universidá Complutense de Madrid
Llingües falaes castellanu
Oficiu compositoramusicóloga
Miembru de Real Academia de Doctores d'España
Instrumentu musical arpa
Cambiar los datos en Wikidata

María Rosa Calvo-Manzano (16 de febreru de 1946) ye una arpista española, hermana del tamién arpista Antonio Calvo-Manzano.

Aspeutos académicos[editar | editar la fonte]

Ye caderalga numeraria d'Arpa del Real Conservatoriu Cimeru de Música de Madrid. Ganó les oposiciones por unanimidá del tribunal namás cumplir la mayoría d'edá, y asina se convirtió na catedrática más nueva de la historia d'España. Anguaño ye la decana de los catedráticos del RCSM de Madrid.

El mesmu añu que gana les oposiciones a la cátedra, gana, tamién por oposición, la plaza de solista d'arpa de la Orquesta Sinfónica de RTVE, institución de la que ye miembru fundador. Con al respective de la plaza, Calvo-Manzano ta anguaño en réxime de excedencia. Desenvolvió un gran llabor como miembru de la orquesta, y como solista interpretando los conciertos más importantes de la lliteratura arpística universal, munchos d'ellos d'autores españoles contemporáneos con obres a ella mesma dedicaes.

Ye Graduada n'Arpa, Pianu, Harmonía, Contrapuntu y Fuga, Composición, Acompañamientu al Pianu, Música de Cámara, Folclor y Musicoloxía pol Real Conservatoriu Superior de Música de Madrid. Tolos sos estudios fueron remataos con primeros premios y ye, amás, “Premiu Estraordinariu Conservatoriu Fin de Carrera”.

Coles mesmes, ye Llicenciada en Filosofía y Lletres, Doctora n'Arquiteutura pola Universidá Politéunica de Madrid nel Departamentu de Ideación Gráfica Arquitectónica (programa Dibuxu, Historia y Construcción), y Doctora n'Historia pola Universidá San Pablo - C.E.U., igualmente de Madrid, nel Departamentu d'Historia y Pensamientu (programa d'Historia del Mundu Hispanu). Llogró en dambos doctoraos la calificación de sobresaliente cum laude.

Arte, investigación y didáctica[editar | editar la fonte]

Supo acompangar dende moza la so rica actividá concertística con un constante enfotu de superación como estudiosa de distintes disciplines humanístiques especialmente dedicaes a la recuperación del ricu patrimoniu arpístico universal (historiográficu, musicolóxicu y paleográficu), inda bien desconocíu. Ufiertó más de trés mil conciertos polos cinco continentes. El so estrenu nel Carnegie Hall de Nueva York tuvo un resonante ésitu, del que la crítica fixo ecu, y el New York Times catalogar como una arpista rompedora que col so soníu y la so téunica taba llamada a revolucionar la interpretación de l'arpa contemporánea. Dicha actuación valió-y pa ser reconocida pol conceyu neoyorquín cola medaya al méritu como la meyor artista estranxera moza del añu.

Foi l'artista encargada del conciertu estraordinariu celebráu en Washington que los sos SS.MM. los Reis d'España ufiertaron con motivu del bicentenariu de la nación estauxunidense. Igualmente acompañó a distintos presidentes del gobiernu en viaxes oficiales pa ufiertar los conciertos por ellos entamaos en distintes celebraciones.

Ye autora de más de 150 publicaciones de llibros de pedagoxía, historiografía, musicoloxía y estudios críticos d'obres fundamentalmente españoles, en que'l so repertoriu centra especialmente los sos esfuercios. Tamién trabaya nes obres históriques del repertoriu universal escritu p'arpa, investigando nos manuscritos con importantes aportaciones paleográfiques. Toa esta vasta coleición d'obres foi publicada en distintes estremaos de trabayos críticos pola Editorial ARLU, creada dientro de la mesma Asociación Arpista Ludovico, nuna de les múltiples aguaes nes que se mueve esa asociación. El catálogu bibliográficu de la profesora Calvo-Manzano ta consideráu a nivel mundial como una de les mayores aportaciones a la lliteratura arpística de tolos tiempos.

Como articulista, tamién ye autora d'un bon númberu d'ensayos y otros trabayos, publicaos nes revistes mundiales de la so especialidá (collabora en dellos diccionarios de música y historia).

Tien más de 30 discos grabaos, con dedicación especial a la música española, y, sobremanera, al catálogu denomináu “ludoviquiano”, creáu por ella mesma con encargos a los compositores españoles contemporáneos d'obres de diversu estilu, estrenaes por ella y editaes dempués, col fin de recuperar la figura llexendaria de Ludovico, arpista altorrenacentista que foi músicu de cámara de los Reis Católicos. A él refierse'l títulu de la pieza d'Alonso Mudarra Fantasía X que contrahaze la harpa a la manera de Ludovico ("Tres llibros de Música en cifra pa vihuela", publicaos en Sevilla en 1546).

Los compositores españoles dedicaron a Calvo-Manzano un vastu repertoriu que s'avera al centenar d'obres, qu'ella mesma estrenó, publicó en cuidaes ediciones con importantes estudios críticos y grabó en diverses coleiciones discográfiques.

Ye creadora d'una filosofía didáctica, “Téuniques ARLU”, yá publicada en forma de tratáu, y que se vieno impartiendo en forma de cursu monográficu na Universidá Complutense de Madrid dende hai más d'una década. Esti cursu ta traducíu a siete llingües, ente elles idiomes tan desemeyaos como inglés y xaponés. Dende'l cursu académicu 2007 - 2008, "Téuniques ARLU" pasó a formar parte de les asignatures del currículu cimeru nel RCSM de Madrid, el so centru d'enseñanza.

La so cátedra, dictada col pensamientu filosóficu-pedagóxicu d'esa téunica, ta amparada, amás, pol so espíritu d'investigadora fonda. De los sos estudios como musicóloga (arpista inconformista cola tradición), surde una manera especial d'entender el preséu, muncho más musical. La so continua busca por dotar a l'arpa d'una téunica brillosa, tanto dinámica como espresiva na aplicación de los efeutos musicales con espíritu purista, según dómines, enclinos y estétiques, facer acreedora de ser una verdadera innovadora na téunica arpística. Esta reconocencia fai que la conoza universalmente como la creadora de la Moderna Escuela Española d'Arpa, lo que-y valió dellos premios que reconocen dicha llabor, según que la so cátedra tuviera dende los sos entamos bien visitada por alumnos foranos, fundamentalmente atraíos polos sos trabayos d'investigación arpística y musicolóxica, y en munchos casos pa faer el doctoráu so la so direición.

Casi tolos profesores d'arpa de los conservatorios y de les escueles de música d'España fueron discípulos d'ella. La cantidá d'alumnos estranxeros que dende los entamos de la so docencia pasaron pola so cátedra fai que les sos teoríes arpísticas y didáctiques tean estendíes pel mundu enteru: profesores que son discípulos d'ella hai partíos por universidaes de los cinco continentes, dende los Estaos Xuníos al Estremu Oriente.

Funda nel añu 1988 l'Asociación Arpista Ludovico. En 1993, pon en marcha'l Concursu Internacional d'Arpa Arpista Ludovico” col fin de promover a los nuevos valores. En poco tiempu, esti concursu púnxose a la cabeza de los de la so especialidá nel mundu, y entámase un festival multicultural paralelu a la so celebración. Esti orixinal concursu yá va pola VI edición, y celébrase nel marcu incomparable del Real Sitiu de San Lorenzo de El Escorial con una periodicidad trienal; María Rosa Calvo-Manzano ye'l so principal promotora.

Nel añu 2000, convirtió'l so patrimoniu arpístico personal (preseos históricos y biblioteca especializada) en fundación col fin d'ufiertar a les xeneraciones ascendentes un fondu d'organoloxía instrumental, y fondos documentales con más de 10.000 volumes de títulos trataos n'arte, historia, filosofía y música (con importantes obres sobre organoloxía, musicografía y historiografía d'arpa). Ye un centru fundamentalmente especializáu n'investigación arpística. El 21 d'abril de 2017, dona una arpa de la so coleición a la Escuela Municipal de Música de Collado Villalba (Madrid), que lleva'l so nome. Como agradecimientu a la Escuela, ufierta un conciertu na Casa de Cultura de dicha llocalidá.

Llabor camerística[editar | editar la fonte]

Punxo en marcha un conxuntu de música de cámara - Agrupación española de música de cámara “Arpista Ludovico" - col que lleva a cabu un inmensu llabor d'estrenos d'obres españoles de música de cámara, escrites por encargu d'ella y editaes y grabaes polos sellos editoriales y discográficos de la mesma Asociación: Ediciones ARLU, y ARLU Discos.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Con frecuencia ye nomada miembru de los xuraos d'arpa de los concursos más prestixosos del mundu, y en dalgunos d'ellos les sos propies obres formen parte'l repertoriu obligáu. Igualmente ye convidada con frecuencia pa presentar ponencies d'investigación musicolóxiques y didáctiques nos congresos y simposios d'arpa del mundu.

Ta en posesión de nomamientos de delles academies de belles artes y ciencies históriques d'España y del mundu, y foi compensada con numberosos premios nacionales ya internacionales. Tamién foi condecorada por S.M. el Rei d'España col Llazu d'Isabel la Católica y l'Encomienda d'Alfonso X el Sabiu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]