María Pacheco

De Wikipedia
María Pacheco
Vida
Nacimientu Granadacirca 1496
Nacionalidá España
Residencia Toledo
Portugal
Muerte Portomarzu de 1531[1] (34/35 años)
Sepultura Catedral de Oporto (es) Traducir
Familia
Padre Íñigo López de Mendoza y Quiñones
Casada con Juan de Padilla [1]
Hermanos/es Luis Hurtado de Mendoza y Pacheco (es) Traducir
Pueblu Casa de Mendoza (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Seudónimos María Pacheco, leona de Castilla y la última comunera
Serviciu militar
Lluchó en batalla de Villalar (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

María López de Mendoza y Pacheco (Granada, 1497-Porto, 1531), más conocida como María Pacheco, foi una noble castellana, esposa del xeneral comuñeru Juan de Padilla. Tres la muerte del so home, asumió dende Toledo el mandu de la sulevación de les Comunidaes de Castiella hasta que capituló ante'l rei Carlos I d'España y V del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu en febreru de 1522.[2][3]

Nun tien de confundir se cola so bisagüela, María Pacheco, señora de Belmonte, esposa d'Alfonso Téllez Girón y Vázquez de Acuña y madre de Pedro Girón y Juan Pacheco.

Vida[editar | editar la fonte]

Infancia[editar | editar la fonte]

Fía d'Íñigo López de Mendoza y Quiñones (I marqués de Mondéjar y II conde de Tendilla, conocíu como'l Gran Tendilla) y de Francisca Pacheco (fía de Juan Pacheco, I marqués de Villena). Naz en Granada onde'l so padre foi nomáu polos Reis Católicos alcalde perpetuu de la Alhambra, nel palaciu del sultán Yusuf III.

Tuvo ocho hermanos, ente ellos Luis Hurtado de Mendoza y II Marqués de Mondejar; Francisco de Mendoza, obispu; Antonio de Mendoza, virréi nes Indies, y Diego Hurtado de Mendoza, embaxador y poeta.

María adoptó l'apellíu maternu pa estremase d'otros dos hermanes, que se apellidaban Mendoza, coles que compartía'l nome. Desconozse la fecha de la so nacencia, anque hai documentación onde se declara que na fecha de la so boda en Granada, con Juan de Padilla, el 18 d'agostu de 1511, tenía quince años.[4]

Educada xunto con otros de los sos hermanos nel ambiente renacentista de la pequeña corte del Gran Tendilla, María yera una muyer culta, con conocencies de llatín, griegu, matemátiques, lletres y historia. De neña guardó en 1500 los acontecimientos de la primer sulevación morisca dende la so casa nel Albaicín.

Casoriu[editar | editar la fonte]

Con catorce años d'edá (10 de payares de 1510), alcuérdense los sos esponsales con Juan de Padilla, caballeru toledanu de rangu inferior al de los Mondéjar (lo que paez nun foi del so presto). Nos escritos de la dómina, ella apaez como Doña María Pacheco, ente que'l so home recibe'l tratu de Juan de Padilla. En dichu alcuerdu oblígase-y a arrenunciar a los sos derechos d'heriedu paternu en cuenta de una dote de cuatro millones y mediu de maravedinos.

En 1511 produzse'l matrimoniu y nel añu de 1516 naz el so únicu fíu, Pedro, que morrió neñu. Esi añu finó tamién el rei Fernando'l Católicu y ye nomáu rei de Castiella y Aragón el futuru emperador Carlos I.

Guerra de les Comunidaes de Castiella[editar | editar la fonte]

Al asoceder Juan de Padilla al so padre nel cargu de capitán de xentes d'armes, el matrimoniu treslladar a Toledo en 1518. María Pacheco sofitó y quiciabes socatró al so non pacíficu home por que, n'abril de 1520, tomara parte activa nel llevantamientu de les Comunidaes en Toledo. De siguío, Juan de Padilla allega coles milicies toledanes más les madrilanes de Juan de Zapata n'auxiliu de Segovia para, xunto a les milicies mandaes por Juan Bravo, rexidor de Segovia, combatir les fuercies realistes de Rodrigo Ronquillo. El 29 de xunetu de 1520 constituyir n'Ávila la Santa Xunta, nomándose a Padilla capitán xeneral de les tropes comuñeres.

Sicasí, les rivalidaes ente los comuñeros provoquen la so sustitución por Pedro Girón y Velasco, ante lo cual Padilla torna a Toledo. Cuando Girón desierta n'avientu al bandu realista, Padilla vuelve a Valladolid con un nuevu exércitu toledanu (31 d'avientu de 1520). Les sos tropes tomen Ampudia y Torrelobatón. Sicasí, de nuevu surden disensiones dientro del exércitu comuñeru. Tou ello provoca'l debilitamientu de los sulevaos, que son ganaos nuna desigual guerra'l 23 d'abril de 1521, conocida como batalla de Villalar.

Padilla foi fechu prisioneru. Conducíu al pueblu de Villalar, foi degolláu a otru día. Con él fueron axusticiaos Juan Bravo y Francisco Maldonado.

Resistencia en Toledo[editar | editar la fonte]

Doña María Pacheco dempués de Villalar, de Vicente Borrás y Mompó. 1881. (Muséu del Prado, Madrid).

N'ausencia de Padilla, María gobierna Toledo hasta la llegada'l 29 de marzu del obispu de Zamora Antonio de Acuña, cuando se ve obligada a compartir el poder con él. Al recibir les males noticies sobre Villalar, María cai enferma y vístise de llutu. Sicasí, en cuenta de abandonar, María Pacheco va liderar la última resistencia de les Comunidaes en Toledo. Dirixe, dende la so casa primeru y dende l'alcázar de la ciudá dempués, la resistencia a les tropes realistes, aparcando defensores nes puertes de la ciudá y mandando traer l'artillería dende Yepes, enllantando contribuciones y nomando capitanes de les tropes comuñeres toledanes. En rindiéndose Madrid el 7 de mayu, solo aguantaba Toledo. Ante ello, el restu de los dirixentes comuñeros de la ciudá inclinar por capitular, pero ella llogra evitar la rindición. Inclusive l'obispu Acuña fuxe'l 25 de mayu intentando llegar a Francia. Parte de la rivalidá con Acuña deber a la so intención de llograr la mitra toledana, primada d'España, que María deseyara pal so hermanu Francisco de Mendoza.

María Pacheco llegaría a enllargar la resistencia nueve meses dempués de la batalla de Villalar anque esti fechu débase, más qu'a la feroz resistencia, a que l'exércitu real tuvo qu'allegar a Navarra pa neutralizar l'intentu de recuperación del Reinu per parte de tropes navarres. Pa caltener l'orde en Toledo, María llegó a apuntar los cañones del Alcázar contra los toledanos. El 6 d'ochobre requisa, entrando de rodíes nel Sagrariu de la catedral de Santa María, la plata qu'ellí se contién pa poder pagar a les tropes.

Mentanto les tropes realistes, con diversos combates d'abril a agostu, abarganen finalmente Toledo. El 1 de setiembre de 1521 empezó'l bombardéu. El 25 d'ochobre de 1521 roblóse una tregua favorable pa los sitiaos, el llamáu armisticiu de la Sisla, de cuenta que los comuñeros sacuparon l'Alcázar, anque calteniendo les armes y el control de la ciudá. Esta situación inestable remató'l 3 de febreru de 1522 con un nuevu alzamientu de la ciudá, nel que María Pacheco y los sos fieles tomen l'alcázar y lliberen a los comuñeros presos. Sicasí, la sulevación ye encalorada poles tropes realistes a otru día. Gracies a la connivencia de dalgunos de los sos familiares, que militaben nel bandu realista, María Pacheco llogra fuxir amarutada de la ciudá col so fíu de pocu tiempu y se exilia en Portugal.

Exiliu[editar | editar la fonte]

Salvada nel perdón xeneral del 1 d'ochobre de 1522 y condergada a muerte en rebeldía en 1524, María subsiste en Portugal con dificultaes. Anque Xuan III de Portugal nun respuende a los pidimientos d'espulsión que-y lleguen dende la corte castellana, María nun tien más remediu que subsistir de la caridá, del arzobispu de Braga primero, y del obispu de Porto, Pedro de Acosta, dempués.

A pesar de los intentos de los sos hermanos, Luis Hurtado de Mendoza y Pacheco, II marqués de Mondéjar y III conde de Tendilla, y Diego Hurtado de Mendoza (embaxador de Carlos I), María Pacheco nun llogró'l perdón real, viviendo en Porto (Portugal) hasta la so muerte en marzu de 1531. Foi soterrada na catedral de Porto, ante la negativa de Carlos I a que los sos restos treslladar a Olmedo, por que folgaren xunto a los de Juan de Padilla, el so maríu.

El so hermanu menor, el poeta Diego Hurtado de Mendoza, escribió esti epitafiu:

Si preguntes el mio nome, foi María,
Si la mio tierra, Granada; el mio apellíu
De Pacheco y Mendoza, conocíu
L'unu y l'otru más que'l claru día
Si la mio vida, siguir al mio home;
La mio muerte na opinión qu'él sostenía
España va dicite la mio cualidá
Que nunca niega España la verdá.

Na cultura popular[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la so peripecia heroica, foi conocida pol pueblu colos apellativos de Lleona de Castiella, Brava Fema, Centella de Fueu y El postreru Comuñeru.[5]

La vida de María Pacheco y la so aportunante resistencia, siguiendo la causa del so home y los ideales d'este, inspiraron un drama en tres actos a Francisco Villaespesa. Sobre esti drama, Juan de Orduña realizó una película La Lleona de Castiella en 1951 na que Amparo Rivelles interpretaba a la heroína de Toledo. Magar ser mal recibida pola crítica, la película ocupa l'octavu llugar na llista de les de mayor permanencia en cartel na década 1951-1961, con sesenta y tres díes siguíos en cartel.[6]

Antes de la obra de Francisco Villaespesa fuera llevada al teatru por Ignacio García Malu y por Francisco Martínez de la Rosa. Apocayá una novela histórica de Toti Martínez de Lezea tamién se basa na so vida.

Na serie de televisión Carlos, rey emperador de 2015, María Pacheco foi interpretada por Irene Ruiz.

Obres[editar | editar la fonte]

  • 1788: Doña María Pacheco, muyer de Padilla d'Ignacio García Malo
  • 1814: La vilba de Padilla, de Francisco Martínez de la Rosa.
  • 1913: Doña María Pacheco, tamién conocida como la Lleona de Castiella, de Francisco Villaespesa.
  • 1920: La Lleona de Castiella, de José Antonio Saldía.
  • 1951: La lleona de Castiella, de Juan de Orduña.
  • 2003: La Comuñera. María Pacheco, una muyer rebalba, de Toti Martínez de Leza.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Martínez Gil, Fernando (2005). María Pacheco: la muyer valerosa, historia de doña María Pacheco, comuñera de Castiella (1497-1531). Volume 3 de Biografía Castiella-La Mancha. Ciudá Real: Almud / Centru d'Estudios de Castiella-La Mancha. ISBN 84-934140-1-8.
  • Martínez Gil, Fernando (2014). Allegre Carvajal, Esther (Dir.): Dames de la Casa de Mendoza: Hestories, lleendes y olvidos. Madrid: Polifemo, páx. 355-382. ISBN 978-84-16335-00-8.
  • Álvarez, María Teresa (2007). La Comuñera de Castiella. Madrid: La Esfera de los Llibros. ISBN 84-9734-634-4.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]