Maria Malibran

De Wikipedia
(Redirixío dende María Malibrán)
Maria Malibran
Vida
Nacimientu París[1]24 de marzu de 1808[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte Manchester[3]23 de setiembre de 1836[2] (28 años)
Sepultura Cementerio de Laeken (es) Traducir
Causa de la muerte caída de caballo (es) Traducir
Familia
Padre Manuel del Pópulo Vicente García
Madre Joaquina Briones
Casada con François-Eugène Malibran (es) Traducir (1826 – valor desconocíu)
Charles Auguste de Bériot (1836 – )[4]
Fíos/es Charles-Wilfrid de Bériot (es) Traducir
Hermanos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes francés
Profesora de Anna Schoen-René
Oficiu cantante d'ópera, compositora, actrizactriz de teatru
Movimientu romanticismu
Seudónimos La Malibran y Maria Malibran
Xéneru artísticu ópera
Mena de voz sopranu
mezzosopranu
Instrumentu musical voz
IMDb nm4123408
Cambiar los datos en Wikidata

María Felicia García Sitches, conocida artísticamente como Maria Malibran, (24 de marzu de 1808París – 23 de setiembre de 1836Manchester) foi una conocida cantante d'ópera francesa, d'orixe español.

Foi fía del compositor, tenor y maestru de bel cantar Manuel del Pópulo Vicente García y de la sopranu Joaquina Briones, y hermana de la cantante Pauline Viardot-García y del influyente maestru de cantar Manuel Patricio Rodríguez García.

Cuando Rossini foi entrugáu por quién fueren los más grandes cantantes que conociera, respondió:

Munchos cantantes del mio tiempu fueron grandes artistes pero hubo namái tres genio: Lablache, Rubini y esa neña tan acoricada pola naturaleza, Maria Malibran.

Biografía[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

María Felicia García Sitches foi la segunda fía de Manuel García y Joaquina Briones (nome de pila: Joaquina Felicia Sitches). El so padre yera un famosísimo tenor que, yá antes de los 30 años, yera consideráu la estrella máxima de París, títulu que se vio ratificáu cuando Rossini escribió pa él el rol de Almaviva en El barberu de Sevilla. La so madre yera tamién cantante y llogró gran fama n'España.

Los sos dos hermanos fueron tamién cantantes: Manuel Vicente García, nacíu en Madrid en 1805 foi un famosu barítonu y amás unu de los meyores profesores de cantar del so tiempu y la so hermana menor Pauline García-Viardot, conocida como «La Viardot» foi otra gran diva de la ópera y una de les muyeres más influyentes na cultura europea del so tiempu.

La Malibran llegó al mundu mientres el so padre trunfaba en París en 1808, en fuxendo de la nativa España daquella ocupada por Napoleón. Sicasí yá en 1811 la familia tuvo de fuxir nuevamente esta vegada a Nápoles onde trabaron estrecha amistá con Rossini quien escribió'l so rol del Conde de Almaviva para Manuel García. Entós daquella la familia García-Sitches funcionaba como una verdadera compañía ambulante y con 6 años de edad María pudo triar l'escenariu per primer vegada na obra Agnese de Ferdinando Paër cantando un rol menor al llau del so padre y de la so madre, dizse qu'a metá d'un aria tando madre y fía sobre l'escenariu, Joaquina perdió'l filo de la música a lo que la so fía empezó a cantar ella mesma'l aria, recibiendo los aplausos del públicu.

Tres el so auspicioso debut María viose somorguiada na música y empezó a tomar lleiciones. El primer y únicu maestru de la Malibran foi'l so padre, un cantante brillosu y al empar tiránicu y esixente. Dizse qu'a punta de golpes ya insultos pudo da-y a María una téunica vocal perfecta. En 1815 y tres la derrota de Waterloo, la guerra y les enfermedaes llegaron hasta Nápoles y los García-Sitches tuvieron de fuxir nuevamente con camín de París y depués a Londres. Nesi momentu Manuel García decidió poner a la so fía a salvo de los problemes políticos y de la vida del teatru y internar nel colexu-conventu de Hammersmith, cercanu a Londres. D'ellí salió a los 16 años, yá formada con 5 idiomes aprendíos.

Vuelta a tutelar paterna, el so padre somorguiar na xera d'adomar el nuevu preséu vocal de la cantante. Dizse que les lleiciones convertir nuna batalla constante de dos calteres desaxeradamente fuertes. Como tamién se diz que'l padre esixía tantu a la so fía que la cantante aprendió a cantar mientres lloraba ensin que'l lloru afectara a la so voz, trucu qu'utilizaría dempués pa impautar a los sos públicos.

Debú profesional[editar | editar la fonte]

Yá a los 17 años, María García tendría'l so segundu debú, esta vegada nel papel protagonista de Rosina en El barberu de Sevilla de Rossini el 5 de xunu de 1825 nel Royal Theatre de Londres, propuesta pol so padre como reemplazante de la enferma Giuditta Pasta, una lleenda del so tiempu.

El critico del Times Henry Chorley describió asina'l so debú: "Dende la primer hora en que María García apaeció nel escenariu, rescampló que naciera una nueva artista, tan orixinal como estraordinaria. Una bellamente afatada pola naturaleza, non solamente por atributos físicos sinón tamién con esi xeniu inventivu y enérxicu delantre del cual les torgues son nada y pola ayuda del cual les contradicciones más bultables llogren reconciliase".

Al so debú como Rosina siguió-y una actuación como Palmide en Il Crociato en Egitto de Meyerbeer al llau del castrato Giovanni Battista Velluti que se convirtió nuna verdadera batalla vocal ente dos fenómenos vocales de la dómina. Tres esti auspicioso debut María García consiguió un contratu poles siguientes 6 selmanes. Apaeció tamién nos festivales de Manchester, York y Liverpool onde cantó en "El Mesíes" de Handel y "La Creación" de Haydn.

Sicasí'l futuru que se-y presentaba, l'olfatu financieru del so padre llevar a otros horizontes. A finales de 1825 la familia completa zarpó con camín de Nueva York. Na ciudá norteamericana, la familia convertir nel focu cultural de la so dómina, pos fueron los primeres en representar ópera nos Estaos Xuníos.

Especializada en Rossini, debutó'l 29 de payares de 1825 como Rosina en "El Barberu de Sevilla", a la que rápido siguieron el rol titular en "Tancredi", Desdémona en "Otello" (qu'aprendió en 6 díes), Fiorilla en El turcu n'Italia, Angelina en "La Cenerentola", Donna Elvira en "Don Giovanni" de Mozart y dos obres compuestes pol so padre: "L'amante astutu" y "La Figlia dell'aria". El debú de la moza cantante tomó a Nueva York por asaltu y el públicu norteamericanu non acostumáu a la ópera quedó embruxáu pol talentu y la guapura de María García. El públicu americanu convertir na primer estrella de la ópera nel nuevu continente y moteyar cariñosamente "La Signorina".

María García convertir en "la Malibran"[editar | editar la fonte]

Por un caprichu del destín seria usando l'apellíu del so home que María algamaría la fama mundial y convertiríase nel iconu del romanticismu.

Tantu nel viaxe en barcu como nes presentaciones teatrales, María García ganóse almiradores. La moza yá cansada del control paternu y de los sos malos tratos afitó los sos güeyos en Eugene Malibran, un banqueru francés de 43 años.

Son munches les teoríes que se texen alredor del matrimoniu con Malibran, pa dalgunos foi un bien bon negociu del padre que recibió una suma de 100.000 francos per parte del banqueru como compensación pol matrimoniu. Pa otros foi la válvula d'escape qu'atopó la Malibran p'alloñar del control paternu y según otros Manuel García opúnxose férreamente al matrimoniu por distintes razones, tantu d'esmolición de padre como tamién económica.

L'anécdota cunta que les rellaciones ente padre y fía volviéronse bien tirantes y nuna representación del Otello rossiniano en New York, Manuel García-Otello amenació con una daga non de utilería sinón bien filosa y real a Desdemona-María de manera tan brutal y convincente que la moza cantante esclamó n'español "Pá, pá, ¡Pol amor de Dios, nun me mates!". El públicu que nun sabía la diferencia ente l'angustiosa exclamación n'español de María supunxo que yera una fina espresión dramática del italianu y españó n'aplausos.

El fechu ye que María García se convirtió definitivamente en Maria Malibran el 23 de marzu de 1826. A les poques selmanes afayóse que Eugene taba lloñe de ser el fanegueru millonariu que pretendía ser y tres dellos pleitos xudiciales y deldes impagas declarar en bancarrota. Con too y con eso Maria decidió quedase al llau del so home, defendelo y ayudar na so situación xudicial col pagu de les sos actuaciones nel teatru.

El restu de la familia García-Sitches partió escontra Méxicu dexando a María en New York nuna posición que taba lloñe de ser el suañu de lliberación paterna que buscaba la cantante. Cinco meses calteniendo al so home soportó l'espíritu en ebullición de la Malibran hasta que farta de la situación pidió'l divorciu que Eugene negóse rotundamente a apurri-y. La Malibran ensin namás que faer n'América partió de vuelta a Europa, esta vegada a París: el centru mundial de la ópera.´

El debú triunfal en París[editar | editar la fonte]

En 1828 a la so llegada a la capital francesa produció de momentu'l vivu interés de la Condesa Merlin qu'ayudó enforma a promocionala dientro de los círculos intelectuales y ensin dulda ayudó al so debú na ópera.

La Malibran debutó en La Ópera de París como Semiramide de Rossini nel intre d'una gala a beneficiu de Monsieur Galli. A pesar del nerviosismu de la cantante que se midía a una audiencia que yá tenía por favorites a verdaderes lleendes de la dómina como Giuditta Pasta, Rosmunda Pisaroni o Henriette Sontag, el so talentu vocal y orixinalidá na actuación poner dende un primer momentu nun llugar estreme nel competitivu mundu parisín de les Prima donna. El trunfu en París foi clamoroso y con este la Malibran pudo imponer los sos propios términos prefiriendo al Théâtre-Italien a La Ópera de París. El so abuitáu contratu axustaba un pagu de 8000 francos per nueche, cifra que yá la ponía percima de les sos competidores.

En voz, xeniu y calter la Malibran nun tenía posible competencia en París. La so voz qu'al entamu de los sos estudios nun amosara cualidaes de primer orde estendiérase escontra los estremos del rexistro gracies al ferrial estudiu col so padre y en gran midida a la disciplina casi militar a que la Malibran sometía al so órganu vocal.

Pa esi entós la voz yera extensísima, asina lo demuestren les partitures escrites espresamente pa ella. Nun tenía problemes en producir un fondu El mio de contraltu (sol Do escritu per debaxo del pentagrama y en rápida ascensión llegar al visu del Do más agudu de sopranu.

Al so talentu vocal sumábase la so nata y cultivada musicalidá que-y dexaba interpolar les más coraxoses y difíciles ornamentaciones según fora la so voluntá.

Per otru llau el so talentu dramático esllumaba a críticos y audiencies. Cada heroína qu'interpretaba yera absolutamente única, yá fora na comedia o nel drama.

La so naturaleza única dexába-y ser apasionada y xenial como Semiramide, o fondamente murnia como Desdémona nel Otello de Rossini, allegre, pícara y grácil como Rosina , podía arrincar llárimes como Ninetta de La gazza ladra. Asina se faía imposible asonsañala, yá sía pol xeniu del so cantar o pola vivacidad y flexibilidá de la so actuación.

En París rápido fíxose de los meyores y más disimiles papeles del repertoriu. Podía pasar del sopranu puru de Semiramide o Desdémona al contraltu d'Angelina en La Cenerentola, Romeo en Capuletos y Montescos de Bellini o Rosina n'El Barberu de Sevilla.

Un críticu francés de la dómina describía asina a la cantante: "Los sos pasaxes fueron remarcables non solamente pola estensión, rapidez y dificultá. Sinón tamién por tar invariablemente marcaos pol más intensu sentimientu y espresión. La so alma apaecía en tou lo que faía".

A pesar del so trunfu, l'enfrentamientu con Henriette Sontag foi inevitable dende un empiezu y magar la Malibran tenía clares ventayes sobre la sopranu, tanto públicu como críticos estremar n'opiniones.

Cunta l'anécdota que la Malibran desesperába-y la fermosura de la voz más convencional y menos estensa de la Sontag, tantu qu'ente llárima se preguntar "¿Por qué tien que cantar tan bien?".

La rivalidá ente dambes terminó una nueche en que se presentaben en Semiramide de Rossini, en rematando'l dúu "Alle più care immagini" dambes cantantes abrazáronse fraternalmente extasiadas la una de la otra pola manera suprema de cantar y afatar.

Gracies a esta amistá'l públicu parisín pudo esfrutar de dambes cantantes combinaes na mesma ópera, asina dambes lluciéronse en Tancredi onde la Sontag brindaba una insuperable Amenaide, Don Giovanni onde la Malibran cantaba la parte de Zerlina, un rol secundariu al que sabía insuflarle el calter d'unu principal y na citada Semiramide de Rossini onde la Malibran cantaba la parte de Arsace.

La reina d'Europa[editar | editar la fonte]

L'ésitu en París nun foi solamente como cantante. La Malibran convertir nel símbolu d'una nueva xeneración d'artistes románticos y mocedá progresista. A la so situación de muyer separada y autosuficiente sumábase la so calidá como artista qu'axuntaba una figura bellísima, morica y símbolu absolutu de lo hispánico, una cantante estraordinaria con un músicu peracabada y amás un talentu dramático fora de lo común nes cantantes de la dómina. En resume convertir nel símbolu máximu del romanticismu.

Na capital francesa trabó inmediata amistá cola comunidá d'artistes que vivíen por esi entós na ciudá. Amás de Rossini que la adoraba non solo porque vía nella una gran artista sinón tamién porque al traviés d'ella él mesmu faía más grande. Frédéric Chopin, George Sand, Félix Mendelssohn, Franz Liszt y más tarde Gaetano Donizetti y Vincenzo Bellini atopar ente los sos más fervosos almiradores.

Gioacchino Rossini, embruxáu pol arte y la guapura de la moza cantante por esta mesma dómina dixo d'ella: "Ah! esa criatura maraviyosa! col so esconcertante xeniu musical devasó les sos propies posibilidaes, y cola so intelixencia cimera, la so sabiduría y el so temperamentu de fiereza hai desbancado a toles muyeres".

El compositor y pianista Frédéric Chopin almirar fondamente y por esta dómina llegó a dicir d'ella: "Ye la reina d'Europa".

Rentrée en Londres[editar | editar la fonte]

Apaeció nuevamente en Londres el 21 de marzu de 1829 como Desdémona n'Otello de Rossini. Repitiendo'l trunfu llográu en París. A la so primer actuación siguieron Ninetta en La gazza ladra, Rosina en Il barbiere di Siviglia y Semiramide ocasión na que tuvo al so llau al Arsace de Rosmunda Pisaroni, según munchos la única cantante que se-y podía averar en perfeición vocal.

Nesa mesma temporada actúo per primer vegada al llau del baxu Luigi Lablache mientres una representación del Il matrimoniu segreto de Cimarosa. Ente dambos cantantes nació dende'l primer momentu una sincera amistá xunida a una mutua almiración.

En suelu británicu tomu parte amás del primer Festival de Música Antigua cantando partes de los oratorios de Händel. Cantar tamién na catedral de Gloucester y nel Festival de Chester. En Londres cantó nuna representación a beneficiu del Covent Garden que por esi entós enfrentaba una grave crisis financiera que lo tenía en cantu de la bancarrota. Apaeció nesa ocasión como Susanna en Les bodes de Fígaro de Mozart.

En xunu de 1829 yá taba de vuelta en París onde repitió los sos yá avezaos trunfos esta vegada acompañando a la Sontag en Tancredi y como Ninetta en La gazza ladra. Nesa mesma temporada asocedió'l realcuentru col so padre que volviera dende América con problemes financieros. Nel Theatre Italien Manuel García enfrentó'l so últimu compromisu como Almaviva en El barberu de Sevilla al llau de la chispeante Rosina de la so fía.

En 1830 Henriette Sontag, el so más cercana rival, retirar de los escenarios en casándose col Conde Rossi, embaxador de Cerdeña en Francia. Ensin posibles competidores la Malibran esfrutó dende esi momentu de los meyores papeles que-y ufiertaba'l repertoriu, tantu n'óperes de Mozart o Cimarosa como n'óperes mas contemporánees de Rossini, Donizetti o Bellini. Por esta mesma dómina de reináu absolutu decidió integrar al so repertoriu'l rol del Otello rossiniano, una muestra de la maestría actoral de la cantante y una prueba que pa 1830 práuticamente cada caprichu de la Malibran tenía de ser cumplíu.

El romance con Bériot[editar | editar la fonte]

Por esta mesma dómina empezó un bullado romance col violinista belga Charles-Auguste de Bériot. Como si'l destín escorrer, una vegada empezáu'l romance llegó inesperadamente dende América el so home Eugene Malibran, quien alegaba los derechos que tenía sobre la so muyer y el so patrimoniu debíu al matrimoniu que los xunía.

La enraxonada prima donna negar a velo y a llegar a cualquier alcuerdu. Decidida a usar tola so influencia colar con de Beriot a Bruxeles retirándose a un pequeñu palaciu dexando la promesa de nunca volver cantar en París si Eugene Malibran nun se colaba de la ciudá.

Tol mundu artísticu taba interesáu en resolver esti abaruyamientu llegando finalmente a un alcuerdu por aciu el cual la cantante nun seria fadiada por Eugene a cambéu del pagu d'una suma de dineru mensual.

Tornó finalmente al Italien de París como Ninetta nuna nueva producción de La gazza ladra que la axuntaba con Rubini como Gianetto. L'ésitu de la pareya de virtuosos foi descrita por un critico de la dómina: «Paeciera que talentu, sentimientu y entusiasmu nun podríen llegar más lloñe».

Esta nueva temporada d'ésitos foi cortada sópitamente pola enfermedá de la cantante que se sentía ensin fuercies y con frecuentes esmorecimientos que la esmolecíen al estremu. Dexando una carta na qu'espresaba la so intención de nun volver cantar hasta sentise recuperada del tou volvió colase con de Bériot a Bruxeles.

Los sollertaos empresarios del Italien viaxaron rápido a Bruxeles pa tratar de convencela de volver cantar, esplicándo-y la catástrofe económica que lu provocaría al teatru la so partida que la so temporada folgaba dafechu nes sos apaiciones como artista principal. Apelando a l'arrogancia de l'artista foi finalmente convencida de volver a París pa cumplir los sos compromisos de la temporada.

La prensa y el públicu sicasí nun perdonaron l'actuar de la diva y munchos dedicáronse a atacala, tachándola de caprichosa. Amás del so actuar divesco la sociedá conservadora de la dómina pasó-y la cuenta y magar artistes y fanáticos siguir sofitando na so nueva posición de muyer lliberada, lo cierto ye que l'escándalu foi bien grande.

La Malibran resentida poles crítiques decidió nun volver cantar nunca más en París. La so última apaición foi'l 8 de xineru de 1832 como Desdémona nel Otello de Rossini. La so última nueche foi electrizante, tantu que'l públicu pidía-y a viva voz dende les galeríes que nun se colara de la ciudá, tratando de compensar en parte los ataques que sufriera la cantante enantes.

Terminaos los sos compromisos la cantante partió escontra Bruxeles acompañada de Bériot, fuxendo de la plaga de roxura que se desamarraba por esa dómina en París. A principios de mayu de 1832 recibieron na so casa al so amigu y colega Luigi Lablache. Según cuenta l'anécdota, Lablache convidar bromiando al so viaxe a Italia y la Malibran, demostrando'l so calter vehemente y decidío, entainóse rápido a poner les sos coses n'orde pal viaxe.

Malibran-zuna n'Italia[editar | editar la fonte]

Teatro Malibran en Venecia

Si los franceses convirtieron a la Malibran na superestrella del momentu fueron los italianos quien la envistieron del títulu de "Diva". N'Italia non solamente foi reconocida como una artista inalcanzable sinón qu'una verdadera zuna, qu'en ciudaes como Nápoles o Venecia o más tarde Milán rayaba na histeria coleutiva, apoderar del públicu italianu.

Llegó de primeres a Milán onde ufiertó un par d'actuaciones privaes pa partir rápido escontra'l Teatru Valle de Roma onde fuera contratada p'actuar como Rosina en Il barbiere di Siviglia de Rossini onde interpoló un cantar en francés escrita por ella pa la escena de la lleición de cantar, lo que nun amenorgó nel so calorosu recibimientu. Pasó depués a Nápoles onde l'empresariu Doménico Barbaja ufiertó-y un jugoso contratu por 20 actuaciones a 1000 francos per nueche.

El 6 d'agostu de 1832 un llenu total del teatru Fondu esperar pa oyer y ver a la superestrella francesa cantar en Nápoles. El rol escoyíu foi la Desdémona del Otello de Rossini. A la frialdá y crítica iniciales siguieron estruendosos aplausos que lu consagraron nesa nueche como la nueva diva d'Italia.

El trunfu absolutu sicasí sobreviéno-y a la siguiente nueche en qu'interpretó a Ninetta en La gazza ladra, la sonadiella inicial convertir nuna zuna desbordante de berros y flores cayendo dende lo más alto del teatru. Un corresponsal inglés describió asina aquella nueche: " Seis veces dempués de la cayida del telón foi llamada Madame Malibran a recibir los repitíos aplausos y adioses del ensame aconceyáu. La escena nun acabó dientro de los murios del teatru pos un ensame d'entusiastes allegó a la salida, y tan rápido como'l carruaxe salió, siguir ente berros y vítores pel so camín hasta'l Palazzo Barbaja onde l'almirada vocalista saludar mientres xubía les escaleres de la so estancia".

Un críticu italianu describió'l so arte na siguiente manera: "La poderosa impresión qu'ella produz tien el so orixe na so estrema sensibilidá. Ye imposible impartir yá sía al aria o al recitativo una espresión más verdadera o apasionada. Ye imposible concebir aición más dramática o silenciu más elocuente".

A finales de setiembre Malibran y de Beriot partieron escontra Boloña onde fuera contratada pa 20 actuaciones. L'impautu producíu na ciudá puede ilustrase con una crítica de la dómina.

"Ye media nueche. La función acaba de rematar. Acabo de llegar a casa llenu de la impresión que Maria Malibran produció. Nunca vi una audiencia tan entusiasta: Madame Malibran foi llamada 24 vegaes al escenariu. La ovación duró más d'una hora mientres la cual cientos de lloreos y immortelles, que fueren traíes espresamente dende Florencia, fueron refundiaos nel escenariu. Estos manizos fueron acompañaos de cachos de papeles nos que s'escribieron sonetos y odes. En resume, tal arrampladora almiración nunca antes fuera manifestada en Bolonia. Los habitantes d'esta ciudá, tan notables por gustu ya intelixencia, rindieron los más grandes homenaxes a la distinguida cantante y na tarde subsiguiente inauguraron un bustu en mármol allugáu na entrada del teatru".

Na última función l'ensame acompañó al carruaxe peles cais ente saludos y vítores hasta'l so hotel, nun contentándose con ello esperaron sol so balcón y nun s'esvalixaron hasta que la cantante apaeció nél pa estimar les muestres de ciñu.

Alcuentru con Bellini[editar | editar la fonte]

A finales de 1832 la cantante treslladar a París pa retirase unes selmanes antes de dar a lluz el fíu de De Beriot. El 12 de febreru de 1833 nació Charles-Wilfrid de Bériot l'únicu fíu de la pareya. L'embaranzu foi tou un escándalu de la dómina pos la cantante entá s'atopaba llegalmente casada con Eugene Malibran.

Na primavera de 1833 regresu a Londres esta vegada al Drury Lane onde fuera contratada pa 20 funciones. La ocasión dio pie por que debutara dos grandes roles: Amina en La Sonnambula de Bellini especialmente traducida al inglés y Leonora de Fidelio de Beethoven. Dambos títulos convertir n'ésitos espectaculares.

El mesmu Vincenzo Bellini atopar en Londres pa supervisar la puesta n'escena d'una producción cola que tenía bastantes reserves. L'impautu que causó en Bellini la personificación de María foi bien grande, tantu que munchos especularon sobre un romance ente dambos artistes, cosa que dambos negaron, según munchos bien a pesar del compositor. La impresión de la Malibran en Bellini puede ilustrase coles mesmes pallabres del compositor:

…fui'l primeru en glayar con toles mios fuercies: Viva! Viva! Brava! Brava! Y en aplaudir tou lo que podía.

Actuó amás nos festivales de Norwich, Worcester y Liverpool. Cerca de 4 meses duró la so temporada n'Inglaterra, tres los cualos partió nuevamente a Italia.

En Nápoles foi contratada mientres cuatro meses y pudo amestar como últimu títulu'l rol principal de Norma de Bellini. Nesta última ópera los talentos de la Malibran paecieron rellumar con anovada reblaneda. El públicu'l premiu con una interminable ovación y non menos de 20 llamaos al escenariu tres el fin de la representación.

Una crítica de la dómina ilustrar de la siguiente manera: «Ella apaeció y un estreldu d'aplausos saludó a la tan aclamada como sospirada celebridá musical: xubió a la piedra druídica y mil miraes, mil ojo, mil binoculares afitar nella: mil oyíos aguzar pa oyer la voz de voces. Fíxose un silenciu tan fondu que ¡probe del desgraciáu que lo atayara con una sola tusida!»

Debú en La Scala de Milán[editar | editar la fonte]

El debú na principal sala italiana tardó dellos meses en concretase dempués de delles tentatives ente la direutiva del teatru y la cantante. La presión popular per parte de los milaneses contra'l duque de Visconti por llevar a la Malibran a la Scala foi tal qu'inclusive se pensó en llevala a otru teatru milanés si La Scala tardaba más tiempu en contratala. Con tal propósitu partieron axentes de teatros rivales escontra Boloña, sicasí la suerte sonrió-y a Visconti y pudo contratar a la Malibran antes.

El títulu escoyíu pal so debú foi Norma de Bellini. Magar la Malibran pudo escoyer les sos yá más qu'esitoses versiones de Desdémona en Otello o Ninetta en La gazza ladra prefirió'l títulu que más prestos -y dio nos últimos meses en Londres y Nápoles.

Tal decisión provocó la roxura de los Pastitas, los incondicionales siguidores de Giuditta Pasta, la primer intérprete de Norma, que sentíen una competencia direuta y una provocación antemanada. Acusar de dar pruebes de vanidá y pretensión al escoyer operar belliniana y dedicáronse a atacala pelos medios de prensa.

Dizse que foi ésti'l debú más temerariu de la Malibran. L'anécdota guarda'l so pensamientu sobre lo que significaba esa nueche pa la so carrera na siguiente frase:

Esta nueche tengo de ser sublime, de lo contrario la reputación que llevó a recostines va sumir nun momentu.

El teatru taba yá llenu a les 14 hores y pa la nueche'l públicu fervía d'entusiasmu. Les sos primeres frases (Sediziose voci, voci di guerra) producieron tal escitación qu'un murmuriu percorrió la sala pa la frase en qu'afaya la traición de Pollione "Ah! Non tremare o perfido" el públicu españó nun ruxíu ensordador.

El trunfu foi apoteósico. Non menos de 30 vegaes foi llamada al escenariu a recibir los interminables aplausos mientres una agua de flores, bouquets y sonetos cayía dende les galeríes. Un ensame de 12 mil persones acompañar dende'l teatru al Palazzo Visconti onde la esperaron sol balcón pa vela saludar.

La reaición de Bellini, el mesmu compositor de la ópera, puede sirvir como ilustración a la de sopesar el trunfu de la Malibran en La Scala como Norma. Nuna carta a la cantante escribiólu lo siguiente:

D'equí p'arriba quiero escribi-y de cuando en vez, quiero que me respuenda, y quiero que la nuesa amistá sía fraternal, enllena d'interés y quere-y y dicinos lo, y que la nuesa amistá basada na más sincera envalora pase a ser preciosa. Polo tanto dende agora aquello qu'ordene la Malibran, Bellini va cumplir!

Asina ensin más la Malibran robó-y el públicu de La Scala a la Pasta. Nenguna crónica en nengún teatru del mundu recuerda un trunfu más clamoroso. El so ésitu viose confirmáu por un contratu robláu col duque Visconti por 420.000 francos por 1080 presentaciones distribuyíes en 5 temporaes, qu'incluyía tresporte y agospiamientu.

Actuaciones n'Italia[editar | editar la fonte]

La presencia de la Malibran en La Scala foi aprovechada peles ciudaes vecines como Senigallia, Boloña, Lucca, Nápoles y Venecia. En toes elles la cantante foi tratada colos honores d'una princesa pos la cantante esfrutaba d'una popularidá colosal en toa Italia.

En Venecia la ciudá donó-y una góndola que la tresportaba al teatru metanes ensames de persones que s'atacaben pa vela pasar mientres un grupu de músicos anunciaba la so llegada con una fanfarria. Na Plaza de San Marcos la cantante tuvo la idea de salir a pasiar pero la ensame acosar de tal manera que llegó a tarrecer pola so seguridá, buscando abellugu nuna ilesia cercana.

Na ciudá de les canales la Malibran presentar n'Otello y La Cenerentola de Rossini y en Norma de Bellini. Remató la so temporada na ciudá con una apaición como Amina en La Sonnambula de Bellini nel cursu d'una representación a beneficiu nel San Giovanni Crisostomo que taba en cantu de la quiebra, tal actu de beneficencia foi compensáu col cambéu de nome del teatru en cuestión qu'hasta los nuesos díes lleva'l nome de Teatru Malibran.

Dempués d'una curtia temporada n'Inglaterra la sopranu tornó a Nápoles pal estrenu d'una ópera escrita especialmente pa ella, tratar d'Inés de Castro de Persiani. La ópera axuntar cola naciente estrella tenoril de Gilbert Duprez y l'estrenu asocedió'l 28 de xineru de 1835.

L'actividá de la temporada foi atayada por un biltu de roxura que s'estendió rápido por toa Italia. Tando en Lucca la cantante decidió partir a cuerpu nel so camín escontra Milán pa burllar los gordones sanitarios, con tola decisión y apasionamientu que lu caracterizaba viaxó por tola península escapando de l'andada y les cuarentenes. Aportó a Milán a principios de setiembre pa cumplir los sos compromisos adquiríos.

El 30 d'avientu de 1835 apaeció como Maria Stuarda de Donizetti en La Scala nuna revisión de la ópera fecha especialmente pol compositor nel so intentu por romper cola censura impuesta na primer versión estrenada en Nápoles. La ópera, que s'afaía perfectamente a les posibilidaes vocales ya histrióniques de la cantante, nun foi un ésitu apolmonante como otres de les sos presentaciones nel teatru Milanés y a pesar del entusiasmu de la cantante, la ópera foi prohibida pola censura tres la tercer representación.

A principios de marzu de 1836, Malibran y de Bériot dexaron Milán y partieron escontra París onde pudieron contraer matrimoniu finalmente'l 29 de marzu de 1836.

Tres un llargu pleitu con Eugene Malibran y l'ayuda del Marqués de Lafayette, la cantante pudo llograr finalmente'l divorciu alegando que la so nacionalidá al momentu de casase nun yera francesa sinón española polo que'l matrimoniu yera non válidu.

El repentín final[editar | editar la fonte]

Dempués del matrimoniu pasaron unes selmanes en Bruxeles como parte de la so lluna de miel. A finales d'abril de 1836 partieron nuevamente con camín de Londres pa una curtia temporada nos teatros locales. Foi nesta curtia estancia en que la cantante participando nuna cacería cayó del so caballu lo que-y provocó un tremera de firíes internes. A pesar de la gravedá de les mancaes la Malibran negar a ver a los médicos, según munchos, pol mieu a que-y toyeren la pierna. A finales de xunetu partió nuevamente escontra Bruxeles.

Medianamente recuperada de les sos firíes aportó a un pidíu de la ciudá d'Aquisgrán pa presentase como Amina en La Sonnambula, no que sería la so última actuación nuna ópera. Según munchos de los sos cercanos la cantante presentía la muerte y la so pasión pola música como la so manera d'actuar n'escena volver n'estremu apasionada. Dende Bélxica la Malibran viaxó a Lille y Poissy en Francia onde compunxo los sos últimos romances.

Aportó a Mánchester a principios de setiembre, siempres colos síntomes que lu esmolecíen enforma. El so ánimu volviérase n'estremu cambiadizu como tamién la so sensibilidá escontra l'arte. Pasaba hores sentada al pianu, tocando y cantando de manera apasionada y los sos cambeos d'humor yeren n'estremu esmolecedores. Negar a folgar y siguió cumpliendo colos sos compromisos. Finalmente mientres los ensayos del Andrónico de Saverio Mercadante, la cantante cayó esmorecida dempués d'un dúu que supunxo un esfuerciu cimeru al que'l so cuerpu podía aguantar. Amorrentó mientres 8 díes mientres los cualos practicáronse-y tolos tratamientos disponibles na dómina, sicasí la fiebre, la escayencia y les fuertes migrañas y dolores internos sumaos a un embaranzu terminaron per minar el so estáu xeneral. Finalmente finó'l 23 de setiembre de 1836 con tan solo 28 años d'edá. Al so funeral na catedral de Mánchester asistieron más de 50 mil persones. Dempués de dellos años el so cuerpu foi treslladáu a Bruxeles al campusantu de Laeken.

Na so tumba puede lleese un epitafiu escritu por Lamartine:

Guapura, xeniu, amor fueron el so nome de muyer,
Escritu na so mirada, nel so corazón, na so voz.
So trés formes al cielu pertenecía esta alma.
Llorái tierra, y la to, cielu, acuéyila tres veces.

La voz[editar | editar la fonte]

Cartelu de La Sonnambula de Vincenzo Bellini.

La Malibran ta acomuñada a les óperes de Rossini. Cantó en Otello tanto'l rol de Desdémona como tamién al moru, travestida, en Semiramide cantó tanto'l rol protagonista como tamién el de Arsace confiáu a la contraltu. Ninetta en La pega lladrona, Rosina en El barberu de Sevilla, Angelina en La Cenerentola y el rol titular de Tancredi. N'óperes de Bellini foi la más famosa Norma, Amina en La Sonnambula, Romeo en Capuletos y Montescos y Elvira en Los puritanos d'Escocia. Donizetti reescribió'l rol de Maria Stuarda para ella y d'este mesmu compositor foi una peracabada intérprete de Adina en El mestranzu d'amor. Cantar amás en Il crociatto en Egitto de Meyerbeer y tamién papeles de Mozart como Doña Elvira y Zerlina en Don Giovanni y Susanna en Les bodes de Fígaro.

Según los papeles que cantó, hai que deducir que remanaba una tesitura de, siquier, trés octaves a partir de Re grave hasta Re sobreagudu. Los sos contemporáneos, como Bellini, Rossini, Donizetti, Chopin, Mendelssohn y Liszt, almiraben la intensidá de la so presentación n'escenariu. Sicasí, el pintor Eugène Delacroix criticaba la so falta de tinu y d'intentar «cantar pa l'atraición de les mases, quien nun tienen gustu artísticu».[ensin referencies]

Dende l'empiezu, la moza cantante amosó carauterístiques de contraltu, pero la ferrial guía del so padre y la téunica impulsar a conquistar el rexistru de sopranu.[ensin referencies] Nos sos años de trunfu absolutu, la cantante alternaba roles de contraltu como Rosina en El Barberu de Sevilla, Tancredi o Romeo en Capuletos y Montescos con otros de sopranu pura, como Norma, Semiramide, Amina en La Sonnambula o Adina en L'elisir d'amore.

La so téunica apoderaba la coloratura con facilidá: trinos, escales, arpexos y cambeos de rexistru. Si dalguna crítica podía faése-y yera la poca homoxeneidá del rexistru que, al tar sometíu a una estensión demasiáu amplia, amosaba un crisol de colores en tola gama, defectu acusáu tamién nel so rival Giuditta Pasta.[ensin referencies]

La Malibran, xunto con Giuditta Pasta, teníen un tipu de voz llamáu de sopranu sfogato, esto ye, una voz de sopranu extensísima pero d'un orixe de contraltu y que, por lo mesmo, evidenciaba colores escuros en delles zones del rexistru. Esta tipoloxía vocal extrañísima tenía la cualidá de poder apurrir momentos d'intensu dramatismu y al empar momentos de pirotecnia vocal pura.

Composiciones pa la so voz[editar | editar la fonte]

A pesar de la inmensa popularidá qu'algamó l'artista n'Europa, la so carrera curtia (8 años dende'l so debú en París a la so muerte en Mánchester) torgó-y dar vida a composiciones d'autores de real xerarquía y que tuvieren al so altor como intérprete. Rossini, que la adoraba yá dexara de componer cuando la cantante taba nel visu. Donizetti solamente mandó-y una nueva versión d'una ópera y Bellini que taba embruxáu prometió-y una ópera pero la muerte nun-y lo dexó.

Nel so curtiu reináu absolutu dellos compositores de menor popularidá escribieron pa la so voz. Manuel García, el so padre, escribió pa ella'l rol de Semiramide na so ópera La figlia dell'aria que s'estrenó mientres la familia taba n'América del Norte y que s'afaía a la perfeición a la so voz.

N'avientu de 1828 Jacques Halévy escribió-y el rol principal pa la so ópera Clari. La tesitura del rol sospriende polo estensa pos se pasia ente'l Si bemol sol do central hasta l'El sobre la partitura.

Giovanni Pacini escribió tamién pa ella. En 1833 Irene o l'assedio di Messina una ópera totalmente escaecida pero que nel so debú nel San Carlo de Nápoles provocó les más entusiastes crítiques. El personaxe d'Irene afacer a la perfeición al talentu histriónico de la cantante ufiertándo-y una escena de suicidiu y una partitura llena de complexidaes vocales qu'inclúi trinos enllazaos (especialidá de la cantante), agudos sosteníos y sópitos saltos na tesitura.

El 19 de payares de 1834 la Malibran apaeció como Tancredi de Rossini nel San Carlo de Nápoles pero una indisposición nun-y dexó trunfar como de costume. Dos díes más tarde la cantante volvió presentase nel mesmu papel pero esta vegada con un final alternativu escritu por Pacini pal so llucimientu. La tesitura de la parte que s'estiende ente'l La sol do central hasta'l Do escritu sobre'l pentagrama dexáron-y llucise de manera espectacular. Les crítiques de la dómina recuerden el so trunfu nuna partitura que munchos consideraron incantable.

En 1835 apaeció n'otra opera napolitana escrita pa ella. Tratóse esta de vegada de Inés de Castru de Giuseppe Persiani. La ópera presentába-y un rol estensu con trés grandes escenes nos trés actos de la ópera. La dificultá téunica del personaxe d'Inés anicia no estremo del so tesitura que taba llena de saltos al agudu y al grave. Amás la parte histriónicu de operar ufiertába-y a la cantante una escena de muerte por envelenamientu.

El mesmu añu apaeció nuna composición de Lauro Rossi llamada Amelia ovvero Otto anni di costanza. La ópera nun tuvo l'ésitu esperáu sobremanera pola insistencia de la cantante n'incluyir una pieza pa baille na que la xulgó como insuficiente. Una crítica de la dómina ilustrar d'esta manera : “…Ella, que nun sabe baillar como canta, igual que nun sabría cantar como bailla, hubo de sufrir el conseyu del públicu de que se valga siempres de la voz y non de los pies”.

L'agora escaecíu compositor Nicola Vaccai escribió tamién pa ella operar Giovanna Grey que s'estrenó ensin ésitu en La Scala en 1836 y que marcaría la última apaición de María nel teatru milanés.

Especialista en Rossini l'artista descolló nos grandes títulos que-y ufiertaba'l compositor de Pésaro. Por un caprichu de la cantante afíxose-y el rol d'Otello na ópera homónima. Rossini mesmu nunca participó del caprichu nin-y afixo partitura dalguna. Lo cierto que l'asina llamada versión travesti de la ópera nun esiste y solo tratóse d'una adautación pa la ocasión.

Vincenzo Bellini foi quiciabes el más fervosu almirador de la cantante. La Malibran sentía gran predilección poles melodíes bellinianas y a pesar de la mutua atraición artística'l compositor nunca pudo manda-y una ópera escrita especialmente pa ella, magar lo prometiera.

En 1832 la Malibran incluyó per primer vegada'l títulu de La Sonnambula nel so repertoriu y nun s'esprendió d'él nos años consecutivos, tanta yera la so predilección por esti papel que se convirtió na última ópera que cantaría n'escena n'agostu de 1836 n'Aquisgrán.

Esiste la creencia que Bellini afixo la ópera a la voz de la cantante, lo cierto ye que'l compositor nunca fixo tal cosa. La Malibran cantaba la ópera na tonalidá orixinal que tampoco taba compuesta pa una sopranu aguda o tradicional pos foi fecha pensando na voz de Giuditta Pasta (la otra gran sopranu sfogato) que'l so repertoriu coincidía en gran midida col de la Malibran. Lo cierto ye que la Malibran afataba la llinia vocal escrita con delles notes extras yá fueren agudos o bien graves estremos, el so sellu personal y mundial.

La única ópera que'l compositor afixo pa la voz de la Malibran foi I Puritani. Mientres Bellini trabayaba na composición encargada pal Théâtre Italien asocedióse-y la idea d'escribi-y una revisión de la ópera a la Malibran. El San Carlo de Nápoles tomu pa sí'l proyeutu y el compositor trabayó febrilmente na adautación. Los fechos de la dómina sicasí imposibilitaron el términu del proyeutu pos se desamarró un biltu de roxura nel sur de Francia que detuvo'l tráficu marítimu ente Italia y Francia. La ópera finalmente llegó con retrasu a Nápoles y el teatru atayó'l contratu a pesar de los ruegos de María.

L'adautación de la partitura inclúi dellos cambeos. El personaxe de Riccardo camuda de barítonu na versión parisina a tenor na versión Malibran. Estiéndese'l dúu ente Elvira y Arturo del últimu actu ya inclúyese tamién una pequeña cabaletta final pal llucimientu de la Malibran. Tamién l'aria "Credeasi Misera", orixinalmente pal tenor Arturo, ye dada a Elvira. Los pasaxes escritos pa Elvira fueron tresportaos a una tesitura más grave pal llucimientu de la cantante que magar podía executar roles de sopranu foi siempres considerada na dómina como contraltu.

La versión escrita pa la Malibran nunca foi executada por ella y solo sería escenificada el 10 d'abril de 1986 nel Teatru Petruzzelli de Bari.

El compositor prometiéra-y una ópera escrita especialmente pa ella pero la muerte algamar antes, finando'l 23 de setiembre de 1835, un añu exactu primero que la Malibran.

Gaetano Donizetti tampoco escribió daqué espresamente pa la so voz. Namái pudo brinda-y una reedición de Maria Stuarda qu'incluyía dellos cambeos de tonalidá afechos a una tesitura más central.

Félix Mendelssohn, otru gran almirador de la Malibran escribió-y una escena y aria acompañada de violín llamada “Infelice”. Lo peculiar d'esta pieza ye que magar foi inspirada pola pareya Malibran-De Bériot nunca foi interpretada por ellos. Encargada la composición pola Philharmonic Society foi executada finalmente en 1834 y 1836 pa cayer depués nel olvidu más absoluto.

La figura: "la Malibran"[editar | editar la fonte]

La Malibran convirtióse, como poques, en lleenda mientres entá vivía. La so voz privilexada como'l so guapura única convertir per un sitiu, nuna artista insuperable y por otru, en símbolu de la guapura hispánica: morena, sensual y de calter vibrante y apasionáu. A lo llargo de la so vida, non yá embruxó a los públicos sinón tamién a los homes del so tiempu. Bellini cayó rindíu a los sos pies, tantu que-y prometió una ópera escrita especialmente pa ella, Donizetti mandó-y el so revisión de Maria Stuarda y Rossini enllenar d'aponderamientos allugándola siempres percima de los sos colegues.

Cola so guapura y talentu, la Malibran encarnaba los ideales de l'artista romántica que se víen arriquecíos pola tempestuosa y novelesca vida que-y tocó vivir, como tamién pol so tráxicu y prematuru final. Artistes de la talla de Rossini, Donizetti, Bellini, Chopin, Mendelssohn y Liszt cuntar ente los sos almiradores.

La so curtia presencia na escena llírica europea dexó una alcordanza imborrable na hestoria de la ópera. Los sos dos úniques grandes rivales fueron Henriette Sontag quién yera la única que podía quitar daqué del favor del públicu y per otru llau Rosmunda Pisaroni quién yera la única contraltu que se-y podía averar en contundencia y perfeición vocal, sicasí la so cara deformado pola viruela como'l so visión defectuosa llindar a ciertu repertoriu de caracter nun pudiendo rellumar nunca en papeles d'heroínes fráxiles y tráxiques.

Na comparanza con Giuditta Pasta nunca pudo allugase a un sobre la otra pos les sos formes de representar proveníen de mundos diversos: La Pasta yera la encarnación del clasicismu, con personaxes moldiaos polos acentos del testu y les inflexones musicales y la Malibran yera la encarnación mesma del romanticismu con personaxes alucinaos xuníos a un virtuosismu y arroxu vocal inauditu.

En 2007, la mezzosopranu italiana Cecilia Bartoli rínde-y homenaxe con una serie de recitales que recuperen la figura de la Malibran, incluyendo una muestra itinerante na que s'esponen cartes, partitures, mázcares, bustos, xoyes de atrezo y hasta 200 oxetos pertenecientes o rellacionaos con Maria Malibran, recoyíos mientres 20 años pola cantante llírica italiana, y qu'acompañen agora a los sos conciertos dedicaos a la música qu'interpretaba la prematuramente sumida sopranu española.

Composiciones[editar | editar la fonte]

  • Spread Thy Light Wings (cantar)
  • Il mattino (cantar)
  • Rataplan (cantar)
  • La Voix qui dit: je t'aime (cantar)
  • Le Prisonnier (cantar)
  • Nel dolce incanto (Aria final pa El Mestranzu d'Amor de Donizetti)

Películes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 12 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 938.
  4. Afirmao en: Grove Music Online. DOI: 10.1093/GMO/9781561592630.ARTICLE.17547. Data de consulta: 24 marzu 2020. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Nicolai Soloviev. «Q24361783» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume VIа, 1892. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Countess de Merlin, Memoirs and Letters of Madame Malibran, 1840.
  • Rupert Hughes, The love affairs of great musicians, 1903.
  • Reparaz, C., Maria Malibran (1808–1836). Estudiu biográficu, Ministeriu d'Educación y Ciencia, Madrid, 1976.
  • Howard Bushnell, Maria Malibran. A Biography of the Singer, 1980.
  • Fitz-Lyon, A., Maria Malibran: Diva of the Romantic Age, Souvenir Press, Londres, 1987.
  • April Fitzeyon, Maria Malibran. Diva of the Romantic Age. Indiana University Press, 1989, ISBN 0-253-32408-4.
  • Arthur Pougin, Marie Malibran. Histoire d'une cantatrice.
  • Salvador de Madariaga, Muyeres españoles, ed. Austral.
  • Mara Malibran, La Malibran, pasión y muerte, ed. Martínez Roca, 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]