María Antonieta d'Austria

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
María Antonieta d'Austria
Marie-Antoinette; koningin der Fransen.jpg
reina consorte de Francia Traducir

Vida
Nacimientu Viena2  de payares de 1755
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Fallecimientu

París16  d'ochobre de 1793

(37 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis Traducir
Causa de la muerte Decapitación
guillotina Traducir
Familia
Padre Francisco I del Sacro Imperio Romano Germánico
Madre María Teresa I d'Austria
Casáu/ada con Lluis XVI de Francia  (16 mayu 1770 -  10 agostu 1792)
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa d'Habsburgu-Lorena
Estudios
Llingües francés
Oficiu
Oficiu socialité Traducir y consorte
Creencies
Relixón Ilesia Católica
IMDb ch0026874
Marie-AntoinetteSignature.png
Cambiar los datos en Wikidata

María Antonia Josefa Juana d'Habsburgu-Lorena (n'alemán, Maria Antonia Josepha Johanna von Habsburg-Lothringen; Viena, 2 de payares de 1755-París, 16 d'ochobre de 1793), más conocida sol nome de María Antonieta d'Austria, foi una archiduquesa d'Austria y reina consorte de Francia y de Navarra. Decimoquinta y penúltima fía de Francisco I del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y de la emperatriz María Teresa I d'Austria, #casar en 1770, a los catorce años col entós delfín y futuru Luis XVI de Francia, nun intentu por estrechar los llazos ente dos enemigos hestóricos.

Repunada pola corte francesa, onde la llamaben «L'autre-chienne» (una paranomasia en francés de les pallabres «autrichienne», que significa «austriaca» y «autre chienne» que significa «otra perra»), María Antonieta tamién se ganó gradualmente l'antipatía del pueblu, que la acusaba de desbalidora y promiscua y d'influyir al so home en pro de los intereses austriacos.[1] Bastante ye que ganóse los apellativos de «Madame Déficit» y «lloba austriaca».[1]

Tres la fuga de Varennes, Luis XVI foi depuestu, la monarquía abolida'l 21 de setiembre de 1792 y la familia real encarcelada na torre del Temple. Nueve meses dempués de la execución del so home, María Antonieta foi xulgada, condergada por #traición y guillotinada el 16 d'ochobre de 1793.

Tres la so muerte, María Antonieta #convertir en parte de la cultura popular y nuna figura histórica importante. Dellos académicos y estudiosos piensen qu'el so comportamientu consideráu como frívolu y superficial ayudó a aumentar el baturiciu mientres l'entamu de la Revolución francesa; sicasí, #otru historiadores alieguen que foi injustamente retratada y que les opiniones escontra ella tendríen de ser más benévoles.[2]

Primeros años[editar | editar la fonte]

María Antonieta a los 7 años por Martin van der Meytens.

Fía del emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu Francisco I, gran duque de Toscana y de la so esposa María Teresa I, archiduquesa d'Austria, reina d'Hungría y reina de Bohemia, nació'l 2 de payares de 1755. Ye la decimoquinta y penúltima fía de la pareya imperial. D'ella encarguen les ayas, gobernantas de la familia real (Mme de Brandeiss y la severa Mme de Lerchenfeld), so la estricta supervisión de la Emperatriz, que tien idees bien básiques sobre la educación de los fíos: hixene severa, réxime estrictu y fortalecimientu del cuerpu. Pasa la so infancia ente los palacios de Hofburg y Schönbrunn, en Viena.

María Antonieta en 1762 por Jean-Étienne Liotard.

La emperatriz yá s'esforcia por casar a la so fía col mayor de los nietos del rei Luis XV, el delfín Luis Augusto y futuru Luis XVI, que tien más o menos la mesma edá qu'ella. Coles mesmes María Teresa afalaga la idea de xunir a otra de les sos fíes, Isabel, col vieyu Luis XV. #Tratar de sellar l'alianza francu-austriaca nacida de la famosa «cayida de les aliances concretada en 1756 pol tratáu de Versalles, col fin de neutralizar l'ascensión de Prusia y l'espansión d'Inglaterra.

Cuando María Antonieta tien 13 años, la emperatriz, vieya dama y viuda, interésase más pola so educación col fin de casala. L'archiduquesa toma llecciones de clave con Gluck y de baille francés con Noverre. Cuando la so madre escueye, amás, a dos actores pa da-y clases de dicción y de cantar, l'embaxador francés protesta oficialmente (los actores pasen entós por ser personaxes pocu recomendables). María Teresa I pídelu entós que nome a un preceptor aceptáu pola corona de Francia. Va Ser l'abá de Vermond, almirador del Sieglu de les lluces y aficionáu a les belles artes quien, unviáu a la corte imperial, diba reparar les llagunes na educación de la nueva archiduquesa y empezar a #preparar pa les sos futures funciones.

El 13 de xunu de 1769, el marqués de Durfort, embaxador de Francia en Viena, realiza la pidida pal delfín. María Teresa I acepta de momentu. En Francia'l partíu devotu, contrariu pola cayida de les aliances llevada a cabu pol duque de Choiseul en favor del enemigu sempiternu, llapada yá a la futura delfina «la Austriaca», nomatu que-y fuera dáu poles fíes del rei Luis XV.

Delfina de Francia[editar | editar la fonte]

María Antonieta interpreta a la novia, el so hermanu, l'archiduque Fernando al noviu y el so hermanu, l'archiduque Maximiliano a Cúpido. La ocasión de la obra #deber al casoriu del so hermanu mayor José cola princesa Josefa de Baviera el 23 de xineru de 1765.
María Antonieta cerca de 1767-1768.

El 17 d'abril de 1770, María Antonieta arrenuncia, oficialmente, a los sos derechos sobre'l tronu austriacu y el 16 de mayu #casar col Delfín en Versalles.[3][4] El mesmu día de la boda produz un escándalu de protocolu: les princeses de Lorena, alegando'l so parentescu cola nueva delfina, dexáronse baillar primero que les duqueses, grandes dames de la nobleza, que marmullen yá contra «la Austriaca». Esa mesma tarde 132 persones muerren de resultes d'una quema causada polos fueos artificiales esplegaos na ceremonia de casoriu.

Mozu, bella, intelixente, heredera d'Habsburgu y con un árbol xenealóxicu impresionante, la so llegada aviva tamién los celos del pequeñu mundu de la nobleza versallesca y de les múltiples y dudoses aliances; pero la moza delfina tien mieu de nun acostumase a la so nueva vida. El so espíritu pliégase mal a la complexidá y a l'astucia de la «vieya corte» y al llibertinaxe del rei Luis XV y del so amante Madame du Barry. El so home, cobarde y reserváu, #evitar (el matrimoniu nun se peracaba hasta xunetu de 1777), trata de amoldarse al protocolu y a la ceremonia francesa pero tarrez tener la so corte.

Per otra parte, María Antonieta ye aconseyada al traviés de l'avolumada correspondencia que caltien cola so madre y col conde de Mercy-Argenteau, embaxador d'Austria en París, la única persona cola cual puede cuntar, yá que Choiseul foi echáu del so cargu meses dempués del matrimoniu. Esta famosa correspondencia secreta de Mercy-Argenteau ye una fonte d'información estraordinaria sobre tolos detalles de la vida de María Antonieta dempués del so matrimoniu en 1770 hasta'l fallecimientu de María Teresa I d'Austria en 1780. Según l'autor d'un llibru nel que se recueye dicha correspondencia:

Estos documentos originales no sólo nos revelan su intimidad, sino también cómo María Antonieta, desprovista de experiencia y falta de cultura política, fue manipulada por su familia austriaca a la que estuvo siempre unida.

Reina de Francia[editar | editar la fonte]

Retratada por Vigee Lebrun en 1778.

El 10 de mayu de 1774, Luis XVI y María Antonieta #convertir nos reis de Francia y de Navarra, pero'l so comportamientu nun camuda enforma. Dende'l branu de 1777 los primeros cantares contrarios, como «Pequeña reina de #veinte #año», empiecen a circular. María Antonieta #arrodiar d'una pequeña corte de favoritos (la princesa de Lamballe, el barón de Besenval, el duque de Coigny, la condesa de Polignac) amenando les envidies d'otros cortesanos, multiplica'l so vestuariu y les fiestes, entama partíes de cartes nes que se realicen grandes apuestes.

Realízase un nuevu protocolu más luxosu y más personal pa este. Son llevaes distintes dames de la corte de Francia y establézse-yos un salariu dignu de la Corte Francesa.

La so vida na corte[editar | editar la fonte]

María Antonieta intenta influyir na política del rei nomando y destituyendo ministros caprichosamente o siguiendo los conseyos comenenciudos de los sos amigos. Asina, por una cabezonería, #entemeter nel casu Guines (embaxador en Londres, acusáu d'una combalechadura pa llevar a Francia a la guerra), que provoca la cayida en desgracia de Turgot. El barón Pichler, secretariu de María Teresa I, resume con muncho tactu la opinión xeneral y escribe:

Ella no quiere ser gobernada, ni dirigida, ni siquiera guiada por las personas entendidas. Esta es la cuestión hacia la cual todos sus pensamientos parecen, hasta el presente, estar concentrados. Fuera de esto, no reflexiona demasiado, y el uso que ha hecho, hasta el momento, de su independencia es evidente, pues sólo se ha preocupado de la diversión y la frivolidad.

Una verdadera campaña de desprestixu #montar contra ella dende'l so accesu al tronu. Circulen los panfletos, #acusar de tener amantes (el conde de Artois, el so cuñáu o'l conde suecu Hans Axel de Fersen) ya inclusive de caltener relaciones con muyeres (cola condesa de Polignac o princesa de Lamballe); de despilfarrar el dineru público en frivolidaes o nos sos favoritos; de sigui-y el xuegu a Austria, dirixida pol so hermanu José II. Hai que reconocer, sicasí, qu'ella fixo tou lo posible pa favorecer al partíu anti-austriacu, deponiendo del so cargu a D’Aiguillon y sustituyéndolo por Choiseul, pero tou fuera en devanéu. Versalles quédase vacíu, fuxen los cortesanos refalgaos pola reina y los que nun tienen los medios abondos pa sostener los gastos de la Corte.

El 19 d'avientu de 1778, María Antonieta tien el so primer fíu, una neña, María Teresa, llamada «Madame Royale». El 22 d'ochobre de 1781 naz el delfín Luis José (llamáu Luis José Javier Francisco). Pero los libelos fixeron correr rápido la noticia de que'l neñu nun ye fíu de Luis XVI. Tres les nacencies, María Antonieta camuda un pocu la so forma de vida, pero sigue de cerca la construcción del Hameau en Versalles, una aldega en miniatura na que la reina cree afayar la vida campestre. #Dedicar a la caridá. El 27 de marzu de 1785 naz el so tercer fíu, Luis-Carlos (Luis XVII), duque de Normandía. El 9 de xunu de 1787 naz la so última fía, Sofía Beatriz (María Sofía Helena Beatriz) que morrió con un añu de vida de tuberculosis (19 de xunetu de 1788).

Gran parte de lo que conocemos d'esti periodu #deber a les Memories de Madame Riolen, la principal confidente de la reina.

L'asuntu del collar[editar | editar la fonte]

Diseñu del collar de diamantes.

En xunetu de 1785 españa'l casu del collar»: el xoyeru Bohmer reclama a la reina 1,5 millones de llibres por un collar de diamantes encargáu en nome de la soberana pol #cardenal de Rohan. Ella nun se fai responsable. Aportuna n'arrestar al cardenal, al qu'acusa de faltala al #achacar la compra del collar, y l'escándalu ye inevitable. El rei confía l'asuntu al Parllamentu, que determina que la culpa correspuende a un par d'aventureros, Jeanne Valois de La Motte y el so home, y sida al cardenal de Rohan, engañáu pero inocente. La reina, anque inocente tamién, ye tratada con gran desconsideranza pol pueblu, al considerala culpable, a lo menos moralmente. Llueñe de resultar superfluu, el casu del collar supunxo un puntu d'inflexón nel reináu, que marcaría una nueva etapa d'impopularidá y odiu per parte del pueblu que se sintió faltáu polos baxos negocios de usura y falsificaciones.

El mesmu Napoleón aseguraría más tarde que'l casu del collar de diamantes foi detonante de la Revolución francesa.

María Antonieta toma conciencia, a lo último de la so impopularidá y trata d'amenorgar los sos gastos, especialmente los de la so casona, lo que provoca nueves crítiques y un gran escándalu na Corte cuando los sos favoritos vense privaos de los sos cargos. Tou ye inútil, una y bones les crítiques siguen y la reina gana'l llamatu de «Madame Déficit». Ye acusada de tar nel orixe de la política anti-parllamentaria de Luis XVI y de nomar y destituyir a los ministros. En 1788 ye ella la qu'induz al rei a despidir al impopular Loménie de Brienne y sustituyi-y por Necker. Yá ye demasiáu tarde, Luis XVI fuera demasiáu débil.

«Que coman pasteles»[editar | editar la fonte]

María Antonieta colos sos fíos.

Yá en procesu de desamarrase la Revolución francesa, espublizóse una frase que, supuestamente, pronunciara María Antonieta. Cuntóse que, cuando la xente del pueblu, a falta de farina y trigu pa preparar pan, foi a Versalles a encarase con ella, ésta respondería altaneramente cola frase: «Que coman pasteles» («Qu’ils mangent de la brioche»). Esti supuestu fechu causó un gran enoxu nel pueblu y contribuyó a qu'aumentara l'odiu qu'ésti sentía escontra la reina. Hai munches versiones que señalen por qué #razón María Antonieta diría aquello. Sicasí, yá'l filósofu contemporaneu suizu Jean-Jacques Rousseau confirma que la frase nun foi proferida por ella, sinón por otra reina anterior, María Teresa d'Austria (esposa de Luis XIV); la frase orixinal yera «S'il ait aucun pain, donnez-leur la croûte au lieu du pâté» («Si nun tienen pan, que-yos dean l'hoxaldre en llugar del paté»).

Según el biógrafu austriacu Stefan Zweig, nun hai dulda de qu'esta frase #atribuyir de forma falsa a María Antonieta, y que quien realmente pronunció daqué paecíu na mesma dómina, foi una de les tíes de la reina y fíes de Luis XV, qu'ante les noticies recibíes de que'l pueblu pidía pan, repostió «si nun tienen pan, que coman tiez de pastel».

Entá anguaño son munches les persones que consideren a María Antonieta como autora de la citada frase, anque, según la historiadora británica Antonia Fraser, esto nunca foi dichu por María Antonieta.[5]

La Revolución de 1789[editar | editar la fonte]

En 1789 la situación de la reina ye insostenible. Cuerre'l rumor de que monsieur (futuru Luis XVIII) depositaría na asamblea de los notables de 1787 un dossier que probaba la ilegitimidad de los infantes reales. El rumor menta un retiru de la reina en Val-de-Grâce. L'abá Soulavie, nos sos Mémoires historiques y politiques del reináu de Luis XVI, escribe que se pensaba que María Antonieta «#llevar con ella toles maldiciones del pueblu y que l'autoridá real sería, por esti motivu, total y sópitamente refecha y restaurada».

El 4 de mayu de 1789 ábrense los Estaos Xenerales. Dempués de la misa d'apertura xube al púlpitu monseñor de la Fare que, con dures pallabres, ataca a María Antonieta denunciando'l luxu desenfrenáu de la Corte y de los que, enfastiaos d'esti luxu, busquen el prestar en «una imitación pueril de la naturaleza» (contáu por Adrien Duquesnoy nel Journal sur l'Assemblée constituante), alusión evidente al Pequeñu Trianón.

El 4 de xunu muerre'l pequeñu Luis José. Pa evitar gastos sacrifica'l ceremonial na basílica de Saint-Denis. L'actualidá política nun dexa a la familia real un sepelio solemne. Conmocionada por esti acontecimientu y desnortiada pol carís que tomen los Estaos Xenerales, María Antonieta déxase convencer pola idea d'una contrarrevolución. En xunetu, Luis XVI destitúi a Necker. La reina quema los sos papeles y recueye los sos diamantes, trata de convencer al rei pa dexar Versalles y dir a una plaza fuerte segura, llueñe de París. Dende'l 14 de xunetu un rexistru de proscripción circula por París. Los favoritos de la reina tán en primer llugar y la cabeza de la reina tien afitáu'l preciu. #Acusar de querer faer saltar el Parllamentu con una bomba y de mandar a les tropes sobre París.

El 1 d'ochobre produz un nuevu escándalu: tres una llacuada ufiertada a los guardias de corps de la Casa militar, un reximientu de Flandes qu'acaba de llegar a París, la reina ye aclamada, les escarapeles blanques son enarboliaes y les tricolores apatayaes. París ta indignáu por estes manifestaciones monárquiques y pola llacuada dáu cuando hasta'l pan fálta-y al pueblu. El 5 d'ochobre una manifestación de muyeres #dirixir a Versalles pidiendo pan y diciendo que van en busca del panaderu» (el rei), la panadera» (la reina) y el pequeñu aprendiz» (el delfín). A otru día, pela mañana, los remontaos, armaos con picos y cuchiellos, entren nel palaciu, maten a dos guardias de corps y amenacien a la familia real, que se ve obligada a tornar a París escoltada poles tropes del marqués de La Fayette y los remontaos. Mientres el #trayeutu lláncense amenaces contra la reina ya inclusive-y enseñen una cuerda prometiéndo-y una farola na capital pa #colgar.

Árbol de la familia real dende la dómina de Luis XV hasta los fíos de Luis XVI y los de Carlos X.

La monarquía constitucional[editar | editar la fonte]

María Antonieta en 1788, poco primero de el so derrocamientu.

El 10 de #octubre Luis XVI ta de nuevu en París. Con María Antonieta deciden solicitar l'ayuda de los monarques estranxeros, el rei d'España Carlos IV y José II, hermanu de la reina. Pero'l rei d'España respuende con evasives y el 20 de febreru de 1790 José II fina. La Fayette suxúre-y a la reina, con toa frialdá, que se divorcie. Otros falen, casi con descaru, d'entamar un procesu d'adulteriu y pillar a la reina en flagrante delitu col conde de Fersen.

Breteuil propón-yos, a finales de 1790, un plan de fuximientu. La idea ye que dexen les Tullerías y abelúguense na plaza fuerte de Montmédy, próxima a la frontera. La reina ta cada vez más sola, sobremanera desque, n'ochobre de 1790, Marcy-Argenteau colóse de Francia pa ocupar el so nuevu cargu na embaxada de los Países Baxos, y de que Leopoldo II, el nuevu emperador (otru de los sos hermanos) refuga los sos pidimientos d'ayuda. Como monarca filósofu, aconséya-y a #el so hermana qu'acepte los dictaos de la nueva Constitución. El 7 de marzu, una carta de Mercy-Argenteau dirixida a la reina ye interceptada y apurrida a la Comuña. Otru contratiempu pa la reina, pos ye presentada como una prueba de la so intención de vender la patria a Austria.

La fuga de Varennes[editar | editar la fonte]

Arrestu de la familia real na casa del rexistrador de pasaportes en Varennes nueche de 21–22 Xunu 1791 (por Thomas Falcon Marshall, 1854)

El 20 de xunu de 1791 produzse'l fuximientu y la desafortunada espedición a Varennes. Rápido París dase cuenta de la fuga, anque La Fayette intenta faer creer que'l rei foi raptáu por unos contrarrevolucionarios. La familia real, cerca de París, nun se siente bien segura. Desdichadamente, la so berlina lleva un retrasu de más de #tres hores, y asina, cuando lleguen al primer llugar d'alcuentru, el relevu de Pont-de-Somme-Vesle, les tropes prometíes retiráronse pensando que'l rei camudó d'idea. Poco antes del mediudía la berlina ye detenida en Varennes-en-Argonne. El conductor del relevu precedente, en Sainte-Menehould, reconoció al rei. Prodúcense unos momentos de nerviosismu, naide sabe qué faer y, mientres esti lapsus, l'ensame llega a Varennes. A lo último, la familia real amenaciada y metanes una situación bien violenta, ye devuelta a París.

Entrugáu en París por una delegación de l'Asamblea Constituyente, Luis XVI contesta con evasives. Les sos respuestes, feches públiques, amenen la roxura del pueblu, que reclama'l derrocamientu del rei. María Antonieta entrevístase secretamente con Antoine Barnave, que quier convencer al rei por qu'acepte el so papel de monarca constitucional. El 13 de setiembre, Luis XVI acepta la Constitución. El día 30, l'Asamblea constitucional #eslleir y ye reemplazada pola Asamblea llexislativa, anque se faen patentes los rumores de guerra coles monarquíes próximes, en primer términu, Austria. El pueblu #revolver contra María Antonieta, a la que califiquen de bisarma femenina» ya inclusive de «Madame Vetu», acusándola de querer sumir a la capital nun bañu de sangre.

La viuda Capeto[editar | editar la fonte]

Cayida y muerte del rei[editar | editar la fonte]

Un añu esactu depués de la fuga, el 20 de xunu de 1792, una alteria d'aspeutu apavoriante aprució nes Tullerías, que obligó al rei a llevar el gorru frigio colloráu p'amosar la so llealtá a la Revolución; solo pa depués faltar a María Antonieta, acusándola de traicionar a Francia, amenaciándola cola muerte. Arriendes d'ello, la reina pidió a Fersen emburriar a les potencies estranxeres a invadir Francia, y emitir un manifiestu nel qu'estes amenaciaren con destruyir París si daqué asocedía-y a la familia real. El Manifiestu de Brunswick, publicáu'l 25 de xunetu, desencadenó los acontecimientos del 10 d'agostu, cuando una gran alteria armada apostóse fora de les Tullerías, obligando a la familia real a buscar abelugu na Convención.[6] Una hora y media más tarde, el palaciu foi invadíu pol ensame, que masacró a los guardias suizos.[7][8]

Frutu d'ello, vótase la suspensión provisional, y dambos monarques son internaos nel conventu de los Feuillants. A otru día, la familia real ye tresferida a la prisión del Temple en condiciones muncho más dures que los del so confinamientu previu nes Tullerías.[9] Ellí morrería, casi dos años más tarde, el so segundu fíu varón, a los 10 años d'edá, conocíu como Luis XVII, anque de xacíu nunca reinó.

Una selmanes dempués, dellos miembros de la corte y la familia real son entrugaos na Comuña de París y encarcelaos na prisión de La Force. Depués d'un rápidu xuiciu, mientres les llamaes matances de setiembre, la princesa de Lamballe, víctima simbólica, ye salvajemente asesinada y la so cabeza #esibir na punta d'una pica, pasiándola per delantre de les ventanes tres les que se topa María Antonieta, que a pesar d'evita-y ver la escena, #esmorecer al tener conocencia d'ésta.[10][11] Poco dempués, cuando yá la guerra empezara, la familia real queda retenida pola Convención.

El 21 de setiembre, la cayida de la monarquía foi declarada oficialmente, y la Convención Nacional #convertir nel órganu de gobiernu de la República Francesa. La familia real foi renombrada como los "Capetos".[12] A principios d'avientu, #afayar l'armariu de fierro» nel que Luis XVI guarda los sos papeles secretos. El procesu, a partir d'esi momentu, ye inevitable.

El 26 d'avientu la Convención vota a favor de la muerte de Luis XVI, quien ye executáu'l 21 de xineru de 1793.[13][14]

El procesu[editar | editar la fonte]

María Antonieta na Conciergerie. Simon Gervais, s. XIX.

La reina, agora conocida como la Vilba Capeto", queda sumida nun fondu duelu. Entá caltenía la esperanza qu'el so fíu Luis, a quien el conde de Provenza reconoció como nuevu rei dende l'esiliu, dalgún día gobernara Francia. A lo llargo del so encarcelamientu y hasta la so execución, María Antonieta pudo cuntar cola simpatía de les facciones conservadores y grupos social relixosos que se volvieren contra la Revolución, y tamién nos fanegueros individuos llistos pa malvar a los funcionarios republicanos col fin de facilitar el so escape.[15] Sicasí, toes los planes fracasaron. Presos nel Temple, María Antonieta, los sos fíos y la princesa Isabel fueron faltaos, y vejados, llegando inclusive a que dellos guardias fumaren na cara de l'antigua reina. Tomáronse estrictes midíes de seguridá p'asegurar que María Antonieta nun pudiera comunicase col mundu esterior; pero, a pesar d'estes midíes, dellos de los guardias mediaron ente ella y los sos aliaos nel esterior.

Dempués de la execución de Luis XVI, el destín de María Antonieta #convertir nuna cuestión central pa la Convención Nacional. El 27 de marzu, Robespierre entruga, per primer vegada, delantre de la Convención pola suerte de la reina. Ente que dalgunos abogaron pola so muerte, otros propunxeron intercambiar a ella por prisioneros de guerra franceses o por un rescate del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Thomas Paine abogó pol so #esiliu a Estaos Xuníos. N'abril de 1793, mientres el reináu del terror, formóse un Comité de Salvación Pública apoderáu por Robespierre, y homes como Jacques Hébert primieron por enxuiciar a María Antonieta.

Cola idea de reformar el pensamientu del mozu Luis d'ocho #año d'edá, el 13 de xunetu ye dixebráu de la so madre y confiáu al zapateru Antoine Simon, depués de baldíos intentos de la reina por retener al so fíu. Hasta'l so treslláu dende la prisión, María Antonieta pasó llargues hores intentando ver, infructuosamente, al so fíu.[16]

Prisión na Conciergerie[editar | editar la fonte]

La nueche del 1 d'agostu, a la 1 de la mañana, María Antonieta foi treslladada dende'l Temple escontra una celda aisllada na prisión de la Conciergerie, como "prisioneru n° 280". Al salir de la torre, cutióse la cabeza contra'l dintel de la puerta, polo qu'unu de los guardias preguntó-y sobre si taba mancada, a lo qu'ella respondió:

¡No! Ahora nada puede hacerme daño.[17]

Esti #convertir nel periodu más duru del so confinamientu, onde tuvo so vixilancia constante, ensin privacidá. Mientres la so estancia cuntó cola presencia de Rosalie Lamorlière, una muyer que s'esmoleció d'atendela y fae-y compañía na so celda. Asina tamién, siquier una vegada, recibió la visita d'un sacerdote católicu.[18][19]

La primer celda de María Antonieta en La Conciergerie foi instalada na antigua sala de xunta de los carceleros (una celda humilde con un catre, un sillón de caña, dos #silla y una mesa). La celda tenía una estrecha y pequeña ventana que daba al xardín de les muyeres. A finales d'agostu realizó'l llamada "Intriga del clavel" (-y intriga de l'œillet), dirixíu por Alexandre Gonsse de Rougeville, pa #ayudar a escapar; anque'l plan foi frustado prontamente por cuenta de que non tolos guardias de la prisión fueron convencíos de participar.[20] Frutu d'ello, María Antonieta foi llevada a una segunda celda, onde un simple biombu #dixebrar de los guardias que #lu curiaben. Darréu, Luis XVIII fixo cerrar con una paré esta segunda celda y construyir una capiya. La metá oeste foi anexionada a la capiya real per mediu d'un local nel que s'asegura que Maximilien Robespierre pasó les sos últimes hores.

Xuiciu[editar | editar la fonte]

María Antonieta frente al Tribunal Revolucionariu. Grabáu de Alphonse François a partir d'una pintura de Paul Delaroche. 1857.

El 14 d'agostu de 1793, María Antonieta ye puesta a disposición xudicial ante'l Tribunal revolucionariu, presentándose como acusador públicu Fouquier-Tinville. Si nel xuiciu de Luis XVI intentárase guardar les apariencies d'una cierta equidad, nun se fixo asina col procesu a María Antonieta. El dossier prepárase a toa priesa; ye, a les clares, incompletu, Fouquier-Tinville nun llogra atopar tolos documentos de Luis XVI.[cita [ensin referencies]

Pa esaxerar l'acusación, Tinville fai declarar contra la so madre al delfín, manipoliáu polos sos guardianes revolucionarios. Delantre del tribunal, el neñu acusa falsamente a la so madre y a la so tía, Madame Isabel, d'afala-y a la masturbación y d'habe-y obligáu a participar con elles en ciertos xuegos sexuales. Indignada, María Antonieta pide a les muyeres del públicu que lu defendan: «La naturaleza refuga asemeyada acusación fecha a una madre. Apelo a toles madres presentes na sala». El motín ye evitáu por pocu.

#Acusar, coles mesmes, d'entendese coles potencies estranxeres. Como la reina #negar, Herman, presidente del Tribunal, #señalar como «la instigadora principal de la traición de Luis Capeto», lo cual presupon un procesu por alta #traición. El preámbulu de l'acta d'acusación declara coles mesmes:

Examinados todos los documentos presentados por el acusador público resulta que, a semejanza de las Mesalinas, Brunegilda, Fredegunda y Médicis, que fueron calificadas como reinas de Francia y cuyos nombres, para siempre odiosos, no figurarán en los anales de la Historia, María Antonieta, viuda de Luis Capeto, ha sido, después de su paso por Francia, la plaga y la sanguijuela de los franceses.

Les declaraciones de los testigos de cargu resultaron pocu convincentes [cita [ensin referencies] María Antonieta contesta:

No fui más que la esposa de Luis XVI, fue él el que cometió los errores y ella aceptó su voluntad.

Fouquier-Tinville pide la pena de muerte y declara a l'acusada: «enemiga declarada de la nación francesa». Los dos abogaos de María Antonieta, Tronçon-Ducoudray y Chauveau-Lagarde, nuevos ya inespertos, desconociendo'l dossier, namái pueden lleer, en voz alta, delles notes que pudieron redactar.

Cuatro preguntes #dirixir al xuráu:

1.- ¿Tiense constancia de qu'esistieren maniobres y contactos coles potencies estranxeres o otros enemigos esteriores de la República? Les mentaes maniobres y contactos ¿teníen como oxetivu aprovir ayudes monetaries, da-yos entrada al territoriu francés y facilita-yos la compra d'armes?

2.- ¿Tien #conciencia María Antonieta d'Austria (…) de cooperar nestes maniobres y contactos?

3.- ¿Tiense constancia de qu'esiste una intriga y una combalechadura pa conducir a una guerra civil nel interior de la República?

4.- ¿Ta convencida María Antonieta de participar nesta intriga y esta combalechadura?

A estos cuatro preguntes el xuráu respuende que sí. María Antonieta ye condergada a la pena capital el 16 d'ochobre, dos díes depués del entamu del xuiciu, acusada d'alta traición. De madrugada escribe una carta a Madame Isabel, la hermana de Luis XVI:

Acabo de ser condenada, no a una muerte honrosa, sino a la que se reserva sólo para los criminales, pero voy a reunirme con vuestro hermano.

Execución[editar | editar la fonte]

Execución de María Antonieta. Anónimu, 1793.

Al mediudía del día siguiente María Antonieta ye guillotinada, ensin querer confesase col sacerdote constitucional que-y habíen propuestu. El día de la so execución, mientres el pueblu enteru #ullar y faltaba, María Antonieta zarapicóse xubiendo al cadafalsu y trió al verdugu que taba a puntu de guillotinarla. Ella díxo-y: «Esculpe, señor, nun lo fixi arremente.»

Foi soterrada nel campusantu de la Madeleine, cai de Anjou-Saint-Honoré, cola cabeza ente les piernes. El so cuerpu foi desaterráu darréu'l 18 de xineru de 1815 y tresportáu el 21 a Saint-Denis.

Nel so descargu y polo que se deduz d'una carta escrita al so hermanu, paez ser qu'ella nun tuvo nunca nenguna influencia alrodiu de les decisiones polítiques tomaes pol rei.

Yo sé que, sobre todo en las cuestiones políticas, no he tenido ningún ascendiente sobre las ideas o pensamientos del rey. ¿Sería prudente para mí el tener con su ministro algunas entrevistas para tratar de ciertos asuntos sobre los cuales él está casi seguro de que el rey no me atendería? Sin hacer ostentación alguna ni mentir, yo dejo creer al pueblo que tengo más crédito del que en realidad tengo, porque si no se me cree, tendré todavía menos crédito.

Tres la execución de María Antonieta declaróse la guerra ente Francia y Austria, poniendo fin a l'alianza establecida por Bernis y Choiseul, alianza qu'aguantara hasta esi momentu.

De 1779 a 1800, la pintora Vigée-Lebrun pintó unos trenta semeyes de María Antonieta.

El testamentu de María Antonieta[editar | editar la fonte]

Tumba de María Antonieta y Luis XVI na Basílica de Saint Denis.

De vuelta nel cuartón, a la reina de Francia namái-y quedaben unes hores antes de ser executada, hores que María Antonieta emplegó en dexar un últimu mensaxe d'amor y de perdón a los sos seres queríos. Una carta sublime, grave y conmovedora, dirixida a la so cuñada Madame Isabel, que la princesa real nunca va recibir, pos foi interceptada y apurrida a Robespierre y tuvo sumida hasta l'añu 1816, nel que salió a lluz por cuenta de la restauración borbónica en Francia (Luis XVIII):

Es a usted, hermana mía, que yo escribo por la última vez. Acabo de ser condenada, no exactamente a una muerte honrosa, si no a la de los criminales, pero tengo el consuelo de que voy a reunirme con vuestro hermano, inocente como él, yo espero mostrar la misma firmeza que él en sus últimos momentos. Estoy tranquila porque la conciencia no tiene nada que reprocharnos, tengo un profundo dolor por abandonar a mis pobres hijos, usted sabe que yo no vivo más que para ellos, y usted, mi buena y tierna hermana, usted que por su amistad ha sacrificado todo por estar con nosotros, en qué posición la dejó! Me enteré por los alegatos mismos del proceso que mi hija ha sido separada de usted, ¡Dios Mío! A la pobre niña no me atrevo a escribirle, ella no recibiría mi carta, ni siquiera sé si esta le llegará a usted, reciba por medio de ésta, para ellos dos mi bendición. Espero que un día, ya que ellos sean grandes, se podrán reunir con usted, y recibir por entero las atenciones de ellos, que ellos piensen en mí y que no deje yo de inspirarles, que los principios y el cumplimiento exacto de sus deberes sean la base fundamental de su vida, que su amistad y su confianza mutua, les sean venturosos, que mi hija sienta que por su edad que tiene, debe ayudar siempre a su hermano por medio de los consejos que la experiencia le habrá dado a ella más que a él y que la amistad entrambos lo puedan inspirar, que mi hijo a su vez, le brinde a su hermana todas las atenciones, los servicios que la amistad pueda inspirar, que ellos sientan que, en cualquier posición en la que se puedan encontrar, les será verdaderamente de buenaventura, que por su unión ellos tomen ejemplo de la nuestra y también de nuestras desgracias, nuestra amistad nos ha dado consuelo, y en la alegría nos ha traído doblemente felicidad cuando uno puede encontrar un amigo y ¿Dónde se pueden encontrar los mejores y lo más queridos que dentro de su propia familia? Que mi hijo no olvide jamás las últimas palabras de su padre, que yo le repito expresamente: “Que no busque jamás vengar nuestra muerte”. Tengo que mencionarle a usted algo muy doloroso para mi corazón, sé muy bien que este niño le ha causado a usted mucha pena, perdónelo, querida hermana, piense en la edad que él tiene y también lo fácil que es obligar a un niño a decir cosas que no conoce y que ni siquiera comprende, vendrá un día, espero, en que él no tendrá más que corresponderle a usted con todas las recompensas posibles por vuestras bondades y ternuras para ellos. Me queda confiarle a usted mis últimos pensamientos, yo quisiera haber escrito desde el principio del proceso, pero no se me permitía escribir, la marcha ha sido tan rápida que ya no me dio tiempo.

Muero dentro de la Religión Católica, Apostólica y Romana, en la religión de mis padres, en la cual fui educada y que siempre he practicado, no teniendo ningún consuelo espiritual, ni siquiera he buscado si hay aquí sacerdotes de esta religión, a los otros sacerdotes (constitucionales) si hay, no les diré mucho. Pido sinceramente perdón a Dios por todas las faltas que yo haya cometido en mi vida. Espero que en su bondad Él tendrá a bien recibir mis últimos votos, ya que los hago después de mucho tiempo para que Él reciba mi alma en Su misericordia y Su bondad. Pido perdón a todos aquellos que conozco, a usted, hermana mía, en particular, por todas las penas que, sin querer, le haya podido causar, perdono a todos mis enemigos el mal que me han hecho. Aquí, digo adiós a mis tías y a todos mis hermanos y hermanas, a mis amigos, la idea de estar separada para siempre y sus penas son uno de los más grandes dolores que les doy al morir, que ellos sepan, al menos, que justo hasta mi último momento yo pensaré en ellos.

Adiós, dulce y tierna hermana, espero que esta carta llegue a sus manos! Piense siempre en mí, la abrazo con todo mi corazón al igual que a mis pobres y amados hijos, ¡Dios Mío! Que doloroso es dejarlos para siempre. ¡Adiós, Adiós! Me voy para ocuparme de mis deberes espirituales, pues como no soy dueña de mis acciones, me acompañará un sacerdote (constitucional) pero yo protesto aquí que no le diré una sola palabra y que lo trataré como a un absoluto extraño.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Nome Semeya Fecha de nacencia Fecha de fallecimientu Nota
María Teresa Caminade - Duchesse d'Angouleme.jpg 19 d'avientu de 1778 19 d'ochobre de 1851 Madame Royale. #Casar col so primu, el duque de Angulema. Ensin descendencia.
Luis José Louis Joseph of France1.jpg 22 d'ochobre de 1781 4 de xunu de 1789 Delfín de Francia. Morrió na infancia.
Luis Carlos Louis Charles of France5.jpg 27 de marzu de 1785 8 de xunu de 1795 Delfín de Francia. Consideráu polos monárquicos franceses y les monarquíes europees como Luis XVII. Morrió na cárcel.
Sofía Sophie Beatrice of France.jpg 9 de xunetu de 1786 19 de xunu de 1787 Morrió na infancia.


Predecesor:
María Leszczynska
Reina consorte de Francia y de Navarra
10 de mayo de 1774-3 de septiembre de 1791
Socesor:
 
Predecesor:
Nuevo título (ella misma como reina consorte de Francia y de Navarra)
{{{títulu2}}}
3 de septiembre de 1791-21 de noviembre de 1792
Socesor:
{{{socesor2}}}
Predecesor:
Ella misma como reina efectiva
{{{títulu3}}}
3 de septiembre de 1791-21 de xineru de 1793
Socesor:
{{{socesor3}}}

Fuentes[editar | editar la fonte]

  • En 1874, Alfred von Arneth fixo publicar, per primer vegada, la correspondencia secreta ente la emperatriz María Teresa I y el conde de Mercy-Argenteau.
  • En 1877, fueron publicaos, per primer vegada, los papeles del conde de Fersen. Fueron redescubiertos en 1982, yá que los sos llonxanos herederos #poner en vienta en Londres.
  • Correspondencia de María Antonieta, (1770-1793), editada por Évelyne Lever, Tallandier, París, 2005 (ISBN 2-84734-197-8). La editora escoyó los testos a partir de los orixinales calteníos nos Archivos del Estáu de Viena.
  • Memories del barón de Besenval, editaes por Ghislain de Diesbach, Mercure de France, col. "-y temps retrouvé", 1987 (ISBN 2-7152-1459-6)

Filmografía[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutor Actriz
1938 María Antonieta W. S. Van Dyke Norma Shearer
1954 Si Versailles m'était cunté... Sacha Guitry Llana Marconi
1956 Si Paris nous était cunté Sacha Guitry Llana Marconi
1956 María Antonieta, reina de Francia Jean Delannoy Michèle Morgan
1979 Lady Oscar Jacques Demy Christine Böhm
1989 Hestoria d'una revolución Roberto


EnricoRichard T. Heffron

Jane Seymour
2001 The Affair of the Necklace Charles Shyer Joely Richardson
2006 María Antonieta Sofia Coppola Kirsten Dunst
2007 Marie - Antoinette Francis Leclerc Karine Vanasse
2012 Adiós a la reina Benoït Jacquot Diane Kruger

Tamién la obra d'animación xaponesa La Rosa de Versalles tien ciertu conteníu dedicáu a María Antonieta.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Público (ed.): «La triste mediocridad de 'Madame Déficit'.» (22 de xineru de 2012). Consultáu'l 12 d'avientu de 2012.
  2. Konigsberg, Eric (22 de octubre de 2006). «Marie Antoinette, Citoyenne». The New York Times (en inglés). Consultado el 12 d'avientu de 2012.Konigsberg, Eric (22 de octubre de 2006) (en inglés). Marie Antoinette, Citoyenne. http://www.nytimes.com/2006/10/22/weekinreview/22marie.html. Consultáu 'l 12 d'avientu de 2012. 
  3. Evelyn Lever "María Antonieta", p. 28 "El 17 d'abril la archiduquesa renunció a todos sus derechos a suceder a su madre en el tronu d'Austria".
  4. Stefan Zweig "María Antonieta", p. 33. "La segunda y auténtica celebración del matrimonio tiene lugar el 16 de mayo, en Versalles, en la capilla de Luis XIV.
  5. El País «Indulto para María Antonieta.» 13 de xineru de 2007. El País.
  6. Fraser 2001, pp. 368, 375-378
  7. Fraser 2001, pp. 373-379
  8. Castelot, Marie Antoinette 1962, pp. 428-435
  9. Fraser 2001, pp. 382-386
  10. Fraser 2001, p. 389
  11. Castelot, Marie Antoinette 1962, pp. 442-446
  12. Fraser 2001, p. 392
  13. Fraser 2001, pp. 395–399
  14. Castelot, Marie Antoinette 1962, pp. 447-453
  15. Castelot, Marie Antoinette 1962, pp. 453-457
  16. Fraser 2001, pp. 412-414
  17. Funck-Brentano, Frantz: Les derniers jours de Marie-Antoinette, Flammarion, Paris, 1933
  18. Lenotre, G.: The Last Days of Marie Antoinette, 1907.
  19. Fraser 2001, pp. 416-420
  20. Furneaux 19711, pp. 139-142

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bloy, Léon (1996). La Cavaliera della Morte (n'italianu). Milán: Adelphi. (1996) La Cavaliera della Morte (en italiano). Adelphi. ISBN 88-459-1149-7.  (1996) La Cavaliera della Morte (en italiano). Adelphi. ISBN 88-459-1149-7. 
  • Riolen, Madame (2006). La vita segreta di Maria Antonietta (Memorie) (n'italianu). Roma: Newton Compton. ISBN  (2006) La vita segreta di Maria Antonietta (Memorie) (en italiano). Newton Compton. ISBN 88-541-0785-9. 
  • Castelot, André (2000). Maria Antonietta - La vera storia di una regina incompresa (n'italianu). Milán: Fabbri Editori. 
  • Cortesi, Paolo (2008). Luigi XVII - Il bambino ucciso dal terrore (n'italianu). Forli: Foschi. (2008) Luigi XVII - Il bambino ucciso dal terrore (en italiano). Foschi. ISBN 88-89325-45-3.  (2008) Luigi XVII - Il bambino ucciso dal terrore (en italiano). Foschi. ISBN 88-89325-45-3. 
  • Craveri, Benedetta (2006). Maria Antonietta y lo scandalo della collana (n'italianu). Milán: Adelphi. (2006) Maria Antonietta e lo scandalo della collana (en italiano). Adelphi. ISBN 88-459-2105-0.  (2006) Maria Antonietta e lo scandalo della collana (en italiano). Adelphi. ISBN 88-459-2105-0. 
  • Craveri, Benedetta (2008). Amanti y Regine - Il potere delle donne (n'italianu). Milán: Adelphi. (2008) Amanti e Regine - Il potere delle donne (en italiano). Adelphi. ISBN 978-88-459-2302-9.  (2008) Amanti e Regine - Il potere delle donne (en italiano). Adelphi. ISBN 978-88-459-2302-9. 
  • De Angelis, Augusto (1934). Maria Antonietta (n'italianu). Milán: Edizioni Aurora. 
  • Erickson, Carolly (2006). La zarina Alessandra - Il destino dell'peracaba imperatrice di Russia (n'italianu). Milán: Mondadori. ISBN 88-04-55183-6. 
  • Erickson, Carolly (1997). Maria Antonietta (n'italianu). Milán: Mondadori. ISBN 88-04-43662-X. 
  • Fraser, Antonia (2003). Maria Antonietta - La solitudine di una regina (n'italianu). Milán: Mondadori. ISBN 88-04-50677-6. 
  • Giardini, Cesara (1934). I processi di Luigi XVI y Maria Antonietta (1793) (n'italianu). Verona: Mondadori. 
  • Haslip, Joan (1999). Maria Antonietta (n'italianu). Milán: Longanesi. ISBN 88-304-0876-X. 
  • King, Greg (2006). Ludwig (n'italianu). Milán: Mondadori. ISBN 88-04-46430-5. 
  • Lenotre, G. (1955). El Cautiverio y la Muerte de Maria Antonieta. Méxicu: Continental. 
  • Lever, Evelyne (2007). Maria Antonietta - L'peracaba regina (n'italianu). Milán: BUR Biografie. ISBN 978-88-17-00940-9. 
  • Maria Teresa d'Austria, Maria Antonietta di Francia, Il mestiere di regina (Lettere 1770-1780) (n'italianu). Milán: Rossellina Archinto. 1989. ISBN 88-7768-011-3. 
  • Massignon, Louis (1995). «Un votu y un destín: Maria Antonietta, regina di Francia». Parola data (n'italianu) (Milán: Adelphi): 193-230. 
  • Prosperi, Adriano (2008). Giustizia bendata - Percorsi storici di un'immagine (n'italianu). Turín: Einaudi. ISBN 88-06-19403-8. 
  • Spinosa, Antonio (2008). Luigi XVI - L'peracabo sole di Versailles (n'italianu). Milán: Mondadori. ISBN 978-88-04-58134-5. 
  • Steinberg, Michael (1995). The Symphony: A Listeners Guide (n'inglés). Oxford University Press. ISBN 978-0195126655. 
  • Vigée--y Brun, Élisabeth (2004). Memorie di una ritrattista (n'italianu). Milán: Abscondita. ISBN 88-8416-135-5. 
  • Walter, Gérard (1965). Maria Antonieta. Barcelona: Grijalbo. 
  • Yonge, Charles Duke. The Life of Marie Antoinette, Queen of France (n'inglés). Large Print Edition. 
  • Zweig, Stefan (1948). Maria Antonietta - Una vita involontariamente eroica (n'italianu). Verona: Mondadori. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]