Manuel Isidoro Belzu

De Wikipedia
Manuel Isidoro Belzu
14. presidente de Bolivia

6 avientu 1848 - 15 agostu 1855
José Miguel de Velasco - Jorge Córdova
Vida
Nacimientu La Paz4 d'abril de 1808[1]
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte La Paz23 de marzu de 1865[1] (56 años)
Familia
Casáu con Juana Manuela Gorriti
Fíos/es Mercedes Belzú de Dorado
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticudiplomáticu
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Isidoro Belzu Humérez (4 d'abril de 1808La Paz – 23 de marzu de 1865La Paz) foi un caudiellu militar y políticu bolivianu. Foi tamién el décimu primer Presidente de Bolivia dende'l 6 d'avientu de 1848 hasta'l 15 d'agostu de 1855.

Belzu exerció una gran ascendiente sobre la población indíxena y mestizo de Bolivia, lo que-y dexó xubir al poder. Introdució a la "plebe" al escenariu políticu bolivianu y ye consideráu por dellos historiadores como'l precursor del populismu. Tuvo casáu cola escritora arxentina Juana Manuela Gorriti, quien lo abandonó'l mesmu añu en qu'él asumió la presidencia de Bolivia.[2]

Biografía[editar | editar la fonte]

Manuel Isidoro Belzu nació'l 4 d'abril de 1808 na ciudá de La Paz nuna familia humilde. Cursó estudios nel conventu de San Francisco de La Paz. A los sos 15 años d'edá (1823), xunir al exércitu patriota so les órdenes del mariscal Andrés de Santa Cruz, mientres la Primer Campaña d'Entemedios.

Belzu participó na Batalla de Zepita y na desordenada retirada escontra la mariña. Tomáu prisioneru polos españoles, foi devueltu al so llar en considerancia de la so curtia edá.

En Tarija, Belzu conoció al ex-gobernador de Salta y héroe de la guerra de la independencia, el xeneral arxentín José Ignacio Gorriti, que como munchos unitarios arxentinos taba asilado ende. Namorar de la nueva fía del xeneral Gorriti, Juana Manuela con quien se casó. Con ella tuvo dos fíos Mercedes y Edelmira, que se casaríen con un miembru de la oligarquía chuquisaqueña y col xeneral Jorge Cordova (el cual años dempués seria futuru presidente de Bolivia), respeutivamente.

Pela so parte, la esposa de Belzu, Juana Manuela Gorriti, consagróse como una destacada escritora arxentina, reconocida pol so talentu pa describir les costumes, vida cotidiana y historia de los indios.

Carrera militar[editar | editar la fonte]

La carrera militar de Belzu empecipiar cola so participación nel exércitu llibertador na batalla de Zepita. Depués de la independencia de Bolivia, trabayó como escribán del mariscal Sucre. Tamién tuvo so les órdenes del comandante Felipe Santiago Salaverry y del xeneral Agustín Gamarra.

Belzu incorporar al exércitu bolivianu en 1829. El so primer cargu foi de xefe del Tercer Batallón del Exércitu en Tupiza, Provincia de Chichas, y depués desempeñóse como capitán en Tarija. Na guerra de la Confederación participa na batalla de la ponte Uchumayo y n'agostu de 1835 foi xubíu a comandante. Santa Cruz nomar el so ayudante y depués de la derrota de Yungay y l'esmembramientu de la Confederación Perú-Boliviana, el presidente José Miguel de Velasco xubir a teniente coronel. Participa na batalla de Ingavi onde dirixe'l Novenu batallón del exércitu bolivianu. Como méritu al so audacia foi promovíu a coronel. Xube a xeneral el 11 de xineru de 1848 cuando la Corte Suprema declara a Velasco presidente de Bolivia.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Belzu ocupó dellos cargos políticos antes de llegar a la Presidencia. Belzu empecipió la so carrera na alministración pública n'en 1829 cuando Andrés de Santa Cruz asignar como ayudante del gobernador d'Acovez, na Mariña onde tuvo por bien pocu tiempu y tornó al exércitu. Sol gobiernu d'Adolfo Ballivián, Belzu desempeñóse como prefeutu de la Mariña n'Acovez. Foi ministru de guerra mientres la Xunta de Gobiernu. Como ministru de guerra fortaleció a la guardia nacional con municiones y reestructuró la so organización interna.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Manuel Isidoro Belzu c. 1874.

En 1848, el pueblu llanu remontóse escalando la casa de los ricos de La Paz y atacando al propiu exércitu. Belzu, que s'impunxo nesi mesmu añu na batalla de Yamparáez, foi declaráu presidente provisional y, cola promulgación de la Constitución de 1851 foi consagráu como Presidente Constitucional. El so mandatu tuvo marcáu por guerres internes y los atentaos contra la so vida: en setiembre d'esi mesmu añu resultó gravemente mancáu. L'ensame enardecida atarraquitóse entós en redol so profiriendo berros d'aponderamientu escontra la so persona. A consecuencia amontó la so poder y escorrió implacablemente a los sos enemigos.

Según l'historiador Andrey Schelchkov, "La llegada de Belzu al poder foi resultáu d'un ampliu descontentu pola dictadura de Ballivián y de la incapacidá de la clase dirixente, representada pola oligarquía del sur y de la élite terrateniente comercial del norte, pa resolver los graves problemes del país, superar la crisis crónica fiscal y alicar la economía enllancada."

Reformes alministratives[editar | editar la fonte]

Nel ámbitu políticu alministrativu, Belzu llogró importantes meyores. Al entamu del so gobiernu restableció les municipalidaes nun esfuerciu por descentralizar l'alministración pública. Sicasí, cola Constitución de 1851 abolió les xuntes municipales.

Belzu revisó la constitución de 1839 por atopala desactualizada cola realidá boliviana y con demasiaes contradicciones que dilataben los procesos alministrativos. La nueva Constitución de 1851 foi la más lliberal de les aprobaes en Bolivia hasta entós. Declaraba les llibertaes del home, prohibía la censura, garantizaba la propiedá privada, acutando al estáu la potestá d'ayenar pol bien públicu. La constitución tamién abolió la esclavitú y amenorgó el periodu presidencial a 5 años.

Mientres el so gobiernu, reformáronse los códigos civil, penal y alministrativu. Coles mesmes, aprobáronse nuevos códigos de minería y militar. Finalmente, na reforma xudicial que llevó a cabu introdució l'accesu a xusticia gratuita pa indíxenes y probes urbanos, antes escluyíos del accesu al sistema xudicial por falta de medios.

Política económica y social[editar | editar la fonte]

Política esterior[editar | editar la fonte]

Nel aspeutu internacional, encaró un conflictu col Perú en 1853, que'l so orixe tuvo na invasión de la moneda feble boliviana nel sur peruanu, moneda de baxa llei que causaba graves perturbaciones nel comerciu llocal. Ante los reclamos presentaos pol representante de Perú en La Paz, Belzu respondió espulsando a dichu diplomáticu. Ante tal ofiensa, suplió nel Perú l'estáu de guerra contra Bolivia. El Congresu peruanu dio al presidente José Rufino Echenique facultaes estraordinaries y l'exércitu peruanu movilizar a la frontera. Pero la guerra nun se produció porque'l gobiernu de Echenique tuvo d'enfrentar pocu dempués una revolución lliberal na so contra, que desaguó nuna sangrienta guerra civil (1854).

Exiliu y asesinatu[editar | editar la fonte]

Cansáu de lluchar contra los sos opositores (en total debió debelar 33 revoluciones), dimitió n'agostu de 1855 y viaxó a Europa.

Últimos intres del Xeneral Belzu.

Tres una estancia de diez años n'Europa, onde desempeñó funciones diplomátiques, Belzu alzar contra'l xeneral Mariano Melgarejo, que se aprestaba a tomar el poder (1864). Sofitáu pol pueblu, llogró una victoria sobre les fuercies gubernamentales, pero, nel tracamundiu de la batalla, Melgarejo llogró entrar al Palaciu Quemáu, onde s'atopaba Belzu y asesinar. La so muerte xeneró gran consternación ente indíxenes y mestizos.

Versión de la Muerte de Belzu, según el llibru "El Xeneral Melgarejo: Fechos y dichos d'esti Home Célebre" de Tomes O'connor D'arlach, depués de la derrota de Mariano Melgarejo Valencia'l 27 de marzu de 1865[editar | editar la fonte]

"...Melgarejo, na desesperación de la derrota, tomó un resolución supremu, inconcebible, que namái él pudiera adoptar y que nesi momentu naide podía imaxiná-yla …desmontando Melgarejo del so caballu y siguíu de los pocos coraceros que-y quedaben fieles, va poner en práctica'l so pensamientu: el so últimu recursu metanes la so derrota.

Asítiase metanes esos pocos soldaos que lu resten, a guisa de prisioneru, y diríxese al palaciu presidencial, onde'l xeneral Belzu topábase arrodiáu de numberosu pueblu que celebraba la victoria.

Al llegar a palaciu, el xeneral vencíu estrema n'unu de los balcones al vencedor, y fai-y un saludu militar cola espada. Belzu contésta-y cortésmente y persuadíu de que lo traíen prisioneru, se compadece del vencíu y resuelve salir del salón y recibi-y con un abrazu.

Melgarejo-diz Sotomayor Valdez- travesó'l patiu del palaciu, per mediu d'una armada, na cual atopábense munchos soldaos del so propiu exércitu, causando en toos una fonda sorpresa; cuando xubía la escalera, un antiguu enemigu so, edecán de Belzu coles mesmes, tuvo l'escurrimientu d'intercepta-y el pasu, amenaciándo-y col so rifle. Melgarejo esvia con una mano l'arma del so agresor, y dispáralu cola otra un tiru mortal de pistola. Dexa tendíu a unu llau'l cadabre d'esa víctima y bastia los sos pasos escontra'l salón en que s'atopa'l xeneral Belzu. La xente armada del patiu queda apavoriada col incidente sangrientu qu'acaba de guardar y presiente aterrotizada, daqué más tarrecible inda. Belzu, que sintió detonación d'un tiru de pistola na escalera, sollértase y altériase.

Al ver a Melgarejo que se presentada nel estragal de la puerta, maciu, cola mirada chispeante y accidente, paralízase y tremez, y apenes pronuncia la pallabra “garantíes” (¿Pidir o les daba?)cai mancáu de muerte por una bala que-y solmena Melgarejo.

Dexó tendíu, envolubráu na so propia sangre, el cadabre del ídolu del pueblu, del pernomáu xeneral Belzu, y saliendo a unu de los balcones, presentar al ensame y esclama:

-¡Belzu morrió! ¿Quién vive agora?

Y delles voces contestaron: ¡Viva Melgarejo!

¡Y esti home quedó dueñu absolutu de la ciudá y del gobiernu de la República, a la que convirtió nuna Roma de la dómina de los Césares!..."


Predecesor:
José Miguel de Velasco
Presidente de Bolivia

6 d'avientu de 1848 - 15 d'agostu de 1855
Socesor:
Jorge Córdova

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 136148/manuel-isidro-belzu-humerez. Apaez como: Manuel Isidro Belzu Humérez. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Denegri, Francesca: L'abanicu y la cigarrera, 1996, p. 89.

Nun cuadra. Si Eusebio Guillarte termino'l so mandatu en xineru de 1849, Isidoro Belzu nun pudo asumir el so mandatu'l 6/12/1848:

Eusebio Guilarte Mole (La Paz, 15 d'ochobre de 1805 - Acovez, 11 de xunu de 1849) foi un políticu y militar bolivianu, décimu (10º) presidente de Bolivia dende avientu de 1847 hasta xineru de 1849. Manuel Isidoro Belzu Humérez (La Paz, Bolivia; 4 d'abril de 1808 - La Paz, Bolivia; 23 de marzu de 1865) foi un caudiellu militar y políticu bolivianu. Foi tamién el décimu primer Presidente de Bolivia dende'l 6 d'avientu de 1848 hasta'l 15 d'agostu de 1855.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Shchelchkov, A. A. (2007). La utopía social conservadora en Bolivia: el gobiernu de Manuel Isidoro Belzú 1848-1855. Moscú: Institutu d'Historia Universal. ISBN 5-94067-190-X.
  • Denegri, Francesca (1996). L'abanicu y la cigarrera. La primer xeneración de muyeres ilustraes nel Perú. Lima: Institutu d'Estudios Peruanos / Flora Tristán. Centru de la Muyer Peruana. ISBN 84-89303-56-8.