Manuel Cascón Briega

De Wikipedia
Manuel Cascón Briega
Vida
Nacimientu Uviéu1895
Nacionalidá España
Muerte Paterna3 d'agostu de 1939[1] (43/44 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militaraviador
Serviciu militar
Graduación Coronel
Lluchó en Guerra Civil Española
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Cascón Briega (Uviéu, 1895Paterna, 1939), militar español, coronel d'Intendencia, pilotu militar, foi xefe de l'Aviación Militar de la República mientres l'últimu mes de la Guerra Civil española. Foi fusiláu pol bandu franquista n'aplicación de sentencia de conseyu de guerra. Dende rapacín amosó un calter seriu, amante del orde, del exerciciu físicu y de la vida austera. Como mandu militar tenía fama de ser bien rectu, bien reglamentariu y bien xustu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años y formación militar[editar | editar la fonte]

Anque nacíu n'Uviéu, onde taba destináu'l so padre, el militar Avelino Cascón Martínez, se crio dende neñu en Ciudad Rodrigo (Salamanca). Ingresó na Academia d'Intendencia Militar (Ávila) en 1912, onde cursó estudios col so hermanu Pedro y l'aristócrata Ignacio Hidalgo de Cisneros, col que trabó una sólida amistá. Dambos terminaron l'Academia en 1916 col emplegu d'oficial 3º d'Intendencia. Manuel Cascón foi destináu a la comandancia de Melilla, col cometíu de xefe de convóis de suministru a unidaes de primer llinia. En 1918 ye xubíu a teniente por antigüedá.

Carrera militar[editar | editar la fonte]

En 1919 incorporar al 10º cursu de la escuela militar de pilotos de los aeródromos madrilanos de Cuatro Viento (clases teóriques) y Getafe (práutiques de vuelu), xunto con Ramón Franco ya Ignacio Hidalgo de Cisneros, ente otros. N'ochobre de 1921, Cascón ya Hidalgo ingresaron na 2ª escuadrilla de Bristol F.2B, sol mandu del capitán Felipe Díaz Sandino, que n'abril de 1922 integrar nel grupu de escuadrillas de Melilla (base de Tauima), participando en numberoses aiciones de bombardéu. En marzu de 1923 xubió a capitán por antigüedá y en xunetu foi destináu al grupu de caza de Getafe. Poco dempués pasó una temporada en Oxford pa estudiar inglés, siendo destináu de nuevu al Protectoráu español de Marruecos en marzu de 1924 con un caza Nieuport. N'ochobre de 1925 formó parte d'una escuadrilla de caces que fizo una demostración de vuelu en Salamanca y Ciudad Rodrigo.

N'agostu de 1925 sufrió un arrestu al manifestar, actuando como defensor nun conseyu de guerra, que'l Direutoriu del xeneral Primo de Rivera taba fuera de la llei. Más tarde incorporóse al grupu de escuadrillas de Llión (aeródromu Virxe del Camín). En 1926 ye destináu a la escuadra d'instrucción (grupu de Cuatro Viento) y en 1927 al Grupu 14 de caza de Los Alcázares (Murcia). En 1928 tornó a la escuadra d'instrucción (grupu de Getafe), pa pasar pocu dempués al grupu 21 de Llión, como xefe de escuadrilla.

En 1930 ye nomáu Ayudante de la Escuadra, pero n'avientu la sulevación de Jaca y de Cuatro Vientos tuvo graves consecuencies pal Serviciu d'Aviación Militar. Aparte del exiliu de Gonzalo Queipo de Llano, Ramón Franco ya Hidalgo de Cisneros, el decretu de reorganización de xineru de 1931 dexó l'Aeronáutica Militar amenorgada a escombros. Cascón pidió'l pase a la situación “B”, quedando disponible con residencia en Madrid. Impúnxose-y un arrestu d'un mes por treslladase ensin permisu a Ciudad Rodrigo. Tres la proclamación de la República el 14 d'abril de 1931 pidió'l reingreso inmediatu, siendo destináu a la escuadra 1 de Getafe. La so estricta observancia de les normes de réxime interior y de les relatives a los servicios de guardia, cuartel y cocina, ganáron-y non poques enemistaes con dellos compañeros y cimeros y una gran impopularidá ente los soldaos del aeródromu. Mientres estos años impartió cursos de vuelu ensin visibilidá, caza Nieuport, trimotores Junkers D.30 y Fokker F.VII, navegación aérea y polimotores.

Guerra Civil[editar | editar la fonte]

L'alzamientu militar sorprendió-y como xefe del grupu de caza 11 de Getafe, que'l so acuartelamiento nun se sublevó. Ensin duldar un momentu contribuyó conducentemente a amenorgar la sulevación del vecín Reximientu d'Artillería llixero núm. 1, gracies al so lideralgu y capacidá d'organización. El 20 de xunetu, el capitán Cascón protagonizó'l primer combate aereu de la guerra civil, pilotando un Nieuport 52, dende'l qu'algamó a un Breguet 19 subleváu.

Manuel Cascón y el so hermanu Pedro, comandante d'Intendencia, quedaron aisllaos de la so familia, residente en Ciudad Rodrigo, en zona controlada polos sulevaos, onde foi víctima de la represión. La familia de la novia de Manuel, María Rodríguez Aguado, sufrió represión per parte de les milicies populares.

En setiembre de 1936, siendo Hidalgo de Cisneros xefe de l'Aviación Militar de la República, foi nomáu xefe de les fuercies aérees del Norte, con cuartel xeneral en Santander. Los medios de que disponía yeren bien escasos y fueron reforzaos con una escuadrilla de “Ales Rojas” procedentes de Cataluña. En payares llegaron 19 aparatos de caza Polikarpov I-15. Cascón foi xubíu a comandante. En xineru de 1937 foi releváu del mandu pa faese cargu de la espedición de 191 moces que salíen destinaos pa formase como pilotos en Kirovabad (XRSS) nos aparatos Polikarpov I-15 (“Chatu”) y Polikarpov I-16 (“Mosca”).

Al so regresu a España foi xubíu a teniente coronel por méritos de guerra y nomáu xefe de la 2ª Rexón Aérea ya Inspeutor xefe de les escueles de vuelu, participando viviegamente na formación de nueves promociones de pilotos. En 1938 ye xubíu a coronel d'Intendencia.

Al formase'l Conseyu Nacional de Defensa del coronel Casado, Cascón foi nomáu xefe de l'Aviación Militar, con puestu de mandu nel aeródromu de Los Llanos (Albacete). En tou momentu manifestó la so voluntá de permanecer n'España, ensin abandonar a los sos subordinaos. Cuando'l Conseyu Nacional de Defensa dio la orde de rindición, Cascón de la mesma ordenó a les unidaes al so mandu qu'apurrieren tol material nel meyor estáu posible y que los aviones (más de cien) presentar en Barajas.

Cascón participó nuna xunta, el 27 de marzu de 1939, en Los Llanos, pa tratar de la entrega de los aviones en Barajas, col teniente coronel Leocadio Mendiola, el teniente coronel Alonso Vega, el mayor José María del Romero y el capitán Julián Barbero. El coronel Cascón informólos de lo tratao en Madrid cola Xunta de Casado y dexó-yos llibertá pa escoyer: entrega en Barajas o exiliu. De los 20 Katiuskas disponibles, 17 apurrir en Barajas y trés fueron utilizaos pa salir d'España, pilotaos por Leocadio Mendiola, Ananías Sanjuan y Juan Sospedra, que volaron hasta Orán (Arxelia).

Antes de salir al exiliu, Leocadio Mendiola intentó convencer al coronel Cascón de que saliera con ellos, y contestó-y:[2]

-¡Soi'l Xefe d'Aviación y tengo de permanecer nel mio puestu!

-El mio coronel, van fusila-y.

-¡Van Cometer un grave error! Mendiola, que tenga usté un feliz viaxe y bona suerte.

Con éses tres la fuxida de Casado y la salida del coronel Camacho, Xefe de l'Aviación de la zona centro-sur, foi'l coronel Cascón quien permaneció nel so puestu pa faer entrega de los aviones republicanos a los "nacionales", cumpliendo asina una de les 10 normes pa la rindición qu'impunxeren los representantes de Franco a los unviaos de Casado nes "negociaciones" del aeródromu de Gamonal, cercanu a Burgos. Cascón tuvo la posibilidá de fuxir pero quedóse porque nun podía abandonar a los sos homes y dexalos na estacada. Tamién confió nes promeses del "Generalísmo" Franco de que nun habría represalies p'aquellos militares profesionales que, como él, nun pertenecieren a nengún partíu políticu y llindárense a cumplir órdenes. Por ello ordenó que naide se moviera del so puestu, nin destruyera material de nenguna clase.[3]

Les primeres tropes de los vencedores en llegar a la base d'Albacete fueron italianos que se portaron con correición, pero dempués apaeció'l comandante "nacional" d'Aviación, Gerardo Fernández Pérez, que, dempués d'humildar al coronel Cascón, axuntó a tolos xefes y oficiales del Estáu Mayor de l'aviación republicana y díxo-yos:[4]

¿Qué se creyeron Vds.? ¿Que perdieron unes eleiciones? ¡Nada d'eso! ¡Perdieron una guerra con toles sos consecuencies! Y nun piensen na cárcel, pos depués vienen los indultos. ¡Piensen que van ser condergaos a muerte y fusilaos!

Posguerra y represión[editar | editar la fonte]

Los xefes y oficiales fueron treslladaos a Valencia onde fueron xulgaos por procedimientu sumarísimu pol Conseyu de Guerra Permanente d'Aviación acusaos del "delitu de rebelión" militar", aplicándo-yos la "monstruosa ficción xurídica de que nel mesmu momentu de la sulevación del 18 de xunetu de 1936 el poder llexítimu pasara a los sulevaos".[5]

El conseyu de guerra contra Cascón celebróse'l 20 de xunetu de 1939 y mientres la sesión cuando'l fiscal referir a él como "coronel de l'Aviación colorada" Cascón retrucó-y: "De nenguna manera. Soi coronel de l'Aviación republicana". Y cuando lu acusó de rebelión protestó: "Yo nun remonté nunca. Quien remontastis fuistis vós". Cascón, como otros compañeros sos, foi condergáu a muerte el mesmu día 20 de xunetu y executáu en Paterna el 3 d'agostu.[6]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 55824/manuel-cascon-briega. Apaez como: Manuel Cascón Briega. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Citáu por García Dolz
  3. Viñes, Angel; Hernández Sánchez, Fernando (2009). , páx. 290; 292.
  4. Viñes, Angel; Hernández Sánchez, Fernando (2009). , páx. 291.
  5. Viñes, Angel; Hernández Sánchez, Fernando (2009). , páx. 291-292.
  6. Viñes, Angel; Hernández Sánchez, Fernando (2009). , páx. 292-293.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]