Mallabia

Coordenaes: 43°11′23″N 2°31′44″W / 43.189722222222°N 2.5288888888889°O / 43.189722222222; -2.5288888888889
De Wikipedia
(Redirixío dende Mallavia)
Mallabia
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Mallavia (es) Traducir Maria Milagros Mondragon Sagastagoia
Nome oficial Mallabia (eu)[1]
Códigu postal 48260
Xeografía
Coordenaes 43°11′23″N 2°31′44″W / 43.189722222222°N 2.5288888888889°O / 43.189722222222; -2.5288888888889
Mallabia alcuéntrase n'España
Mallabia
Mallabia
Mallabia (España)
Superficie 23.79 km²
Altitú 259 m
Llenda con Ziortza-Bolibar, Berriz, Zaldívar, Ermua, Eibar y Markina-Xemein
Demografía
Población 1160 hab. (2023)
- 592 homes (2019)

- 566 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.1% de Vizcaya
0.05% de País Vascu
0% de España
Densidá 48,76 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
mallabia.org
Cambiar los datos en Wikidata
Vista xeneral de Mallabia.

L'anteiglesia de Mallavia (n'euskera y oficialmente Mallabia[2]) ye un conceyu español de la provincia de Vizcaya, País Vascu, anque pertenez a la contorna guipuzcoana del Baxu Deva, con una población de 1168 habitantes según los datos del INE correspondientes al añu 2017. La estensión del conceyu ye de 23,79 km² .

La etimoloxía del topónimu Mallabia puede venir de malla, pasu, nivel, altor; y bi(a), dos, o la de dos, esto ye, en dos gradies o altores.

Mallabia ocupa una amplia zona con una serie d'entidaes de población, pequeños barrios de caseríos de calter eminentemente rural. El so nucleu urbanu apigúrase en redol de la carretera BI-3301 que xune Ermua col puertu de Trabakua, y ellí cola carretera BI-633, que va de Durango a Ondarroa.

Allugamientu y accesos[editar | editar la fonte]

Asitiada nel noroeste de la contorna y al sureste de la provincia, estender hasta la llende con Guipúzcoa y la contorna de Lea-Artibai. La distancia que la dixebra de Durango, cabeza de la contorna, ye de 10 km y con Éibar, el nucleu poblacional importante de la zona, ye de 6 km. Bilbao, capital de la provincia queda a 40 km; y los sos barrios estender pola falda del monte Oiz (1.032 m) y casi la totalidá del conceyu pertenez a la cuenca del Deva incluyendo al nucleu urbanu, polo que, entá perteneciendo alministrativa ya históricamente al Duranguesado, pa munches cuestiones y servicios xuntar a la contorna guipuzcoana del Baxu Deva y la capital de la mesma, la ciudá d'Éibar. Hasta 1955 perteneció al partíu xudicial de Marquina, na actualidá pertenez al de Durango.

Mallabia llenda colos siguientes conceyos, al norte con Marquina-Jeméin y Echevarría; al sur con Zaldívar; al este con Éibar (Guipúzcoa) y Ermua al oeste con Berriz.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

El nucleu urbanu ta travesáu pela carretera BI-3301 Ermua–Puertu de Trabakua. Traviesen el conceyu, por otros llugares, la carretera BI-633 (Durango–Ondarroa), la nacional N-634 que lo xune coles capitales de Vizcaya (Bilbao) y Guipúzcoa (San Sebastián) según colos enllaces de l'autopista AP-8 en Ermua y Iurreta. El ferrocarril de vía estrecha traviesa'l conceyu pero escarez de parada nél.

Composición[editar | editar la fonte]

El conceyu de Mallavia ta conformáu, amás del nucleu urbanu, polos barrios rurales de:

  • Gerea, a unos 350 m d'altitú, nes faldes de les estribaciones del Oiz y na parte alta de la cuenca del Artibai colindante col términu de Cenarruza-Puebla de Bolívar.
  • Goitana, a unos 300 m d'altitú, tamién na cuenca alta del Artibai.
  • Osma, a unos 350 m d'altitú, na cuenca del ríu Ego ye dicir na cuenca del Deva.
  • Zengotita, a unos 400 msnm, atópase na cuenca del Ibaizábal so les estribaciones del Oiz (nesti casu la so punta secundaria Zengotigane).
  • Berano, altitú media de 325 m, atópase na cuenca del Deva, xunto a Ermua. Na so área allúguense importantes polígonos industriales.
  • Areitio, 250 m d'altitú, ye onde s'alluga'l nucleu urbanu principal y sobre él el puertu de Areitio por onde pasa la carretera N-634. La distancia del nucleu urbanu al puertu ye de escasamente 1.500 m. Hai asentamientos industriales importantes.
  • Mallealdea, con dellos asentamientos y caseríos.

Hidrografía y orografía[editar | editar la fonte]

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El conceyu ta estructurado sobre tres cuenques fluviales, la del Deva, la del Artibay y la del Ibaizábal. En tolos casu ocupa la parte alta de les mesmes. Estos trés cuenques parten de la divisoria d'agües creada nel macizu del Oiz y el so estáu de caltenimientu medioambiental ye bastante bonu, destacando sobresalientemente la cuenca del Artibay onde se caltién una importante población de visón européu, especie que precisa d'un hábitat bien curiáu pa sobrevivir.

Orografía[editar | editar la fonte]

El Oiz conforma la orografía del conceyu. La so falda va baxando en pequeñes terraces o niveles (d'onde según delles opiniones vien el nome de Mallavia) sobre les que se van asitiando nucleos de caseríos formando pequeños barrios rurales, toos ellos coles sos ermites ya inclusive, coles sos escueles (yá zarraes) y campusantu.

Hai un ensame de pequeños visos qu'arrodien al Oiz cubiertes de monte atlánticu y de plantíos de pinu insignis pa la explatación forestal.

Economía[editar | editar la fonte]

Les actividaes económiques de los pobladores de Mallabia tuvieron, históricamente, encuadraes nel sector primariu. L'agricultura y la ganadería fueron les ocupaciones fundamentales de los mallabiarras.

El sector primariu ta centráu nes esplotaciones ganaderu y agrícola de los baserris (caseríos) que se caltuvieron pero alternando col trabayu na industria. Ye importante la esplotación forestal centrada nos plantíos de pinu insignis qu'hai nos montes del conceyu.

El sector secundariu tuvo'l so desenvolvimientu a partir de la dómina de 1970, cuando munches de les industries eibarresas (como Orbea) allugar nos valles al llau de les carreteres y constituyeron los polígonos industriales que col tiempu fueron ampliaos y urbanizaos, acoyendo na actualidá a importantes industries, la inmensa mayoría dedicada al tresformamientu y manufactura mecánica, cola industria auxiliar del autómovil y la máquina ferramienta con principales pero con estensión a tolos sectores.

Nel área municipal allúguense 3 polígonos industriales; Urtia, Goitondo y Mallabarrena, onde tienen la so sede ensame d'empreses.

El sector servicios ye escasu, llindándose al tresporte y a les restauración, con ensame de restoranes calidable.

Historia[editar | editar la fonte]

L'anteiglesia de Mallabia, como toles anteiglesias nun tien fecha de fundación. El so orixe ta entroncado nel de la Tierra Llana de Vizcaya. Posiblemente segregóse de la anteiglesia de Zenarruza (en que los sos territorios tamién fundar la villa d'Ermua). En 1635 toma puestu na Xuntes de Guerendiaga, de la Merindad de Durango en llugar de la anteiglesia de San Agustín de Etxebarria que se xune a la villa d'Elorrio y polo tanto nun puede participar nes mesmes. L'asientu y votu que-y correspuende ye'l númberu 3.

La fundación de la ilesia parroquial de l'Asunción data del sieglu XI y foi reedificada nel sieglu XVI y concluyida en 1750. Ye de suponer por estos datos, que yá esistía un importante nucleu poblacional en Mallabia pal sieglu XI.

La estructura eclesiástica influyó decisivamente na conformanza de la cortil vizcaina. La figura alministrativa de la anteiglesia va tener una influencia que devasa la connotación relixosa de la mesma. Los señores de Vizcaya, los xefes de llinaxe y otres xentes comenenciudes van llevantando ilesies en redol a les qu'entamen a los llabradores y siervos.

L'asentamientu de la población reflexa la estructura de producción agrícola que mientres sieglos vieno siendo la fundamental nel conceyu.

Monumentos[editar | editar la fonte]

El patrimoniu monumental de Mallavia ye ricu en cases palacio blasonadas, palacios rurales de porte impresionante y con importante fachaes, amás de les numberoses ermites y dos parroquies.

  • Ilesia de l'Asunción: del sieglu XI, modificada nel sieglu XVI y en 1750, tien una sola nave y ye de estílio góticu vascu. La torre esi herreriana y tien un altar mayor barrocu onde destaca una figura de La nuesa Señora del Rosario.
  • Palaciu Arana: magníficu palaciu rural de dimensiones impresionantes; data de 1750. Destaca na so fachada principal el so gran escudu d'armes. Ye típicamente barrocu y la so fachada sur abren una serie de galeríes en tolos pisos enmarcaes por cinco columnes que la percuerren verticalmente. Recuerda a los patios o corrolades madrilanes.

Los caseríos de Urízar, Mallea y Zengotita Bengoa tienen interesantes escudos nes sos fachaes. Hai una serie d'ermites y dellos llugares d'interés arqueolóxicu dignos de visitar.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Mallabia celebra les sos fiestes n'honor a la Virxe, la so patrona, el 15 d'agostu. Destaca'l deporte rural, con llevantamientu de piedra, partíos de pelota, arrastre de piedra, etc..

Cada barriu celebra fiesta nel día del so patrón particular. San Jorge en Berano; La nuesa señora de la Esperanza en Areitio; San Adrián en Gerea; San Juan en Goitia... Amás entámense n'ochobre les Urriko Jaiak y en mayu les Maitzaren azoka.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

  • Mikel Pradera: ciclista profesional, participante en 4 Tours de Francia, 4 Vueltes a España, 1 Giro d'Italia y 1 Mundial.
  • Luz Zalduegui Gabilondo: (1915 - 2003) foi la primer muyer vasca veterinaria. Exerció como inspeutora de Sanidá en dellos conceyos vascos y foi distinguida como colexada d'honor del Pernomáu Colexu Oficial de Veterinarios de Guipúzcoa.[3]

Pelotaris profesionales[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.
  3. «Auñamendi». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.

Ver tamién[editar | editar la fonte]