Malagón

Coordenaes: 39°10′18″N 3°51′17″W / 39.171666666667°N 3.8547222222222°O / 39.171666666667; -3.8547222222222
De Wikipedia
(Redirixío dende Malagón (Ciudad Real))
Malagón
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Malagón Adrián Fernández Herguido
Nome oficial Malagón (es)[1]
Códigu postal 13420
Xeografía
Coordenaes 39°10′18″N 3°51′17″W / 39.171666666667°N 3.8547222222222°O / 39.171666666667; -3.8547222222222
Malagón alcuéntrase n'España
Malagón
Malagón
Malagón (España)
Superficie 365 km²
Altitú 646 m
Llenda con Retuerta del Bullaque, Los Cortijos, Fuente el Fresno, Daimiel, Torralba de Calatrava, Fernán Caballero, Piedrabuena y Porzuna
Demografía
Población 7745 hab. (2023)
- 3939 homes (2019)

- 4059 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.57% de provincia de Ciudá Real
0.37% de Castiella-La Mancha
0.02% de España
Densidá 21,22 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
malagon.es
Cambiar los datos en Wikidata

Malagón ye un conceyu español perteneciente a la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una población de 8.280 habitantes (INE 2015).

Xeografía[editar | editar la fonte]

Malagón ye un conceyu alcontráu na zona norte del Campu de Calatrava históricu y estremáu ente dos subzonas xeográfiques rexonales, la que caltién el nome d'esti Campu y l'entemedia ente los Montes de Toledo y el Valle de Alcudia; na cuenca del Guadiana, travesar los afluentes de la so marxe derecha, el Becea y Bañuelos.

Xeográficamente, la mayoría del so términu ta asitiáu na subzona rexonal de los Montes de Toledo; la zona este del términu ye llana, pero'l restu bien montuoso ta travesáu d'este a oeste pola sierra que lleva'l so nome y otres alliniaciones secundaries. Esta cadena que percuerre la zona norte de la provincia de Ciudá Real forma parte de la oroxenia hercínica y ta compuestu na so totalidá por cayueles, cuarcites y grauvaques silúriques. La potente erosión esterior baltó los vértices hercínicos, dexando cuetos amesetados (800 m). Darréu, fueron cubiertos por sedimentos secundarios y terciarios, adquiriendo la configuración y direición (E-O) na oroxenia alpina.

Plaza del Conceyu.

Malagón cuenta con 36.428 Has. nel que tán incluyíos 7 anexos que son: el Cristu del Espíritu Santu, La Fuencaliente, Peralosas, Piedralá, Los Quiles, El Sotillo y Valdehierro; l'actual términu ye namái parte del que tenía enantes cuando se segregaron los de les sos aldegues de Porzuna y Fonte'l Fresnu, y de la mesma d'esti postreru'l de Los Cortixos; Malagón llinda al norte colos términos de los Cortixos y Fonte el Fresnu, les sos antigües aldegues; al este con Fonte'l Fresnu; al sur con Daimiel, Torralba, Fernán Caballero y Piedrabuena; y al oeste con Porzuna y Retuerta del Bullaque.

Historia[editar | editar la fonte]

Primeros Asentamientos[editar | editar la fonte]

Les evidencies más antigües de poblamientu humanu na zona de Malagón remontar al Paleolíticu. D'esti periodu abonden los xacimientos con industria lítico en superficie atribuyida principalmente al Paleolíticu Inferior y Medio.

Paez qu'estos primeros grupos humanos tuvieron los sos primeros establecimientos en redol a les terraces fluviales del Guadiana Mediu dende onde enfusen nel Achelense Cimeru los sos afluentes como'l Ríu Bañuelos y El Bullaque. El Achelense cimeru supondría'l primer momentu d'espardimientu territorial importante mientres el Paleolíticu, onde atopamos dos asentamientos bien significativos na Submeseta Sur : El Sotillo en Malagón y Les Cases del Ríu en Porzuna.

Nel Paleolíticu Mediu, produzse una espansión del poblamientu pel territoriu que nos ocupa, multiplicándose los asentamientos nes terraces baxes de los ríos, afluentes y zones llacustres (Bañuelos, Becea, Les Navas, etc.)

Del Paleolíticu Cimeru, desconocíu hasta agora na provincia, alcontráronse xacimientos importantes en redol de zones llacustres y nos márxenes del Becea y del Bañuelos.

Prehistoria y Protohistoria[editar | editar la fonte]

Cola apaición del Neolíticu na Península Ibérica (c. 5.600 cal. e.C.), y hasta la disolución de les sociedaes del Bronce (c. 1.500 cal. B.C.), tenemos una etapa escura dientro de los estudios históricos de la rexón, por cuenta de la falta de trabayos sistemáticos. Esti periodu ye bien importante, porque entiende un llargu procesu que s'empecipia cola formación y espansión de les primeres sociedaes agrícoles, hasta llegar al estremu opuestu, carauterizáu pola xerarquización y la desigualdá social, qu'empieza a dase na Edá del Bronce

Alfombra nel Corpus Christi de 2009.

Nun abonden, sinón tou lo contrario, los poblaos neolíticos al campu, y de fechu nun atopamos asentamientos en zones del interior de la península hasta bien avanzaos el IV mileniu. El fechu de que sía l'hábitat en cueva'l patrón d'asentamientu típicu podría esplicar l'ausencia de xacimientos neolíticos nes tierres del interior mesetario.

Nel términu municipal de Malagón, identificáronse dellos xacimientos que podríen ser neolíticos; este ye'l casu de la Raña del Moru II y III, dambos sobre la terraza del actual ríu Bañuelos.

Polo que respecta al Calcolíticu, los entamos asitiar n'otres árees de la Península en tronu a la metá del III mileniu, y la so aparente xeneralización va producir cola denomada cultura del Vasu Campaniforme.

La primer carauterística que tenemos qu'atribuyir a esti periodu ye qu'hai qu'entendelo como un periodu d'evolución respeuto al Neolíticu y non de rotura.

Frente a la riqueza d'afayos campaniformes na cercana área toledana, na nuesa zona d'estudiu los primeros grupos metalúrxicos tán mal documentaos anque, gracies a trabayos de prospección recién, detectáronse un eleváu númberu de xacimientos asitiaos nes contornes de La Mancha, Campu de Calatrava, Campu de Montiel y Montes de Toledo, que nun primer momentu y hasta que se dar# en la so escavación atribuyéronse al Calcolítico.

Sierra de Malagón.

Con esta cuestión, lo que queremos resaltar, ye la dificultá a la d'establecer un patrones d'asentamientu claros, non solamente pal periodu Calcolítico, sinón pa tou esi ralu temporal que va dende'l Neolíticu hasta la Edá del Bronce, anque a priori, los asentamientos nesti periodu, van caracterizase por ser en fosos o silos (lo que se conoz como fondos de cabaña), que va ser una constante hasta la xeneralización de les construcciones en piedra, camudo esti postreru qu'apaez a c. 3.000 B.C., nel ámbitu cultural de Los Millares, pero que se va xeneralizar y va desenvolvese dafechu a partir del Campaniforme-Bronce, como nos ámbitos culturales d'El Argar y la so periférica (Bronce Valencia y Bronce Manchego o de les Motillas.)

Pal casu de Malagón, tiénense noticies d'un enterramientu nel Abrigu del Puertu de los Franceses, que nun se llegó a alcontrar y del qu'esisten materiales depositaos nel Muséu Provincial de Ciudá Real.

Va Ser a partir del estudiu de la Edá del Bronce en La Mancha, lleváu a cabu por distintos grupos d'investigación, cuando s'amonten los trabayos sobre'l poblamientu prehistóricu na provincia, que la so carauterística más importante en que podemos estremar 3 facies:

Motillas.- Alcontrar en zones pantanoses, nos valles de los ríos y dientro de los ríos, formando islles. Na actualidá conócense más d'una ventena de motillas que s'estienden nuna amplia zona que va dende Argamasilla de Alba al este, hasta les llinies de Carrión de Calatrava-Malagón nel so estremu occidental; escontra'l sur estender hasta'l Campu de Calatrava y escontra el norte ta llindando pola estribaciones de los Montes de Toledo. Poblaos n'altor, cuetos o castellanes.- Son xacimientos emplazados en cuetos altos y serrapatosos, n'árees que dexen el control de los pasos naturales y zones en llanu.

Poblaos en llanu.- Son xacimientos que nun fueron tan estudiaos como los dos casos anteriores, pero qu'arriendes de unes prospecciones más intensives ta aumentando'l númberu d'estos xacimientos, onde puede inducise una llocalización en fondos de valles, cercanos a regueros subsidiarios de los afluentes del Guadiana y en zones endorreicas.

En Malagón, esiste un acusáu poblamientu en dómina del Bronce, onde atopamos con una serie de xacimientos n'altor como ye'l casu d'El Moledero, El Flaire y la Monxa, El Castillejo , Morrilla de la Nava ... que la so carauterística común ye que son pequeños establecimientos con un marcáu calter defensivu (presencia de morres y llinies de muralles). Estos xacimientos atópense alcontraos nuna situación estratéxica, porque dende ellos tiense un ampliu control visual, tantu a zona llana, como de los pasos naturales.

Pero ensin dulda, el xacimientu más significativu correspondiente a esti periodu ye la Plaza de los Moros, nel que s'atopó materiales cerámicos de la Edá del Bronce, Fierro y Medieval.

A partir del Bronce Final cabo señalar nel Pandu dos grandes etapes culturales: la Edá del Fierro I, periodu de transición con diverses influencies que cristaliza en diverses formaciones étniques, y la Edá del Fierro II, en que se produz la iberización de les etnies yá formaes y el posterior procesu de romanización.

De la dómina ibérica, en Malagón, tiénense evidencies arqueolóxiques d'un asentamientu, yá sumíu, que s'allugó nel cuetu amesetado del Castiellu de Malagón.

Romanos y visigodos[editar | editar la fonte]

Ponte romana del Molín Carrillo.

Cola introducción del Mundu Romanu na Península Ibérica, van producise una serie de cambeos políticos, económicos, sociales, relixosos culturales..., que se va a afigurar nel procesu de romanización. Procesu que tien d'enfusar per rutes, yá sían naturales o trazaes pol home, al traviés de les cualos circularon les idees y productos que condicionaron la definición de la cultura romana.

Los estudios de la rede viaria de dómina romana na actual provincia de Ciudá Real remontar a finales del sieglu XIX, gracies a autores como Coello, Blázquez, Hervás y Buendía, pero va ser a partir de 1969, fecha en que Corchado Soriano realiza una síntesis sobre la rede viaria romana ente'l Tajo y el Guadalquivir. Pero va ser l'aportación de les fontes clásiques como los Vasos de Vicarello, el Anónimu de Rávena y, sobremanera, el Itinerariu de Antonino. Según estes fontes clásiques destacaría la vía 29 del itinerariu de Antonino –Per Lusitaniam ad Emerita Caesaraugustam- que cruciaba la provincia d'este a oeste, dende Laminio, hasta Sisapo, pasando por Carcuvium, Ad Turres y Mariana. Otra de les víes mentaes poles fonte clásiques ye la vía 30 del Itinerariu d'Antonio –Item a Laminio Toletum-, que xuniría Laminio con Toletum y qu'en gran midida coincidiría cola vía de Complutum a Castulo descrita nel Anónimu de Rávena.

Nestes fontes escrites romanes, nun se fai referencia al pasu de víes por Malagón, a pesar d'ello, hai investigadores como Corchado Soriano que falen d'una vía de Toledo a Córdoba, que pasaría por Malagón.

Pero de lo que se tien referencies escrites ye de la posible esistencia d'una necrópolis romana na población, este ye'l casu de les Rellaciones de Felipe II, que falen d'un elementu funerariu atopáu nuna carnicería. Al marxe de los restos funerarios, nun se dispón de más evidencies salvo les fontes arqueolóxiques, que nos demuestren la presencia romana nesti términu en llugares como la Solana o la Teyera. Amás, na aldega del Cristu del Espíritu Santu, hai evidencies de restos romanos o tardorromanos, como ye'l casu d'un tambor de columna qu'hai xunto a la ermita y una ara sillar de piedra d'arenisca empotráu nuna esquina de la ermita con inscripción.

La presencia d'esti monumentu relixosu xunto a otros restos, pueden indicar la esistencia na ermita y la so redoma de restos romanos, que pueden reutilizase pa la construcción del templu cristianu a partir del sieglu XVI.

Mientres la etapa bajoimperial, estes tierres, al igual que'l conxuntu de Hispania, atopábense careciendo les remortines de la crisis qu'afectó al Imperiu romanu d'Occidente nel sieglu III. Ello desaguó nun paulatín cayente demográficu y económicu de la vida urbana –col empobrecimiento de los sos grupos sociales- y de una gradual concentración de la población nel campu. D'esta manera, les villae adquirieron una gran importancia pal desenvolvimientu del poblamientu de la zona en tou esti periodu, marcando un importante calter rural.

Dende dómina So Imperial, hasta la Batalla de las Navas de Tolosa, atopamos nel actual territoriu manchegu una situación pocu estable por cuenta de la situación de la provincia como llende o frontera de dos mundos estremaos: per una llau'l reinu de Toledo, que va tar definíu dende dómina visigoda; y per otru llau la rexón andaluza. Por tanto, tamos ante unu sieglos con un marcáu calter militar, lo que provoca una situación insegura, onde nun esiste un mundu urbanu definíu y onde les rellaciones económiques, sociales, cultures, son tan sonces, que nun son capaz d'asitiase y de crear una entidá propia.

Col asentamientu visigodu, la situación de la zona debió de camudar en cierta midida, anque siempres tenemos que tener en cuenta que más qu'un elementu revolucionariu, el mundu visigodu, sería más una continuidá de la dómina So Imperial.

Los ciertu, ye que tenemos que tener presente que'l poblamientu visigodu en Hispania afectaría al Pandu Norte na so mayoría, ente que na actual rexón de Castiella-La Mancha, ésti afectó sobremanera a la Celtiberia y la Carpetania, y en menor midida a la Oretania. Esti fechu, nun quier dicir que l'actual provincia de Ciudá Real, nun se viera influyida por dichu réxime políticu, con toles implicaciones qu'ello trai. Lo cierto, ye que cuntamos con escasos testimonios lliterarios pa la so conocencia na nuesa zona, pero nos últimos años desenvolviéronse una serie d'escavaciones arqueolóxiques, Oreto, Alhambra,... y sobremanera en Malagón.

En Malagón, más concretamente, nel Cristu del Espíritu Santu, realizáronse delles intervenciones d'urxencia ente 1990 y 1993, onde se documentaron 76 sepultures y restos d'una Basílica y otres construcciones. Amás, tiénense noticies de qu'apaecieron más tumbes en redol a la ermita, nel patiu y detrás, nuna zona casi totalmente urbanizada.

Tamién apaecieron tumbes nel cascu urbanu de Malagón na C/Real 45, al balerar el terrén pa construyir una galería comercial. Otru nucleu importante sería la finca la Solana conocida como Malagón Viejo, onde al paecer apaecieron dellos enterramientos.

La dominación musulmana[editar | editar la fonte]

Cola llegada y establecimientu de los musulmanes, a partir del sieglu VIII, la mayor parte del actual territoriu castellanu-manchegu constituyó la denomada Frontera o Marca Media, que nun configuraba un espaciu alministrativu unitariu, sinón que taba constituyíu por distintos distritos de llendes bien variables.

La configuración espacial de la Marca Media puede considerase que foi la so condición de frontera y el tratase d'una zona de camín, factores qu'incidieron d'una manera bien direuta na dispersión del so poblamientu, na vertebración de les víes de comunicación y na organización del so sistema defensivu.

La situación cola que s'atoparon los musulmanes, yera'l de territoriu bien ruralizado, d'ende que nesti territoriu nun hubiera grandes ciudaes, sinón urbes medianes y pequeñes, bien venceyaes a la redolada rural y enclaváu a lo llargo de les más importantes víes de comunicación o formando parte del sistema defensivu, polo que siempres tuvieron un acusáu calter militar. Ello supunxo que mientres gran parte de los sieglos VIII ya IX, la vida urbana nun debió de tener nenguna incidencia nestes tierres. Foi nos años finales del sieglu IX, mientres el Emiratu de Córdoba, cuando se produció una intensificación del fenómenu urbanu, consolidando dalgunes de les antigües ciudaes y creando otres nueves, por necesidaes y conveniencies estratéxiques o económiques. La ciudá convirtióse asina nun elementu fundamental na vertebración y control del espaciu.

Ente les antigües ciudaes que recuperaron la so actividá nestes tierres namái pueden señalase los casos de Toledo y de Talavera. Toles demás práuticamente sumieron, siendo sustituyíes por otros enclaves que surdieren na so redoma. Producióse asina una alteración na dispersión poblacional, col treslláu a éstos de los habitantes d'aquelles, provocando'l so paulatín abandonu.

Este mesmu procesu, lentu pero, a la fin, efectivu, influyó nel cayente de Oreto, que'l so status privilexáu en dómina visigoda va ser sustituyida pol aumentu de la importancia como centru urbanu de Calatrava la Vieya, provocando toa una redistribución poblacional alredor d'esti enclave, que, influyiría direutamente sobre l'actual llende de Malagón.

Tres la creación de la Taifa de Toledo en 1031, pero sobremanera arriendes de la cayida de la ciudá en manes d'Alfonsu VI en 1085 hasta la victoria cristiana de Las Navas de Tolosa en 1212, el territoriu atópase sometíu a constantes enfrentamientos ente grupos cristianos contra contingentes Almorávides y Almohades.

Esta situación provocó que Calatrava La Vieya tuvieren una gran importancia nel desenvolvimientu del poblamientu y la ocupación del espaciu, y convirtióse nel centru estratéxicu-militar de la Marca Media, sobremanera arriendes de la llegada de los almorávides que frenó l'impulsu cristianu y aseguró esti territoriu pal Islam, convirtiéndose Calatrava nel centru d'operaciones p'atacar Toledo.

La batalla de Navas de Tolosa, marca un vértiz na evolución histórica de la zona, porque ye la primer vegada, dende la crisis del mundu romanu nel sieglu III, onde s'empezar a dar una estabilidá tantu política y relixosa de l'actual provincia de Ciudá Real.

La Edá Media[editar | editar la fonte]

A partir d'esta fecha, la mayor esmolición va ser dar un nuevu impulsu a la repoblación de la zona, pa compensar el grave retrocesu económicu y demográficu sufiertu de resultes de los enfrentamientos y destrucciones habíos en múltiples llugares mientres la conquista cristiana, quedando como estensos pacionales semidesiertos, nos que la escasa población concentrábase primero xunto a los castiellos o nes poques ciudaes fortificaes esistentes xunto a les cañaes y víes de comunicación.

En llinies xenerales, el procesu de repoblación carauterizar pola pervivencia de los nucleos de población esistentes na dómina musulmana con un fuerte calquier militar que permaneció articuláu en redol a fortaleces como Malagón, Piedrabuena, Alarcos o Caracuel. A esto, hai qu'añader, l'ampliación de la rede de fortaleces dempués de la conquista cristiana, per mediu de la construcción d'otres nueves más sólides, según pola ampliación d'una rede secundaria de torres y talayes. Formóse asina una non bien tupia rede de conceyos con estenses alfoces, como Villa Real que, xunto a los grandes dominios de les órdenes militares, trataron d'entamar la rede de poblamientu d'orde secundariu ya impulsar l'apaición de villes y aldegues.

En tou esti contestu históricu hai que rellacionar el posible orixe del actual nucleu de Malagón. De primeres, tres la batalla de Las Navas de Tolosa, Calatrava la Vieya non pudo recuperase como nucleu pobláu tres la capitulación y la cabecera de la Orde tuvo que treslladase a Calatrava La Nueva en 1217. Esto provocó que Calatrava La Vieya yá nun fuera centru políticu, configurándose Malagón como un encruz de Caminos Reales con dos de les sos trayectories, la de Toledo a Córdoba que pasa pol mesmu pueblu nel so tramu de Malagón-Fernán Caballero-Peralvillo-Pozuelo de Don Gil, y l'esviación escontra Granada qu'escurre pel estremu oriental pa cruciar el Guadiana pela ponte de Malvecinos y siguir escontra Carrión.

La Encomienda de Malagón tuvo por nucleu orixinariu'l castiellu d'esti nome. Alfonsu VIII nel añu 1180 donó la metá del castiellu a la Orde de Calatrava y esta adquirió la otra metá l'añu 1188 por 400 maravedinos. La Encomienda de Malagón destacó nel Campu de Calatrava poles sos camperes, qu'ocuparon 39.528 hectárees nel conxuntu de les sos deveses.

Coincidiendo con Reconquistar de la zona, el Castiellu de Malagón allugó a los Reis Alfonsu VII y Alfonsu VIII con ocasión de la firma de dos Reales Cédules pa la repoblación del territoriu y a Xuan II de Castiella.

Interior de la Parroquia de Santa María Madalena.

La Encomienda sería desmembrada de la Orde de Calatrava el 17 de payares de 1547, pasando a territoriu de realengu per un espaciu efímeru de tiempu hasta que foi vendida pol príncipe Felipe, en nome de Carlos V, el 14 de xineru de 1548 a Antonio Ares Pardo, Mariscal de Castiella, por un costu de 55.696 maravedinos.

Convertida la Encomienda de Malagón con tolos sos términos en Señoríu, con tolos derechos y obligaciones que tuviera la Orde de Calatrava, Antonio Ares Pardo, tomó posesión tamién de los llugares de Porzuna y demás anexos como Fonte'l Fresnu y Fernán Caballero.

El primer señor de Malagón incluyó esti señoríu nel mayoralgu que fundó'l 9 de xineru de 1561. Arias Pardo finó na ciudá de Toledo'l 13 de xineru de 1561, asocediéndo-y nel mayoralgu'l so primoxénitu, Juan Pardo de Tavera.

D'esta manera recayeron los estaos en Guiomar Pardo Tavera, hermana del postreru titular. Pasaos trés años, Guiomar casóse con Juan de Zúñiga Requesén, quién finó en curtiu, y en 1578 casóse de nuevo con Juan Enríquez de Guzmán.

Edá Moderna y Contemporánea[editar | editar la fonte]

Felipe III alzó a rangu de Marquesáu al conceder conxuntamente al matrimoniu'l títulu de Marqueses de Malagón (16 de febreru de 1599). En 1622, el Marquesáu de Malagón quedó vacante y dempués de munchos pleitos vieno recayer ésti xunto a los sos señoríos anexos de Fernán Caballero y Paracuellos de Jarama nel II Conde de Villalonso, Diego Ulloa Sarmiento III, descendiente d'una tía de la postrera titular llamada tamién Guiomar Pardo.

Asina, nel primer cuartu del sieglu XVIII, los dominios de la Casa de Malagón, cayeron na de Santisteban del Puertu y con Joaquina María de Benavides y Pacheco, IX Marquesa de Malagón, pasó a la Casa de Medinaceli por tar casada con Luis María Fernández de Córdoba IV y XIII Duque de Medinaceli. La estensión superficial del Marquesáu averar a los 891,95 km², ensin cuntar con Fernán Caballero y Paracuellos del Jarama.

El señor de Malagón adquirió la xurisdicción civil y criminal, exerciendo'l derechu de patronalgu sobre la Ilesia.

Nel sieglu XIX, la hestoria de Malagón vien marcada poles dificultaes del mundu agrariu de la so redolada. L'empiezu d'esti sieglu supón la incorporación del Marquesáu de Malagón a la Casa de Medinaceli. Mientres esti sieglu Malagón nun va tar al marxe de los acontecimientos nacionales, asina va participar na Guerra de la Independencia Española y nes Guerres Carlistes.

Los trés cuartes partes del sieglu van ser d'estancamientu económicu, con periodos de crisis. Asina, a mediaos del sieglu XIX, Malagón sigue siendo un pueblu principalmente rural, con una agricultura de secanu na que predominaben les ceberes, siendo una zona de ganadería y de caza.

La industria yera inesistente, tan solo ellaborábase'l aceite, el vinu y el pan. A tou ello había que suma-y que l'apertura del pasu de Despeñaperros nel sieglu XVIII restára-y tráficu de viaxeros y mercancíes al antiguu Camino Real de la Plata.

L'entamu del Nuevu Réxime vien marcáu por distintos cambeos y sucesos. Ente ellos tán les desamortizaciones, la de 1855, a diferencia del restu de la provincia de Ciudá Real, nun afectó enforma a Malagón y tan solo fueron desamortizadas 263 hectárees al Conventu de San José.

El postreru cuartu del sieglu XIX supunxo'l renacer de Malagón. La llegada del ferrocarril foi'l factor fundamental d'esta recuperación. Malagón va cuntar con una vía rápida pa los sos productos agrícoles ya industriales. Mientres el sieglu XIX, Malagón creció dende'l puntu de vista demográficu, asina la so población pasó de 2.740 habitantes en 1787 a 5.012 en 1900. Yá nel sieglu XX, col ferrocarril llegaron les primeres pequeñes industries.

En cuanto al marquesáu de Malagón, este viende los sos olivares, viñes y finques urbanes de Malagón y en 1906 viende a Servilio Martín Toledano los montes y terrenes” o Estaos de Malagón”, títulu nominal ensin efectividá posesoria, acabándose equí'l Marquesáu de Malagón.

Mientres la Guerra Civil, Malagón quedó dientro de la zona republicana, asina mientres la guerra apinóse la crisis económica, política y social de Malagón, con consonacia cola grave situación d'España.

Col fin de la guerra y mientres la dictadura franquista, los años 40 van suponer un periodu de penuria económica. La recuperación de l'actividá agraria y l'estraperlu fueron les principales fontes d'ingresos. Colos años 50 y 60 producióse una recuperación económica, aumentó la producción agraria y tamién apaecieron nueves industries.

Ente 1930 y 1960 producióse un aumentu demográficu que fizo que se pasaren de 8.741 habitantes a 11.208, esto provocó una emigración a zones industriales como Madrid o Cataluña que provocó qu'en 1981 Malagón cuntara con tan solo 7935 habitantes. Esta década de los 80 tamién supunxo l'abandonu de la güerta de Malagón y el pasu al cultivu de secanu, l'agricultura entra en crisis y el sector agrariu sufre un descensu na actividá. Otra manera, el sector comercial y de servicios foi'l más beneficiáu y ye el que, anguaño, cuenta con un mayor porcentaxe de población activa, percima del sector agrariu. Nos años 90, produzse un cambéu en Malagón, yá que sume la estación de ferrocarril.

Anguaño, Malagón cuenta con 8200 habitantes, y atópase somorguiáu nun procesu d'espansión urbanísticu, por cuenta de la cercanía a Ciudá Real y por asitiase nun nexu de comunicaciones ente'l Norte y el Sur (Toledo-Ciudá Real) y Este Oeste (La Mancha- Montes de Toledo).

Conventu de San José[editar | editar la fonte]

Una de les fundaciones de Santa Teresa de Jesús atópase en Malagón, el Conventu de San José. Trátase de la tercer fundación de la Santa y l'únicu conventu concebíu dende la so construcción por Santa Teresa.[2] A instancies de Luisa de la Cerda, I Señora de Malagón, Santa Teresa empecipió les obres en 1562, dirixíes pol arquiteutu Nicolás de Vergara el Mozu. El monesteriu foi bendichu na so inauguración el día de Ramos (11 d'abril) de 1568. Como anéudota y datu interesáu cabo dicir que na celda del monesteriu qu'ocupó Santa Teresa hai una imaxe so sentada escribiendo nuna pequeña mesa y que namái s'espón una vegada cada 100 años nesa ilesia. Anguaño, nel monesteriu viven carmelites de clausura. Frente al monesteriu inauguró una escultura n'homenaxe nel añu del so doctoráu (1970), que representa a la Santa na actitú meditabunda qu'ocupaba mientres acolumbraba les obres de construcción del monesteriu. Permaneció nel conceyu hasta 1568. Nel pueblu cunta una lleenda alrodiu de la imaxe que la imaxe qu'ocupa la celda qu'ocupaba Santa Teresa, dizse que la imaxe peles nueches cobra vida y percuerre los pasiellos del monesterios, polo cual les monxes deben de camuda-y les zapatielles con frecuencia. Esta lleenda remontar a la dómina de la Guerra Civil, dicen quien s'escondíen nel conventu que peles nueches ver de pasiar.

Esterior de la ilesia de San José construyida por Santa Teresa de Jesús.

Santa Teresa visitó'l pueblu nes siguientes feches:

La llocalidá forma parte de les Buelgues de Santa Teresa, ruta de pelegrinación, turística, cultural y patrimonial qu'axunta les 17 ciudaes onde santa Teresa de Jesús dexó la so "buelga" en forma de fundaciones.[3] La ruta nun tien un orde establecíu o un tiempu llindáu yá que cada pelegrín o visitante puede realizala cómo y nel tiempu que deseye.

Aldegues[editar | editar la fonte]

La cruz na aldega d'El Cristu del Espíritu Santu.

Les aldegues de Malagón son El Cristu del Espíritu Santu, La Fuencaliente, Les Peralosas, El Sotillo, Los Quiles, Valdehierro, Piedralá y l'anexu Les Povedillas.

Economía[editar | editar la fonte]

Vides y olivares nos campos de Malagón.

Malagón tien una economía básicamente agrícola, con viñeos y olivares. Destaca la so industria quesero y vinícola.

Tamién dispón d'un nuevu polígonu industrial, nel cual asitiáronse numberoses nueves y antigües empreses. Anque anguaño'l polígonu dispón de bastantes empreses, sigui teniendo la posibilidá de crecer; yá que entá dispón d'espaciu llibre suficiente pa la construcción de nuevos y amplios espacios industriales.

Deportes[editar | editar la fonte]

El conceyu tien una gran escuela de deporte pa los mozos de la llocalidá. Destaquen los clubes de fútbol Atléticu Teresianu y de balonmano ADC Cátedra 70 . Tamién cunten con un equipu de fútbol sala femenín Malagón FSF que na actualidá milita en Segunda División Nacional. Deportistes famosos son Cecilio Alonso, Ramón González Expósito y Gabriel Monteagudo Santos,

Política[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Ángel Simancas García del Castillo UCD
1983-1987 Concepción Balmaseda Tapiador UCD
1987-1991 David Macías Gil PSOE
1991-1995 José Alberto Martín-Toledano Suárez PP
1995-1999 José Alberto Martín-Toledano Suárez PP
1999-2003 José Alberto Martín-Toledano Suárez PP
2003-2007 Antonio Maeso Toribio PSOE
2007-2011 Antonio Maeso Toribio PSOE
2011-2015 Adrián Fernández Herguido PP
2015-2019 Adrián Fernández Herguido PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Conceyu de Malagón (ed.): «Conventu de San José de Malagón» (castellanu) (12 d'agostu de 2014). Archiváu dende l'orixinal, el 12 d'agostu de 2014. Consultáu'l 12 d'agostu de 2014.
  3. Conceyu d'Alba de Tormes (ed.): «Alba de Tormes 2014. Santa Teresa de Jesús: V centenariu de la nacencia» páxs. 71-75. Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'abril de 2015. Consultáu'l 15 de marzu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]