Mairena del Alcor

Coordenaes: 37°22′23″N 5°44′51″W / 37.373055555556°N 5.7475°O / 37.373055555556; -5.7475
De Wikipedia
Mairena del Alcor
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Mairena del Alcor (es) Traducir Ricardo Antonio Sánchez Antúñez
Nome oficial Mairena del Alcor (es)[1]
Nome llocal Mairena del Alcor (es)
Códigu postal 41510
Xeografía
Coordenaes 37°22′23″N 5°44′51″W / 37.373055555556°N 5.7475°O / 37.373055555556; -5.7475
Mairena del Alcor alcuéntrase n'España
Mairena del Alcor
Mairena del Alcor
Mairena del Alcor (España)
Superficie 69.72 km²
Altitú 135 m
Llenda con Alcalá de Guadaíra, Carmona y El Viso del Alcor
Demografía
Población 24 125 hab. (2023)
- 11 781 homes (2019)

- 11 769 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.24% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.05% de España
Densidá 346,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
mairenadelalcor.org
Cambiar los datos en Wikidata

Mairena del Alcor ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 23.047 habitantes. La so estensión superficial ye de 69,7 km² y tien una densidá de 322 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 22' N, 5º 44' O. Asítiase a una altitú de 135 metros y a 21 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla, y a 7 km de Alcalá de Guadaíra.

Mairena del Alcor, asitiar na contorna de Los Alcores al igual que Carmona, El Viso del Alcor y Alcalá de Guadaíra; Los Alcores constitúin una elevación en forma de pandu inclináu de poco altor que se llevanta metanes la Depresión del Guadalquivir na provincia de Sevilla; a la so mesma vegada, estos conceyos pertenecen alministrativamente a dos comarca distintes, nel casu de Mairena del Alcor pertenez tamién a la Campu de Carmona.

  • Patrón: San Bartolomé, patrón dende 1247. La so festividá celébrase'l 24 d'agostu, día en que'l Rei San Fernando conquistó esta villa en 1246 y proclamó el so patronalgu.
  • Patrona: Nuesa Señora de los Remedios Coronada, celebrándose'l 8 de setiembre, patrona escoyida polos maireneros y que la so proclamación de patronalgu tuvo llugar el 8 de setiembre 1991, recibiendo tamién nesi añu la Medaya d'Oru de la Villa. Foi coronada canónicamente nel añu 2009 a efeutos de la bendición ya imposición d'una nueva corona en 1969 pol Sr. Cardenal Dr. D. José María Bueno Monreal. A pidimientu popular de los vecinos de la barriada de " El Chorrillo ", a que la so iniciativa xunir dempués la parroquia, hermandaes y el consistoriu de la villa, La nuesa Señora de los Remedios Coronada Patrona Canónica de la llocalidá foi proclamada Alcaldesa Perpetua de la mesma pol plenu municipal el 25 de mayu de 2016, coincidiendo colos sos 25 años de patronalgu oficial.
  • Santísimu Cristu de la Cárcel, Señor de Mairena, ye la imaxe con mayor devoción. Procesiona el 18 de marzu, día nel que Mairena acueye a cientos de visitantes que se xunen a los vecinos de la villa pa venerar a la devota y milagrosa efixe de Cristu crucificáu.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria y Edá Antigua[editar | editar la fonte]

El poblamientu de la contorna ye bien antiguu. Esisten xacimientos prehistóricos que demuestren la ocupación siguida de la zona dende'l Paleolíticu Final. Más tarde, nel Neolíticu, estableciéronse pequeños poblaos pa esplotar la riqueza agrícola de la vega. Tamién s'atoparon abondosos restos del entamu de la Edá de los Metales como grandes tumbes megalítiques y restos cerámicos de vasos campaniformes. Los principales restos arqueolóxicos señalen la importancia de la contorna de los Alcores na Edá del Bronce, unos 2.000 años antes de Cristu, alcontrándose asentamientos de cabañes aprovechando les fontes naturales qu'esquiten nes fasteres de los Alcores. L'ayalga “Andrés Morales” atopáu en Mairena, compuestu por xoyes d'oru de rica decoración orientalizante, atestigua la presencia de la civilización tartesia mientres el I mileniu. La influencia de los pueblos colonizadores fenicios y griegos demostrar nel desenvolvimientu de l'agricultura y el comerciu de los metales, la decoración cerámica y los restos funerarios. A partir del s. VI e. C., la civilización ibérica consigue desenvolver la esplotación agraria de la vega y comerciante con griegos y cartaxineses. La escultura del Silenu de la fotografía de la izquierda ye una bona muestra del contautu colos pueblos orientales. Esti bustu del dios del vinu d'influencia griega atópase nes Peñuelas nel camín de Luchena y anguaño ta espuestu nel edificiu del Conceyu. En dómina romana establecer na zona diverses "villae", cortixos y edificaciones rurales qu'esplotaben les fértiles tierres de la vega, de los que queden numberosos restos. Mientres la dómina visigodo y musulmano munches d'estes “villae” siguieron actives. La pila bautismal que se caltién na fonte del Centru Parroquial ye visigoda.

Edá Media[editar | editar la fonte]

En dómina musulmana establezse sobre'l alcor una torre vigía, que pudo formar parte del cinturón de vixilancia, defensa o comunicación nos Alcores. Posiblemente l'actual población venga de esta dómina. El nome de Mairena ye tamién d'ascendencia árabe, pos deriva de Maharana, que significa “agua de la fonte”. Les tierres de Mairena cayeron sol poder castellano del rei Fernandu III el Santu na campaña de 1246, y la torre y l'aldega de Luchena fueron donaes a la Orde de Calatrava pola so participación nel cercu de Sevilla.

El 20 de payares de 1342 Alfonso XI de Castiella donó a Pedro Ponce de León el Viejo, señor de Marchena, el señoríu de Mairena del Alcor, segregando dichu conceyu de la xurisdicción de Carmona, polos servicios emprestaos mientres sitiu d'Alxecires, qu'empezó en 1342 y remató en 1344 y, trés años dempués, el 17 d'agostu de 1345, topándose'l rei Alfonso XI nel conceyu vallisoletano de Tordesillas, señaló por aciu documentu los términos de la villa de Mairena del Alcor.[2]

Desque fuera apurrida a Pedro Ponce de León, en 1342, hasta l'abolición definitiva de los señoríos, el conceyu de Mairena del Alcor perteneció a la Casa d'Arcos. Alredor del castiellu, que la so parte central construyir a mediaos del s. XIV, va concentrándose la población nuna pequeña aldega.

En 1441 el rei Xuan II de Castiella concede'l derechu a celebrar la feria de Mairena al señor d'Arcos. Escontra 1470, Rodrigo Ponce de León, marqués de Cádiz, amplía'l castiellu de Mairena construyendo les muralles esteriores, el foso y les boques de fueu. D'esta dómina procede l'Arcu, que foi una puerta de zarru de la población que s'estendía sobre un alcor, de llombu del castiellu. La villa consolidar mientres la Baxa Edá Media como enclave rural del cinturón de suministru de Sevilla, empobinando la so economía escontra'l trabayu nel campu y la producción de trigu, aceite y productos hortofrutícolas p'abastecer a la capital. Nel s. XV Mairena pudo algamar los 500 habitantes, que s'alluguen ente les actuales cais Real y Ancha. El nucleu central de la Ilesia parroquial, la ermita de San Sebastián y Casar Palaciu, toos d'estilu mudéxar, vienen de esta etapa.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Na Renacencia la villa esperimenta una importante crecedera pola mor del descubrimientu d'América y la puxanza de Sevilla, algamando los 1.400 habitantes a finales del sieglu XVI. Poténciase la producción d'aceite y cebera, y desenvuélvese la ganadería hasta faese famosos los caballos de Mairena. La crisis del s. XVII afecta a Mairena hasta amenorgase la so población a 1000 habitantes coles primeres epidemies del sieglu. Adulces vase recuperando la población hasta consiguir los 2700 habitantes a finales del s. XVIII, gracies al desenvolvimientu de l'agricultura, la construcción de 4 molinos fariñeros en 1.780, l'ampliación de la feria y la meyora del comerciu na contorna, que facilita la salida de los productos.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

L'exércitu francés ocupa Mairena na Guerra de la Independencia, estableciendo en xineru de 1810 un cuartel de suministru pa les tropes. Mientres el sieglu XIX la villa crez debíu al aumentu de la natalidá. La casa d'Osuna consigue una gran autonomía, dempués d'asumir los títulos de la Casa d'Arcos en 1.780. La Ilesia de Mairena pierde les sos propiedaes y rentes mientres el procesu de Desamortización de 1836. Delles hermandaes pierden les sos tierres y sumen, y el duque de Osuna pasa a ser propietariu de los mayores cortixos de la villa tres el fallu del Xulgáu de Alcalá. Na segunda metá del s. XIX el cultivu de la naranxa espandir poles güertes del Alcor, que s'esporta con grandes beneficios. El tren llega ameyorando les comunicaciones y facilitando la esportación de los productos maireneros.

A finales del s. XIX l'arqueólogu inglés Jorge Bonsor escava nos Alcores, merca'l castiellu en 1.902 y lo reedifica como residencia particular. Ellí instala la coleición arqueolóxica que llogra de les sos escavaciones. Nel primer terciu del s. XX modernízase Mairena cola construcción d'edificios públicos como colexos y campusantos, el empedrado de cais, la modernización del conceyu y la construcción de la primer fábrica de procesáu industrial. El desenvolvimientu de Sevilla cola esposición del 29 dexa a los maireneros faer negocios na construcción, y esportar pana, aceites y fruta a Sevilla. Mientres la Guerra Civil destrúyense delles imáxenes relixoses como'l cuadru del Cristu de la Cárcel; diversos enseres, pasos ya imáxenes d'hermandaes y dellos altares de les Ilesies. Los años de fame de la dómina franquista soportar en Mairena col estraperlu, el trabayu duru nel campu y la fertilidá de la tierra qu'apurre bones colleches. Nos años 60 y 70 desenvuélvese'l conceyu hasta integrase na petrina peri urbanu de Sevilla. Yá esisten en Mairena fábriques de procesáu de productos agrícoles, panificadoras, fábriques y talleres de carpintería y metal, y un activu y creciente sector de la construcción. El campu modernizar cola introducción de tractores y maquinaria. L'antigua feria de ganáu convertir en fiesta y los primeros universitarios maireneros empiecen a destacar nos sos sectores profesionales. Asina, Mairena consolídase como una de les poblaciones cercanes a la capital con más prósperu futuru. Anguaño, los maireneros apuesten por un creciente sector terciariu bien diversificáu: comerciu, hostelería, restauración, tresporte de mercancíes, industria de tresformamientu de la madera y el metal, etc.

Vista panorámica del cascu antiguu de Mairena del Alcor

Xeografía[editar | editar la fonte]

El nucleu urbanu asitiar al norte del términu, quedando al sur la vega. La mayor parte de la población arrexuntar en redol al cascu urbanu de Mairena. Otros nucleos de población dientro del conceyu son les urbanizaciones d'El Torrexón, Molín Romanu, Cuetu de los Camellos, El Campillo, La Hijuelilla, etc.

Tien una vasta estensión de terrenal, que denominar «la vega». Ta derrota por un regueru casi siempres secu, el Saláu. Cuando llueve, suel enchise, pero ta a unos 4 quilómetros de la población, asina que nun supón riesgu dalguno pa ésta. Nesta estensión cultívense ceberes, llegumes y olivares.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos diez años.

Evolución demográfica de Mairena del Alcor
1998199920002001200220032004200520062009
16,24916,40816,64916,78816,94717,31517,62318,07518,71020,967
(Fonte: INE [Consultar])

Heráldica[editar | editar la fonte]

De la casa d'Arcos procede l'escudu de la villa, ésti ye mediu cortáu, partíu. Nel primeru superior, les barres d'Aragón, y nel inferior el lleón de León.

El segundu d'oru, cola imaxe de San Bartolomé na so caranción y ropajes al natural y colos atributos del so martiriu. El tou con bordadura d'azur con ocho calderes de plata esclariaes de sable, n'alcordanza de los ocho huestes que sosteníen a les sos espenses los Ponce de León pa la defensa de la frontera contra los moros (en realidá, ocho escudetes d'oru faxáu d'azur, de la Casa de Vidaurre). Al timbre, corona real antigua, n'alcordanza de ser reconquistáu per San Fernando.

L'escudu oficial actual ye un cambéu recién del escudu tradicional, al que se-y camudó la corona por una con llirios; añedióse un remate conopial; confundiéronse los escudetes con calderes; invirtióse l'orde del lleón y les barres, esaniciáu una d'éstes; y finalmente añedióse una cartela barroca con cañes de lloréu y encina.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

  • El pueblu ta comunicáu per carreteres, pola A-392 (que va dende Dos Hermanas hasta Carmona, pasando por Alcalá de Guadaíra, la mesma Mairena y El Viso del Alcor. Nel añu 2007, el tramu dende Alcalá hasta Mairena foi desdobláu, creando tamién una variante (Variante de Mairena y El Viso del Alcor) que circula pel norte de dambes llocalidaes, pasando a coyer éstos el nome d'A-392 y la travesía ente Mairena y el Viso, A-398. Dende la rotonda d'entrada a Mairena, sale'l ramal de la variante, y otru pal mairenero polígonu Galbanón.
  • Dos carreteres de menor rangu comuniquen direutamente Mairena con Torreblanca (Sevilla), l'A-8026, y escontra el sur cola A-92, (la SE-210). L'A-8025 ("Carretera de Brenes") enllaza cola carretera de Carmona-Brenes.
  • Hai una hipotética futura conexón col Metro de Sevilla, supuestamente al altor de la estación alcalareña de Montecarmelo.
  • Hai que dicir que, d'antiguo, esistía una llinia ferrial que diba dende Carmona hasta Sevilla pasando pel sur d'El Viso y Mairena y pasando por Alcalá.
  • La Vía Verde de Los Alcores (caminos de albero fundamentalmente) escurre tamién pol términu mairenero.
  • Pela carretera de la vega, la SE-210, que comunica Mairena cola A-92, aportar al Aeródromu de Los Alcores, asitiáu tamién en Mairena.

Monumentos y edificios singulares[editar | editar la fonte]

Santuarios[editar | editar la fonte]

Otros[editar | editar la fonte]

  • Torre telegráfica, conocida como "El Torrexón". Foi construyida a mediaos del sieglu XIX pol Ministeriu de la Gobernación y pertenecía a la Llinia telegráfica d'Andalucía pa unviar mensaxes del ministru a los gobernadores civiles de Sevilla y Cádiz. esta torre comunicar por aciu señales visuales coles torres anteriores de Carmona (como'l Torrexón del Picacho) y cola torre posterior de Torre de Quintos (en Dos Hermanas). [consultar telegrafiaoptica.wikispace.com]

Oficina Municipal d'Información Turística: cai Real 2

Fiestes[editar | editar la fonte]

El "arcu triunfal" de la Feria de Mairena del Alcor ye un diseñu Neoclásicu de ornamentación Barroca del llocal José Manuel Peña que s'inauguró nel añu 2007. Esta fiesta declarada d'Interés Turísticu Nacional d'Andalucía lluz 100.000 bombilles. 40.000 farolucos azules y naranxes, colores de la bandera municipal, cubren el cielu del Real y ponen el toque de lluz y color. Los acordes musicales cuerren al cargu de la Banda Municipal de Música qu'añu tres d'añu interpreten los himnos d'Andalucía y España, amás de delles sevillanes.

La población multiplicar por cinco y pa garantizar la seguridá entama un dispositivu nel que participen efeutivos sanitarios, Proteición Civil, Bomberos, Policía Llocal y Guardia Civil.

La Feria de Ganáu de Mairena aniciar nel añu 1441. El rei Xuan II de Castiella facilitó a Pedro Ponce de León, señor de Mairena, la repoblación del llugar apurriendo'l suministru de productos y la movilidá de los ganaos pola contorna. Col tiempu convirtióse nun eventu amestáu al ociu y al esparcimientu. La Feria foi musa de numberosos escritores y artistes qu'afiguraron con tinta y oleu la esencia, el color y les costumes de la fiesta mairenera, como Estébanez Calderón, Gustavo Adolfo Bécquer, Valeriano Bécquer o Lamayer. El so llugar de celebración foi callar Mesones, actual cai San Fernando, y l'escampada del Mercáu asitiada delantre de la ermita de San Sebastián, tomando tol actual Paséu de la Feria y la Barriada.

Dende l'añu 1982 celebrar nel Recintu Ferial Alcalde Antonio Delgado de 11.000 m² que s'atopa na entrada de la llocalidá y alluga 47 casetes públiques y privaes. El Real ta escoltáu, a un llau, por un conxuntu escultóricu que representa al héroe cervantín y Sancho Panza en posición griespa frente a un molín de vientu, obra del escultor José Manuel Díaz. Per otru llau, un conxuntu escultóricu que representa a una pareya montada a caballu, realizada en bronce, obra de los artistes Antonio y Jesús Gavira que s'asitia sobre una fonte d'ocho chorros.

  • Procesión del Santísimu Cristu de la Cárcel (18 de marzu con precedida del so treslláu'l día 11, Solemne Quinario ente los díes 12 y 16 y Función Principal d'Institutu'l 17 de marzu)
  • Antroxu (Febreru)
  • Selmana Santa
  • Salida Procesional de San Bartolomé (24 d'agostu)
  • Procesión de Virxe de los Reis (15 d'agostu)
  • Procesión de Nuesa Señora de los Remedios Coronada (8 de setiembre)
  • Romería de Ntra. Sra. Remedios Coronada (Últimu domingu del mes de setiembre)
  • Festival de Cante Jondo Antonio Mairena (Fiesta Declarada d'Interés Turísticu d'Andalucía) (Primer sábadu de setiembre)

Ufierta educativa[editar | editar la fonte]

En Mairena del Alcor funcionen anguaño 7 colexos (públicos), d'Educación Infantil y Primaria:

  • C.E.I.P. Isabel Esquivel, conocíu como "El Castillo"
  • C.E.I.P. San Bartolomé, conocíu como "La Barriada"
  • C.E.I.P. Manuel Romero Arregui, conocíu como "L'Academia"
  • C.E.I.P. Antonio González, conocíu como "El Patriarca"
  • C.E.I.P. Güerta Retiro
  • C.E.I.P. Juan Caraballo, conocíu como "El poli".
  • C.E.I.P. El Prior

Amás, esisten 2 institutos d'Educación Secundaria:

  • I.E.S. María Inmaculada, conocíu como "El Chorrillo"
  • I.E.S. Los Alcores

Hai de solliñar que l'I.E.S. Los Alcores tien, amás, bachilleratos de Ciencies, Teunolóxicu, Sociales y Humanidaes.

Deportes[editar | editar la fonte]

En Mairena de Alcor esisten numberosos clubes y asociaciones dedicaos al fomentu del deporte nel conceyu. Ente otros:

  • CD Mairena: Militante en Primer Andaluza Grupu 2.
  • La Barrera CF: Militante en Primer Andaluza Grupu 2, Equipu Llocal del Estadiu Jozabed Sánchez Ruiz.

El Pabellón municipal Miguel Ángel Gómez Campuzano' foi inauguráu un añu antes del tráxicu accidente de tráficu mortal que tuvo'l pernomáu atleta.[3]

Paisanos pernomaos[editar | editar la fonte]

Avenida Almonaster n'Honor D'Andrés Almonaster en Nueva Orleans

D'esta villa ye natural:

pernomaos que vivieron nesta villa:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. García Fernández, 1988, páxs. 81 y 94.
  3. Datos del pabellón

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Sánchez Ruiz, Carlos, La telegrafía óptica n'Andalucía, Conseyería d'Obres Públiques y Tresportes, Sevilla 2006.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]