Madeleine Brès

De Wikipedia
Madeleine Brès
Vida
Nacimientu Bouillargues25 de payares de 1842[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Llingua materna francés
Muerte Montrouge30 de payares de 1921[2] (79 años)
Estudios
Estudios Facultad de Medicina de París (es) Traducir
Nivel d'estudios doctor en medicina
Oficiu médica
Premios
Cambiar los datos en Wikidata

Madeleine Brès (25 de payares de 1842Bouillargues – 30 de payares de 1921Montrouge) (d'apellíu natal Gebelin) foi la primer muyer francesa en llograr el títulu de médica.

Biografía[editar | editar la fonte]

La mesma Madeleine rellata na Crónica Médica del 1 d'abril de 1895, cómo nació la so vocación pola medicina: "tenía apenes ocho años cuándo'l mio padre, dedicáu a comerciar cola so carreta -nun ye un una xera fácil- llevóme al conventu pal que trabayaba..." Nel hospital de Nîmes, una monxa tomó-y ciñu y enseñó-y dellos procedimientos melecinales senciellos, como la preparación de fervinchos y de cataplasmes.

Tenía doce años cuando la familia Gebelin camudar a París, y solu quince y un mes cuando se casó con Adrien-Stéphane Brès, un conductor de tranvía. Gracies a los esfuercios de Julie-Victoire Daubié, les titulaciones franceses taben abiertes a les muyeres dende 1861. Primero tuvo que llograr el consentimientu del so home, yá que daquella la llei francesa establecía que les muyeres casaes dependíen de la responsabilidá llegal de los sos homes. En 1866, presentar al Decanu de la Facultá de Medicina en París, Charles Adolphe Wurtz, y solicitó-y permisu pa estudiar medicina. Wurtz aceptó, pero cola condición de que primero tenía que llograr un grau n'Artes y Ciencies, requisitu que cumplió en trés años. Presentar de nuevu ante'l Decanu de la Facultá de Medicina de la Universidá de París, remarcándo-y qu'agora nada s'oponía al so ingresu nel cursu médicu, y que yá había tres muyeres estranxeres -l'americana Mary Putnam, la rusa Catherine Gontcharoff y l'inglesa Elizabeth Garrett Anderson- que taben en posesión del grau equivalente nos sos respeutivos países. Finalmente llogró'l derechu d'estudiar el cursu de medicina na facultá.

La decisión del decanu foi recibida cola oposición de la comunidá universitaria y médica. El doctor Henri Montanier escribió en 1868 na Gaceta d'Hospitales que "pa faer d'una muyer un doctor, ye necesariu face-y perder la so sensibilidá, la so cobardura, la so modestia, endurecer a la vista de les coses más horribles y pavoroses. Cuando la muyer llegue a esto, pregunto, ¿qué-y va quedar de muyer? Un ser que yá nun va ser una moza nueva nin una muyer; tampoco una esposa, nin una madre."[3]

A pesar de la so aprobación personal, el Decanu Würtz unvió la solicitú al Ministru d'Educación, Victor Duruy, quien aprobó l'aceptación de Brès, non ensin antes sometela preventivamente al Conseyu de Ministros. La Emperatriz Eugenia de Montijo, faciendo valir la llei aprobada'l 10 de marzu de 1803 proclamando la llibertá del trabayu, defendió'l derechu de Madeleine Brès a ser aceptada. Finalmente, dempués de la deliberación del Conseyu de Ministros, foi aceptada pa empecipiar los sos estudios de medicina. Brès daquella tenía 26 años y yera madre de trés neños; cuando l'alcalde del distritu de Ve recibió'l consentimientu del so home y ella por fin pudo empecipiar los sos estudios de medicina en 1869 nel serviciu del Profesor Broca n'Hospital de Caridá.[4]

Cola Guerra Franco-Prusiana producióse la salida d'un bon númberu de doctores que dexaron los hospitales pa dir al frente. Brès foi nomada a propuesta del Profesor Broca como interna provisional hasta xunetu de 1871. Fortalecida por esta esperiencia, decidió prosiguir la so carrera nel hospital y dexar los exámenes esternos polos internos. A pesar del soporte de Profesor Broca, el direutor de l'Asistencia Pública d'Hospitales refugó esta posibilidá'l 21 d'avientu de 1871.

Finalmente, Madeleine Brès arrenunció de siguir buscando un trabayu d'hospital. Vilba y madre en solitariu de trés neños, decidió convertise en pediatra. Preparó la so tesis nel llaboratoriu del Profesor Würtz, sobe la tema Del Pechu y la Lactancia, presentándola'l 3 de xunu de 1875. Recibió honores na so tesis y foi la primer muyer francesa Doctor en Medicina. Escribió esta tesis na especialidá que deseyaba alrodiu de la rellación ente la madre y la so criatura, según la hixene de los neños pequeños. Téunicamente, nun foi la primer muyer en llograr un doctoráu de medicina en Francia: la inglesa Elizabeth Garrett Anderson lo llograra cinco años antes.

Mientres la so carrera, trabayó como profesora d'hixene y enseñó a los direutores de les guarderíes de la ciudá de París. Encabezó la revista Hixene de la Muyer y el Neñu, y foi autora de dellos llibros de cuidos infantiles. Nuna misión pal ministeriu, viaxó a Suiza pa estudiar la organización y funcionamientu de les guarderíes. El 28 de mayu de 1893, Théophile Roussel abrió la primer guardería[5] de Francia xunto a la carretera de Nollet, nel distritu de Batignolles.

Morrió na probeza a la edá de 79 años.

Trabayos y publicaciones[editar | editar la fonte]

  • Del Pechu y la Lactancia (De la mamelle et de l'allaitement) [Tesis pal doctoráu de medicina, presentada y defendida el xueves 3 de xunu de 1875]. El testu completu foi imprimíu por Y. Martinet, 1875.
  • Alimentación artificial y el biberón (L'Allaitement artificiel et le biberon), G. Masson (París), parte 8, páxina 77. Et al., 1877, disponible en Gallica

Reconocencies[editar | editar la fonte]

  • Delles escueles y guarderíes (Montpellier) en Francia lleven el so nome.
  • Una ala del centru del Hospital de Argenteuil (Val-d'Oise), abierta en 2013, ta nomada nel so honor.[6]
  • Una cai nel 13º distritu de París tamién lo lleva.
  • Una cai en Besançon (cercanu la clínica de Saint Vincent) lleva'l so nome.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: GeneaStar. Identificador GeneaStar de persona: gebelinmagd. Apaez como: Madeleine Bres.
  2. Afirmao en: certificado de defunción.
  3. Ye difícil ser más elocuente en cerrar les puertes de la medicina a les muyeres cola ayuda d'argumentos espurios.
  4. Debré & Bochenek 2013, p. 139-143
  5. Vue d'une salle de récréation de la crèche fondée par madame le Dr.Madeleine Brès
  6. (rédaction) (14 de marzu de 2013). Le Parisien (ed.): «À la découverte du nouvel hôpital Victor-Dupouy» (francés).