Música de baille

De Wikipedia

La Música de baille ye música específicamente compuesta pa facilitar o acompañar el baille. Pue ser cualquier pieza musical completa o parte d'un arreglu musical más grande. Dende les últimes décades del sieglu XX la música de baille acomúñase de normal a la música con ritmu y acordes especialmente concebíos pa baillar y que ye xeneralmente denomada música dance o similar.

Les músiques de baille tradicional y clásica suelen llevar el nome de la so danza correspondiente y de cutiu ye difícil saber si'l nome de la música llegó primero o'l nome del baille. Dellos xéneros musicales tienen una forma de danza en paralelu, como la música barroca cola danza barroca, ente qu'otros, como la música clásica y balé clásicu, desenvolviéronse por separáu.

Hai ocasiones en que se crea una coreografía a partir d'una tema musical que primeramente nun foi concebíu pa baillar polo que'l xéneru de música utilizada na danza non necesariamente va llevar el mesmu estilu.

Elementos de la música de baille[editar | editar la fonte]

El baille o danza componer de cinco elementos: movimientu, espaciu, espresión corporal, estilu y ritmu. La música pela so parte tien tres elementos principales que son la melodía, l'harmonía y el ritmu. D'alcuerdu al tipu y xéneru de baille, van acentuase l'usu d'unos o otros elementos del baille al respective de la música tomando práuticamente cualesquier xéneru musical.

Los elementos más importantes pa la descripción de cada estilu vien marcáu pol ritmu y el compás.

Tipos de Música de baille[editar | editar la fonte]

Categoría principal: Estilos de baille

El baille o danza foi evolucionando en munchos estilos, dende la música pa balé, hasta la música electrónica de baille. Les definiciones que constitúin a cada estilu dependen de factores sociales, culturales, estéticos, artísticos y morales, según tamién del rangu de preseos utilizaos (como la música folclórica) hasta les composiciones más complexes (como nel balé). Tola música de baille, nun importa l'estilu, tien daqué de mancomún, yá que na mayor parte de los casos implica tener el ritmu, harmonía y melodía necesarios pa complementar los movimientos del cuerpu según la espresividá deseyada del conxuntu.

Clásicos[editar | editar la fonte]

Principalmente lleven elementos harmoniosos y nidios:

Folclóricos[editar | editar la fonte]

La Música tradicional o folclórica ye la música que se tresmite de xeneración en xeneración per vía oral (y güei día tamién de manera académica) como una parte más de los valores y de la cultura d'un pueblu. Con éses tien un marcáu calter étnicu que de normal non la fai bono d'entender a escala internacional. Son particulares el timbre, de según los preseos que sían usaos, y los acordes. Hai munches y sirven d'exemplu:

[1]

Modernos[editar | editar la fonte]

La música de baille moderna naz d'una evolución artística empecipiada n'EEXX y el Caribe al empezar a integrase la música y cantaraes de los antiguos esclavos de raza negra cola música de les bandes musicales.

La música moderna ruempe coles regles y criterios de la música clásica. Nun sigue estructures de mano. Dalgunes d'elles son:

(ver tamién danza)

Historia de la música de baille clásica[editar | editar la fonte]

Antigüedá[editar | editar la fonte]

Créese que la danza empezó como un preséu de comunicación cola naturaleza. Dende la prehistoria'l ser humanu tuvo la necesidá de comunicase corporalmente, con movimientos qu'espresaben sentimientos y estaos d'ánimu. Estos primeros movimientos rítmicos sirvieron igualmente pa ritualizar acontecimientos importantes (nacencies, fallecimientos, bodes). En principiu, la danza tenía un componente ritual, celebrada en ceremonies de fecundidá, caza o guerra, o de diversa índole relixosa, onde apaez la música con rudimentarios oxetos (güesos, cañes, tueros, conches...) pa producir soníos.

Hai constancia de qu'escontra'l 3000 e.C. en Sumeria yá cuntaben con instrumentos de percusión y cuerda (llira y arpa). Nes primeres civilizaciones como n'Exiptu[2] o en Mesopotamia yá se cuntaba con variedá de preseos destacando l'arpa y l'oboe doble. De fechu la espresión musical de Mesopotamia ye considerada orixe de la cultura musical occidental.

Na Antigua Grecia, la música viose influyida por toles civilizaciones que la arrodiaben, como la mesopotámica, etrusca, exipcia o inclusive les indoeuropees, y fueron d'importante influencia tantu nes sos músiques como nos sos preseos. Hai manifestaciones pictóriques qu'asina lo manifiesten,[3] por casu xarrones griegos Antiguos con baillarinos acompañaos por músicos.

A partir de la fundación de Roma asocede un finxu musical, los ludiones. Estos yeren unos actores d'orixe etruscu que baillaben al ritmu de la tibia (una especie d'aulós). Los romanos asonsañen estos artes y añeden l'elementu de la música vocal. Nenguna música d'esti estilu llegó hasta nós salvo un pequeñu fragmentu d'una comedia de Terencio. Cuando Roma conquistó Grecia dambes cultures fundiéronse, pero Roma nun apurrió nada a la música griega. Davezu utilizábase la música nes grandes fiestes.

La función principal de los preseos na Antigüedá yera la d'acompañar a la danza, al cantar y a la poesía. Hasta'l sieglu V (D.C.), empiezu de la Edá media ye bien raru atopar a los preseos como solistes.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Estampie "Retrove"

Estampie anónima del Codex Robertsbridge, interpretada por Ulrich Metzner

Na Edá Media, el cantar Gregoriano ye la música principal n'Europa. La música instrumental ye tratada pola Ilesia Católica como daqué que namái sirve p'afatar y distrayer a los creyentes[4] y anque yera habitual el cantar y el baille ente la población nun hai muertes al nun perpetuase por escritu.[5] De toes formes hai conocencia de dances místiques, so la forma de cortexos espiatorios y procesiones ya inclusive una danza denomada macabra.[6] La música de baille Occidental más temprana que puede reproducise con un grau de certidume son los bailles medievales Estampie, carol, Saltarello, Trotto y Ductia a la fin de la baxa Edá Media (sieglos XIII y XIV).

Renacimientu[editar | editar la fonte]

Baxa danza

de la Suite de dances arrexuntada por Attaignant

El sieglu XV foi'l resurdir de la música instrumental. Per primer vegada na hestoria compónse música instrumental ensin nengún otru fin que'l prestu del oyíu. La danza toma una gran importancia, sobremanera ente les clases altes y, anque coesiste cola danza menos refinada y más allegre del pueblu llanu, empieza a estremase la danza de la corte de la puramente popular.[7] Gran parte de la música instrumental dedicar a esti xéneru y, amás, cola invención de la imprenta editen llibros de coreografíes. Les dances principales del Renacimientu son la Zarabanda, l'alemanda, la pavana, la gayarda el branle, la Danza Morris, la tarantela, la baxa danza, el Turdión, el courante[4] y la spagnoletta.

Hai que tener en cuenta'l gran númberu de dances d'orixe español, lo que reflexa la so influencia cultural nesa dómina.

Barrocu[editar | editar la fonte]

Minuet in G Major

La música instrumental, que na dómina anterior dio'l primer asomu na música académica, tuvo una puxanza ensin precedentes nos sieglos XVII y XVIII; per primer vegada na hestoria, la música vocal y presea taben en plena igualdá L'estilu más documentáu de danza barroca desenvolver na corte francesa mientres el sieglu XVII. El términu «danza barroca» utilízase de cutiu pa referise específicamente a esti estilu francés, que reflexa'l poder dominante de la dómina. Les dances barroques que se baillaben nos salones europeos siguíen siendo básicamente les mesmes que se dieren a lo llargo de la Renacencia coles incorporaciones del bourrée, la gavota, la Giga y el paspié, pero a partir metá del sieglu XVII surde'l minueto, convertíu rápido nel baille cortesanu por excelencia polos sos movimientos sobrios y refinaos ya intercambios de pareya.

Apaez la ópera qu'axunta nuna sola forma les distintes artes: poesía, música, teatru, danza,... y consolídase como unu de les formes con más protagonismu a lo llargo de los posteriores sieglos.[4]

Nes primeres décades del sieglu XVIII, creóse y perfeccionó el sistema de notación de danza y ésta foi adquiriendo una reglamentación que daría llugar al balé, que va dixebrase darréu de la ópera.

Clasicismu[editar | editar la fonte]

El Danubiu azul de Johann Strauss (fíu) nuna caxa de música.

La música instrumental d'esta dómina empobinar escontra melodíes equilibraes y llimpies y una harmonía senciella de bona comprensión.[4] Nun principiu siguíen boailándose les mesmes pieces que nel Barrocu salvo la inclusión de la contradanza hasta que la burguesía pasa a adquirir un papel importante y apaez el valse na alta sociedá, refinando los sos movimientos orixinales de dellos sieglos tras de les zones rurales y burgueses. Ye la mayor revolución de tola historia de los bailles pos l'home abraza a la muyer pola cintura y baillen dambos frente por frente, en posición zarrada, daqué enxamás vistu ente xente "educada" hasta entós.

Na América colonial, la música popular yá dende finales del sieglu XVIII empezó a amosar signos de la formación d'un soníu carauterísticu con gran influencia africana y, particularmente n'España, primero'l Fandangu y darréu el Flamencu.

Romanticismu[editar | editar la fonte]

Seición Cancán de la obertura de Orphée aux enfers (1:47)

Cortesía de Musopen

El Valse continua siendo'l baille principal de los salones de baille, anque escontra metá de sieglu derivando de formes más antigües o d'otres dances anteriores poner de moda nuevos bailles como la barcarola, la mazurca, la polca, la escocesa del que deriva'l Chotis, balada, la polonesa, el cancán y la cuadriella (una variante de la contradanza).

En Cuba apaecen la habanera, el boleru y , más avanzáu'l sieglu, el danzón.

Per otra parte, fáense composiciones especiales pa balé con música llixera, decorativa, rítmicamente clara y con una variedá casi ilimitada de contaxoses melodíes conteníes nes sos partitures, incluyíos los valses y con frecuencia utiliza'l Leitmotiv.

El cambéu de los costumes y del gustu a fines del sieglu XIX dieron pasu a la nueva concepción de música de baille más acorde col conceutu actual.

Contemporánea[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XIX apaez en Francia'l Impresionismu musical que ye constantemente cambiante ya impredicible, creada a partir d'un motivu musical senciellu y repetitivu al empiezu, que va variando a lo llargo de tola obra, y anque nun se perciba a güeyu, ta presente en toes y cada una de les frases d'esta.

La música modernista dio continuidá a esa llinia y tien como principiu principal la rotura cola tradición, y la permanente innovación. Por cuenta de esto ta estrechamente amestada al vanguardismu. El balé empezó a dar más importancia a la espresión sobre la téunica inaugurando'l "balé atmosféricu" –solo danza, ensin filo argumental–. La danza espresionista supunxo una rotura col balé clásicu, buscando nueves formes d'espresión basaes na llibertá del xestu corporal, lliberáu de les atadures de la métrica y el ritmu, onde cobra mayor relevancia la autoexpresión corporal y la rellación col espaciu.

La danza contemporánea o danza moderna busca espresar, al traviés del baillarín , una idea, un sentimientu, una emoción, al igual que'l balé clásicu, pero entemeciendo movimientos corporales propios del sieglu XX y XXI con músiques populares modernes como jazz, hip hop o ritmos llatinos.

Historia de la música de baille moderna[editar | editar la fonte]

La música popular entiende un conxuntu de xéneros musicales que resulten curiosos pal gran públicu y que xeneralmente son distribuyíos a grandes audiencies al traviés de la industria de la música. Frente a la música tradicional o folclórica, la música popular nun s'identifica con naciones o etnies específiques sinón que tien un calter internacional. Ente los xéneros más representativos de la música popular del nuesu tiempu pueden destacar el pop, el rock, el dance o la música llatina, ente otros.[8]

La era de los Bailles de Salón[editar | editar la fonte]

Los bailles en pareya siguieron evolucionando a brazos enxareyaos y miraes de frente, siguiendo la llinia empecipiada col Valse un sieglu tras, que seguió baillándose hasta los entamos del sieglu XX.

Maple Leaf Rag (Ragtime de la fueya de pládanu)

Autor: Scott Joplin

La música de baille moderna naz d'una evolución artística empecipiada n'América a finales del sieglu XIX principalmente n'EEXX, al empezar a integrase los ritmos de la música africana de los antiguos esclavos de raza negra coles marches de les bandes musicales. Esta fusión dio llugar al blues urbanu (deriváu del blues primitivu que yera cantáu nel rural), el ragtime[9] que derivó al jazz y el Two step, con pasos rápidos y saltos y basáu na música negra americana qu'evolucionó al Foxtrot.

La cumparsita (1915/16)

noicon

Creada pol músicu uruguayu Gerardo Matos Rodríguez. Iguada (previu al so estrenu) pol arxentín Roberto Firpo

En Brasil, por derivación de la polca afaciéndola al estilu brasilanu, apaez el Maxixe.[10] N'Arxentina, con raigaños afrorioplatenses, gauchescas, hispanes, africanes ya italianes, apaez el Tangu con influencia de la habanera cubana, el candombe, el tangu andaluz, la milonga, la mazurca, la polka europea y l'enorme diversidá étnica de la gran fola inmigratoria llegada principalmente d'Europa.[11]

A empiezos del sieglu XX el baille de salón ganó muncha popularidá ente la clase obrera como resultancia del desenvolvimientu de la Revolución Industrial.[12] Nel so orixe estos bailles yeren puramente lúdicos y populares y la so repercusión social foi de tal magnitú que dio llugar a la creación de sales específiques que dotaes d'una orquesta y un pavimentu fayadizo facilitaren la so práutica. La invención del fonógrafu primero, y de la radio dempués, dexen un espardimientu ensin precedentes d'estos nuevos xéneros musicales ufiertando agora a una música popular fundada más sobre la práutica que sobre la escritura la oportunidá de ser tresmitida y heredada en cuenta de ser escaecida.

Samba de fato (1932)

Pixinguinha y Cícero de Almeida

En 1917 grabar en Brasil la primer tema de Samba[13] y tres la 1ª Guerra Mundial apaez el Charlestón, una variante del Foxtrot de gran éxtito nos Años 1920. Pela so parte, el jazz sigue desenvolviéndose mientres les primeres décades del sieglu XX, aportando a una música de gran consumu nos años 20, 30 y 40 en diversos formatos. Nesta década tamién tomen notoriedá creciente xéneros tradicionales de gran influencia posterior como'l Hillbilly n'EEXX y el Mento y el Calipso nel Caribe.

Los años 1930 fueron llamaos la dómina del Swing,[14] de normal executáu por una Big band, que revaloriza'l blues ya inclúi influencies europees y del music hall. Nestos años apaez el cine sonoru y contribúi descomanadamente a la internacionalización de xéneros yá esistentes al incluyiles na banda sonora de les películes como'l Quickstep (fox rápido) y el claqué, aniciáu a partir de la fusión de les dances de zuecos d'Irlanda, el norte d'Inglaterra y Escocia, combináu colos bailles practicaos polos afroamericanos, como la juba nel sieglu XVIII.

Red Dog Shuffle

Un boogie woogie contemporaneu

Al llegar los años 1940 el swing evolucionara al Jive, el Bebop y el Boogie-woogie y yá darréu al West Coast jazz. Tamién empezaron a ser conocíos más internacionalmente gracies al cine los ritmos llatinos presistentes como la Rumba, la Conga, el Son cubanu, el Merengue, la Cumbia, la Bachata y el Mambo, apaeciendo tamién nesta década'l Chachachá a partir del danzón.[15] Esi mesmu añu introduz el R&B sustituyendo al términu "race records" (discos de raza, referíu a la raza negra). Foi'l predecesor del rock and roll y, de la mesma, el socesor del rockabilly (al entemecese con corrientes varies del country). Tien fuertes influencies del jazz y el jump, amás de la música gospel, y compases africanos.

La era del rock y del pop[editar | editar la fonte]

Na segunda metá del sieglu la música de baille de salón entra en decadencia, y anque sigui gociando de popularidá, va venciendo terrenal sobremanera ente la xente nuevo, ante la meyora del rock y del pop.


Nos años 1950 aparecío el rock & roll y pocu dempués el so subxéneru, el Rockabilly. Esta nueva música yera una síntesis de blues, rhythm and blues, gospel y country, y supunxo un revulsivo na historia de la música moderna con lletres que falaben d'amorecer, siendo la insinia de la primer revolución xuvenil.[16]

Como una derivación del rock and roll[17] y en combinación con otros xéneros musicales que taben de moda naquel momentu apaez el Pop,[18] el cual va dir tomando emprestáu elementos d'otros estilos nel futuru calteniendo la estructura de cantar de curtia a media duración, escrites nun formatu básicu (de cutiu la estructura trato-estribillu).

En Xamaica, derivando principalmente de la fusión de la música afroamericana de la dómina con ritmos populares puramente xamaicanos, apaez el Ska,[19] y en Brasil, de la samba y con una fuerte influencia del jazz la Bossa nova.[20]

Nos años 1960 surde'l Twist, como una nueva variante del Rock & Roll, qu'a parte del so torción de cadriles y torso, foi unu de los primeros bailles ensin necesidá de cuntar con pareya. Pela so parte, el rhythm & blues tradicional conxugar col gospel dando llugar a estilos como'l soul[21] y unos años más tarde el funk al añedir jazz y ritmos llatinos al soul. El boogaloo, un ritmu llatín nacíu de la fusión de ritmos afrocubanos y soul, tamién tien gran ésitu nesta década.

Mientres, n'Inglaterra surdió'l Beat y con ésti una folada de grupos británicos que recibieren la influencia del rock and roll dando llugar al Pop rock[22] y al Rock, como términu ampliu, qu'arrexunta a una gran variedá de xéneros musicales: rhythm and blues, country, blues y folk, ya influencies del jazz, música clásica y otres fontes. Foi l'empiezu de la "era dorada" o Rock clásicu, surdiendo distintos subxéneros distintivos del xéneru como'l Blues rock, Folk rock, Country rock, Jazz rock, rock sicodélicu y Hard rock.

Exemplu de músicu Salsa


En Centroamérica, el Ska evoluciona al rocksteady y rematando la década'l Reggae y el Dub. La Salsa apaez dende finales de los años 1960 pa definir un xéneru musical hispanu, resultante de la síntesis del son cubanu y otros xéneros de música caribeña, col jazz y otros ritmos estauxunidenses.

Tamién nesta década apaecen les discoteques n'Alemaña y los soldaos estauxunidenses emplazados na Alemaña Occidental llevaron al so país el formatu al rematar la década.

Nos años 1970 apaez, a partir del Garage rock y del Glam rock, el Punk, un tipu de rock senciellu, con melodíes agresives de duraciones curties, soníos de guitarres amplificaos, ruidosos y aburuyaos y, polo xeneral, de compases y tiempos rápidos.

El Reggae adquier reconocencia internacional y apaez la Lambada qu'adquirió fama mundial una década dempués.

La era de les discoteques[editar | editar la fonte]

L'apaición de les discoteques empezó a faese popular n'EEXX nos años 70 creándose la cultura del club con discos entemecíos por Disc-jockeys (DJ). En Nueva York empezaron a desenvolver téuniques de turntablism. Eses mesmes téuniques contribuyeron a la popularización de los remixes, como una espresión "paralela" al dub, y al break beat del que nacen el Rap y el Break dance inspirando los sos movimientos na Salsa y la Capoeira, dándose asina a conocer la cultura Hip hop.

Na segunda metá de la década la Música discu o Discu como xéneru de música de baille derivada del soul y el funk algama'l so apoxéu, con toques llatinos en munchos casos, popularizandose nes discoteques.

Per otra parte, la música electrónica adquier un gran desenvolvimientu dende la invención del sintetizador y tres unos años d'esperimentación apaecen los primeros trabayos de música de baille electrónica a partir del Eurodisco. A la fin de la década'l Discu va incorporando ritmos y melodíes con preseos electónicos dando llugar al boogie, Italo discu y Hi-NRG. El rock y el punk tamién los incorporen denominándose de manera xenérica New Wave y col pop dan llugar al Synth pop.

La música Pop se internacionaliza , remaneciendo estilos qu'entemecen elementos del pop/rock occidental cola música popular local (asina tomen forma'l Afropop, el rock llatín, el J-Pop, el pop rusu, etc.). Tamién tien puxanza a principios de la década'l Bubblegum pop de calter melódicu y ritmu animáu, de gran influecia en décades posteriores.

Nos años 1980 van apaeciendo cada vez más estilos bailladeros de música a partir de la introducción preseos electrónicos más algamadizos y asistíos por ordenador denominándose post-discu polo xeneral. Apaecen el dance-rock y el Dance pop como antoxana a la música Dance o EDM, el Electro funk, el Freestyle el R&B contemporaneu, el Europop y, a finales de la década, el New jack swing.

Muestra de ritmu del Heavy metal

noicon


El Heavy metal aniciáu años tras adquier notoriedá al esaniciar les últimes influencies del blues ya incluyendo dellos elementos del punk rock, dándo-y un nuevu énfasis na agresividá y velocidá.

La era de la música electrónica de baille[editar | editar la fonte]

La incorporación de los soníos sintetizaos y la popularidá del videoclip marcaron la evolución de la música de baille de los 80, destacando la busca de soníos alternativos. Delles pequeñes discográfiques independientes graben, gracies al abaratamientu de costos y de les meyores teunolóxiques, xéneros musicales locales que les grandes multinacionales ignoren. Nes discoteques, la música discu dexó pasu pasu ente pasu a la música electrónica de baille. A principios de los años 90 la gran industria discográfico empieza a poner atención a estos xéneros qu'empiecen a tener cada vez más popularidá.[23]

1980s[editar | editar la fonte]

En 1980, un grupu de músicos y fabricantes punxéronse d'alcuerdu pa estandarizar una interfaz al traviés del que distintos preseos pudieren comunicase ente ellos y l'ordenador principal, el MIDI, y arriendes de ello ye posible l'apaición de la música House, de primeres n'EEXX, como un xéneru yá puramente electrónicu que les sos principales influencies tán nel electro, synthpop, hi-NRG y les variantes más 'soul' y 'funk' de la música discu. Con variantes rexonales como'l Garage y con subestilos bien tempranos como'l Deep house o'l Acid house llega a Europa con gran ésitu y facilita, a finales de la década, la llegada del Techno como fusión del primer electro européu con italo-discu, electro funk y P-Funk. Mentanto, el EBM desenvolver n'Europa carauterizáu pola fusión de música industrial, electro minimal, electropunk y post-punk.

Exemplu de música House

Autor: Wickethewok

Cola llegada del House a Europa, a partir de 1987, los discos de música de baille qu'utilizaben instrumentación puramente electrónica fixéronse cada vez más populares. Apaecen nuevos soníos como'l New beat, Balearic beat, Eurohouse (incluyíu'l Italo House) o inflúi fuertemente nel acabante crear Dance pop y nel soníu Madchester. La música House empezó entós un lentu procesu d'integración con estilos de música bailladera más comercial, pasando a formar parte del repertoriu d'estrelles pop de talla internacional quien so la yá imparable influencia house definieron la escena bailladera de los años 1990.

1990s[editar | editar la fonte]

A principios de los años 1990 cueye protagonismu la rave music tres la puxanza inicial de la música house. Primeramente consistía nuna combinación de acid house, breakbeat hardcore rápidu y Hardcore techno y darréu derivaría en Hard house, Makina y happy hardcore.

Exemplu de música Trance (Uplifting Trance)

Autor: Kesean Beat

Paralelamente fai la so apaición el Trance y el Goa trance que darréu diríen adquiriendo fama con distintes subestilos como Hard trance, Dream trance, progressive trance, psytrance, Balearic Trance, uplifting trance, Euru trance y Vocal trance. El dance pop toma bases rítmiques más contundentes dando llugar al Eurodance a metá de década, que nel so cayente fundir con otros ritmos dando llugar otros tipos de música Dance y de la mesma inflúi nel Europop yá esistente.

Pela so parte apaecen dellos estilos de House, el progressive house que funde de la mesma con otros xéneros, el French house que se desenvuelve escontra'l Funky house y el UK garage, deriváu del garage house, que de la mesma se funde col jungle pa crear el Speed garage.

Entemeciendo con bases electróniques, sintetizadores y/o samples con orientación dance, les músiques llatines o'l rock esperimenten colos nuevos soníos apaeciendo nueves variantes electróniques como'l Merengue house o'l Alternative dance respeutivamente. El heavy metal pierde popularidá y diversifícase en múltiples subxéneros. El Big beat tamién fai la so apaición presentando un nuevu pasu na conexón de la música electrónica de baille y el rock.

Exemplu de música Drum & Bass

Autor: Aces R.

En cuanto al Rap desenvuélvese'l G-funk (Gangsta-funk o Ghetto-funk) que surde a partir del gangsta rap de la mariña oeste a principios de la década de los 90. El Miami bass y el Jungle de finales de la década anterior inflúin nel desenvolvimientu del Drum and bass.

Nesta década apaez la música Glitch d'influencia nos xéneros de les subsiguientes décades.

2000s[editar | editar la fonte]

La teunoloxía informática faise más accesible y el software musical avanza, faciéndose posible la producción musical utilizando medios que nun guarden nenguna rellación coles práutiques tradicionales.

Nes discoteques ta n'alza'l vocal trance, el french house, el funky house, el nu-discu y el nu-italo nos primeros años, y van perdiendo popularidá en favor del Electro house y de nuevos ritmos llatinos electrónicos ente los que destaca'l Reggaeton con fuerte énfasis en pulsos y ritmos pa discoteca con estructura basada nel pop.

Exemplu de música dubstep

Autor: Dynabee

Evolucionando del UK Garage apaecen nel Grime y Bassline. Nel hip hop desenvuélvese'l crunk, y combinandose col nuevu electro, surde'l Electro hop. A lo llargo de la década créase'l Dubstep, consideráu como la culminación d'un llinaxe d'estilos como'l 2-step garage, broken beat, drum and bass, jungle, dub y reggae.

Apaecen subxéneros derivaos de la combinación de les nueves teunoloxíes con movimientos musicales de los años 1980 como'l electroclash, a principios de la década, como una reaición frente a la música electrónica del momentu inspirándose nel new wave, o'l electropop, a finales de la década, con un soníu más empobináu escontra la música electrónica de baille y con gran ésitu internacional pola gran acoyida d'artistes internacionales de la música dance.

2010s[editar | editar la fonte]

Gracies a les meyores na teunoloxía de microprocesadores, faise posible crear música d'elevada calidá utilizando pocu más qu'un solu ordenador. Estes meyores democratizaron la creación musical llevando a una medría masiva na producción musical casera disponible pal públicu n'internet.

Mientres los primeros años de la década'l mainstream de la música de baille siguir acopando'l electropop qu'empieza a derivar escontra soníos más r&b o electrorock y escontra ritmos llatinos, dando llugar al Electro llatín.

Exemplu de música Big Room House

Autor: Shadiac

El electro house fundir con otros xéneros, apaeciendo'l Complextro, el Big room house, el Dutch house y el moombahton, del cual deriven el moombahcore (tamién conocíu como moombahstep), con influencies del dubstep o dutch house y el Moombahsoul, con influencies del soul y deep house. Esti postreru funde soníos tropicales surdiendo'l house tropical, o soníos más electro dando llugar al Future house.

De finales de la década anterior cueye fuerza'l chillwave, marcáu por un altu usu de procesadores d'efeutos, sintetizadores, looping, samplers, y llinies vocales con bastantes efeutos y melodíes simples,[24] del cual surde'l vaporwave.[25]

El trap, yá conocíu nos 90 como un amiestu de Hip Hop con música futuristica (música electrónica) con soníu agresivu y conteníu llírico, empezar a incorporar en producciones con influencies del southern hip hop, hardcore hip hop, crunk, house, moombahton, dubstep, electro house y big room house.

Músiques de baille del mundu[editar | editar la fonte]

Música d'América Llatina, Música africana, Música de Xapón, Música de China, [[Arte del Sureste Asiáticu]], [[Música de los países islámicos]], Música de la India.

Llistáu de formes musicales de baille clásicu[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Formes musicales per periodu, llinia de tiempu
Llista de formes musicales
Dómina Forma musical Definición
Medieval Estampie Danza medieval, orixinaria de la Provenza, bien en boga dende'l sieglu XII.
Medieval Saltarello Danza allegre que se desenvolvió a partir de la gaillarde de Nápoles, nel XIII n'Italia.
Renacentista Branle Estilu de danza y forma musical del sieglu XVI orixinariu de Francia nel que'l movimientu principal ye llateral, y baillábase en pareyes o nun grupu formando llinies o círculos.
Renacentista Gayarda Danza de pareya de tres tiempos apaecida en Lombardía hacia 1480. Frente a la so solemnidá inicial, nel intre gana popularidá y conviértese nuna danza de baille bien apreciada nel XVI, siguiendo davezu a la pavana nes suites de danza.
Renacentista Pavana Danza procesional común n'Europa mientres el sieglu XVI.
Renacentista y barroca Courante Tamién llamada "corrente", "coranto" o "corant" ye'l nome dau a una familia de dances ternaries de finales del Renacimientu y principios del periodu Barrocu.
Barroca Alemanda Danza alemana barroca (sieglu XVIII) de compás cuaternariu o binariu y simple. Términu que tamién ye usáu pa denominar un elementu estándar de la suite, de normal el primer o segundu movimientu. Tamién puede denominase Allemanda, Almán o Almaín.
Barroca Musette Una de les munches pieces básiques pa componer una suite. Ye una danza francesa de los sieglos XVII y XVIII, pastoril, que tomó'l nome del preséu col cual executábase: musette o cornamusa. Tamién se refier a un estilu musical predominante en París, onde l'acordión yera'l preséu principal.
Barroca Tarantela Forma musical tradicional del sur Italia. Conocida dende'l XVII, particularmente viviegu, acompañada d'una danza desenfrenada, yera tocada en ceremonies qui podíen durar xornaes enteres, pa curar a quien se creía víctimes de mordedura d'una araña llexendaria, la tarántula. Les cualidaes terapéutiques que se-y pretendíen yeren una sida con cuenta de perpetuar les dances paganes na Italia católica rigorista del XVII.
Barroca Gavota Danza popular francesa, bien popular na corte de Lluis XIV de Francia, onde Jean-Baptiste Lully yera'l principal compositor.
Barroca Giga Danza rápida o bien rápida, d'orixe probablemente inglés (jig). Cronológicamente, foi la última danza en ser integrada como elementu básicu de la suite baroque. Tócase d'últimes, dempués de la zarabanda, pero cola posibilidá d'entrepolar ente elles delles dances opcionales, como'l minueto, gavotta, bourrée, passepied, rigaudon, etc.
Barroca Chacona Danza en tres tiempos d'orixe hispanoamericanu que, al traviés d'España, espublizar por Europa. Mientres el sieglu XVII, la Chacona desenvuelve una tema melódica al que s'aplicaba variaciones nel baxu (basso ostinato). Monteverdi y Frescobaldi utilizaron ritmos más lentos del tipu zarabanda, bien del gustu de Couperin y Lully, que la utilizaben nes sos obres escéniques.
Barroca Minueto Antigua danza tradicional de la música barroca orixinaria de la rexón francesa de Poitou qu'algamó'l so desenvolvimientu ente 1670 y 1750. Foi introducida na corte francesa por Jean-Baptiste Lully (1673) que la incluyó nes sos óperes y, a partir d'esi momentu, formó parte d'óperes y balés.
Barroca Zarabanda Danza lenta, orixinaria d'América Central, que se popularizó nes colonies españoles, antes de cruciar l'Atlánticu pa llegar a España. Darréu, convertir nun movimientu tradicional na suite mientres el Barrocu.
Barroca Bourrée Danza tradicional de pareyes, d'orixe francés, sieglu XVI. La bourrée ye una danza rápida que s'utilizó na suite barroca y nos balés y les óperes franceses del sieglu XVII y el sieglu XVIII.
Barroca, clásica y romántica Barcarola Cantar folclóricu cantada polos gondoleros venecianos, o una obra musical escrita naquel estilu. Na música clásica, les dos más famoses son la de la ópera Los cuentos de Hoffmann de Jacques Offenbach, y la Barcarola en fa sosteníu mayor, pa pianu, Opus 60 de Frédéric Chopin.
Barroca, clásica y romántica Divertimento Forma musical que foi bien popular mientres el sieglu XVIII, compuesta pa un amenorgáu númberu de preseos. De forma similar a la suite, y al igual qu'ésta, taba formada por movimientos de danza, anque más curtios y simples, y más llibres nel so conxuntu.
Clásica y romántica Balé Xéneru dramáticu que la so aición ye representada per mediu de pantomimes y dances. El balé cortesanu francés, ye contemporaneu de los primeros ensayos de la monodía dramática de Florencia (los entemedios, de finales del sieglu XVI). De les representaciones de los ballets de la corte nacen la ópera-balé y la comedia-balé de Lully y de Molière. El balé entrepoláu, ensertáu nuna ópera, ye específicu del arte llírico francés, como se reflexa nes representaciones de les traxedies llíriques de Lully y de Rameau. La reforma de Noverre (balé d'aición) ya inclusive les de Gluck.
Clásica Valse Elegante baille musical orixinariu del sieglu XII. La so carauterística más significativa ye que les sos compases son de 3/4.
Clásica y romántica Mazurca Danza animada de pareya, tradicional de Polonia, del sieglu XVI, daqué más rápida que la polonesa. Orixinalmente un baille de salón, convertir nuna danza popular. Dar a conocer por toa Europa, xunto cola polca (d'estructura similar), mientres la segunda metá del sieglu XIX. Paecer al valse y al minué (d'orixe francés, la más famosa danza mientres el sieglu XVIII) tocantes a la so estructura y al so movimientu moderáu. Especialmente foi Frédéric Chopin el precursor d'esta forma musical na música clásica y de conciertu.
Clásica y romántica Polonesa Danza polaca de movimientu moderáu y en compás de 3/4. Nel so orixe (sieglu XVI) yera una marcha solemne que daba principiu y fin a les fiestes de la nobleza; les pareyes, tomaes de les manes y empuestes pol dueñu de la casa, travesaben sales, galeríes y xardinos, faciendo los más estravagantes movimientos. Mientres el sieglu XVIII produció la estilización de la polonesa. Ye nesta dómina onde la polonesa se entronca dientro de la Suite, tomando la forma de Zarabanda o de Rondó.
Clásica y romántica Scherzo Desenvolver a partir del minueto, y gradualmente ser sustituyendo nel tercer (o dacuando segundu) movimientu de la sonata, el cuartetu de cuerdes y la sinfonía. Tradicionalmente caltién la forma ternaria del minueto, pero ye más rápidu y casi siempres de naturaleza allegre.
Romántica Rapsodia Pieza musical carauterística del romanticismu compuesta per distintos partes temátiques xuníes llibremente y ensin rellación dalguna ente elles. Ye frecuente que tean estremaes en dos seiciones, una dramática y lenta y otra más rápida y dinámica, consiguiendo asina una composición d'efeutu brillosu.
Romántica Boleru Xéneru musical d'orixe español, desenvueltu en dellos países hispanoamericanos como Arxentina, Colombia, Cuba, Ecuador, España, Méxicu, Perú, Puertu Ricu, Venezuela, y otros. El ritmu del boleru ye d'un compás de cuatro tiempos. La so forma de baillar tan simple facer popular en tol mundu, en tolos ambientes y ente toles clases sociales.
Romántica Polka Danza popular apaecía en Bohemia hacia 1830. La so forma deriva direutamente del minué, con una instrucción que prepara la entrada de la tema y una coda que sirve de final a la obra.

Llistáu de formes musicales de baille modernu[editar | editar la fonte]

Llista de formes musicales
Dómina Forma musical Definición
Siglo XIX Tangu Xéneru musical y danza, carauterísticos de la rexón del Río de la Plata que revolucionó'l baille popular introduciendo una danza sensual de pareya abrazada.

El tangu tien compás de 4/4 (a pesar de que se-y llama «El dos por cuatro») y forma binaria (tema y estribillu).

Sieglu XIX Ragtime Xéneru musical estauxunidense deriváu de la marcha y de ritmos provenientes de la música africana.

Usualmente lleva un metro de 2/4 o 4/4 con un patrón de baxu d'octaves na manzorga nos tiempos impares y acordes triada usualmente executaos en primer o segunda inversión nos tiempos pares, acompañáu d'una melodía sincopada na mano derecha.

Sieglu XIX y primer metá del sieglu XX Jazz Xéneru musical nacíu a finales del sieglu XIX n'Estaos Xuníos a partir del Ragtime, Blues y música africana, con una cualidá rítmica especial conocida como swing, improvisación y un soníu y un fraseo que reflexen la personalidá de los músicos ejecutantes.

La so identidá musical ye complexa y nun puede ser delimitada con facilidá creándose estándares del jazz de temes musicales qu'adquirieron cierta notoriedá.

Década 1900 d'equí p'arriba Samba Xéneru musical aniciáu en Brasil de raigaños africanos incorporando polca, maxixe, lundu y xote, adquiriendo un calter singular.

El so ritmu ye rápido de 50 a 54 tiempo/minuto. Estremar pol so compás binariu de gran vivacidad con predominiu de la síncopa.

Década 1910 y 1920 Foxtrot Baille estauxunidense, que naz en 1912 coles primeres orquestes de jazz. El so nome significa, lliteralmente, «trote del foín» y alude a les primitives dances negres. Na década de 1920 el Charlestón, una variedá del foxtrot fixo raxón por ser unu de los bailles más estravagantes y conocíos hasta esa fecha.

El fox lentu baillar a 32 compases per minutu. El Quickstep, sicasí, tien ente 50 y 52 compases per minutu.

Década 1940 d'equí p'arriba Música d'América Llatina Entiende xéneros autóctonos de la rexón como Boleru, Salsa, Bossa nova, música tropical, merengue o bachata, ente otros, y tamién los xéneros llatín y tropical que deriven d'estilos más internacionales como'l pop, rock y jazz llatinos.

Específicamente, les formes españoles de composición de cantares, los ritmos africanos y l'harmonía europea son partes importantes de la música tropical y llatina.

Década 1940 d'equí p'arriba Rhythm and blues Xéneru de música popular afroamericana que tuvo'l so orixe n'EEXX a partir del blues, el jazz y el gospel. A partir de 1980 hai un resurdimientu cola llegada de la música electrónica na que combina elementos de hip hop, soul, R&B clásicu, pop y funk.

Al tener influencies del jazz la so identidá musical ye complexa y nun puede ser delimitada con facilidá.

Década 1950 Rock and roll Xéneru musical de ritmu marcáu, deriváu d'un amiestu de diversos xéneros música folclórica estauxunidense, (doo wop, rhythm and blues, hillbilly, blues, country y western son los más destacaos).

Sigue la estructura del blues de compases (8,12,16 o combinaos). En munchos casos, el rock and roll clásicu foi una aceleración del blues en tonu mayor col pesu rítmicu recayendo sobre los tiempos 2 y 4.

Década 1950 d'equí p'arriba Pop Xéneru musical desenvueltu nos países anglosaxones so la influencia del rythm and blues, y de la música folk británica. Puede tomar emprestáu de cutiu elementos d'otros estilos calteniendo la estructura trato-estribillu.

Xeneralmente marcáu por un rítmo constante, un estilu allegáu a la corriente dominante y una estructura tradicional de trenta y dos compases. L'harmonía coincide cola de la tonalidá europea clásica, utilizando ciclos de subdominante-dominante-tónica o la escala de blues.

Década 1960 d'equí p'arriba Rock Términu ampliu qu'arrexunta a una gran variedá de xéneros musicales centraos na guitarra llétrica. Subxéneros distintivos por apaición son garage rock, blues rock, folk rock, country rock, jazz rock fusión, rock sicodélicu, rock progresivu, glam rock, heavy metal y derivaos, punk y derivaos, new wave, rock alternativu y derivaos...

Típicamente, el rock ye una música centrada nos cantares, davezu con compás de 4/4 y usando una estructura trato-estribillu, pero'l xéneru volvióse desaxeradamente diversu y les carauterístiques musicales comunes son difíciles de definir.

Década 1960 Soul Xéneru musical orixinariu d'Estaos Xuníos que combina elementos del Góspel y del Rhythm and blues. Los ritmos pegadizos, acentuaos por palmes y movimientos corporales bonales, la llamada y respuesta ente'l solista y el coru y un soníu vocal particularmente tirante son importantes elementos del soul.
Década 1960 Funk Xéneru musical fusión de soul, jazz, ritmos llatinos y R&B qu'amenorga'l protagonismu de la melodía y de l'harmonía y da mayor pesu a la percusión y a la llinia de baxu llétricu dando llugar a una nueva forma musical rítmica y bailladera.
Década 1970 d'equí p'arriba Breakbeat Agrupación de dellos subxéneros de música electrónica, xeneralmente carauterizaos pol usu de patrones rítmicos distintos del 4/4, primero'l Hip hop, nos 80 Jungle, nos 90 Big beat y Drum and bass, nos 2000 Dubstep o nos 2010 Moombahton.

Trátase, n'esencia, d'una secuencia de breaks o "frayatos" d'una base rítmica formada por golpes de batería, en forma de compás cuaternariu con subdivisión binaria 4/4, combinando ritmos four-to-the-floor con breaks.

Década 1970 Discu Xéneru musical de baille deriváu del rhythm & blues qu'entemeció elementos de xéneros anteriores, como'l soul y el funk, con toques llatinos.

Compás de 4/4, marcáu por una figura de charres, d'ocho o dieciséis tiempos, y una llinia predominante de baxu sincopado, con voces fuertemente llastíes. Ritmos repetitivos ente 110 y 136 bpm, pegadizos y con frecuencia inspiraos por ritmos d'orixe llatín como merengue, rumba o samba.

Década 1980 d'equí p'arriba Música electrónica de baille El EDM o, a cencielles, dance, ye un conxuntu de xéneros de música electrónica, como'l Italo discu, l'híbridu dance pop, house, techno o trance, ente otros.

Ritmos bien marcaos y repetitivos [4-on-the-floor] conxugándolos con soníos simples dando llugar dende melodíes allegres a loops monótonos sincopados y bien sintéticos. La música Dance puede combinar con cualesquier otra música de baille como'l pop (Dance Pop), breakbeat (drum & bass o dubstep), llatina (reggaeton o moombahton), rock (rock electrónicu) ya inclusive jazz (Nu jazz).

Bailles rexonales d'España[editar | editar la fonte]

Dellos bailles con música folclórica d'España son:

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Jáuregui, Jesús y Bonfiglioli (1996). Conseyu Nacional pa la Cultura y les Artes: Les dances de conquista. I Méxicu contemporaneu (en castellanu). Méxicu: Fondu de Cultura Económica FCE, páx. http://www.fondodeculturaeconomica.com/. ISBN ISBN 968-16-4441-7. Consultáu'l 12 d'avientu de 2015.
  2. «http://www.jimena.com/egipto/estremaos/musica2.htm». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  3. «http://www.corazonistas.edurioja.org/haro/recursos/hmusica/intro.html». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 «http://www.corazonistas.edurioja.org/haro/recursos/hmusica/intro.html». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  5. «http://www.arteguias.com/musicamedieval.htm». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  6. «danza-en-la edá media.html http://www.ciudaddeladanza.com/bibliodanza/historia-de-ballet/la danza-en-la edá media.html». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  7. «https://danzasdelmundo.wordpress.com/hestoria/». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  8. Arnold, Denis (1983). The New Oxford Companion Music, Volume 1: A-J. Oxford University Press. p. 111. ISBN 0-19-311316-3.
  9. Rudi Blesh, "Scott Joplin: Black-American Classicist", Collected Pianu Works, New York Public Library, 1981, páxines xv & xvi.
  10. http://cifrantiga3.blogspot.com/2006/02/maxixe-dana-proibida.html Maxixe, a dança proibida.
  11. Giorlandini, Eduardo. «Raigaños del tangu. Cronoloxía». Universidá Teunolóxica Nacional. Consultáu'l 10 de xunu de 2015.
  12. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, volume 15, p.87
  13. «As Origens do Samba» (en portugués). Folha da Manhã. 6 d'agostu de 1950. Consultáu'l 15 d'agostu de 2013.
  14. Berendt, Joachim E.: El Jazz: De Nueva Orleans al Jazz Rock. Fondu de Cultura Económica. Méxicu, 1986.
  15. Giro, Radamés 2007. Diccionariu enciclopédicu de la música en Cuba. L'Habana. p. 281
  16. «Rockabilly on allmusic».
  17. Encyclopedia of Cleveland History. Rock'n'Roll.
  18. «Historia de la música Pop». pianored. Consultáu'l 18 d'agostu de 2010.
  19. «Ska». Enciclopedia Británica. Hussey Dermot. pp. http://www.search.eb.com/eb/article-9118222.
  20. Bossa Nova
  21. All Black - Magacín online dedicáu a la música negra: Soul, Urban, R&B, Jazz, Funk y Blues.
  22. W. Everet, Expression in Pop-rock Music: A Collection of Critical and Analytical Essays (Taylor & Francis, 2000).
  23. El cine dempués del cine: filme y música global
  24. «Is Chillwave the Next Big Music Trend? - Speakeasy - WSJ». The Wall Street Journal.
  25. Szatan, Gabriel (22 de xunetu de 2013). «Interview: CFCF on New Age, Japanese Music and the Almighty Panpipe». Red Bull Music Academy. Consultáu'l 10 d'abril de 2014.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

https://prezi.com/nmvbs1nuvv34/bailles-de-salon-del sieglu-xix/ https://danzasdelmundo.wordpress.com/glosariu/