Mónica Baltodano

De Wikipedia
Mónica Baltodano
Vida
Nacimientu León14 d'agostu de 1954 (69 años)
Nacionalidá Bandera de Nicaragua Nicaragua
Familia
Fíos/es Mónica López Baltodano
Estudios
Llingües falaes portugués[1]
castellanu
Oficiu política
monicabaltodano.blogspot.com
Cambiar los datos en Wikidata

Mónica Baltodano Marcenaro (14 d'agostu de 1954León) ye una guerrillera, revolucionaria y política nicaragüense que participó de manera destacada mientres la etapa insurreccional de la ofensiva final de 1978-1979 contra la dictadura somocista.

Foi dirixente del disidente Movimientu pol Rescate del Sandinismo (MRS) y diputada pal periodu 2007-2011 na Asamblea Nacional de Nicaragua.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacida'l 14 d'agostu de 1954 na ciudá de León. Ye la tercera d'una prole de 10 fíos procreaos nel matrimoniu de Roberto Baltodano y Zulema Marcenaro, dambos d'orixe proletariu que lleguen a constituyir una familia de clase media.

Estudia primaria y secundaria nel colexu Pureza de María en León, onde se bachillera en 1971. Estudia'l cursu básicu y dos años de Bioloxía na Universidá Nacional Autónoma de Nicaragua, estudios qu'abandona cuando pasa a la clandestinidá en 1974.

Llogró una llicenciatura en ciencies sociales y una maestría en Derechu Municipal de la Universidá de Barcelona, España.

Nel añu 2002, publicó'l so llibru "Democratizar la Democracia. El desafíu de la participación ciudadana".

En febreru de 2009, en conmemoración al 75 aniversariu del asesinatu del Xeneral Augusto C. Sandino, presenta'l so nuevu llibru "Sandinismo, Pactos, Democracia y Cambéu Revolucionariu, Contribuciones al Pensamientu Políticu de la izquierda nicaragüense".

Como especialista en temes municipales y participación ciudadana, impartió innumberables seminarios, talleres y conferencies, y participó n'espacios nacionales ya internacionales.

Ye madre de cuatro fíos Pancasan, Sofana, Mónica Augusta y Umanzor. El so compañeru de vida ye Julio López Campos.

Etapa guerrillera[editar | editar la fonte]

Empecipia la so militancia revolucionaria a la edá de 15 años nel movimientu estudiantil en 1969 integrándose a la organización de los barrios marxinales.

En 1974 pasa a la llucha clandestina sandinista como responsable políticu-militar urbana nel norte del país.

Sufre prisión y tortura en 1977. Al recuperar la llibertá integra l'Estáu Mayor del Frente Internu que dirixe la Insurrección de Managua, el Repliegue tácticu escontra Masaya, y tomar de les ciudaes de Jinotepe y Granada.

En 1979, dempués de la victoria popular del 19 de xunetu, recibe'l grau honoríficu de Comandante Guerrillera.

Etapa política[editar | editar la fonte]

En 1986 foi condecorada cola Orde Carlos Fonseca, la máxima distinción dada pol FSLN a les personalidaes nacionales y estranxeres que se destacaron na llucha revolucionaria.

Mientres el gobiernu revolucionariu foi designada como Viceministra de la Presidencia y Ministra d'Asuntos Rexonales nos años 1982-1990. Tuvo al cargu de los procesos de descentralización y fortalecimientu de los conceyos nicaragüenses, procesu qu'incluyó la Llei de Conceyos (Llei Non. 40).

En 1990 ye electa Conceyal na Alcaldía de Managua y destácase pola so llucha contra la corrupción y el xuiciu contra l'entós alcalde Arnoldo Alemán. Esi mesmu añu foi escoyida Presidenta de la Fundación pa la Promoción y el Desenvolvimientu Municipal.

En 1994 ye electa a la Direición Nacional del FSLN y responsable d'Organización.

En 1997 resulta electa como Diputada de l'Asamblea Nacional y dende el so cargu refugó'l Pactu de Daniel Ortega, con Arnoldo Alemán, y la derechización y corrupción na conducción del so partíu.

Poles sos posiciones crítiques foi escluyida de tolos órganos del FSLN. Dedicar a impulsar nuevos movimientos sociales en Nicaragua calteniendo una crítica abierta al neolliberalismu, a les privatizaciones y a los trataos de Llibre Comerciu CAFTA (TLC CA-USA).

Nel añu 2005 integrar a la conducción del Movimientu pol Rescate del Sandinismo como una fuercia alternativo d'esquierda. En coalición col Partíu MRS participen nel procesu eleutoral llevando como candidatu a presidente a Edmundo Jarquín, ex funcionariu del BID, y ye electa diputada en 2006 pol partíu centroizquierdista MRS agrupación qu'abandonó arriendes de que estos manifestaron el so sofitu a l'Alianza Republicana Nacionalista nes eleiciones presidenciales del 2009. Sicasí, Mónica Baltodano forma parte de la oposición al gobiernu del FSLN conxugando nun llinguaxe d'esquierda un activismu contra'l gobiernu sandinista que la llevó a coincidir munches vegaes coles posiciones de los partíos de la derecha del país con respectu al gobiernu de Daniel Ortega.

Na actualidá ta dedicada al fortalecimientu de la socialdemocracia nel senu de la izquierda en Nicaragua y a la formación políticu ideolóxica de los mozos del movimientu, dalgunos d'ellos electos apocayá como diputaos pol partíu lliberal independiente (PLI), otros lideren movimientos xuveniles anti gobiernu que plantegen la llucha pacífica pa derrocar al gobiernu de Daniel Ortega inspiraos nel exemplu d'otpor ente otros fenómenos conocíos como revoluciones de colores . Ye una de les diputaes más batallosa -dende l'ala progresista de la esquierda- nel Parllamentu nicaragüense.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

http://monicabaltodano.blogspot.com/

https://memoriasdelaluchasandinista.org/en/5-autora

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 13 mayu 2020.