Luzaide

Coordenaes: 43°04′06″N 1°19′15″W / 43.06836531°N 1.32076764°O / 43.06836531; -1.32076764
De Wikipedia
Luzaide
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Valcarlos (es) Traducir Fernando Alzón Aldave
Nome oficial Luzaide (eu)[1]
Valcarlos (es)[2]
Nome llocal Luzaide (eu)
Códigu postal 31660
Xeografía
Coordenaes 43°04′06″N 1°19′15″W / 43.06836531°N 1.32076764°O / 43.06836531; -1.32076764
Luzaide alcuéntrase n'España
Luzaide
Luzaide
Luzaide (España)
Superficie 44.06 km²
Altitú 365 m
Llenda con
Demografía
Población 304 hab. (2023)
- 178 homes (2019)

- 151 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de Navarra
0% de España
Densidá 6,9 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 948
Estaya horaria UTC+01:00
luzaide-valcarlos.net
Cambiar los datos en Wikidata

Luzaide (Valcarlos en castellán y oficialmente Luzaide/Valcarlos) ye un conceyu de la Comunidá Foral de Navarra, asitiáu na Merindad de Sangüesa, na contorna d'Auñamendi y a 64 km de la capital de la comunidá, Pamplona. La so población ye de 304 habitantes (2023)[3][4]. Dende'l puntu de vista llingüísticu, ye parte de la zona vascófona establecida pola Llei Foral del Vascuenciu.

Topónimu[editar | editar la fonte]

Luzaide/Valcarlos ye una población que tien una doble tradición nel so nome, un romance y otra éuscara, que son dafechu distintos. Históricamente namái'l nome romance, Valcarlos, foi oficial, quedando'l nome n'euskera apostráu a ámbitos non oficiales. Sicasí, dende'l 31 de xineru de 1989 dambos topónimos pasaron a ser cooficiales.

El nome romance del conceyu, Valcarlos, acomuñóse tradicionalmente a la figura de Carlomagno, a la Cantar de Roldán y la mítica Batalla de Roncesvalles. El pelegrín francés Aymeric Picaud que travesó estes tierres nel sieglu XII dexó escritu lo siguiente sobre Valcarlos nel Codex Calixtinus:

Al pie de esti monte, escontra'l norte, hai un valle que se llama Valcarlos, nel qu'acampó'l mesmu Carlomagno colos sos exércitos cuando los guerreros fueron muertos en Roncesvalles, y pol que pasen tamién munchos pelegrinos que van a Santiago y nun quieren esguilar el monte.

El nome éuscaro de la llocalidá, Luzaide, significa probablemente 'Camín llargu', de luze 'llargu' y bidea 'camín'. El filólogu vascofrancés Jean-Baptiste Orpustan cunta que el topónimu fai referencia al llargu trayeutu que se víen obligaos a realizar los pastores navarros colos sos fataos cuando travesaben el valle, primero que s'estableciera un nucleu de población estable nel mesmu.

Dambos topónimos, Luzaide y Valcarlos, faen referencia al conxuntu del conceyu. El nucleu central, y capital del mesmu, recibe'l nome de Elizaldea ('zona de la ilesia' en llingua vasca). El xentiliciu de los habitantes de Valcarlos ye luzaidarra, que provién del nome eúscara de la población.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Valcarlos atópase na aguada norte de los Pirineos. Esta situación metanes una accidentada orografía, xunto a Ibañeta y arrodiáu de montes de considerable altor, enzanca les sos comunicaciones con Pamplona, que se realicen al traviés d'una carretera tropezoso y complicao.

Les poblaciones más próximes, dada la situación fronteriza de la llocalidá, tópense yá dientro de territoriu francés, na Tierra de Ultrapuertos del antiguu Reinu de Navarra o Baxa Navarra actual. Les rellaciones de tipu comercial ya inclusive familiar con esta zona son, por ello, bien intenses dende tiempos bien antiguos, percima de divisiones alministratives.

Como interés tien d'añader qu'esti conceyu ye de los pocos territorios españoles asitiaos na aguada norte de los Pirineos, perteneciendo a la cuenca del ríu Adur.

Llendes[editar | editar la fonte]

El conceyu llinda al norte y al este cola llocalidá francesa d'Arnéguy, na Baxa Navarra, incluyida dientro del Cantón de Monte Vascu, al oeste col conceyu francés de Banca, del mesmu Cantón de Monte Vascu, y al sur coles llocalidaes de Roncesvalles y en menor grau, Burguete y Orbaiceta, ésta nel vecín valle de Aézcoa.

Barrios[editar | editar la fonte]

Cai de la llocalidá.

Valcarlos ye una llocalidá que nun se desenvuelve en redol a un únicu nucleu habitáu, sinón que s'estrema en pequeños barrios distantes unu d'otru, ente unos cientos de metros y dellos quilómetros.

El centru, non yá xeográficu sinón funcional, ye Elizaldea, esto ye, el nucleu en redol a la ilesia (Elizaldea significa 'Al pie de la ilesia', n'euskera). Cerca d'esti barriu principal, atópense los de Gaindola al sur y Azoleta al oeste. Más alloñaos, al norte ta Pekotxeta y al sur Gañekoleta (indicando col so nome euskérico la so situación sobre'l terrén, más baxa'l primeru o más alta'l segundu).

El llende sobre la llinia fronteriza constituyir una serie de «Ventes» qu'acabaron por configurar otra zona habitada más, dedicada al comerciu coles llocalidaes vecines al norte de la frontera. Los cambeos na demarcación de la frontera asocedíos mientres los últimos sieglos, llevaron a que'l nucleu asitiáu al este, y que'l so nome ye Ondarrola (Ondarolle en francés), perteneza güei alministrativamente a Francia.

Historia[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial de la llocalidá.

El poblamientu de la zona na que s'atopa Valcarlos, ye bien antiguu. Esisten restos prehistóricos qu'asina lo confirmen.

En tiempos más cercanos, suel asitiase na so redolada cercana'l llugar nel que se produció la batalla de Roncesvalles, na qu'en 778 la retaguardia del exércitu de Carlomagno, que volvía tres una campaña militar al sur de los Pirineos, foi ganada polos naturales del país que-yos tendieron una emboscada. La xesta dio orixe a la Chanson de Roland y, según dizse, acabó dando nome al propiu pueblu (Valle de Carlos) en llingua romance.

Valcarlos, pola so situación, perteneció mientres un tiempu a la merindad de Ultrapuertos, esto ye, a la parte del Reinu de Navarra que s'asitiaba al norte de los Pirineos, pero yá pal sieglu XV vencéyase-y al Valle de Erro, al igual qu'una parte del sur de l'actual Baxa Navarra. Tien Conceyu dende 1592.

El so allugamientu na frontera fixo de Valcarlos protagonista de numberosos fechos bélicos, como mientres la guerra de la Convención en 1793, y marcó tamién les llendes del propiu territoriu municipal.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Valcarlos ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (dende 2001) según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Cultura[editar | editar la fonte]

El Camín de Santiago[editar | editar la fonte]

El llamáu Camín Francés crucia Valcarlos nel so percorríu dende San Juan Pie de Puertu a Roncesvalles. Dende la dómina medieval, un gran númberu de pelegrinos travesó la llocalidá en viaxe a Santiago de Compostela.

Tradiciones y folclor[editar | editar la fonte]

Bailles tradicionales en Valcarlos en 2010.

Dende'l puntu de vista folclóricu, Valcarlos incluyir na Baxa Navarra. El día grande a esti respectu ye'l de Bolantes. Este ye'l nome que se-yos da a los dantzaris de la llocalidá que celebren la so fiesta anguaño'l día de Pascua de Resurrección, percorriendo en cortexu'l centru del pueblu vistíos colos sos traxes tradicionales y executando diverses dances.

Nesta fiesta, que'l so orixe ta nos Antroxos tradicionales de la zona y a la qu'alleguen numberosos visitantes de les llocalidaes próximes y d'otres más alloñaes, báillense les Bolant-iantzak, o dances de Bolantes, Erdixka-Lauetan, los Jauziak y les que realicen los Makilariak o danzantes que porten la makila o palu, refundiándolo a lo alto y recoyéndolo dempués.

Los preparativos de la fiesta, na qu'intervien un bon númberu de luzaidarras, estender mientres los meses previos, con xuntes nes que s'escueyen los mayordomos» o gorriak y los distintos cargos o personaxes del cortexu, como son el banderari o portador de la bandera, el makilari (o los makilariak), zapurrak, atxo ta tupiñak, etc., cada unu de los cualos tien un papel na fiesta, que se desenvuelve mientres tol día.

Idioma[editar | editar la fonte]

Valcarlos atópase na Zona Vascófona establecida pola Llei Foral del Vascuenciu onde'l castellán y el euskera son co-oficiales. A pesar de que ta asitiada en Navarra, l'euskera faláu tradicionalmente en Valcarlos ta clasificáu dientro del euskara baxu-navarru, como'l que se fala del otru llau de la frontera en Arnéguy o Baigorri.[6][7]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afiliación: Euskaltzaindia.
  3. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  4. oficina de rexistru
  5. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Censos de población de Valcarlos». Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Consultáu'l 8 de febreru de 2015.
  6. Mapa del baxu-navarru en FONOTEKA
  7. Mención na enciclopedia Auñamendi de Bernardo Lasa

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Valcarlos nel Camín de Santiago — Descripción xeográfica ya histórica