Luis José de Orbegoso y Moncada

De Wikipedia
Luis José de Orbegoso y Moncada
Vida
Nacimientu Huamachuco25 d'agostu de 1795[1]
Nacionalidá España
Muerte Trujillo5 de febreru de 1847[1] (51 años)
Familia
Fíos/es Nemecio Orbegoso
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Luis José de Orbegoso y Moncada Galindo (25 d'agostu de 1795Huamachuco – 5 de febreru de 1847Trujillo) foi un militar y políticu peruanu. Yera de familia criolla aristocrática. Lluchó a favor de la independencia del so país, tantu nel serviciu militar como ufiertando la so fortuna personal, al igual que munchos otros patriotes criollos. Participó depués na guerra contra la Gran Colombia. Foi Presidente Constitucional de Perú de 1833 a 1836 (anque a títulu provisional) y desendolcó la so carrera política mientres una etapa de fonda división social y una continua guerra civil, polo qu'en dellos momentos el so gobiernu coesistió colos de los militares golpistes Pedro Bermúdez y Felipe Santiago Salaverry. Atosigado pola rebelión salaverrista, auspició la invasión boliviana d'Andrés de Santa Cruz, que desamarró una guerra que favoreció l'establecimientu de la Confederación Perú-Boliviana. Foi nomáu Presidente del Estáu Nor-Peruanu (integrante de dicha Confederación), cargu qu'exerció de 1837 a 1838. Quixo depués espulsar tanto a los bolivianos confederaos como a los chilenos restauradores, pero foi ganáu nel Combate de Portada de Guías. Ello marcó'l fin de la so carrera política.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació na facienda Chuquizongo, asitiada nel actual distritu de Usquil, provincia de Otuzco, departamentu de La Llibertá. Yera fíu de Justo Pastor de Orbegoso Isasi y Burutarán, alcalde ordinariu de Trujillo, y de Francisca Josefa Moncada Galindo y Morales, IV condesa de Llameres.

Militó de primeres como oficial de les milicies coloniales, pa enrolarse depués al bandu patriota, participando con José de San Martín na guerra de la independencia. Foi nomáu Prefeutu del departamentu de La Llibertá, mientres la dictadura de Simón Bolívar. Mientres el gobiernu de José de La Mar participó na guerra contra la Gran Colombia.

Tres el derrocamientu de La Mar retirar a la so facienda (1829). Pero retornó a la vida pública como diputáu por Huamachuco, na Convención Nacional convocada en 1833. Al concluyir el primer gobiernu d'Agustín Gamarra foi escoyíu Presidente provisional de la República en 1833, ganándo-y a Pedro Bermúdez, el candidatu preferíu de Gamarra.

So'l so gobiernu promulgóse la Constitución lliberal de 1834. El so mandatu viose alteriáu pola so enemistá colos gamarristas. Estos, encabezaos por Bermúdez y La Mariscala (esposa de Gamarra) dieron un golpe d'estáu a principios de 1834, que desencadenó una guerra civil, pero Orbegoso llogró someter a los rebeldes. Depués tuvo que trepar col mozu Felipe Santiago Salaverry quien se proclamó Xefe Supremu de la República en 1835. Orbegoso, que se topaba en Arequipa, caltuvo'l control del sur del país, y, cuntando col sofitu del entós presidente de Bolivia, Andrés de Santa Cruz, recuperó'l poder (anque solo nominalmente) y tornó a Lima. En pagu al sofitu que recibió de Santa Cruz, aportó a formar con ésti la Confederación Perú-Boliviana. Santa Cruz asumió'l Supremu Proteutoráu de la Confederación y Orbegoso caltuvo namái la presidencia del Estáu Nor Peruanu.

Al producise la invasión de la Espedición Restauradora peruanu-chilena, Orbegoso quixo encabezar el sentimientu peruanista puru y espulsar tanto a bolivianos como a chilenos. Sicasí foi ganáu polos restauradores nel combate de Portada de Guías (1838). Tres un atayáu intentu de reconciliación con Santa Cruz, ésti encamentó-y a abandonar el país.

Orbegoso salió al destierru camín d'Ecuador. Tornó darréu, anque s'alloñar definitivamente de la vida política activa. Morrió en Trujillo en 1847.

Biografía ampliada[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Luis José de Orbegoso (Luis José de les Mercedes) foi fíu de Don Justo Pastor de Orbegoso Isasi y Burutarán, Gamarra y Cortés (nacíu en Lima, Perú, y bautizáu na relixón Católica en 1742) y de Doña Francisca Josefa Moncada Galindo y Morales (nacida na ciudá de Trujillo, Perú, en 1755), IV Condesa de Llameres (títulu que'l so bisagüelu llogró del rei Carlos II nel sieglu XVII), y VIII posesora del Mayoralgu de Moncada Galindo. Moraben en Trujillo.

Nació na facienda de Chuquisongo, nel partíu de Huamachuco, güei nel distritu de Usquil de la provincia de Otuzco del departamentu de La Llibertá. Dempués d'aprender les primeres lletres, la so familia retornó a Trujillo onde estudió llatinidá nel seminariu trujillano de San Carlos y San Marcelo, so la enseñanza de don José Modesto de la Vega (quien dempués sería'l so gran amigu y apoderáu). Con cuenta de pudiera gociar delles capellaníes, recibió la primera tonsura en 1806. Al añu siguiente pasó al Real Convictorio de San Carlos en Lima, onde cursó Filosofía, Matemátiques y Física.

En 1812, concluyíu'l so bachilleratu n'Artes, tuvo que retornar a la so ciudá natal por una grave enfermedá del so padre. Como nun sentía enclín pola carrera eclesiástica, nin poles lletres, asumió l'alministración del patrimoniu familiar y de la producción agropecuaria de la so facienda. El so padre finó en 1814.

En 1815 incorporar al reximientu de milicies de Trujillo como cadete de caballería, col cargu de portaestandarte del primer escuadrón. Xubíu a alférez de la compañía de carabineros, teniente de la VII compañía del reximientu de milicies provinciales disciplinaes de caballería de Trujillo (1817) y, depués, nel mesmu reximientu, ayudante mayor (1819) y capitán (1820).

En 1816 casóse con doña María Josefa Martínez de Pinillos Cachu, la so sobrina en quintu grau y fía de don Juan José Martínez de Pinillos y Larios y de doña Josefa Cachu y Lavalle. Cuatro meses dempués, los maríos treslladar a la so facienda Chuquisongo onde nació'l so primoxénitu, tornando a Trujillo dos años más tarde. De la unión naceríen en total once fíos.

Nel bandu patriota[editar | editar la fonte]

Semeya de Orbegoso.

Secundó en Trujillo la proclamación de la independencia realizada pol Marqués de Torre Tagle (29 d'avientu de 1820). Foi xubíu socesivamente a sarxentu mayor (1821), teniente coronel (1822) y coronel graduáu (1823).

Comisionado pa formar un escuadrón, dotar d'armes y cebera del so propiu peculio. Sofitó al presidente José de la Riva Agüero, cuando ésti abellugóse en Trujillo en siendo destituyíu pol Congresu, en víspores del apuerto del Llibertador Simón Bolívar.

Riva Agüero lo comisionó a Ilo (puertu del sur de Perú) con cuenta de fortalecer la so causa sofitando al exércitu peruanu qu'entamara la Segunda Campaña d'Entemedios contra los españoles que permanecíen fuertes na sierra sur, pero Orbegoso atopó dichu exércitu yá derrotáu y esvalixáu.

De regresu a Trujillo, sorprendió-y la nueva de que Riva Agüero fuera prindáu polos sos propios subordinaos, con cuenta de centralizar el mandu del país en manes de Bolívar. Descontentu por esti fechu, solicitó un añu de llicencia. Sicasí, ufiertó les sos faciendes (riques sobremanera en ganáu) y la so fortuna p'atender a les necesidaes del exércitu patriota, y namái pidió que al terminar la guerra devolviérase-y lo que d'elles quedara, con cuenta d'intentar la so rehabilitación.

Esta contribución a la causa patriota foi fundamental, xunto cola d'otros hacendados y propietarios del norte de Perú, lo cual nun suel ser reconocíu pola historiografía llatinoamericana, especialmente la venezolana, qu'atribúi la victoria patriota puramente al talentu militar de Bolívar.

Prefeutu de La Llibertá[editar | editar la fonte]

Foi nomáu Subprefecto de Lambayeque y depués Prefeutu del departamentu de La Llibertá (2 de setiembre de 1824). En tal función encargar d'atropar recursos que contribuyeron conducentemente a la feliz culminación de la campaña emancipadora. Tal actitú mereció que se-y otorgara la medaya cívica que'l Congresu Constituyente mandó acuñar col bustu de Bolívar (12 de febreru de 1825), p'atestiguar l'agradecimientu a quien collaboraren na empresa llibertadora.

Na so condición de diputáu por Trujillo al atayáu Congresu de 1826, presidió la comisión unviada ante Bolívar pa solicita-y que permaneciera nel país. El 28 d'abril de 1826 foi xubíu a Xeneral de Brigada xeneral de brigada y reasumió la prefeutura de Trujillo. Col diputáu Antonio Arteaga viaxó a Guayaquil pa comunicar al mariscal José de la Mar la so eleición como Presidente de la República.

Na guerra contra la Gran Colombia[editar | editar la fonte]

Allegó a la guerra contra la Gran Colombia (1828-1829) como segundu xefe de la división de caballería, so les órdenes inmediates del xeneral Mariano Necochea. Tuvo na batalla del Portete de Tarqui (27 de febreru de 1829) y foi unu de los representante peruanos nes negociaciones del Conveniu de Girón qu'alcordaron la suspensión de les hostilidaes.

Al ser depuestu'l presidente La Mar pol xeneral Agustín Gamarra, Orbegoso amosóse disconforme ante tal atentáu y retiróse a la so facienda de Chuquisongo. Sicasí, nun tardó en retornar a la vida pública.

Eleición como Presidente provisional (1833)[editar | editar la fonte]

Escoyíu diputáu por Huamachuco y ostentando yá'l grau de Xeneral de División xeneral de división, incorporar a la Convención Nacional instalada en Lima (12 de setiembre de 1833). La misión de dicha Asamblea yera reformar la Constitución de 1828, tal como lo axustaba esta mesma. Simultáneamente convocar a los Colexos Eleutorales pa les eleiciones del Congresu y del Presidente socesor de Gamarra. Dichos Colexos axuntáronse solo parcialmente, polo que les eleiciones atayáronse. Como yá remataba'l periodu de Gamarra, la Convención Nacional se arrogó la potestá d'escoyer a un Presidente provisional. Los conservadores o gobiernistas sofitaron la candidatura del xeneral Pedro Bermúdez y los lliberales la de Orbegoso, quien yera apreciáu pola so animo caballeroso, pero que'l so débil calter facer susceptible a les influencies de los políticos más duechos. El ganador foi Orbegoso, con 47 votos, devasando asina a los 37 votos que llogró Bermúdez (20 d'avientu de 1833).

A otru día, Orbegoso allegó ante la Convención Nacional, emprestó'l xuramentu prescritu pola llei y asumió'l mandu. Pero sintióse prisioneru nel Palaciu de Gobiernu, porque yera bultable la influencia personal que Gamarra exercía sobre les fuercies armaes na so calidá de Xeneral en Xefe del Exércitu.

Guerra civil de 1834[editar | editar la fonte]

Hostilizado polos partidarios de Gamarra y tarreciendo un golpe d'estáu, Orbegoso decidió abellugase na Fortaleza del Real Felipe, nel Callao, el 3 de xineru de 1834. Ellí instaló la sede del so gobiernu y empezó a relevar a los gamarristas de los altos mandos del Exércitu.

En respuesta a esta aición, la guarnición de Lima sublevóse a otru día y proclamó Xefe Supremu al xeneral Pedro Bermúdez. Les tropes bermudistas sitiaron la fortaleza del Callao. Alegóse que la presidencia de Orbegoso yera illegal pos nun lu correspondía a la Convención Nacional escoyer al Presidente. A nivel nacional l'autoridá de Bermúdez foi acatada por delles guarniciones. Pero en Lima la civilidad amosóse contraria al golpe y alzóse n'armes; los bandos enfrentar nes cais de la ciudá, siendo la primer vegada na historia peruana que'l pueblu de Lima enfrentar con ésitu al exércitu (28 de xineru). Ante tal situación Bermúdez y los sos partidarios tuvieron que retirase a la sierra.

Vista de la catedral y la plaza principal de Lima. Acuarela de J. Prendergas. Mediaos del sieglu XIX.

Na mañana del día 29 de xineru ingresó Orbegoso triunfalmente en Lima, siendo ovacionado pol ensame. Les muyeres del pueblu deteníen-y nes cais p'abrazalo. La Convención Nacional volvió a entamar los sos llabores y aprobó una llei qu'autorizaba al gobiernu a pidir la cooperación del gobiernu de Bolivia «col únicu y esclusivu oxetu de terminar la guerra civil» (18 d'abril). Dicha cooperación nun aportar# a solicitada pos la guerra terminaría en poco tiempu, pero la llei sería invocada años dempués n'otru contestu de guerra civil, como vamos ver más palantre.

Al mandu d'unes tropes, Orbegoso coló a la sierra en busca de Bermúdez y el so exércitu. Dexó'l mandu al Supremu Delegáu Manuel Salazar y Baquíjano (20 de marzu). Magar tenía sol so mandu a oficiales competentes como Riva Agüero, Necochea, Miller, La Fuente, Cerdeña, Otero y Salaverry, les sos fuercies colecticias yeren bien débiles y heteroxénees. Ello motivó que fuera derrotáu na batalla de Huaylacucho, cerca de Huancavelica (17 d'abril).

diba producise l'alcuentru definitivu cerca de Jauja, pero felizmente la guerra remató cuando dambos bandos se amistaron nel llamáu Abrazu de Maquinhuayo (24 d'abril). Los bermudistas o gamarristas terminaron pos, por reconocer l'autoridá de Orbegoso, anque los sos caudiellos, Gamarra y la so esposa la Mariscala, fuxeron del país.

Orbegoso fixo la so entrada triunfal en Lima, el 3 de mayu d'esi mesmu añu de 1834, y los limeños recibir por segunda vegada de manera triunfal. Artesanos y xornaleros sacáron-y del coche y llevar en brazos al interior del Palaciu de Gobiernu.

Empecipióse asina nel Perú un periodu de gobiernu lliberal con Orbegoso a la cabeza y con una Convención Nacional como poder llexislativu onde apoderaben Francisco Xavier de Luna Pizarro y Francisco de Paula González Vigil, sacerdotes del mesmu enclín.

Obres y fechos diversos del so gobiernu[editar | editar la fonte]

Plaza d'Armes y catedral d'Arequipa nun día festivu. Mediaos del sieglu XIX. Acuarela de J. Prendergast.
  • Triunfante na guerra civil, Orbegoso arrenunció a la presidencia provisional por razones de salú (7 de mayu de 1834), pero la Convención Nacional encamentar a cumplir el plazu de dos años pal que fuera escoyíu.
  • La Convención Nacional dio, con fecha del 10 de xunu de 1834, una nueva Constitución, la cuarta que se redactaba nel Perú n'once años y la tercera de tipu lliberal. Esta Constitución foi una fórmula de transición pa la esperada federación con Bolivia, y sobremanera, un minuciosu intentu de poner barreres al autoritarismu militar, anque fuera namái nel papel.
  • Orbegoso hubo d'atender a les dificultaes económiques derivaes de la guerra civil. Apeló a recargar el comerciu internacional con un porcentaxe sobre'l valor de les mercancíes; llevantó la prohibición axustada no tocante a la importación de dellos artículos similares a los nacionales como'l tocuyo, por casu, pa evitar el so contrabandu y beneficiar a l'ayalga cola recaldación de los correspondientes derechos aduaneros; y pa dar alicientes a la industria minero favoreció la esportación d'oru y plata con una franquicia temporal.
  • Por decretu del 12 de xunu de 1834 se instituyó la Sociedá de Beneficencia Pública de Lima, compuesta por 40 vecinos prestixosos, institución que siguió la tradición colonial de caridá escontra los enfermos y desvalíos. Los hospitales que se-y apurrieron fueron los de Santa Ana, San Andrés, A Caridá, San Bartolomé, Incurables, Amparaes y Hospiciu de Güérfanos.
  • Otres de les sos midíes de calter social que se dieron foi la preferencia a los pensionistes del Estáu pa ocupar les vacantes que se producir; y el otorgamiento de pensiones a los emplegaos que se incapacitasen nel serviciu.
  • Dio orde por que los xulgaos d'agües distribuyeren, equitativamente, esti elementu ya inspeccionara tomar y dirimiesen les diferencies que pudieren surdir.
  • Fixo que fueren devueltos a los sos dueños los esclavos, a quien s'había enrolado nel exércitu.
  • Revocó un decretu dau por Bolívar, quien ordenara la espulsión de los flaires del Conventu de Santa Rosa de Ocopa. Orbegoso convirtió'l conventu en colexu d'instrucción primaria y acordies con l'arzobispu Jorge de Benavente, trató de que volvieren faese cargu del mesmu los misioneros del oriente y la selva, por que prosiguieren el llabor evanxelizador y civilizador.
  • Un fechu sobresaliente del so gobiernu foi'l so viaxe a les provincies del sur, que realizó con cuenta de promover la so eleición pa un periodu constitucional, según pa contener les actividaes que los amigos políticos del Gamarra esplegaben nesa zona. Conocemos con detalles esti viaxe pos el so capellán, el cura José María Blanco, afigurar nun magníficu Diariu. Por esi documentu pueden conocese les costumes de los pueblos, la sonadiella pueblerina pol pasu del mandatariu, la voluntá d'estabilidá, ilustración y progresu qu'animaba a toos, y la bonhomía del personaxe, el so afabilidad y adautación a costumes y enclinos bien distintos a los del restu del país.
  • Nel so gobiernu creó la Constitución lliberal de 1834.

La sulevación de Salaverry[editar | editar la fonte]

Xeneral Felipe Santiago Salaverry.

Al entamar la xira polos departamentos del sur, Orbegoso dexó en Lima nel gobiernu a Manuel Salazar y Baquíjano, presidente del Conseyu d'Estáu (7 de payares de 1834). Dexó tamién en Lima, na so calidá d'Inspector del Exércitu al xeneral Felipe Santiago Salaverry, lo cual, como dellos amigos alvirtiéronlu, yera un gran peligru, vista l'ambición inocultable de dichu militar.

N'efeutu, tres debelar un motín na Fortaleza del Callao Salaverry aprovechó la oportunidá pa proclamase Xefe Supremu de la República, el 22 de febreru de 1835, so la sida de que'l Perú topábase acéfalu, ye dicir ensin cabeza de mandu.

El norte y centru del país sofitaron a Salaverry, mas non el sur, onde se topaba Orbegoso, instaláu n'Arequipa. Dende ellí Orbegoso unvió una división al mandu del xeneral Francisco Valle Riestra por qu'encalorara la insurrección. Valle Riestra desembarcó en Pisco, pero nun pudo siguir pos los sos propios homes prindar y apurrir a Salaverry, quien ordenó'l so fusilamiento. Otra espedición entamada nel norte pol xeneral Domingo Nieto en sofitu de Orbegoso tamién foi sometida. Salaverry unificó nes sos manes el mandu del país; solo Arequipa acataba l'autoridá de Orbegoso

Orbegoso solicita l'auxiliu bolivianu[editar | editar la fonte]

Mariscal Andrés de Santa Cruz.

Mientres dichos sucesos asocedíen en Perú, en Bolivia'l presidente Andrés de Santa Cruz y el xeneral Agustín Gamarra esbozaben planes p'axuntar dambos países nuna sola República Federal. Siguiendo estos planes y ensin esperar a qu'hubiera un alcuerdu formal con Santa Cruz, Gamarra crució la frontera del Desaguadero ya ingresó al Perú, ocupando les ciudaes de Puno y Cuzco, zones onde cuntaba con numberosos partidarios. Ante esto, Santa Cruz negó tar confabulado con Gamarra.

Orbegoso, que taba en Arequipa ensin mayores tropes, ante'l peligru que significaba la presencia de Gamarra, fixo usu d'una anterior atribución del Congresu que-y dexaba solicitar l'auxiliu de fuercies bolivianes. Tenemos De resaltar que Orbegoso nun taba enteráu de los conciertos ente Gamarra y Santa Cruz. El conveniu con Bolivia roblóse'l 15 de xunu de 1835, y por él alcordóse que Santa Cruz pasaría al Perú coles sos fuercies, como actu preparatorio pal establecimientu de la Confederación Perú-Boliviana. Esi mesmu día 5.000 soldaos bolivianos cruciaron la frontera peruanu-boliviana.

Orbegoso, como un rei destronáu, apurrió a Santa Cruz les insinies del so quiméricu poder, al trespasa-y, por aciu una carta, les facultaes estraordinaries de que taba investido (Vilque, 8 de xunetu de 1835), facultaes que se-y otorgaren arriendes de la rebelión de Salaverry nel Callao.

Guerra pol establecimientu de la Confederación[editar | editar la fonte]

Gamarra se enfureció col xiru tomáu por Santa Cruz, qu'hasta poco antes fuera'l so aliáu, y pela so parte alióse con Salaverry pa faer frente a la invasión boliviana, siendo'l primeru en salir en campaña. Pero Santa Cruz ganar na batalla de Yanacocha (13 d'agostu de 1835). Gamarra foi tomáu prisioneru y deportáu. Quedaron entós frente por frente Santa Cruz y Salaverry.

Santa Cruz y Orbegoso punxéronse d'alcuerdu sobre la estratexa a siguir: el primeru, al mandu del exércitu bolivianu, colaría contra Salaverry, quien avanzaba escontra Arequipa; y el segundu colaría a Lima coles fuercies peruanes, precedida poles avanzaes del exércitu santacrucista.

En Lima, los bandoleros, aprovechando la situación, dedicar al saquéu y al asesinatu; el xeneral Francisco de Vidal, al mandu de la Guardia Nacional ocupó Lima y fusiló al bandoleru Llión Escobar (30 d'avientu de 1835); depués devolvió'l poder a Orbegoso, quien ingresó triunfalmente en Lima, per tercer vegada y ensin combatir (8 de xineru de 1836).

A pesar de que'l mandatu de dos años que'l Congresu confiriéra-y en 1833 yá había vencíu, Orbegoso volvió exercer el poder por dalgún tiempu más. Nesi ralu entamó campañes de pacificación nel norte y centru del país, relativamente fáciles.

Mentanto, nel sur, Santa Cruz ganaba a Salaverry na sangrienta batalla de Socabaya (7 de febreru de 1836). Salaverry foi prindáu y fusiláu en Arequipa, y Santa Cruz pudo a la fin edificar la Confederación Perú-Boliviana, alzándose él como la so cabeza indiscutible.

Presidente del Estáu Nor-Peruanu[editar | editar la fonte]

Orbegoso exerció inda'l mandu como Presidente provisional hasta la xunta de l'Asamblea de Huaura (3 a 24 d'agostu de 1836). Nella alcordóse la creación del Estáu Nor-Peruanu, que tenía d'integrar (xunto col yá creáu Estáu Sud Peruanu y Bolivia) la Confederación, sol mandu de Santa Cruz como Supremu Proteutor (11 d'agostu).

A Orbegoso confirióse-y el grau de Gran Mariscal, recibió les gracies polos sos servicios, condecoróse-y con un sol de brillantes con estes inscripciones: «L'Estáu Nor-Peruanu al xeneral D. Luis José Orbegoso», nel aviesu «Sirvió a la patria con llealtá». Agasayáronse-y por añadidura 100.000 pesos y ordenóse que fuera afitada na so casa de Lima un escudu coles armes del Estáu y la so inscripción: «La patria estimosa». A la so esposa fíxose-y un cuantioso donativo que nun quixo aceptar.

En virtú d'un decretu de Santa Cruz, Orbegoso foi designáu Presidente provisional del Estáu Nor-Peruanu (22 d'agostu de 1837). Dichu tao tomaba los departamentos de Lima, Huaylas, Junín, Amazones y La Llibertá.

Invasión del exércitu peruanu-chilenu[editar | editar la fonte]

Al desamarrase la Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana y al ser inminente la llegada al Perú del segundu Exércitu Xuníu Restaurador (conformáu por tropes peruanes y chilenes), empezaron les deserciones nel senu Estáu Nor-Peruanu en desmedro de la Confederación. El descontentu contra Santa Cruz fíxose xeneral y unu de los sos adalides yera'l prefeutu de Trujillo, el xeneral Domingo Nieto. Orbegoso nun se decidía a pronunciase abiertamente y fueron los sos xenerales los que lo fixeron, en Lima, el 30 de xunetu de 1838, declarando la separación d'Estáu Nor-Peruanu y la disolución de la Confederación. Orbegoso resignar a los fechos peracabaos, asumiendo la direición de la rebelión.

Poco dempués, l'Exércitu Restaurador desembarcaba en Rancón, sol mandu del xeneral chilenu Manuel Bulnes. Ésti entró en tratos con Orbegoso pa llograr la so adhesión, pero nun llegaron a nengún alcuerdu. Orbegoso denunció'l vandalismo que los chilenos cometieren na so meyora en territoriu peruanu, y xunto colos xenerales Domingo Nieto y Francisco Vidal encabezó'l sentimientu peruanista puru, pos se propunxeron espulsar tanto a los bolivianos como a los chilenos.

Combate de Portada de Guías[editar | editar la fonte]

Antigua Portada de Lima, dibuxu de mediaos del sieglu XIX. Hasta los años 1870, Lima tuvo abarganada pola antigua muralla colonial.

Les fuercies restauradores siguieron la so meyora escontra Lima y atopáronse coles fuercies peruanes comandadas por Orbegoso, Nieto y Vidal nes contornes de Lima. La diferencia numbérica yera apolmonante: unos 4.800 “restauradores” frente a unos 1.300 peruanos “orbegosistas”. Magar ello produció l'alcuentru, llamáu Combate de Portada de Guías (llamáu asina por realizase frente a una portada de la ciudá, asitiada nel actual encruz de les aveníes Túpac Amaru y Caquetá), y como yera d'esperar ganaron los restauradores (21 d'agostu de 1838). Estos ocuparon Lima, onde se dedicaron al pillaje y a la quema.

Orbegoso permaneció ocultu en Lima mientres unos díes, hasta que se dirixó amarutáu al Callao, siendo reconocíu. Recibíu a balazos, despintar na vera del mar, onde lo envolubró una fola y tuvo a puntu de morrer, hasta qu'a otru día, papáu y friolientu, topó abellugu nel puertu.

Nuevu entendimientu con Santa Cruz[editar | editar la fonte]

Orbegoso abellugar na fortaleza del Real Felipe del Callao. Dende ellí calificó al exércitu chilenu como invasor y declaró que se proponía face-y la guerra col mesmu enfotu que al exércitu de Santa Cruz; y que namái deseyaba favorecer la xunta d'un congresu que decidiera llibremente la suerte del país. Sicasí, negóse a tratar con Gamarra, cuando ésti ufiertó-y formalizar un compromisu pa bater xuntos a Santa Cruz.

Santa Cruz, faciendo gala de la so típica astucia, convenció a Orbegoso por que lo sofitara, prometiéndo-y qu'axuntaría'l Congresu depués de refundiar a los invasores. Orbegoso creyer y anunció el 20 d'ochobre de 1838 el so nuevu entendimientu con Santa Cruz. Foi una desacertada decisión, que pondría fin a la so carrera política.

Destierru y muerte[editar | editar la fonte]

Obedeciendo a Santa Cruz, Orbegoso unvió-y dende'l Callao refuerzos al mandu del coronel Guarda. Pero Santa Cruz yá decidiera sacar de la escena política a Orbegoso y unvió al coronel Guarda de vuelta a la fortaleza del Callao en calidá de gobernador. Orbegoso recibió la notificación de que taba en llibertá pa permanecer nel país o dirixise al estranxeru. Nesti últimu casu apurriríase-y un buque y pagaríase-y el so sueldu.

Indignáu, Orbegoso abellugar na fragata francesa Andromède y dende ellí amenació con publicar documentos comprometedores de Santa Cruz. Dambos caudiellos entrevistar mientres cuatro hores na nave, pero ensin nenguna resultancia. Orbegoso embarcar nuna goleta mercante, camín de Guayaquil (4 d'avientu de 1838). Poco dempués, Santa Cruz yera ganáu polos restauradores na batalla de Yungay, rematando asina la guerra, sellada cola disolución de la Confederación.

Orbegoso permaneció en Guayaquil hasta 1844. Depués retornó a Trujillo onde pasó los sos últimos años retiráu de toa actividá pública. Morrió'l 5 de febreru de 1847, nel so solariega casa trujillana. Los sos restos mortales fueron conducíos a la ilesia del conventu de La Mercé y dellí al Campusantu Xeneral de Miraflores (Trujillo). Dexó una cuantiosa fortuna.

Al conmemorase los 150 años de la so muerte, los sos restos fueron treslladaos, en solemne ceremonia, a unu de los ambientes de la so casa trujillana, onde anguaño permanecen.

Figura revesosa[editar | editar la fonte]

Personalidá revesosa como toles de los entamos de la República de Perú, los sos enemigos reprocháben-y una supuesta falta de calter ya incapacidá pa resolver atinadamente los grandes retos que tenía al frente, basaos nesto, suponíen que se dexaba manipoliar polos lliberales empobinaos por Luna Pizarro y que favorecería l'ingresu al Perú de Santa Cruz. Otros autores sicasí resalten la fortaleza con qu'enfrentó'l golpe d'estáu de Salaverry, les sos virtúes como oficial del exércitu y que, dientro de la so personalidá, destacaben la so bondá y honradez; nesa llinia, l'historiador Rubén Vargas Ugarte diz textualmente:

… “Yera Orbegoso finu, alto, de nobles faiciones, inocente y bondosu, con esa bondá propia de los que tienen conciencia de la so superioridá. Escarecía de preparación alministrativa pal yá que diba desempeñar y solo traía al gobiernu la so honradez y la so sana intención. Nun tenía la enerxía de Nieto, que fuera la so émulo; esti defectu fíxo-y zarapicar na so carrera. Nun tenía tampoco esperiencia política, porque viviera alloñáu d'ella y tocantes a dotes militares, magar como subordináu fadría un bon papel, sicasí nun tenía les dotes que se riquir nel qu'hai de remanar un exércitu”.[2]

Descendencia[editar | editar la fonte]

Luis José de Orbegoso y Moncada casóse con María Josefa Pinillos y Cachu, fía del español Juan José Martínez de Pinillos y Larios. La pareya tuvo 13 fíos:

  1. Pedro José de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Lima, 1816-1866), casáu con doña Rosa Mercedes de Riglos y Díaz de Rábago.
  2. Trinidá de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Trujillo, 1818-), casada col británicu Henry Wyman.
  3. Manuela de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Trujillo, 1819-1858).
  4. Gregoria de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Trujillo, 1820).
  5. Manuel de Orbegoso y Martínez de Pinillos ( Trujillo, 1821), casáu cola so prima, Carlota Cabrera Ganoza.
  6. José Cleto de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Trujillo, 1823-1823).
  7. Emilia de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Trujillo, 1824-), casada col so primu Vicente González y Martínez de Pinillos. Los sos descendientes son los actuales Condes de Llameres.
  8. Serapio de Orbegoso y Martínez de Pinillos (Trujillo, 1825-), casáu cola so prima Zoila Eléspuru y Martínez de Pinillos.
  9. Matilde de Orbegoso y Martínez de Pinillos (nacida en Trujillo [cerca de] 1827), casada col Dr. Don Julián Sandoval y Bravo.
  10. Nemecio Domingo de les Mercedes de Orbegoso y Martínez de Pinillos (nacíu en Trujillo, en 1828), casáu con Doña María del Tránsitu de la Ponte y Quiñones.
  11. Juan Guillermo Eloy de Orbegoso y Martínez de Pinillos (nacíu en Trujillo, en 1830), casáu con Doña Rosa González y Madalengoitia.
  12. Isabel de Orbegoso y Martínez de Pinillos (nacida en Trujillo, en?) y #Josefina de Orbegoso

y Martínez de Pinillos.

Amás de los mentaos, nun tien d'escaecer se a

14. Esteban de Orbegoso, fíu que Luis José tuvo antes de -y fora del matrimoniu, pero finalmente reconocíu públicamente nel so Testamentu de fecha del 3 febreru de 1847, qu'obra en poder de la ciudá de Trujillo.

La casa Orbegoso de Trujillo[editar | editar la fonte]

La casa que fuera del Gran Mariscal Luis José de Orbegoso y Moncada atópase allugada na ciudá de Trujillo de Perú, na actual cai Orbegoso Nº 553, ocupando la parte posterior d'unu de les cortiles fundacionales de la plaza mayor. Orbegoso heredar, en 1815, tres el fallecimientu del so padre. Ostenta, sobre'l pórticu, l'escudu d'armes de los condes de Llameres, que'l so últimu representante foi precisamente'l mariscal. Caltién los sos pisos empedrados, un conxuntu de salones dispuestos nun eleváu terremplén y un muséu de la etapa republicana. En 1967 foi vendíu a una entidá bancaria, que ordenó la so restauración, so la responsabilidá del arquiteutu trujillano Manuel Ángel Ganoza Plaza.


Predecesor:
Francisco J. de Luna Pizarro
Pdte. de la Convención Nacional
Escudu de Perú
Presidente provisional de Perú

21 d'avientu de 1833 a 11 d'agostu de 1836
Socesor:
Andrés de Santa Cruz
Supremu Proteutor de la Confederación

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 12228052c. Apaez como: Luis José de Orbegoso. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. Vargas Ugarte, Historia General del Perú, tomu VIII.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]