Luis García Meza

De Wikipedia
(Redirixío dende Luis García Meza Tejada)
Luis García Meza
68. presidente de Bolivia

17 xunetu 1980 - 4 agostu 1981
Lidia Gueiler Tejada - Celso Torrelio
Vida
Nacimientu La Paz8 d'agostu de 1929[1]
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte La Paz29 d'abril de 2018[2] (88 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu de Bolivia
Graduación xeneral del exércitu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu políticu independiente
Cambiar los datos en Wikidata

Luis García Meza Tejada (8 d'agostu de 1929La Paz – 29 d'abril de 2018La Paz) foi un militar, xeneral de división y políticu bolivianu, cincuentenu séptimu Presidente de Bolivia dende'l 17 de xunetu de 1980 hasta'l so arrenunciu del 4 d'agostu de 1981.[3]

Cuando foi xeneral de División y comandante de les Fuercies Armaes de Bolivia lideró'l golpe d'Estáu del 17 de xunetu de 1980, derrocando a la presidenta constitucional interina d'esi entós, Lidia Guéiler Tejada, díes primero que'l candidatu y ex-presidente Hernan Siles Zuazo tomara posesión del poder, per segunda vegada, en ganando nes Eleiciones presidenciales de Bolivia de 1980.

El so gobiernu ―autodenominado "de Reconstrucción Nacional"― carauterizar pola fuercia de les sos imposiciones que la llevaron a enfrentase a la estrema izquierda en delles oportunidaes. El tiempu envaloráu que tendría que durar la dictadura de García Meza (según él) yera de "20 años" (dende 1980 hasta l'añu 2000). A pesar de la dura firmeza del réxime de García Meza, finalmente esti veríase obligáu a arrenunciar ensin consiguir los principales oxetivos del plan del so Gobiernu, ente ellos el d'establecer una política económica de llibre mercáu (neolliberalismu).

Cinco años dempués del so arrenunciu, en febreru de 1986, l'entós congresu nacional (anguaño Asamblea Llexislativa Plurinacional) determina qu'hai nicios de culpabilidá de Luis García Meza y establez la necesidá d'empecipia-y un xuiciu a él y a los sos collaboradores más cercanos mientres la so dictadura. La Corte Suprema de Xusticia de Bolivia (anguaño Tribunal Supremu de Xusticia) abrió un xuiciu de responsabilidaes na so contra polos sos actos realizaos cuando yera Presidente de facto de Bolivia. Pero García Meza llograra escapar del país, fugándose al Brasil onde vivió clandestinamente, fuxendo de la xusticia boliviana. El 11 de marzu de 1994, García Meza foi prindáu pola Policía Federal de Brasil na ciudá de São Paulo. El procesu d'estradición dende Brasil a Bolivia, duru casi un añu na Corte Suprema de Xusticia de Brasil que finalmente aprobó la estradición.

Luis García Meza llegó al Aeropuertu Internacional El Alto de la ciudá de La Paz el 15 de marzu de 1995, d'onde foi treslladáu darréu a la cárcel de máxima seguridá de Chonchocoro a la edá de 65 años. García Meza finó'l 29 d'abril de 2018 por causa d'entueyos na so salú.

Biografía[editar | editar la fonte]

Luis García Meza nació'l 8 d'agostu de 1929 na ciudá de La Paz, Bolivia. García Meza provenía d'una familia acomodada económicamente de clase media de la década de los años 1920. Realizó los sos estudios primariu y secundariu nel colexu Sallar de la so ciudá natal. Cabo mentar que ye mientres esti periodu onde García Meza conocería na mesma escuela al so amigu de la infancia Marcelo Quiroga Santa Cruz (el cual yera fíu d'unu de los ministros del presidente Daniel Salamanca Urey mientres la Guerra del Chaco). Salió Bachiller en 1947.

Luis García Meza siguió colos sos estudios cimeros ingresando al Colexu Militar del Exércitu (allugáu na zona de Irpavi de la ciudá de La Paz) en 1948 y egresando como subteniente de Caballería en 1952. Pero cabo mentar que mientres esi periodu de la so mocedá, específicamente mientres la so estadía como cadete, García Meza participaría xunto a otros cadetes na Revolución Nacional de 1952 sol mandu del presidente Hugo Ballivián Rojas, motivu pol cual foi retiráu de la institución militar (dau de baxa) col ascensu al poder del Movimientu Nacionalista Revolucionariu (MNR). Pero meses dempués reincorporaríase.

Foi instructor de caballería dende 1956 hasta 1957. Darréu foi nomáu Comandante de Compañía del Colexu Militar del Exércitu ente los años 1963 y 1964. Participó en tomar del Palaciu de Gobiernu nel golpe d'estáu que dio René Barrientos Ortuño al presidente Víctor Paz Estenssoro en payares de 1964.

En 1970, foi segundu comandante de la EMSE (Escuela Militar de Sarxentos del Exércitu) mientres el gobiernu d'Alfredo Ovando Candia. Desempeñó cargos como segundu comandante del Colexu Militar del Exércitu en 1971 sol gobiernu de Juan José Torres. Tamién foi comandante del reximientu de caballería Ballivián na ciudá de Trinidad, Beni. Foi comandante de la EAA (Escuela d'Aplicación d'Armes) en 1976. Xefe d'Estáu Mayor de la VII división de Cochabamba en 1977 y Comandante de la VI división de Trinidad en 1978.

En 1979, García Meza aportó a comandante del Colexu Militar del Exércitu, y en payares de 1979 llegó hasta'l grau de comandante del Exércitu de Bolivia.

Dictadura de García Meza[editar | editar la fonte]

Mientres el gobiernu de García Meza, producióse l'asesinatu de Marcelo Quiroga Santa Cruz, diputáu nacional instigador del xuiciu de responsabilidaes al exdictador Hugo Banzer Suárez.[4]

Los rexistros indiquen que García Meza y Santa Cruz fueren compañeros nel Colexu de La Salle y que caltuvieren rellación por aciu concursos d'equitación, y n'ocasiones inclusive aldericaríen temes polítiques. Sicasí, había fuertes intereses por que se detuvieren les investigaciones que'l diputáu venía realizando en rellación a previos gobiernos de facto, lo que provocaría que dalguna célula del exércitu afitara como oxetivu la so captura. Darréu producióse l'asesinatu d'ocho líderes de la dirigencia clandestina del Movimientu d'Izquierda Revolucionaria (MIR) na Masacre de la Cai Harrington (La Paz) el 15 de xineru de 1981, quien calteníen xuntes secretes a pesar del toque de queda establecíu pola dictadura. La única persona que llogró escapar con vida foi Gloria Ardaya.

Mientres el gobiernu de Jaime Paz Zamora, Luis Arce Gómez, quien foi Ministru del Interior mientres la dictadura de García Meza, foi estraditáu a los Estaos Xuníos por tar arreyáu en narcotráficu. Esti fechu estigmatizó a la dictadura de García Meza, que se sindicó como íntimamente rellacionada colos grandes zares de la mafia d'Estaos Xuníos. Inclusive-y lo menta na película estauxunidense Scarface.

Cayida[editar | editar la fonte]

Les lluches internes ente distintes facciones militares sumaes a la presión constante de la embaxada y el Gobiernu estauxunidenses y l'estrema izquierda llevaron a que'l 4 d'agostu de 1981 García Meza arrenunciara p'aportar al poder el xeneral Celso Torrelio Villa. En xunetu de 1982, el sector militar que respondía a García Meza volvió intentar un golpe d'estáu fallíu na so ausencia, que provocó la cayida de Torrelio Villa y el so reemplazu pol xeneral Guido Vildoso Calderón, col mandatu d'empezar a entamar la transición escontra un réxime democráticu. Los tiempos aceleráronse cuando'l 17 de setiembre de 1982, una fuelga xeneral convocada pola COB (Central Obrera Boliviana) punxo al país en cantu de la guerra civil. La dictadura militar colapsó y el poder foi-y apurríu a un Congresu nacional conformáu según la composición de 1980, que decidió considerar válides les eleiciones de 1980 y designar en consecuencia a Hernán Siles Zuazo como presidente.

Rematáu'l procesu de dictadura militar, el presidente electu, Hernán Siles Zuazo, carauterizar pola implementación de midíes nel país que llevaron a una situación económica conocida como la dómina de la UDP (Unidá Democrática y Popular).

Xuiciu[editar | editar la fonte]

Años dempués, en febreru de 1986, l'entós congresu nacional (anguaño Asamblea Llexislativa Plurinacional) determina qu'hai nicios de culpabilidá de Luis García Meza y establez la necesidá d'empecipia-y un xuiciu a él a los sos collaboradores más cercanos. La Corte Suprema de Xusticia de Bolivia (anguaño Tribunal Supremu de Xusticia) abrió un xuiciu de responsabilidaes na so contra polos sos actos realizaos cuando yera Presidente de Bolivia. Xulgóse-y práuticamente por 8 delitos penales.

Sentencia[editar | editar la fonte]

Cuando'l xuiciu empezó en 1986, esistía 58 persones implicaes nos delitos del gobiernu de García Meza y les cualos atopábense siendo procesaos pola xusticia boliviana. A lo llargo del desenvolvimientu del xuiciu 5 d'ellos morrieron. De los 53, solo 6 fueron declaraos absueltos o inocentes. Los restantes 47 arreyaos, recibieron condenes de distintes magnitúes empezando por García Meza y el so principal collaborador Luis Arce Gómez.

El 21 d'abril de 1993 la corte sentenció finalmente y dio les siguientes condenes:

El exalcalde de La Paz, Juan del Granado, foi una figura clave n'enxuiciar a Luis García Meza. Luis García Meza tuvo presente en Chuquisaca pa declarar nel xuiciu, nel que resultó culpable por crímenes a los derechos humanos.

Fuga y captura[editar | editar la fonte]

Pero García Meza fugara al Brasil onde vivió clandestinamente, escapando de la xusticia boliviana. El 11 de marzu de 1994, García Meza foi prindáu pola Policía Federal de Brasil na ciudá de São Paulo. El procesu d'estradición dende Brasil a Bolivia, duró casi un añu na Corte Suprema de Xusticia de Brasil que finalmente aprobó la estradición.

Luis García Meza llegó al Aeropuertu Internacional El Alto de la ciudá de La Paz el 15 de marzu de 1995, d'onde foi treslladáu darréu a la cárcel de máxima seguridá de Chonchocoro. García Meza atopábase cumpliendo la so pena de 30 años de presidiu, hasta la so fecha de lliberación que sería'l 15 de marzu de 2025; sicasí, finó d'una obstrucción respiratoria'l 29 d'abril de 2018.[5]


Predecesor:
Lidia Guéiler Tejada
Presidente de Bolivia

17 de xunetu de 1980-4 d'agostu de 1981
Socesor:
Xunta Militar Torrelio-Bernal-Pammo

Notes[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.biografiasyvidas.com/biografia/g/garcia_meza.htm.
  2. URL de la referencia: https://pantheon.world/profile/person/Luis_García_Meza. Apaez como: Luis García Meza. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  3. «Exmilitar García Meza, últimu dictador de Bolivia». sputniknews (29 de setiembre de 2016). Consultáu'l 26 de xunu de 2016.
  4. "Marcelo Quiroga Santa Cruz-García Mesa", video nel sitiu web Youtube.
  5. «Muerre a los 88 años el exdictador bolivianu Luis García Meza». El País (29 d'abril de 2018). Consultáu'l 29 d'abril de 2018.

Referencies y bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]