Luis Echeverría Álvarez

De Wikipedia
Luis Echeverría Álvarez
50. Presidente de Méxicu

1r avientu 1970 - 30 payares 1976
Gustavo Díaz Ordaz - José López Portillo
Candidato presidencial por el Partido Revolucionario Institucional (es) Traducir

8 payares 1969 - 5 xunetu 1970
Secretario de Gobernación (es) Traducir

16 payares 1963 - 11 payares 1969
Gustavo Díaz Ordaz - Mario Moya Palencia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Ciudá de Méxicu17 de xineru de 1922[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Cuernavaca[2]8 de xunetu de 2022[2] (100 años)
Familia
Casáu con María Esther Zuno (1945 – m. 1999)
Fíos/es Álvaro Echeverría Zuno
Hermanos/es Rodolfo Landa
Estudios
Estudios Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
(1940 - 1945) llicenciatura : derechu
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu diplomáticu, políticuxurista
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partíu Revolucionariu Institucional (dende 1946)
Cambiar los datos en Wikidata

Luis Echeverría Álvarez (17 de xineru de 1922Ciudá de Méxicu – 8 de xunetu de 2022Cuernavaca) foi un políticu y abogáu mexicanu, miembru del Partíu Revolucionariu Institucional y presidente de Méxicu de 1970 a 1976.

Na so xestión la economía mexicana creció a un nivel de 6.1 %, promovió'l desenvolvimientu de puertos marítimos como Puertu Maderu y Lázaro Cárdenas,[4] foi creáu l'Institutu del Fondu Nacional de la Vivienda pa los Trabayadores, l'Institutu Mexicanu de Comerciu Esterior y el so política esterior foi activa.[4][5] Foi acusáu pola FEMOSPP[6] y pola fiscalía mexicana[7] de cuayar xunto a Gustavo Díaz Ordaz la matanza del 2 d'ochobre de 1968 y la desapaición forzada de persones y disidentes nel contestu de la Guerra puerca en Méxicu,[6] polo que se convirtió nel primer y únicu presidente mexicanu[8] en recibir dos órdenes de aprehensión[9] por presuntu xenocidiu, cumplir una prisión domiciliaria[8] y finalmente ser absueltu de toa responsabilidá en 2009.[10]

Biografía[editar | editar la fonte]

En 1946 ingresó al Partíu Revolucionariu Institucional (PRI), onde trabayó pal presidente del partíu, como secretariu del xeneral Rodolfo Sánchez Taboada. Siguir a la Secretaría de Marina. Foi oficial mayor de la Secretaría d'Educación Pública. Foi Oficial Mayor del Comité Executivu Nacional (CEN) del Partíu Revolucionariu Institucional (PRI), siendo Presidente del CEN del PRI el Xeneral Agustín Olachea Avilés (1956-1958). En 1958 foi nomáu subsecretariu de Gobernación. En 1964 foi nomáu secretariu de Gobernación pol presidente Gustavo Díaz Ordaz. Nesta dómina asocedió la tráxica matanza d'estudiantes na Plaza de los Trés Cultures en Tlatelolco el 2 d'ochobre de 1968.

Al entamu del movimientu estudiantil de 1968, nuna conferencia de prensa la nueche del 30 de xunetu de 1968, Luis Echeverría intentó deslindar al presidente Gustavo Díaz Ordaz de la so responsabilidá pola intervención del exércitu reprimiendo a los estudiantes y baltáu con un proyeutil de bazuca la puerta d'una preparatoria. Nesa conferencia de prensa Echeverría dixo solicitar el mesmu, xuntu nel Xefe del Departamentu del Distritu Federal la intervención del exércitu, facultá que taba acutada pal titular del executivu, de cuenta que Echeverría declaró cometer un actu illegal.[11] La illegalidá del fechu y el calter políticu de la represión exercida pol réxime, fueron señalaos nesi momentu pol periodista comunista Edmundo Jardón nun retruque estrañosu nesi entós.[11]

El 8 de payares de 1969 foi designáu candidatu a la presidencia de la República pol PRI, el 5 de xunetu de 1970 foi electu y el 1 d'avientu asumiría'l cargu.

Presidente de Méxicu (1970-1976)[editar | editar la fonte]

Dende l'entamu de la so alministración, Luis Echeverría intentó alloñase de la so responsabilidá na represión al movimientu estudiantil de 1968, por aciu un discursu d'apertura escontra los mozos universitarios; n'especial colos de la UNAM. Mientres 1968 y 1971 el presupuestu de la UNAM creció nun 1,688 %[ensin referencies], el sector burócrata aumentó de 600,000 en 1972 a 2.2 millones en 1976, emplegando en gran cantidá a egresados universitarios de los 60. Nel gabinete había un 78 % de egresados de la UNAM, inclusive un líder del 68, llamáu Francisco Javier Alejo, foi designáu direutor del Fondu de Cultura Económica.

Represión y Guerra puerca[editar | editar la fonte]

El 10 de xunu de 1971 tuvo llugar una manifestación estudiantil na Ciudá de Méxicu en sofitu a los estudiantes de Monterrey. Estos fueron recibíos por un grupu paramilitar al serviciu del estáu, llamáu "Los Ferres". El presidente ordenó la represión a la mesma, anque públicamente se desligó de los fechos y pidió l'arrenunciu del entós xefe del Departamentu del Distritu Federal, Alfonso Martínez Domínguez. Estos fechos conocer col nome de El halconazo o la Matanza del Xueves de Corpus.

Dende 1972 y hasta 1976 ordenó distintos sabotaxes al periódicu Excélsior, que taba dirixíu por Julio Scherer García y realizaba un llabor críticu contra'l so gobiernu. Echeverría ordenó entós una estratexa pa censurar la llibertá d'espresión del periódicu, llográndolo cola Crisis de Excélsior de 1976, que derivó na salida forzada de Scherer y el so equipu.

Realizó la llamada Guerra Puerca, mientres la cual una gran cantidá de persones fueron torturaes y sumíes. Mientres el so gobiernu fueron asesinaos los guerrilleros Genaro Vázquez y Lucio Cabañas.

Al apoxéu del so sexeniu desamarró una fola de secuestros y asaltos a bancos por grupos guerrilleros d'esquierda. El casu más famosu foi l'intentu de secuestru y asesinatu del empresariu regiomontano don Eugenio Garza Sada, el secuestru d'unu de los sos secretarios y del so suegru. Pa 1975, la situación guerrillera fuera neutralizada, y creóse un ambiente favorable pa una amnistía pa los encarcelaos sol so socesor.

Política económica[editar | editar la fonte]

Auníu a la crisis internacional provocada pola escasez de petroleu, aumentó de forma considerable'l gastu públicu, emitiendo papel moneda ensin valor y contratando delda. Mientres el so mandatu dio la primer crisis económica dende l'entamu del llamáu "Milagru Mexicanu". Amás, llanzar a la compra d'empreses en cantu de la quiebra pa sostener los emplegos, pero a cuenta de ineficiencias y corrupción. Mientres el so gobiernu abandonó'l tipu de cambéu fixu qu'esistía dende 1954, de $ 12.50 por dólar, a la fin del so sexeniu llegó a los 25 por dólar. La delda esterna aumentó de los afechiscos 6,000 millones de dólares qu'heredara Díaz Ordaz a más de 20,000 millones.

El presidente d'Estaos Xuníos Richard Nixon (esquierda) y Luis Echeverría faciendo una inspeición de tropes en 1972.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Realizó viaxes a países d'Europa, Asia, Oceanía, África y América Llatina. El so gobiernu foi bien cercanu a los rexímenes socialistes de Chile y Cuba. Dio asilu a Hortensia Bussi, esposa del presidente chilenu Salvador Allende, cuando ésti morrió en 1973 dempués de ser derrocáu pol golpe d'Estáu d'Augusto Pinochet. Tamién dio asilu políticu a gran númberu d'exiliaos provenientes de les dictadures d'América del Sur. Pero como se mentó enantes, tuvo mano dura colos movimientos d'esquierda nacional.

Prohibición de la música rock[editar | editar la fonte]

De resultes de les numberoses movilizaciones y protestes estudiantiles y xuveniles que surdieron mientres la so presidencia, el PRI y el presidente Echeverría intentaron neutralizar a la mocedá altamente politizada. A finales de 1971, depués de la Matanza de Corpus Christi y el Festival Rock y Ruedes de Avándaro, Echeverría decretó la prohibición de práuticamente tou tipu de música de Rock grabada por grupos nacionales. La prohibición (tamién conocida popularmente como l'"Avandarazo", yá que surdió en respuesta al Festival de Avándaro, que fuera duramente criticáu polos sectores conservadores del PRI) incluyó la restricción de grabar casi cualquier tipu de música rock, según la prohibición de la so venta en tiendes de música; tamién fueron prohibíos los conciertos de rock masivos y l'emisión pela radio de música rock. La prohibición caltener por dellos años, y namái empezó a ser llevantada gradualmente nos años 80[12][13][14][15].

Socesión presidencial[editar | editar la fonte]

Apurrió la presidencia a José López Portillo, quien se desempeñara como secretariu de Facienda na segunda metá del so sexeniu. Echeverría buscó'l puestu de secretariu de la Organización de les Naciones Xuníes, pero nun lu llogró. Kurt Waldheim foi reelixíu.

Dempués de la presidencia[editar | editar la fonte]

La Fiscalía Especial pa Movimientos Sociales y Políticos del Pasáu determinó indiciar a Echeverría pola so presunta responsabilidá na matanza d'estudiantes na Plaza de los Trés Cultures en Tlatelolco en 1968, la matanza de 1971 y la desapaición forzada de persones na llamada Guerra puerca de Méxicu.[6] El 2 de xunetu de 2002 foi'l primer funcionariu políticu citáu a declarar ante la xusticia mexicana[16] Nesi mesmu añu llibera una orde de aprehensión nel so contra pero llogra un amparu que deriva nun autu de llibertá.[16]

En febreru de 2006, a los sos 84 años, tuvo hospitalizáu por un problema de regación sanguínea nel celebru.

El 4 d'abril de 2006 embargar un total de 14 terrenes na isla de Cozumel por deldes fiscales municipales acumulaes en 30 años, que sumaben casi 2 millones de pesos.[ensin referencies]

El 30 de xunu de 2006 un xuez federal ordenó de nueva cuenta'l so arrestu pola matanza de 1968 y foi-y decretada prisión domiciliaria por cuenta del so estáu de salú y la so edá.[9] Foi absueltu'l 8 de xunetu de 2006, por cuenta de la prescripción del delitu en payares de 2005.

El 30 de payares de 2006 el maxistráu Ricardo Pared Calderón, del Segundu Tribunal Unitariu de Primer Circuitu de Procesos Penales Federales decretó-y autu de formal prisión pol delitu de xenocidiu poles matanza d'estudiantes en 1968 y 1971, pero'l 20 de marzu de 2007 un tribunal federal concedió-y la suspensión definitiva del autu.[10] El 26 de marzu de 2009 un tribunal federal decretó la llibertá absoluta del ex-presidente, según el so exoneración del cargu de xenocidiu polos fechos referíos.[10][17]

El 19 d'agostu de 2015 El INAI ordenó a la Procuradoría Xeneral de la República (PGR) apurrir versión pública de les averiguaciones previes PGR/FEMOSPP/002/2002 y PGR/FEMOSPP/011/2002, rellacionaes colos fechos asocedíos el 2 d'ochobre de 1968 y el 10 de xunu de 1971, nes cualos conseñóse pol delitu de xenocidiu a delles persones, incluyíu al ex-presidente Luis Echeverría Álvarez. (INAI) l'Institutu Nacional de Tresparencia, Accesu a la Información y Proteición de datos Personales.

Informante de la CIA[editar | editar la fonte]

Según el llibru Inside the Company: CIA Diary[18] (Dientro de la Compañía: Diariu de la CIA), de Philip B. Agee, Echeverría foi collaborador de l'Axencia Central d'Intelixencia, al igual que'l so predecesor Gustavo Díaz Ordaz. Documentos desclasificaos de l'axencia delles décades dempués asígnenlu a Echeverría el códigu Litempo-14.[19] El códigu Litempo yera compuestu pol prefixu LI, qu'identificaba operaciones en Méxicu y Tempo, qu'identificaba al programa de rellación ente la CIA y "altos funcionarios selectos" de Méxicu.[20]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w63788k4. Apaez como: Luis Echeverría. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 URL de la referencia: https://www.jornada.com.mx/notas/2022/07/09/politica/fallece-a-los-100-anos-el-ex-presidente-luis-echeverria/.
  3. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: osd2017945266. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  4. 4,0 4,1 (1 de xineru de 1999) El sexeniu de Luis Echeverría. Clío. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  5. Roberto Arnaud Bello. Amistá por conveniencia: La política esterior de Méxicu escontra Cuba de 1959 a 2006. Tesis profesional presentada como requisitu parcial pa llograr el títulu en Llicenciatura en Rellaciones Internacionales. Universidá de les Amériques Puebla, 2006.
  6. 6,0 6,1 6,2 FEMOSPP. Informe Históricu presentáu a la sociedá mexicana: Fiscalía especial FEMOSPP. Serie: Méxicu: Xenocidiu y delitos de lesa humanidá. Documentos fundamentales 1968-2008. Tomu IX. Méxicu, Comité 68, 2008, 890 páxines.
  7. Francisco Gómez (19 d'avientu de 2006). «Echeverría cuayó matanza del 68: resolución xudicial». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  8. 8,0 8,1 «Echeverría, so prisión preventiva domiciliaria». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  9. 9,0 9,1 «Xiren orde de aprehensión contra Echeverría Alvarez por xenocidiu - La Xornada». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  10. 10,0 10,1 10,2 Ordaz, Pablo (27 de marzu de 2009). «El ex-presidente Echeverría, absueltu de los cargos de xenocidiu pola matanza de Tlatelolco». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  11. 11,0 11,1 La política y los medios la nueche del bazucazo. José Carreño Carlón
  12. El poeta Alberto Blanco. 18 de payares de 2007. http://www.jornada.unam.mx/2007/11/18/index.php?section=opinion&article=a04a1cul. Consultáu'l 27 de setiembre de 2014. 
  13. Doggett, Peter (4 d'ochobre de 2007) There's A Riot Going On: Revolutionaries, Rock Stars, and the Rise and Fall of '60s Counter-Culture, páx. 431. ISBN 978-1847671141.
  14. Pilcher, Jeffrey M. (2002) The human tradition in Mexico, páx. 221. ISBN 978-0842029766. Consultáu'l 24 de xunu de 2014.
  15. «Avandaro y el festival de rock de 1971». Televisa. 12 de setiembre de 2013. http://noticieros.televisa.com/mexico/1309/avandaro-festival-rock-1971/. Consultáu'l 24 de xunu de 2014. 
  16. 16,0 16,1 «La Xornada: Esculpa tribunal a Luis Echeverría». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  17. Carlos Avilés Allende (26 de marzu de 2009). «Tribunal exonera a Echeverría de matanza del 68». L'Universal. Consultáu'l 26 de marzu de 2009.
  18. Agee, Philip B. "Inside the Company: CIA Diary" ISBN 0883730286 ISBN 978-0883730287 Xunetu 1975.
  19. L'espía qu'impactó a Méxicu - L'Universal - El Mundo
  20. "Echeverría y Díaz Ordaz engañaron a CIA sobre'l 68" - L'Universal - Méxicu Archiváu el 18 de payares de 2007 na Wayback Machine.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Gustavo Díaz Ordaz
Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos
Méxicu

1970-1976
Socesor:
José López Portillo
Predecesor:
Gustavo Díaz Ordaz
Candidatu Presidencial del Partíu Revolucionariu Institucional
1969-1970
Socesor:
José López Portillo
Predecesor:
Gustavo Díaz Ordaz
Secretariu de Gobernación de Méxicu
1963-1969
Socesor:
Mario Moya Palencia
Predecesor:
Porfirio Muñoz Ledo
Embaxador de Méxicu ante la Unesco
1977-1978
Socesor:
Víctor Flores Olea