Luis Cordero Crespo

De Wikipedia
Luis Cordero Crespo
Presidente d'Ecuador

1r xunetu 1892 - 16 abril 1895
President of the Provisional Government of Quito (en) Traducir

14 febreru 1883 - 9 xunetu 1883
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Cantón Déleg (es) Traducir[1]6 d'abril de 1833[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador [1]
Muerte Cuenca[1]30 de xineru de 1912[1] (78 años)
Estudios
Estudios Universidá Central del Ecuador
Llingües falaes castellanu
Oficiu poeta, políticu, profesor universitariu, escritor, diplomáticubotánicu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Progresistas (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Luis Dolores Cordero Crespo (6 d'abril de 1833Cantón Déleg (es) Traducir – 30 de xineru de 1912Cuenca) foi un políticu ecuatorianu qu'ocupó la presidencia d'Ecuador en dos periodos; el primeru en 1883 y el segundu de 1892 a 1895.[2]

Biografía[editar | editar la fonte]

Luis Cordero Crespo destacóse porque, a pesar de nacer nun llar aprobetáu poles guerres de la independencia, alloñáu de les grandes ciudaes, llegó a instruyise, llograr el títulu d'abogáu y ser escoyíu Presidente de la República.

Nació'l 6 d'abril de 1833 na facienda de Surampalti, en Déleg, provincia del Cañar. Foi fíu del hacendado comerciante Gregorio Cordero Carrión (1775-1863) y nietu de Miguel Ramón Cordero y Ramos, Notariu Mayor de la Santa Cruzada y de la Curia Episcopal de Cuenca, Alcalde de Barriu y Proteutor de Naturales. La so madre foi Josefa Crespo Rodríguez (1818-1908). Gregorio y Josefa treslladar a Déleg de resultes de dellos saqueos del so almacén en Cuenca mientres les guerres de la Independencia en 1830.

La parroquia Luis Cordero del cantón Azogues, na provincia de Cañar foi nomada nel so honor.

Infancia[editar | editar la fonte]

El primeru de los catorce hermanos Cordero Crespo pasó tola so infancia nel campu, na propiedá de los sos padres, en contautu cola naturaleza. Por ello foi que na so edá adulta taría tan interesáu na botánica y na agricultura. Na so infancia aprendió'l quechua gracies a familiares y a los sos amigos indíxenes.

Mocedá[editar | editar la fonte]

Luis Cordero Crespo na so mocedá

Nos sos primeros años de vida, el so padre Dn. Gregorio enseñólu a lleer y a escribir, y de él recibió tola so enseñanza primaria. A catorce años d'edá, y gracies a les grandes deldes adquiríes polos sos padres, Cordero pudo ingresar al Colexu Seminariu de Cuenca, conocida y renombrada institución a la cual entró'l 22 de payares de 1847, y na cual estudió baxu tutelar del maestru Dr. Xusto León.

Al terminar los sos estudios secundarios nel Colexu Seminariu, viaxó a Quitu pa faer los sos estudios universitarios na Universidá Central del Ecuador, por aciu la cual llogró'l títulu d'abogáu en 1862. Cuando s'atopaba en Quito, procreó una fía cola de Guayaquil Juana Paredes, que llamóse Ángela, nacida en 1863 y foi esposa de Ricardo Cornejo Naranjo.

Dempués, volvió a Cuenca, onde casóse'l 15 de xunetu de 1867 cola nueva cuencana de 14 años Jesús Dávila Heredia, con quien tuvo diez fíos: Luisa de Jesús, monxa, (1869-1913), Clementina d'Espinosa (1870-1947), Aurelia de Romero (1872-1922), Teresa de Jesús, Luis (1876-1940), Miguel (1878-1937), Eufemia (1880-1885), Rosa de Jesús, Inés (1885-1936) y Gonzalo Cordero Dávila (1887-1931).

Trayeutoria política y vida pública de 1869 a 1891[editar | editar la fonte]

En xineru de 1869, xubió al poder Gabriel García Moreno, enemigu de Cordero, qu'empezó a siguir a los sos opositores pa fusilalos[necesita referencies]. Cordero cayó prisioneru so la sida de que quería faer una rebelión contra García Moreno y foi lleváu a un cuartel por soldaos[necesita referencies]. Cordero taba nel mediu de la escolta, cuando un soldáu gafientu garcista, tomó'l so fusil y dio-y culatazos y golpes bien duros na cabeza. Esti selvaxe abusu causó muncha indignación a les autoridaes, que taben avergoñaes y atatexaron delles sides y poner en llibertá esi mesmu día [necesita referencies].

En marzu de 1869, dos meses dempués de l'agresión, el gobernador del Azuay, Carlos Ordóñez Llazu, desterrar a Loja so la falsa acusación[necesita referencies] de sofitar el golpe del xeneral José de Veintemilla en Guayaquil en contra García Moreno. El Gobernador Ordóñez tamién desterró al suegru de Cordero, Dn. Miguel Heredia Astudillo, con quien Ordóñez caltenía un vieyu bracéu por ser dambos esportadores de cascariella y competidores en dichu axusto. Cordero partió col so suegru a Loja, onde morrió esti postreru, quien yera un vieyu. Poco dempués d'una revuelta d'estudiantes en Cuenca contra'l Gobernador Ordóñez, Cordero foi lliberáu.

N'abril de 1875, realizó una de les primeres esploraciones a Gualaquiza, publicando los sos rellatos nun llibru de viaxe: Una escursión a Gualaquiza, apaecíu'l 4 d'agostu d'esi añu.

N'agostu de 1875 viaxó a Lima, ciudá d'onde traxo nueve pequeños exemplares d'árboles araucaria escelsa, y al so regresu a Cuenca semó a ocho d'ellos na plaza Vargas Torres, actual parque Calderón de Cuenca, y el restante nel xardín de la so casa nesa ciudá. Na actualidá (2014), esos árboles inda tán de pies. Mientres el Gobiernu d'Antonio Borrero, amigu so, Cordero ocupó les funciones de Xefe Políticu de Cuenca dende 1875 hasta 1876.

Nel añu de 1877, publicó dellos artículos nos que demostraba la so contrariedá cola Dictadura del Xeneral Ignacio de Veintemilla. En 1880 unvió a la Esposición Nacional de Guayaquil una coleición completa de ceberes azuayos, minerales y plantes d'esa provincia, llogrando Medaya d'Oru y de Bronce, según la designación de Miembru Honorariu de la Sociedá Filantrópica del Guayas.

Restauración de 1883[editar | editar la fonte]

Luis Cordero Crespo, en 1883.

Cordero yera miembru del Partíu Unión Republicana, o Progresista, partíu políticu católicu lliberal, y foi integrante de la Xunta Provisional de Gobiernu de 1883 denominada “Pentavirato” o “Gobiernu de la Restauración”, que se constituyó pa dirixir el Ecuador en contra del Xeneral Veintemilla que se fixera fuerte en Guayaquil, onde se apertrechó pa enfrentar a les fuercies d'Eloy Alfaro y Francisco Javier Salazar.

A fines de la década de 1870 y a empiezos de la 1880, l'Ecuador atopar so la dictadura del Xeneral Ignacio de Veintemilla.

N'avientu de 1882, Cordero incorporar a les tropes restauradores que combatíen al dictador Ignacio de Veintemilla, que entraron a Quito'l 10 de xineru de 1883 y atacaron la ciudá, hasta apoderase d'ella. Primero tomaron el poder y darréu, el 9 de xunetu del mesmu añu, espulsaron del país a Veintemilla, quien se vio precisáu a fuxir de Guayaquil con destín a Lima, a bordu del vapor Huacho.

«Termináu'l combate na capital, procedieron los «Restauradores» de la sierra a restablecer los servicios alministrativos y a aselar les pasiones y odios que se ximelgaben contra los vencíos. El 14 de xineru don Rafael Pérez Pareja, nomáu xefe civil y militar, convocó a los padres de familia y más vecinos de Quito al envís d'escoyer una Xunta o Gobiernu Provisional. La Xunta Popular escoyó pa constituyir el Gobiernu Provisional a los señores José María Sarasti, José M. Plácido Caamaño y Agustín Guerrero, a los cualos fueron amestaos por resolución popular don Luis Cordero y don Pedro Carbo, como representantes de les minoríes. Pero en realidá'l Pentavirato acabó per entamar se asina: Pablo Herrera, gran lliteratu y Ministru de García Moreno; Luis Cordero, poeta y xurista cuencano; Pedro Lizarzaburu perteneciente al foru y a la milicia; Rafael Pérez Pareja, caballeru de relevantes méritos ciudadanos; Agustín Guerrero, que desempeñó importantes papeles nel exércitu y na política» (Eduardo Muñoz Borrero.- Nel Palaciu de Carondelet, p. 202).

Un mes más tarde, el 14 de febreru, Cordero foi nomáu Presidente de la República, prestixosu cargu qu'exerció hasta'l 9 de xunetu de 1883, pocos díes antes de cumplise'l so quintu mes de gobiernu.

Mientres el so curtiu mandatu, el Presidente Cordero expedió, el 23 de xunetu de 1883, el decretu pa empecipiar los trabayos de construcción de la Basílica del Votu Nacional, anque les obres empezar mientres la Presidencia de José María Plácido Caamaño, que nel so gobiernu (1884-1888) nomar Ministru Delegáu en Colombia, cargu que nun aceptó.

De regresu a Cuenca, foi designáu en 1885 senador de la República pola provincia del Cañar. La so esposa, Jesús morrió'l 9 de xunetu de 1891, a los 38 años d'edá. Cordero dedicó-y un gran poema que publicó nun llibru tituláu L'adiós, gran poema aciagu.

Presidencia de la República Ecuatoriana[editar | editar la fonte]

Luis Cordero Crespo, en 1892

Nel añu de 1892, averábase'l fin del mandatu del Presidente Antonio Flores Jijón y nel mes de xineru prepararon les eleiciones. Cordero presentóse como candidatu pa la Presidencia de la República.

Tuvo un resultáu bien esitosa, pos ganó les eleiciones presidenciales de 1892 con 36.357 votos, habiendo vencíu al so adversariu'l Conservador Camilo Ponce Ortiz con más de 10.000 votos, una y bones ésti llogró tan solo 26.321 votos.

El 1 de xunetu de 1892, se posesionó de la Presidencia de la República. Nesti Gobiernu, designóse como vicepresidente a Pablo Herrera, qu'arrenunció al cargu en xineru de 1894, volviéndose asina nuevu vicepresidente'l señor Vicente L. Salazar. Nesos díes Cordero establecer nel Palaciu de Carondelet, nel cual vivió colos sos fíos y fíes.

Ente les obres de la so xestión presidencial, tán la creación d'escueles y colexos pa neños probes y les meyores pa la educación, enseñanza, etc... Punxo enfotu n'iguar los problemes fiscales qu'había dende les Presidencies anteriores. Coles mesmes, encargóse personalmente del pueblu de Chone, en Manabí, al que cantonizó el 24 de xunetu de 1894.

En 1893, pal importante eventu de la Esposición Universal de Chicago, Cordero decidió que yera necesariu amosar la guapura del so país n'obres fotográfiques y pidió a los meyores fotógrafos del Ecuador que realizen obres por que estes sían presentaes nesi eventu. Eses fotografíes publicar nel llibru L'Ecuador en Chicago.

Venta de la bandera[editar | editar la fonte]

En payares de 1895, China y Xapón atopábense en guerra, y Xapón precisaba con urxencia y eficacia consiguir armes de guerra pa poder defendese. Al ser notificáu de dicha guerra, el gobiernu ecuatorianu declaróse nin neutral nin batallosu, pos nun tenía enforma interés nesa tema. Chile declaróse neutral. Sicasí, el gobiernu d'esi país quería vender a Xapón el cruceru de guerra Esmeralda, aición reñida cola so neutralidá declarada. Entós, pa peracabar el so propósitu, los chilenos vendieron el buque de guerra al gobernador de Guayaquil, José María Plácido Caamaño, quien depués lo vendió a Xapón.

Les negociaciones de la venta del barcu facer por mediu de Caamaño, que caltenía escelentes rellaciones con Chile y col cónsul del Ecuador en Valparaíso, Luis Noguera, quien fixo de la mesma la doble tresferencia del buque Esmeralda, figurando como qu'Ecuador lo mercaba a Chile y vender depués a Xapón. Esti asuntu nun tendría mayor importancia y nun terminaría tan mal si'l barcu zarpara de Valparaíso llevando izada la bandera xaponesa, que yera lo correcto, pos yá fuera mercáu per Xapón. Pero, por error, zarpó cola bandera ecuatoriana y de esa forma crució l'océanu Pacíficu con destín a la ciudá de Yokohama, Xapón. Al habese enteráu d'esto, Juan Murillo, quien fuera desterráu a Chile nesi entós, fixo en xineru de 1895 una denuncia unviando una copia del contratu de venta del buque.

Españó entós l'escándalu y la denuncia foi presentada a la opinión pública polos enemigos de Cordero, ensin dicir que foi Chile'l que despintó la intención d'utilizar emblema ecuatorianu mientres el viaxe del buque. Los enemigos de Cordero manipoliaron tola información y fixeron creer qu'él fixo tou esto por dineru, cuando desconocía en realidá esti asuntu; dixeron tamién que Cordero traicionara la soberanía de la patria, que fixera contrabandu, que yera un lladrón, etc... Nun sirvió de nada que Caamaño confesara'l so abusu d'enfotu y declarárase como únicu culpable de nun conocer les intenciones chilenes con respectu al usu de la nuesa bandera, pos la oposición nun podía esbardiar esta oportunidá pa desacreditar al Gobiernu. Esti fechu, que los sos únicos responsables fueron José María Plácido Caamaño y el cónsul del Ecuador en Valparaíso, Luis Noguera, punxo fin al Gobiernu de Cordero y al periodu del Progresismu instauráu en 1884.

Llegó'l 10 d'abril de 1895, Miércoles Santu, cuando terroristes, los sublevaos y los anti Cordero glayaron: ¡“Viva la revolución, embaxo'l Gobiernu!” y decidieron que yera'l día perfectu pa sacrificar al so enemigu, empezando asina una violenta llucha nes cais de Quito, que quedaron llenes de sangre. El presidente, xunto a los sos fíos Luis y Miguel, los soldaos y el pueblu, lluchó col fusil en mano mientres seis hores, dende los ocho de la nueche hasta los dos de la mañana, hasta qu'apoderó a los sublevaos que prometieren matar al presidente.

Cordero, pa nun poner la so vida en más peligru y buscando la paz, arrenunció la Presidencia'l 16 d'abril de 1895, tomando la posta Vicente Lucio Salazar, quien tendría de la mesma qu'arrenunciar el 5 de xunu del mesmu añu, día nel cual el xeneral Eloy Alfaro xubió al poder. Cordero volvió a Cuenca, onde tuvo una vida sele y pacífico.

Dempués de la Presidencia[editar | editar la fonte]

Mientres la so Presidencia, conoció a la quiteña Josefina Espinosa Astorga, de quien se namoró. Casáronse'l 4 de xineru de 1896. Había una gran diferencia d'edá ente dambos, pos él tenía 63 años ente que ella, apenes 32. Tuvieron dos fíos: Enrique, nacíu'l 30 de payares de 1896, y Ricardo, nacíu en Déleg el 8 de xineru de 1898. El matrimoniu namái duró trés años, pos ella finó en Cuenca el 3 de xineru de 1900, d'una pulmonía, a los 36 años d'edá, na viéspora de cumplir el cuartu aniversariu de matrimoniu.

En 1898, trés años dempués d'arrenunciar, Cordero foi lleváu a xuiciu na Corte Suprema de Xusticia, la que lo reconoció inocente y dictó el so veredictu, nel que dicía:

Que'l Gobiernu nun intentó contrabandu.
Que'l Gobiernu nun pudo cometelo.
Que'l Gobiernu nun lu perpetó nin cometió.
Que, poro, l'usu fechu en Chile de la bandera ecuatoriana, por nengún motivu foi imputable al gobiernu, por nengún conceutu foi capaz de escarnecer a la Nación.

En 1904, Cordero escribió la lletra del Himnu de Azuay, que depués tamién sería conocíu como l'himnu de Cuenca, ente que la música foi compuesta por Luis Pauta Rodríguez. Cordero dar a conocer al públicu'l 12 d'abril d'esi añu, mientres la Primer Esposición Artesanal del Azuay. En 1909, publicó una de les sos últimes obres, a la cual llamó Nociones d'Apicultura.

En 1910, Eloy Alfaro, coles mesmes presidente de la República, designar como ministru plenipotenciario del Ecuador en Chile, pa la celebración del primer centenariu de la Independencia d'esi país. Viaxó a Chile en compañía de los sos fíos Luis, Miguel y Gonzalo.

De regresu a Cuenca, foi designáu Rector de la Universidá de Cuenca el 10 de xineru de 1911, cargu qu'exerció hasta la so muerte, asocedida en Cuenca'l 30 de xineru de 1912, a los 78 años d'edá. Curiosamente, morrió dos díes depués del asesinatu Eloy Alfaro y d'otros caudiellos lliberales.

Obres[editar | editar la fonte]

  • Una escursión a Gualaquiza (1875)
  • Dos cantares a la raza llatina (1883).
  • El rimini llacta y el cuchiquillca (1884).
  • L'adiós (1891).
  • Diccionariu quechua-español, español-quechua (1892), premiáu cola Gran Medaya d'Oru na Esposición Internacional de Madrid en 1892.
  • Poesíes series (1895).
  • Poesíes gracioses (1895).
  • A los mios conciudadanos. Esplicación circunstanciada de lo asocedío nel odiosu asuntu del cruceru de guerra Esmeralda (1896).
  • Josefina Espinosa de Cordero: Llibru de los sos güérfanos (1900).
  • La plenipotencia especial del Ecuador nel Primer Centenariu de la Independencia de Chile (1911).

Descendencia[editar | editar la fonte]

Casar en primeres nupcias con Dña. Jesús Dávila Heredia, el 15 de xunetu de 1867, siendo fíos d'esti enllaz:

  • Enriqueta (20 de mayu de 1869-9 de mayu de 1913), relixosa dominicana col nome de Luisa de Jesús.
  • Clementina (avientu de 1870-dic. de 1947), casada col Dr. Roberto Espinosa en 1893.
  • Aurelia (28 d'ochobre de 1872-14 de setiembre de 1922), poeta, casada en 1894 con Remigio Romero y León.
  • Teresa de Jesús (1º de febreru de 1875-1920). Apurrida al cuidu de los güérfanos y desvalíos, dedicó la so vida a obres de caridá y apostoláu colos probes de la ciudá y el campu.
  • Luis (14 d'avientu de 1876-3 de payares de 1940), abogáu y elocuente orador, casóse con Dña.Dolores Vega Dávila, en xunetu de 1910.
  • Miguel (20 de xunetu de 1878-ochobre de 1936), escritor y home políticu, casáu en primeres nupcias el 25 d'avientu de 1899 con Raquel Crespo Astudillo (1879-1905) y a la muerte d'ésta, en segundes nupcias con Rosa Virginia Tamariz Toral (1890-1982), el 3 de xunu de 1910.
  • Eufemia (1880-17 de setiembre de 1885), finada de fiebre cerebral a los 5 años d'edá.
  • Rafaela (1º d'avientu de 1882-26 de xunu de 1922), relixosa col nome de Rosa de Jesús.
  • Inés de Jesús (20 de xineru de 1885-15 de setiembre de 1936), poeta.
  • Gonzalo Cordero Dávila (26 de xineru de 1887-17 d'abril de 1931), home de lletres, casáu con Elvira Crespo Vega (1890-1985), fía de Remigio Crespo Toral, el 21 de xunu de 1909.

Casar en segundes nupcias con Dña. Josefina Espinosa Astorga (febreru de 1864-3 de xineru de 1900), el 4 de xineru de 1896, siendo fíos d'esti enllaz:

  • Enrique (30 de payares de 1896-1992).
  • Ricardo (8 de xineru de 1898-1969).

De la so unión con Juana Paredes, tuvo a:

  • Ángela Cordero Paredes (1863), casada con Ricardo Cornejo Naranjo.

De la so unión con N. Lloré, tuvo a:

  • Benjamín Cordero Lloré (Cuenca, 1863-1934), foi casáu con Angela León, y padre de la poeta cuencana Mary Corylé.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 URL de la referencia: https://www.biodiversitylibrary.org/page/33266035. Data de consulta: 5 avientu 2023.
  2. admin. «sieglu-de-la muerte-de-un poeta-y-presidente.html A un sieglu de la muerte d'un poeta y Presidente» (castellanu). Consultáu'l 8 d'agostu de 2018.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
José María Sarasti
Presidente del Gobiernu Provisional de Quito
(Presidente de facto)

14 de febreru de 1883 - 9 de xunetu de 1883
Socesor:
Rafael Pérez Pareja
Predecesor:
Gobiernu Provisional de Quito:
José María Sarasti (Presidente)
José María Plácido Caamaño
Pedro Carbo
Miembru del Gobiernu Provisional de Quito
(Gobierno de facto)

14 de febreru de 1883 - 11 d'ochobre de 1883
Socesor:
José María Plácido Caamaño
(Presidente del Ecuador)
Predecesor:
Antonio Flores Jijón
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de xunetu de 1892 - 16 d'abril de 1895
Socesor:
Vicente Lucio Salazar
(Encargáu del Poder)
Predecesor:
Honorato Vázquez
Rector de la Universidá de Cuenca
19111912
Socesor:
Honorato Vázquez