Lucía Topolansky

De Wikipedia
Lucía Topolansky
senador d'Uruguái

15 febreru 2020 - 1r marzu 2022
Vicepresidente d'Uruguái

13 setiembre 2017 - 1r marzu 2020
Raúl Sendic Rodríguez - Beatriz Argimón
Primera dama de Uruguay (es) Traducir

1r marzu 2010 - 1r marzu 2015
María Auxiliadora Delgado (es) Traducir - María Auxiliadora Delgado (es) Traducir
senador d'Uruguái

1r marzu 2005 - 12 setiembre 2017
diputada d'Uruguái

15 febreru 2000 - 14 febreru 2005
Distritu: Departamentu de Montevidéu
Vida
Nacimientu Montevidéu25 de setiembre de 1944 (79 años)
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Familia
Casada con José Mujica (2005 – )
Pareyes José Mujica
Hermanos/es María Elia Topolansky
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu política, agricultorapartisana
Creencies
Partíu políticu Movimiento de Participación Popular (es) Traducir
Frente Amplio (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Lucía Topolansky Saavedra (25 de setiembre de 1944Montevidéu) ye una política uruguaya. Dende'l 13 de setiembre de 2017 ye la vicepresidenta de la República, tres l'arrenunciu de Raúl Fernando Sendic.[1] Pertenez al Movimientu de Lliberación Nacional - Tupamaros (MLN-T) ya integra el Movimientu de Participación Popular (MPP), Frente Ampliu. Mientres 17 años y mediu desempeñóse como Diputada por Montevideo y senadora respeutivamente. Ye la esposa de José Mujica, ex-presidente de la República.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Lucía Topolansky Saavedra y la so hermana melliza María Elia nacieron el 25 de setiembre de 1944 en Montevidéu. Son les últimes fíes del matrimoniu del inxenieru civil y empresariu de la construcción Luis Topolansky Müller[2] y María Elia Saavedra Rodríguez, que yá cuntaben con cinco fíos.

Per parte del so padre, provién d'una familia d'ascendencia polaca y per parte de la so madre pertenez a una familia de clase alta d'Uruguái.[3] La familia vivía entós nel barriu montevideano del Prau, na casa de los sos güelos, pa dempués camudase al barriu de Pocinos.

Depués la so familia camudar al balneariu de Punta del Este, onde'l so padre acomuñar con una empresa constructora. Pero, al poco tiempu, por cuenta de que'l gobiernu d'Uruguái exercía una oposición activa contra al gobiernu de Perón, el Presidente arxentín prohibió a los sos ciudadanos braniar n'Uruguái y l'empresa quebró, polo que la familia volvió a Montevideo.[4] Darréu, el so padre careció de cáncer, quedando la familia nuna crítica situación económica, pasando a depender del so güelu, el xuez de paz Enrique Saavedra Barrozo, quien sofitó los gastos educativos de la familia.

Lucía foi una alumna estudiosa. Gustaba de lleer, pintar, acaballar, xugar al voleibol, dir en bicicleta y tomó tamién clases de ballet y pianu. Cursó los sos estudios primarios y secundarios nel Colexu Sacré Cœur, de les Hermanes Dominiques, ente que el bachilleratu realizar nel Instituto Alfredo Vásquez Acevedo (IAVA). Terminaos los sos estudios secundarios, ingresó a la Facultá d'Arquiteutura de la Universidá de la República, hasta 1969, cuando decidió abandonala.[5]

Mientres los años en qu'estudió na facultá, Topolansky caltuvo una fuerte actividá gremial y política, ente que tamién yera parte de les actividaes de la Parroquia Universitaria y collaboró col padre Uberfil Monzón nes obres del asentamientu La Cachimba del Pioyu.[4]

Ingresu al MLN[editar | editar la fonte]

En 1967 ingresó xunto cola so hermana al Movimientu de Lliberación Nacional-Tupamaros,[6] un grupu guerrilleru, siendo escorríos y darréu ganaos pola policía en collaboración coles Fuercies Armaes. Mientres el periodu del MLN, conoció a José Mujica.

En 1970 foi prindada pola policía. Sicasí, llogró fugase pocos meses más tarde.[4] En 1972 foi prindada nuevamente y treslladada a prisión, onde permanecería hasta 1985 cuando foi aprobada una amnistía.[6] Mientres los sos años de prisionera, Topolansky, como otros presos políticos, foi víctima de tortures físiques y psicolóxiques. En 2005, en conviviendo dellos años, casóse cola so pareya José Mujica.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Lucía Topolansky nun actu de campaña del Espaciu 609 de cara a les eleiciones presidenciales de 2009.

Depués de que Topolansky recuperara la so llibertá, fundó xunto con otros compañeros del MLN-T el Movimientu de Participación Popular, que s'integró de momentu al partíu d'esquierda mayoritariu del Uruguái, el Frente Ampliu, por 1989. Rápido pasa a integrar la Direición Nacional del MPP y el so Comité Executivu Nacional.

En 1995 asumió como conceyal suplente de la xunta departamental de Montevidéu. Especializándose nes comisiones d'área metropolitana, tránsitu y tresporte, y interjuntas. Cinco años más tarde, nel 2000, ingresó a la Cámara de Diputaos, como suplente del diputáu Jorge Quartino. Tres el fallecimientu d'este, asumió'l rol de diputada titular trabayando na comisión de presupuestu y participando de la comisión de vivienda.

Nes eleiciones presidenciales y llexislatives del 31 d'ochobre del 2004 encabezó les llistes del MPP pa integrar la Cámara de Diputaos. Finalmente resultó electa pal cargu, y el so sector políticu llogró'l mayor númberu de votos dientro del Frente Ampliu, cantidá qu'inclusive superó al total de votos del Partíu Coloráu, que gobernara'l periodu anterior.

El 1 de marzu de 2005 la so pareya, José Mujica, que se desempeñaba como senador pol mesmu sector, asumió la titularidá del Ministeriu de Ganadería y ella, como'l so suplente, tuvo d'ocupar la so banca nel Senáu. Como senadora integró les comisiones de ciencia y teunoloxía; ganadería; agricultura y pesca; presupuestu; vivienda y ordenamientu territorial, según la subcomisión d'audiencies de la comisión de presupuestu y la comisión de facienda y presupuestu de l'asamblea xeneral.[7]

Ante l'arrenunciu del so home al sector MPP pa ser el candidatu presidencial, Lucía Topolansky convertir nuna de les figures más reconocíes del MPP. Nes eleiciones d'ochobre de 2009, encabezó la llista al senáu del espaciu 609 y foi la senadora más votada del país.[2] Al ser la primer senadora de la llista más votada del lema más votáu, el 15 de febreru de 2010 presidió la ceremonia d'entamu de sesiones de l'asamblea xeneral.[8] Pola mesma razón, el 1 de marzu, día de l'asunción presidencial, correspondió-y a ella tomar xuramentu al so home José Mujica como presidente del Uruguái, y a Danilo Astori como nuevu vicepresidente.[2]

A instancies de viaxes diplomáticos per parte del presidente y del vicepresidente (Mujica a España y Astori a Corea del Sur), el 26 de payares de 2010 asumió la presidencia temporal, convirtiéndose na primer muyer presidenta del Uruguái. El so mandatu remató'l domingu 28 de payares al tornar Astori.[9] Asumió interinamente la presidencia de la República, por ausencia simultánea del Presidente José Mujica y del Vicepresidente Danilo Astori ente'l 23 y el 26 de mayu de 2013.[10]

Topolansky foi reelecta senadora de la República pel Espaciu 609 del Frente Ampliu nes eleiciones nacionales celebraes el 26 d'ochobre de 2014.[11]

En xineru de 2015 la senadora Topolansky aceptó ser una de los candidatos del Frente Ampliu a Intendente de la capital precursada pol MPP grupu que lidera xunto con José Mujica. Cuntó col sofitu del denomináu «Grupu de los 8» del FA, que ta integráu pel Espaciu 609, la llista 711, la Corriente d'Aición y Pensamientu - Llibertá (CAP-L), el Partíu Comunista del Uruguái, el Frente Izquierda de Lliberación (FIDEL), l'Aguada Artiguista, la llista 5005, la Lliga Federal Frenteamplista y el Movimientu Alternativa Socialista (MAS).[12] Finalmente la victoria foi pal socialista David Martínez.[13]

Vicepresidenta d'Uruguái[editar | editar la fonte]

El 13 de setiembre de 2017 asumió la vicepresidencia d'Uruguái ante l'arrenunciu de Raúl Sendic,[14] convirtiéndose na primer muyer qu'asume la vicepresidencia del país.[5][6]


Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ana la guerrillera. Una hestoria de Lucía Topolansky (Nelson Caula y Alberto Silva. 2011)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «honor-trabayar-topolansky-como-vicepresidenta-n1117610 Lucía Topolansky va convertir en vicepresidenta». El Observador (11 de setiembre de 2017).
  2. 2,0 2,1 2,2 Mundu, Gerardo Lissardy BBC. «Lucía Topolansky , «La Tuera», la recia muyer a la que'l mieu xuntó con José Mujica». Consultáu'l 14 de setiembre de 2017.
  3. «El llinaxe de Lucía Topolansky». El patriciáu del Ríu de la Plata. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  4. 4,0 4,1 4,2 Pellegrino, Guillermo. «Lucía Topolansky, de guerrillera a vicepresidente» (castellanu). Consultáu'l 14 de setiembre de 2017.
  5. 5,0 5,1 (en castellanu) negociadora-tabare-n1118274 Topolansky, la negociadora de Tabaré. El Observador. http://www.elobservador.com.uy/topolansky-la negociadora-tabare-n1118274. Consultáu'l 14 de setiembre de 2017. 
  6. 6,0 6,1 6,2 Lucía Topolansky asume como vicepresidenta d'Uruguái. TeleSur. https://www.telesurtv.net/news/Lucia-Topolansky-asume-como-vicepresidenta-de-Uruguái-20170913-0014.html. Consultáu'l 14 de setiembre de 2017. 
  7. Entrevista a la senadora Lucía Topolansky.
  8. (en castellanu) El diputáu gaucho y Amao col so «¡salú!» al oficialismo. Diariu EL PAIS Uruguái. https://www.elpais.com.uy/informacion/diputáu-gauchu-amáu-salú-oficialismo.html. Consultáu'l 14 de setiembre de 2017. 
  9. Lucía Topolansky presidente d'Uruguái
  10. Fechu históricu: la senadora Lucía Topolansky asumió l'exerciciu de la Presidencia de la República.
  11. (en castellanu) ¿Quién ye Lucía Topolansky Saavedra, la muyer de José Mujica?. notimerica.com. 7 de marzu de 2015. http://www.notimerica.com/politica/noticia-quien-lucia-topolansky-saavedra-muyer-jose-mujica-20150307085933.html. Consultáu'l 14 de setiembre de 2017. 
  12. (en castellanu) La senadora y esposa de Mujica va ser candidata a intendenta de Montevideo. eldiario.es. https://www.eldiario.es/politica/senadora-Mujica-candidata-intendenta-Montevideo_0_340865917.html. Consultáu'l 14 de setiembre de 2017. 
  13. muyer-de-pepe-mujica-reconocio-la so-derrota-en-les eleiciones-de-montevideo Lucía Topolansky, la muyer de Pepe Mujica, reconoció la so derrota nes eleiciones de Montevideo. http://www.lanacion.com.ar/1791668-lucia-topolansky-la muyer-de-pepe-mujica-reconocio-la so-derrota-en-les eleiciones-de-montevideo. Consultáu'l 14 de setiembre de 2017. 
  14. (en castellanu) Lucía Topolansky, esposa de Mujica, nueva vicepresidenta d'Uruguái. ABC Internacional. https://www.abc.es/internacional/abci-esposa-mujica-nueva-vicepresidenta-uruguay-201709131837_noticia.html. Consultáu'l 13 de setiembre de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]