Lucrecia Toriz

De Wikipedia
Lucrecia Toriz
Vida
Nacimientu Orizaba1867
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Río Blanco27 de xineru de 1962 (94/95 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militar
Serviciu militar
Lluchó en Revolución mexicana
Cambiar los datos en Wikidata

Lucrecia Toriz Ordaz (1867Orizaba – 27 de xineru de 1962Río Blanco) foi una obrera y lluchadora social mexicana nacida na ciudá d'Orizaba en 1867. A empiezos del sieglu XX participó nos eventos previu y posterior de la Fuelga de Río Blanco de 1907, sucesos precursores de la Revolución mexicana. Finó en Río Blanco, Veracruz en 1962.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fía de Lorenzo Toriz y Francisca Ordaz. Esposa de Pablo Gallardo quien foi unu de los obreros fundadores de los grupos de resistencia en Río Blanco, Veracruz, y del Gran Círculu d'Obreros Llibres mientres la fuelga de Río Blanco de 1907.

Militancia[editar | editar la fonte]

Les condiciones d'inxusticia social prevalecientes nel país mientres el periodu históricu conocíu como'l Porfiriato, principalmente a empiezos del sieglu XX dieron llugar a un gran númberu de protestes per tol país principalmente nos florecientes centros de trabayu como foi'l casu de la petrina de fábriques testiles allugaos en distintes llocalidaes de los estaos de Puebla, Tlaxcala y Veracruz. Per diversu medios principalmente al traviés del periodismu y la lliteratura, la voz de la muyer empezó a escuchase per primer vegada nel país, muyeres de diverses clases sociales viéronse somorguiaes nes actividaes prerrevolucionarias. La rexón de Orizaba y Río Blanco nun foi la esceición. Lucrecia formó parte d'un grupu de muyeres obreres que formaren una brigada de combate mientres la Fuelga de Río Blanco de 1907. Esta brigada encargar d'axuntar cachos de pan y tortielles dures coles qu'enllenaben les sos rebozos p'alimentar a los güelguistes quien aguardaben de día y de nueche a les puertes de la fábrica pa evitar que se rompiera'l cercu impuestu mientres la fuelga. Na tienda de raya amiesta a la fábrica llegó una muyer a solicitar un préstamu y el dependiente estranxeru contestó-y disparándo-y con una escopeta, lo que enardeció al ensame apostáu a les puertes de la fábrica. En poco tiempu l'ensame quemó y amenorgó a cenices la tienda de raya, polo que foi llamáu'l batallón apostáu na Ciudá d'Orizaba llegando rápido a Río Blanco per ferrocarril.

Pa evitar una masacre de los obreros, Lucrecia Toriz tomó una bandera y enfrentóse al batallón deteniendo los ánimos y salvando de xuru munches vides ante'l posible enfrentamientu. Los soldaos del treceavu batallón empobinaos pol teniente Ignacio Doráu afrellar y amenaciaron de muerte ante lo cual nun decidió recular nin un pasu, ante esto, el teniente prindar y los soldaos retirar del llugar. Mientres el so encarcelamientu los hermano Flores Magón unviáron-y dalgunos de los sos llibros siendo convertida nuna heroína nacional de la causa antiporfirista qu'unos años dempués convertiríase nel movimientu Antirreleecionista encabezáu por Francisco I. Madero, previu a la Revolución Mexicana. Al cabu de seis meses pudo salir so fianza. Mientres los siguientes años siguiría desempeñando actividaes revolucionaries.[1][2][3]

Honores[editar | editar la fonte]

En 1936 recibió la reconocencia del Centru de muyeres proletaries de Méxicu. En 1957 el Sindicatu de Río Blanco dio-y una condecoración. Ye considerada una precursora y heroína de la Revolución Mexicana.

Legáu[editar | editar la fonte]

Lucrecia Toriz foi la primer lluchadora social de la dómina previa a la revolución mexicana que la so hestoria tener documentada. Considérase-y una muyer adelantrada al so tiempu al lluchar non solo pa combatir la inxusticia social sinón tamién la equidad llaboral ante les precaries condiciones que se teníen a principios del Sieglu XX.[4][5]

Muerte[editar | editar la fonte]

Tres una llarga vida, morrió en Río Blanco, Veracruz el 27 de xineru de 1962.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Hernández Reyes Lorena. «La participación de la muyer na revolución mexicana» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 15 de xunu de 2013. Consultáu'l 29 d'avientu de 2013.
  2. Maldonado Zurita Raúl (18 de payares de 2009). «Pasando llista de presente» (castellanu). Consultáu'l 29 d'avientu de 2013.
  3. Cervantes Erika (7 de marzu de 2006). «Lucrecia Toriz» (castellanu). Consultáu'l 29 d'avientu de 2013.
  4. Institutu nacional d'estudios históricos de la Revolución mexicana (Febreru de 1993). «Les muyeres na revolución mexicana 1884-1920» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 27 de xunu de 2014. Consultáu'l 29 d'avientu de 2013.
  5. Vergara Ortega Jimena (20 de marzu de 2012). «Rebalbos ya insurrectes» (castellanu). Consultáu'l 29 d'avientu de 2013.