Lucrecia Bori

De Wikipedia
Lucrecia Bori
Vida
Nacimientu Valencia[1]24 d'avientu de 1887[2]
Nacionalidá España
Muerte Nueva York[1]14 de mayu de 1960[3] (72 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu cantante d'ópera
Premios
Mena de voz sopranu
Instrumentu musical voz
Cambiar los datos en Wikidata

Lucrecia Bori (24 d'avientu de 1887Valencia – 14 de mayu de 1960Nueva York) foi una sopranu española. El so nome completu yera Lucrecia Borja y González de Riancho, pero nos empiezos de la so carrera la cantante Emma Calvé suxuriólu que camudara'l so apellíu pol más “italianu” de Bori.

Biografía[editar | editar la fonte]

Bustu de Lucrecia Bori, por Ignacio Pinazo Martínez

Lucrecia sintió dende bien temprana edá una enorme atraición pol cantar y con tan solo seis años, cantó nel Paraninfu de la Universidá de Valencia a beneficiu de los güérfanos de la Guerra de Cuba.

Na so ciudá natal estudió col maestru Lamberto Alonso; darréu treslladóse a Milán, onde foi alumna de Melchor Vidal.

En 1908 debutó nel Teatro Adriano de Roma nel papel de Micaela, de la Carmen de Bizet. De siguío actuó en Piacenza, Varese y Xénova.

Lucrecia Bori empezó a algamar cierta reputación n'actuando nel Teatru del Châtelet de París y cantar, nel Teatru de San Carlo de Nápoles, Madama Butterfly de Puccini.

Intervieno mientres delles temporaes nel Teatru alla Scala de Milán, cantando en El matrimoniu secretu de Cimarosa, El caballeru de la rosa de Richard Strauss y en Romeo y Julieta de Gounod.

En payares de 1910 fixo la so presentación nel que sería a partir d'entós, “el so teatru”: el Metropolitan Opera House de Nueva York. La obra cola que se presentó, xunto al tenor Enrico Caruso, foi Manon Lescaut de Puccini.

Participó nel estrenu neoyorquín de Louise de Gustave Charpentier, y L’amore dei tre re d'Italo Montemezzi. Coles mesmes cantó más de trenta veces La vida curtia de Falla.

En 1913, el direutor d'orquesta Arturo Toscanini escoyer pa cantar en Busseto el Falstaff de Verdi, con motivu del primer centenariu de la nacencia del compositor.

Mientres los munchos años que foi “reina del Metropólitan”, el so repertoriu entendía, ente otres, les siguientes óperes: Fausto de Gounod, Mefistófeles de Boito, Manon de Massenet, Mignon d'Ambroise Thomas, La hora española de Ravel, Iris de Mascagni y L'amigu Fritz asina mesmu de Mascagni.

En 1915 estrenó nel Metropolitan Opera House, xunto al barítonu Antonio Scotti y so la direición musical de Giorgio Polacco, la ópera L’Oracolo de Franco Leoni.

En 1930 cantó, na Academia de Música de Brooklyn onde actuaba tolos martes la compañía del Metropólitan, La Boheme de Puccini, xunto al tenor Johnson, el barítonu Antonio Scotti y el baxu Léon Rothier; Mignon d'Ambroise Thomas, xunto al tenor Beniamino Gigli, la contraltu Gladys Swarthout y el baxu Léon Rothier. De nuevu La Boheme de Puccini xunto al tenor Giacomo Lauri-Volpi, el barítonu Giuseppe De Luca y el baxu Ezio Pinza. Coles mesmes estrenó Les precioses risibles de Felice Lattuada, cola contraltu Gladys Swarthout, el tenor Armand Tokatyan y el barítonu Mario Basiola.

N'el mesmu Metropólitan, y siempres en 1930, cantó I Pagliacci de Leoncavallo, xunto al tenor Giovanni Martinelli y el barítonu Giuseppe Danise. Manon de Massenet col tenor Beniamino Gigli, el barítonu Giuseppe De Luca y el baxu Léon Rothier.

En 1931 cantó nel Metropólitan La Boheme de Puccini xunto al tenor Giovanni Martinelli, el barítonu Antonio Scotti y el baxu Léon Rothier. La Traviata col barítonu Giuseppe Danise. Pelléas et Mélisande de Debussy xunto cola contraltu Marion Telva, Johnson y el barítonu Lawrence Tibbett. Coles mesmes participó nel estrenu de la ópera de Deems Taylor, Peter Ibbetson, xunto a Johnson, el barítonu Lawrence Tibbett y la contraltu Gladys Swarthout.

En 1934 cantó na Ópera de Boston, Pelléas et Mélisande de Debussy cola compañía del Metropólitan xunto a Johnson, el baxu Ezio Pinza y el baxu Léon Rothier.

En 1936, y primero que la so voz decayera pol pasu del tiempu, decidió retirase de los escenarios. Asina, el 29 de marzu, despidir del so públicu neoyorquín con una gala, siendo'l momentu más emotivu'l dúu de San Sulpicio de la Manon de Massenet que cantó xunto a tenor Richard Crooks.

Pero la so vinculación col Metropolitan Opera House nun acabó cola so retirada de la escena, bien al contrariu, a partir de 1936 morrió Lucrecia Bori y volvió nacer la Lucrecia Borja. Fundó la Sociedá d'amigos del Metropólitan y al traviés d'ella, Lucrecia convertir mientres más de 30 años, nel “factotum” de la ópera neoyorquina. El so xuiciu yera abondu por que un nuevu cantante algamara la gloria o bien se-y tornara definitivamente.

En 1960 morrió d'un derrame cerebral. Los sos restos fueron treslladaos al so Valencia natal onde güei reposen.

Estilu Vocal[editar | editar la fonte]

La voz de Lucrecia nun tener un gran volume nin yera estensa nel rexistru altu, sicasí sí yera bien apta pa espresar sentimientos íntimos y delicaos; yera una voz cristalina, aflautada, casi de neña. Al contrariu de les sopranos llixeres de la so xeneración, Lucrecia fuxó de los escesos dramáticu y violentu.

Discografía[editar | editar la fonte]

El sellu Lebendigide Vergangenheit editó dos discos (LV 298 y LV 1377) con intervenciones de Bori entendíes ente 1914 y 1925. Estos rexistros contienen fragmentos de les siguientes óperes: La Traviata; Mignon; Louise; La Boheme de Puccini; Madama Butterfly; Don Giovanni y Romeo y Julieta de Gounod col tenor Beniamino Gigli; Carmen y L'amigu Fritz col tenor Miguel Fleta; La doncella de la nieve de Rimsky-Korsakov, La traviata, I Pagliacci, La Boheme, Iris de Mascagni, El secretu de Susana de Wolf-Ferrari. Coles mesmes inclúin los siguientes cantares: el dúu de La Revoltosa de Chapí xunto col baxu Segurola, La Paloma de Iradier, Cuentos de los montes de Viena de Johann Strauss (fíu), Valse del colibrí de Varney, La primavera d'oru de Glazunov, Clavelitos de Valverde, Malagueña de Pagans, La violetera de Padilla, y una seguidilla popular.

En 1990, el sellu RCA Victor editó, en coproducción col Metropólitan, les grabaciones realizaes ente 1914 y 1936, incluyendo'l dúu de La Boheme xunto al tenor Tito Schipa. Coles mesmes dicha edición recueye delles grabaciones posteriores a la retirada de Lucrecia Bori, como son la Malagueña de Nin, La jota y seguidilla murciana de Manuel de Falla, Conseyu de Obradors y tres fragmento de lás óperes La vida curtia de Manuel de Falla, Manon de Massenet y La rondine de Puccini.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Cien cantantes españoles d'ópera y zarzuela. Girbal Hernández, F. Ed. Llira. Madrid 1994.
  • L'arte del Cantar. Reverter, Arturo. Ed. Alianza Editorial. Madrid 2008.
  • Diccionariu de Cantantes Llíricos Españoles. Sagarmínaga, Joaquín. Ed. Acentu. Madrid 1997.
  • El Llibru de la ópera Grabada. Carrascosa, Ángel. Ed. Alianza Editorial. Madrid 2002.
  • La Discoteca Ideal de la Ópera. Alier, Roger y otros. Ed. Planeta. Barcelona 1997.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 1244.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 4 mayu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1960-18171.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]