Los Balbases

Coordenaes: 42°12′54″N 4°03′44″W / 42.215°N 4.0622222222222°O / 42.215; -4.0622222222222
De Wikipedia
Los Balbases
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Los Balbases (es) Traducir Esteban Martínez Zamorano
Nome oficial Balbases, Los (es)[1]
Códigu postal 09119
Xeografía
Coordenaes 42°12′54″N 4°03′44″W / 42.215°N 4.0622222222222°O / 42.215; -4.0622222222222
Los Balbases alcuéntrase n'España
Los Balbases
Los Balbases
Los Balbases (España)
Superficie 64.366 km²
Altitú 812 m
Llenda con
Demografía
Población 302 hab. (2023)
- 177 homes (2019)

- 147 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Burgos
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,69 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
losbalbases.es
Cambiar los datos en Wikidata

Los Balbases ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos na provincia de Burgos, Castiella la Vieya, na comunidá autónoma de Castiella y Llión (España), contorna d'Odra-Pisuerga, partíu xudicial de Burgos, cabecera del conceyu del so nome.

Contestu xeográficu[editar | editar la fonte]

Asítiase na contorna d'Odra Pisuerga, a 44 quilómetros de la capital provincial pela autovía BurgosValladolid. Toma una estensión de 64,37 km² y cuenta con una población de 504 habitantes (INE 2008).

Coses del Pueblu[editar | editar la fonte]

Ta asitiáu ente pueblos d'importante y rica hestoria: Pampliega, Santa María de Campu, Sasamón, Castrojeriz y Melgar de Fernamental, qu'ufierten, con Los Balbases, una prestosa ya instructiva ruta turística. Los Balbases compónse anguaño de dos barrios, d'antiguo tuvo munchos más: El barriu de San Esteban, sobre la fastera del picu "Carrapampliega", y el barriu de San Millán, qu'esparna les sos cases na falda del picu "Marrasca". Dambos barrios tán empobinaos al sol, abellugaos del cerciu y mirando al ríu Arlanzón.

Historia[editar | editar la fonte]

Na antigüedá foi Villa próspera ya importante, residencia veraniega de Doña Berenguela y otros personaxes de la corte, como Ambrosio Spínola, primer Marqués de Los Balbases. Col tiempu foi perdiendo parte de la so rellumanza y grandor, pero caltién esi aire señorial y pacífico de les villes castellanes. Entá pueden apreciase muertes del so gloriosu pasáu nes sos puertes-arcu, les sos cases solariegas y, sobremanera, nos sos dos ilesies monumentales y magnífiques. Tien un Muséu Etnolóxicu y un Muséu Parroquial d'arte relixoso.

Villa, denomada entós Los Balbases, formaba parte, na so categoría de pueblos solos, del Partíu de Castrojeriz, unu de los catorce que formaben la Intendencia de Burgos, mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, nel Censu de Floridablanca de 1787, xurisdicción de señoríu siendo'l so titular el Marqués de los Balbases, alcalde ordinariu.

Naquella dómina'l so titular yera Manuel Miguel Osorio y Spínola (1757-1813), séptimu duque de Sesto, séptimu marqués de Los Balbases, 16º marqués de ALCAÑICES, 9º marqués de Montáivos, 11º conde de Grajal, 8º conde de Villanueva de Cañedo, 12º conde de Fuensaldaña, 3 vegaes Grande d'España, 11º señor de Villacís y Cervantes, 15º señor de la Casa de Rodríguez de Villafuerte y los sos mayoralgos en Salamanca.

Turismu[editar | editar la fonte]

Les fiestes celébrense en setiembre, n'honor de la Virxe de Vallehermoso. Celébrense de normal la segunda selmana de setiembre, animaes poles sos peñes: El Coyote, La Rueda, Los Murciégalos, km 0, La Birra (Conocida poles sos fiestes mañaneres y los sos guapos integrantes), Cómo me pones, El Gallu, El Búo, Peques, El Pilón, EL PIJOTE, La Señal, Les cuba llebres, etc..

El visitante va pasiar encantáu poles sos cais seles, va alendar l'aire de los sos campos frutiegos, va enllenar los sos güeyos d'arte, guapura y va poder compartir l'amena y sabia charra de les sos xentes castellanes. Los Balbases abre los amplios brazos de los sos dos barrios p'acoyer a tolos visitantes comenenciudos y curiosos del arte y la cultura de Castiella, y convida a folgar, contemplando'l bellu paisaxe de la vega dende la talaya de les sos ilesies.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Millán[editar | editar la fonte]

Pórticu de la ilesia de San Millán

Atopar nun cuetu, sobre'l barriu al que da'l so nome - balcón de la vega de "Vallehermoso". Ta dedicada a San Millán. La so estructura arquitectónica realizar n'estilu góticu na segunda metá del s.XIII, sobre restos anteriores tardorrománicos. Tien dos portaes. Una, a los pies de la ilesia, ye d'un góticu arcaizante, mediaos del s.XIII. La principal, de finales del S.XIII, ta decorada con gran riqueza escultórica nes sos arquivoltas y frontón, pero en deficiente estáu de caltenimientu. La ilesia tien planta de salón, con tres naves y tres ábsides, calteniendo dellos elementos tardorrománicos nes sos columnes.

Foi declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu el 26 de marzu de 1992.[3]

Ilesia de San Esteban[editar | editar la fonte]

D'espodada y pimpana construcción, álzase maxestosa la ilesia de San Esteban,patronu de la parroquia. Ye d'estilu góticu, de mediaos del s.XIII, al igual que la portada principal, de gran abocinado y sobriedá escultórica.

Aportar a la ilesia por una gran escalinata pedresa, de trés calles y dos pasamanes, obra de la familia Hernaltes y de Francisco Bocos, realizada na segunda metá del s.XVIII. Ye una ilesia de cruz llatina, con una gran esbeltez, llamando l'atención l'altor de les sos bóvedes gótiques y les grandes dimensiones de los sos trés naves y cruceru, mesmes d'una catedral. Caltién restos románicos nel so esterior ya interior.

Foi declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu el 12 de marzu de 1992.[3]

Muséu Parroquial de San Esteban[editar | editar la fonte]

Nun podía desmerecer de la riqueza y bondá d'esta Villa y de los sos dos ilesies monumentales, l'ayalga artítico relixosu esistente, espresión de la fe, relixosidá y arrogancia de les sos xentes para cola Ilesia. A lo llargo de los sieglos, foise atropando un ricu y variáu ayalga d'oxetos llitúrxicos, destinaos al cultu y veneración de los fieles: pintura, orfebrería, ornamientos, imáxenes...

Tou ello foi delicadamente asitiáu n'artístiques vitrines que contienen oxetos arrexuntaos en tres seiciones:

  1. Oxetos d'orfebrería, en plata, oru y metales nobles. Sobresal, pola so guapura y filigrana, una cruz procesional, con escenes de la pasión del Señor nel anverso, y de la vida y martiriu de San Esteban nel aviesu. Ye obra cume de los orfebres Jerónimo de Corseto y Pedro García Montero, que la realizaron nos años 1584-1585.
  2. Teles y ornamientos llitúrxicos, en gran cantidá y guapura, bordaos n'oru y seda, sobre terciopelu. Merez especial mención un ternu de terciopelu coloráu, bordáu en seda y oru, con bandes y medallones d'estilu renacentista y forma toledana na casulla.
  3. Imáxenes del Cristu, de la Virxe María y de los Santos. Destaquen una imaxe románica, -Ntra. Sra. de les Nieves- y una devota imaxe de la Virxe col so Fíu en brazos -Ntra. Sra. del Rosariu- del S.XVI.

El visitante va poder afayar, contemplando los oxetos d'esti Muséu Parroquial, la fuercia y fondura de la fe de los nuesos mayores, capaces de crear y caltener tanta guapura. Estos oxetos avérennos al mensaxe de Jesús y el so Evanxeliu. Les obres del arte cristiano de tolos tolos tiempos nun son obres muertes, sinón espresión viva y berru xubilar de Cristu, que sigue viviendo metanes el so pueblu y apéllanos, al entamu de S.XXI, col so Evanxeliu salvador.

Demografía[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Esteban

A 1 de xineru de 2010 la población del conceyu xubía a 349 habitantes, 192 homes, 156 muyeres y 1 Tximbo.[4]

Gráfica d'evolución demográfica de Los Balbases (conceyu) ente 1900 y 2010

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Parques eólicos[editar | editar la fonte]

Parque eólicu «Los Zapateros», de 49,4 MW, de 26 aeroxeneradores Vestas, diámetru de rotor de 90 m, altor de buje de 105 metros y rede soterraña de media tensión a 30 kV de interconexón de los aeroxeneradores, con llegaes a la subestación «Cuatro Picones». [1]

Parque Eólicu «La Zarzuela», de 41,8 MW, de potencia instalada, allugáu nos términos municipales de Los Balbases y Vallejera, de 22 aeroxeneradores Vestas, diámetru de rotor de 90 m, altor de buje de 105 m y rede soterraña de media tensión a 30 kV de interconexón de los aeroxeneradores, con llegaes a la subestación «Cuatro Picones». [2]

Parque Eólicu «El Gallu», de 49,4 MW de potencia instalada, allugáu nos términos municipales de Los Balbases, Villaquirán de los Infantes y Villaldemiro, de 26 aeroxeneradores Vestas, diámetru de rotor de 90 m, altor de buje de 105 m y rede soterraña de media tensión a 30 kV de interconexón de los aeroxeneradores, con llegaes a la subestación «Cuatro Picones».5[3].

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

El padre José María Castrillo Ponte, capellán na División Azul na Xunión Soviética mientres la Segunda Guerra Mundial

Ambrosio Spínola, marqués de Los Balbases.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Códigu INE 034
  3. 3,0 3,1 Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.
  4. INE: Población por conceyos y sexu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • DECRETO 41/1992 de 12 de marzu de la Xunta de Castiella y Lleón, pol que se declara Bien d'Interés Cultural con categoría de monumentu a favor de la «Ilesia de San Esteban» en Los Balbases (Burgos).
  • DECRETU 48/1992 de 26 de marzu de la Xunta de Castiella y Lleón, pol que se declara Bien d'Interés Cultural con categoría de monumentu a favor de la «Ilesia de San Millán» en Los Balbases (Burgos).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]