Lorenza Cobián

De Wikipedia
Lorenza Cobián
Vida
Nacimientu Bodes21 de mayu de 1851
Nacionalidá España
Muerte Madrid31 de xunetu de 1906 (55 años)
Causa de la muerte suicidiu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu modelu
Cambiar los datos en Wikidata

Lorenza Cobián González (21 de mayu de 1851Bodes – 31 de xunetu de 1906Madrid) foi una modelu española de la segunda metá del sieglu XIX, pintada por artistes como Emilio Sala y José María Fenollera. Pasó a la historia por ser amiga de Benito Pérez Galdós ente 1879 y 1891, y más en concretu por ser la madre de la única fía reconocida pol escritor canariu, María Pérez-Galdós Cobián.[1][2][nota 1]

Biografía[editar | editar la fonte]

Lorenza Cobián y González nació'l 21 de mayu de 1851 en Bodes (Parres), Principáu d'Asturies. Los socesivos biógrafos de Galdós calcularon que l'escritor y la modelu pudieron conocese en Santander, ciudá del norte d'España na que la nueva parraguesa pasaba llargues temporaes con unos tíos.[3] Tou paez indicar —y según testimonios del propiu Galdós— que Lorenza yera una moza curiosa pero inculta, y que l'escritor complementó los sos ardores más o menos amorosos col deséu de que la modelu y amante aprendiera a lleer y escribir. Quedó noticia de que llueu se quedó embarazada, dando a lluz un primer fíu que finó al poco de nacer.[4]

Mediada la década de 1880, Lorenza treslladar a Madrid, nun queda claru si por problemes familiares o por deséu de Galdós.[nota 2] Queda noticia tamién de que na Esposición Nacional de Pintura de 1884, y no que fai a esa rellación, Galdós saludó a los pintores Emilio Sala y José María Fenollera, pa quien Lorenza posara como modelu. Col tiempu Galdós púnxo-y casa a Lorenza en Madrid y tamién en Santander mientres el branu.[5][4]

En xunetu de 1906, con 55 años d'edá, Lorenza, víctima dende diba tiempu de depresiones y otros síntomes d'inestabilidá mental, intentó suicidase na estación de Príncipe Pío de Madrid. Según rellata la páxina de sucesos del diariu santanderín El Cantábricu del 26 de xunetu de 1906, Lorenza Cobián detenida por intentar refundiase sobre la vía al pasu del tren, consiguió'l so desgraciáu final aforcándose nel cuartón del Gobiernu Civil de la capital d'España.[6] Pedro Ortiz-Armengol recueyi como fecha de la so muerte'l día 31 de xunetu.[7]

Los galdosistas anoten que del calter de Lorenza pudo tomar Galdós ciertes traces pa inmortalizarla como espeyu de dalgunos de los sos más llograos personaxes femeninos, especialmente en Fortunata (la fema poderosa, inculta y fuerte, pero de dramáticu final), la Casianilla de Cánovas,[nota 3] o la Leré (Lorenza) de Ángel Guerra, novela concluyida en 1881 y señalada por Berkowitz.

La so fía[editar | editar la fonte]

María Pérez-Galdós Cobián, nacida María Cobián en 1891,[8] vivió cola so madre hasta que, tres el tráxicu final de Lorenza,[nota 4] pasó a formar parte del coru de muyeres del llar de Galdós en Madrid, con quién convivió hasta la muerte del escritor.[9] En Casar-Muséu de Galdós en Les Palmes puede trate copia de l'acta de la so nacencia: «nació en casar númberu 24, pisu 3º, de la cuesta del Hospital, a les diez de la mañana del día 12 del corriente (xineru)... Fía illexítima de doña Lorenza Cobián, natural de Bodes, provincia d'Uviéu, mayor d'edá, soltera, dedicada a les ocupaciones de la so casa... y que a la espresada neña habíase-y de poner el nome de María».[10] Col tiempu, María casóse con Juan Verde, siguiendo asina'l fonduxe del fecundu escritor.[11]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. La llista de pasiones amoroses de Galdós puede completase colos nomes de l'actriz meritoria Concha (Ruth) Morell y la novelista Emilia Pardo Bazán.
  2. Sí queda constancia documental nun remite de Galdós, del pisu qu'ocupaba Lorenza en xunu de 1888 na cai de Santiago 2, en Madrid. (Herrera Hernández, consultando la correspondencia de Galdós)
  3. Nesti postrer episodiu de la quinta serie, protagonizáu polos personaxes fixos de la serie, Mariclío y Tito Liviano, esti postreru, abandona la so vida donjuanesca gracies a Casiana Coneyu ("Casianilla"), una moza probe y analfabeta, pero con grandes deseos d'aprender, que'l so calter senciellu y dulce seduz al vieyu Tito, llegando a convertise nel so lazarillo cuando, como'l mesmu Galdós, Tito quédase casi ciegu.
  4. El 31 de xunetu de 1906, Galdós escribió dende Santander a la so fía María, que tenía quince años, esta carta:
    Querido María: recibí ayeri la to carta del 29 na que veo confirmada la tarrecible desgracia. [...]. Yá sabes que la to probe ma venía va tiempu atacada de deliriu persecutoriu; yá-y dixi qu'esto yera una enfermedá. [...]. Agora, tas más obligada que nunca a una obediencia ciega a cuanto yo te mande. Nello te va'l porvenir. Yo non te voi mandar nada que nun sía para la to bien. [...] Tengo que mirar por ti y lo primero ye cuntar con que m'obedecerás en tou absolutamente. Te quier enforma y te mando munchos ciños el to pá, B.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Berkowitz, Hyman Chonon (1948). The Wisconsin University Press: Pérez Galdós. Spanish Lliberal Crusader (1843-1920).
  • Ortiz-Armengol, Pedro (2000). Vida de Galdós. Barcelona: Críticu. ISBN 8484320731.
  • Pérez Galdós, Benito (2011). Memories d'un esmemoriáu (1915-1916). Valencia: El Nadir. ISBN 9788492890415.
  • Avila Arellano, Julián. "Nuevos datos pa la biografía galdosiana. Branu de 1912-branu de 1913", en Actes del Tercer Congresu Internacional d'Estudios Galdosoianos, I. Les Palmes, Edcs. del Escelentísimu Cabildru Insular, 1989, pp. 23-35.
  • Beyrie, Jacques. "Fonderada psicolóxica y fontes íntimes de la novelística galdosiana: el casu de la segunda serie de los Episodios", Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, LXIII, 1987, pp. 213-232.
  • Madariaga de la Campa, Benito. Pérez Galdós. Biografía santanderina. Santander, Inst. Cultural de Cantabria-Inst. "José María de Pereda", 1979.
  • Gregorio Marañón, "Galdós íntimu", La Llectura, XX, 1920, pp. 71-73.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]