Lliteratura en llingua inglesa

De Wikipedia

La lliteratura inglesa ye toa aquella escrita en llingua inglesa, independientemente de la procedencia de los sos autores. So esta denominación axunten obres escrites n'inglés antiguu, inglés medieval, inglés modernu ya inglés contemporaneu, según aquelles escrites nes variedaes dialeutales que l'idioma actual tien alredor del mundu.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Lliteratura anglosaxona[editar | editar la fonte]

Ilustración medieval de Sir Gawain y el Caballeru Verde.

Les primeres pallabres n'inglés, escrites nun dialeutu anglo-saxón conocíu como inglés antiguu, apaecieron nos entamos de la Edá Media. El testu más antiguu que se conoz ye l'himnu de Caedmon. Nesa dómina yera bien importante la tradición oral y gran parte de los trabayos lliterarios escribir pa poder ser representaos. Los poemes épicos fixéronse bien populares y dalgunos, como Beowulf, llegaron hasta los nuesos díes.

Esti idioma ta bien rellacionáu col actual idioma noruegu y col idioma islandés, polo que los versos anglosaxones fueron probablemente una adautación de los primeros poemes de guerra viquingos y xermánicos que llegaron dende'l continente. Cuando esta poesía llegó a Inglaterra, entá se tresmitía de forma oral de xeneración en xeneración; la presencia constante de versos aliterados, o rima consonante, ayudaba a que los anglosaxones recordar con facilidá.

La primer lliteratura escrita apaez na dómina na que San Agustín de Canterbury fundó los primitivos monesterios cristianos; afíxose'l llinguaxe a les necesidaes de los llectores cristianos. Inclusive ensin les sos llinies más sangrientes, los poemes bélicos viquingos resultaben sanguinarios: nes narraciones esistía siempres una sensación d'inminente peligru. Tarde o aína tou tenía'l so fin. Cuando Guillermo'l Conquistador convirtió Inglaterra en parte del reinu normandu (en 1066), la poesía n'inglés antiguu siguió lleéndose y l'usu del idioma estendióse.

Lliteratura posterior a la conquista normanda[editar | editar la fonte]

Nun foi hasta los entamos del sieglu XVI, cuando Albión convertir n'independiente y les sos rellaciones con Francia volviéronse más distantes, el momentu en que l'idioma empezó a camudar. Ente que los normandos quedaron asimilaos dientro de la mesma cultura, el francés enfusó nes clases sociales más baxes, camudando una parte importante de la gramática y el léxicu del inglés antiguu. Anque nun se convirtió nuna llingua romance, l'inglés de Chaucer paezse más al idioma actual que al que se falaba n'Inglaterra un sieglu antes.

A finales del periodu medieval (1200-1500), los ideales del amor cortesanu llegaron a Inglaterra y los autores empezaron a escribir romances, tantu en versu como en prosa. Fueron especialmente populares les temes rellacionaes col rei Arturu y la so corte. El poema Sir Gawain y el Caballeru Verde amuesa gran parte de les carauterístiques de la lliteratura d'esta dómina: asitiáu nos tiempos del llexendariu Arturo, la obra pon énfasis nes conductes de los caballeros con insinuaciones relixoses. Nesa dómina, les obres de misteriu representar en pueblos y ciudaes pa celebrar les principales festividaes; tamién se realizaben representaciones menos formales con temática relixosa.

Geoffrey Chaucer.

El primer gran autor inglés, Geoffrey Chaucer (1340-1400), escribió n'inglés medieval. La so obra más famosa ye los Cuentos de Canterbury, una coleición d'hestories de xéneros desemeyaos narraos por un grupu de pelegrinos que viaxen escontra Canterbury. Anque Chaucer ye un autor inglés, la so obra tuvo inspirada polos cambeos y desarrollos que teníen llugar n'Europa, especialmente n'Italia. Los Cuentos de Canterbury tán claramente en delda col Decamerón de Giovanni Boccaccio. El Renacimientu taba abriéndose pasu n'Inglaterra.

Renacimientu[editar | editar la fonte]

En 1476, William Caxton introdució n'Inglaterra la imprenta. A partir d'esi momentu, la lliteratura vernácula empezó a floriar. La Reforma Protestante inspiró la producción d'una lliturxa propia que llevó hasta'l Llibru d'Oración Común, una influyencia clave na lliteratura n'inglés. La poesía, el drama y la prosa que s'escribieron mientres los reinaos de Sabela I y de Xacobu I constitúin lo que na actualidá denominar "Renacimientu inglés".

Mientres esti periodu, la lliteratura carauterizar por un especial interés nel comportamientu humanu como tema principal de les obres, en parte por influencia del humanismu italianu. Ente que la lliteratura medieval inglesa nutrir de temes relixoses, mientres la renacencia los escritores decantar por temes más seculares.

Lliteratura isabelina[editar | editar la fonte]

La Yera isabelina foi testigu del florecimientu de la lliteratura, especialmente'l drama: produciendo'l llamáu teatru isabelín. El renacencia italiana redescubrió a los clásicos del teatru griegu y romanu qu'empezaron a mover les temes místiques trataos nes obres escrites mientres la Edá Media. Los italianos tuvieron especialmente influyíos por Séneca y Plauto. Los escritores ingleses interesar poles obres italianes; delles compañíes d'actores instalar en Londres y otru italianu, Giovanni Florio, encargar mientres esta dómina de llevar parte de la cultura y el idioma italianu hasta Inglaterra.

Mientres esti periodu fixo la so apaición l'escritor William Shakespeare. Ensin ser un home de lletres y con una educación que se cree foi llindada, Shakespeare convertir n'unu de los escritores más versátiles del momentu que foi capaz de remover los cimientos de la escena inglesa. Les sos últimes obres, escrites mientres los entamos del reináu de Xacobu I, tán consideraes polos críticos como les sos composiciones más maxistrales: Hamlet, Otelo, El rei Lear, Macbeth, Antonio y Cleopatra y La Torbonada. Shakespeare popularizó tamién los sonetos ingleses que significaron un fondu cambéu en rellación col modelu de Petrarca.

Christopher Marlowe.

Thomas Wyatt introdució'l sonetu n'Inglaterra a principios del sieglu XVI. Los poemes escritos pa ser musicados, como los qu'escribió Thomas Campion, fixéronse populares y la lliteratura impresa empezó a llegar hasta numberosos llares. Dientro del teatru de la era isabelina hai que destacar a escritores como Christopher Marlowe, Thomas Dekker y Francis Beaumont. Marlowe, que nació unes poques selmanes primero que Shakespeare, tuvo esteláu y aterrorizáu al empar poles nuevu fronteres que la ciencia moderna taba abriendo, lo que lu inspiró a escribir la so obra The Tragical History of Doctor Faustus que trata sobre un científicu encegoláu pola conocencia y que desea llevar los poderes teunolóxicos del home hasta les llendes más estremes. En llogrando poderes sobrenaturales, el protagonista de la obra consigue viaxar nel tiempu y casase con Helena de Troya pero termina los sos díes vendiendo la so alma al diañu.

A finales del sieglu XVI, la poesía inglesa carauterizar por un llinguaxe ellaboráu y poles sos alusiones a les temes de la mitoloxía clásica. Ente los poetes más destacaos del periodu incluyir a Edmund Spenser y Philip Sidney.

Lliteratura jacobita[editar | editar la fonte]

Tres la muerte de Shakespeare, el poeta y dramaturgu Ben Jonson convertir na figura más destacada de la lliteratura. Sicasí, la estética de Jonson recordaba más a la de la Edá Media qu'a la Tudor: los sos personaxes incorporen la teoría de los cuatro humores. Según esta teoría médica, les diferencies nel comportamientu humanu proceden del predominiu d'unu de los cuatro humores del cuerpu (sangre, flema, fiel negra y fiel mariella); estos humores corresponder colos cuatro elementos del universu: aire, agua, fueu y tierra. Jonson amosó estes diferencies hasta un puntu nel que llegó a crear prototipos que se correspondíen con cada unu de los humores predominantes; Shakespeare otra manera, abandonara yá ta teoría clásica pa dar pasu a la psicoloxía moderna.

Ente los autores que siguieron l'estilu de Jonson destaquen John Fletcher y Francis Beaumont que, anque nun teníen el talentu de Shakespeare, escribieron una brillosa comedia, The Knight of the Burning Pestle (1613), una parodia de la clase media, especialmente d'esos nuevos ricos qu'asonsañen tener un gran gustu lliterariu cuando en realidá saben bien pocu de lliteratura.

Otru estilu teatral que se fixo bien popular mientres la dómina xacobina fueron les obres de vengación, popularizaes por John Webster y Thomas Kyd. George Chapman escribió tamién un par de traxedies d'esti estilu anque se-y recuerda especialmente pola traducción que realizó de les obres de Homero que resultaron de gran influencia pa la lliteratura inglesa; sirvieron inclusive d'inspiración a John Keats pa escribir dalgunos de los sos poemes más destacaos.

La Biblia del Rei Jacobo, unu de los proyeutos de traducción más importantes na historia d'Inglaterra, empecipiar nel 1604 y nun se completó hasta'l 1611. Representa la culminación de la tradición de realizar traducciones de la Biblia al inglés que s'empecipió col trabayu de William Tyndale. La obra convertir na Biblia estándar pa la ilesia d'Inglaterra y ta considerada por dalgunos como una de les mayores obres de la lliteratura de tolos tiempos. Esti proyeutu tuvo lideráu por el mesmu rei Xacobu I que supervisó'l trabayu de 47 estudiosos. Anque se realizaron otres traducciones al inglés, más precises, la Biblia del Rei Jacobo sigue destacando pola so estética, yá que la so métrica realizóse de cuenta qu'intentaba asonsañar el versu hebréu de la versión orixinal. Na historiografía destacó la magna obra de Richard Knolles, The General History of the Turks, publicada en 1603, nun estilu afatáu bien carauterísticu de la dómina, y altamente reputada a lo llargo de la historia de la lliteratura inglesa.

Amás de Shakespeare, que destacó nos entamos de los años 1600, los principales poetes de los entamos del sieglu inclúin a John Donne y otros poetes metafísicos. Influyíos pol barrocu, y tomando como temes centrales el misticismu cristianu y l'erotismu, los poetes metafísicos utilizaron figures "non poétiques" pa consiguir un efeutu sorpresa nel llector. Por casu, n'unu de los sonetos de John Donne, la punta d'un compás representa a dos amigos; la muyer, que ta en casa esperando, ye'l centru. El puntu más alloñáu ye'l so amante que s'atopa saleando, alloñar d'ella. Pero, a mayor distancia, más estrecha la unión cimera ente les puntes del compás: la distancia fai que l'amor fáigase más fuerte.

Amás de los poetes metafísicos, el sieglu XVII ye famosu pola so poesía barroca. Esta poesía ye similar al estilu artísticu del mesmu nome: elevada, épica y relixosa. Munchos de los poetes que cultivaron esti estilu teníen una especial sensibilidá católica y escribieron les sos poesíes pa sofitar la contra reforma católica; pretendíen crear un sentimientu de supremacía y misticismu que fixera que los llectores protestantes tornaren escontra'l catolicismu.

Carlos I y Oliver Cromwell[editar | editar la fonte]

L'aturbolináu periodu de mediaos del sieglu XVII, mientres el reináu de Carlos I, la subsecuente Commonwealth y el Protectoráu, foi testigu de la nacencia de la lliteratura política. Los panfletos escritos polos simpatizantes de caúna de les facciones que s'entamaron mientres la guerra civil, diben dende los ataques personales escritos de forma visceral hasta les diverses formes de propaganda, pasando por esquemes que buscaben una forma de reformar la nación. La obra de Thomas Hobbes Leviathan ye unu de los trabayos más destacaos na filosofía política británica. Esti periodu foi testigu tamién de la nacencia de los "llibros nuevos", precursores de los periódicos, con periodistes como Henry Muddiman, Marchamont Needham o John Birkenhead que representaben los puntos de vista de les diverses partes en conflictu. Los continuos arrestos de los autores y l'eliminación de los sos trabayos, llevó a que se creara la idea de "llicencia". La obra Areopagitica, un panfletu políticu de John Milton, escribióse precisamente pa oponese a la idea de la llicencia y ta considerada como una de les más elocuentes defenses de la llibertá de prensa escrites enxamás.

El retiru forzáu de los oficiales realistes tres la execución de Carlos I benefició a Izaac Walton yá que-y dexó trabayar na so obra The Compleat Angler. Publicáu per primer vegada en 1653, el llibru, aparentemente una guía de pesca, ye muncho más qu'eso: ye un auténticu tratáu sobre la vida, el tiempu llibre y el placer. Los dos poetes más destacaos del periodu d'Oliver Cromwell fueron Andrew Marvell y John Milton; dambos producieron obres qu'emponderaben al nuevu gobiernu, como queda patente na obra de Marvell An Horatian Ode upon Cromwell's Return from Ireland. A pesar de les sos creencies republicanes, consiguieron salir impunes de la Restauración de Carlos II tres la que Milton escribió dalgunos de los sos poemes más destacaos nos que los mensaxes políticos presentábense camuflaos en forma d'alegoría. Thomas Browne foi otru de los escritores destacaos de la dómina; escribió sobre temes científiques, relixosos, médicos y esotéricos.

Lliteratura de la Restauración[editar | editar la fonte]

John Milton.

La lliteratura de la Restauración inclúi obres tan desemeyaes como El paraísu perdíu de John Milton, Sodoma de John Wilmot, la comedia de William Wycherley La esposa del campu o El progresu del pelegrín de John Bunyan.

La censura y el moralismu radical esistentes mientres el réxime puritanu de Cromwell provocaron una rotura na cultura lliteraria; mientres la Restauración, toles formes lliteraries esperimentaron una renacencia. Mientres el interregno, les fuercies realistes de la corte de Carlos I tuvieron exiliaes xunto al futuru Carlos II. La nobleza que viaxó xunto a Carlos pasó cerca d'una década metanes los escenarios europeos. El mesmu Carlos dedicó parte del so tiempu a asistir a diverses representaciones en Francia y desenvolvió un gustu especial poles comedies españoles.

La forma poética más destacada foi la sátira. Polo xeneral, les sátires publicar d'una manera anónima pa evitar problemes graves pal autor, como la "llei de bilordiu", o les roxures de los nobles a los que se criticaba. John Dryden, por casu, tuvo nel puntu de mira de la nobleza por abarruntase que yera l'autor de Satire on Mankind. De resultes d'esti anonimatu, munchos d'estos poemes permanecieron inéditos y siguen siendo obres totalmente desconocíes.

Mientres esti periodu, la prosa tuvo apoderada polos escritos cristianos anque foi tamién nesta dómina cuando s'empecipiaron dos xéneros qu'apoderaron periodos posteriores: la ficción y el periodismu. Les temes relixoses entemecíense de cutiu colos políticos y económicos, al igual que los escritos económicos y políticos introducíen aspeutos relixosos. Thomas Sprat escribió en 1667 History of the Royal Society of London y amosó, nun únicu documentu, les metes de la ciencia empírica. John Locke escribió mientres la Restauración numberoses de les sos obres filosófiques. L'empirismu de Locke yera un intentu d'entender les bases de la conocencia humana, buscando la manera que dexara tomar les decisiones fayadices. Estos métodos científicos llevaron a Locke a escribir la so obra Treatises on Government que más tarde inspiró a los pensadores de la Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos. Al igual que Thomas Hobbes, Locke enfatizó na naturaleza plástica del contratu social. Pa una dómina na que la monarquía absoluta considerábase derrocada, empecipiábense los intentos d'una democracia y restaurárase una monarquía llindada, namái podía atopase respuesta sentando unes bases flexibles pal nuevu Gobiernu.

La Restauración moderó los estridentes escritos sectarios, anque persistió'l radicalismu. Autores puritanos como John Milton viéronse obligaos a abandonar la vida pública, y los autores Sociedá Relixosa de los Amigos cuáqueros o anabaptistas que participaren d'una manera direuta nel regicidio de Carlos I fueron parcialmente censuraos. Los escritos violentos fueron condergaos a la clandestinidá y dalgunos de los que sirvieren mientres el interregnum atenuaron les sos posiciones polítiques. El sofitu que recibió John Bunyan foi mayor que'l d'otros autores relixosos de la dómina. La so obra El progresu del pelegrín ye una alegoría de la salvación personal y una guía pa la vida cristiana. En llugar de centrase na retribución divina, Bunyan escribió sobre cómo un individuu puede santificar la so vida, calteniéndose alloñáu de les tentaciones del cuerpu y de l'alma. El llibru ta escritu con un estilu direutu y amuesa la influencia tantu del drama como de la biografía, según la tradición alegórica amosada yá por Edmund Spenser.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]