Lliteratura de Sudáfrica

De Wikipedia

La lliteratura de Sudáfrica tien una hestoria variada. Munchos de los autores negros fueron educaos polos misioneros anglicanu y la mayoría d'ellos escribieron les sos obres tantu n'inglés como n'afrikaans. Una de les primeres noveles conocíes escrites por un escritor negru nesta llingua ye Mhudi de Sol Plaatje (1930). Les peculiaridaes de la sociedá de Sudáfrica y la so historia política fixeron posible qu'apaezan escritores que los sos temes van más allá del apartheid, interesándose pola vida de la población na sociedá actual.

Escritores en llingua inglesa[editar | editar la fonte]

La lliteratura en Sudáfrica nun empezar a desenvolvese realmente hasta los entamos del sieglu XX. Nun primer periodu'l autores, tantu los de la comunidá anglófona como los de l'alemana, describíen la vida rural de los afrikáners, como nel casu d'Olive Shreiner. Esti autor, simpatizante de los bóers, fala con cinismu del imperialismu británicu, representáu na figura de Cecil Rhodes, lo mesmo que de la rixidez del sistema social afrikaner (The Story of an African Farm)

Alan Paton publicó la novela Cry, the Beloved Country en 1948. Ye la hestoria d'un sacerdote negru que llega a Johannesburgu p'atopar al so fíu. Esti llibru convertir nun best-seller. Mientres la década de 1950, Nadine Gordimer empezó a publicar les sos primeres hestories, La so novela más conocida, July's People (La xente de July) publicar en 1981. Gordimer foi la séptima muyer en recibir el Premiu Nobel de lliteratura, gallardón que-y foi concedíu en 1991.

Escritores afrikáners[editar | editar la fonte]

Eugène Marais.

En 1907, los afrikaners entamaron la so propia sociedá lliteraria (Afrikaanse Taalvereniging) y en 1909 una academia de les artes y les ciencies (Suid-Afrikaanse Akademie vir WetensKap en Kuns). En 1914 cuntaben con un premiu lliterariu pa les obres escrites en afrikáns, el premiu Hertzog.[1]

La poesía en afrikáns desenvolvióse gracies a les plumes d'autores como Eugène Marais, Louis Leipoldt y Jan Celliers. Esti escritores inspirar nes consecuencies nefastes de les guerres de los Bóer y nos sufrimientos carecíos por estos nos campos de concentración británicos. Tamién tuvieron la so inspiración nos paisaxes africanos, l'espíritu pioneru de los Boers, la relixón y la fe. A esti periodu conózse-y como Plaas Roman. En 1927, un poema llíricu en afrikáns de Cornelis Jacobus Langenhoven describiendo la llealtá de los pioneros al so país, Die Stem van Suid Afrika, convertir nel himnu nacional sudafricano. Totius, poeta y profesor de teoloxía, inspirar nel calvinismu pa proponer una llectura relixosa de la hestoria de los afrikáners na que los sufrimientos interpretábense como una prueba de la so eleición divina.[2]

A finales de la década de 1920, les temes dedicaes a la guerra, al martiriu de los neños boers muertos nos campos de concentración británicos sumen pa dar pasu a una escritura más intimista. Toon van der Heever y Eugene Maris pregúntense especialmente sobre'l destín que los espera a los afrikáners ente que D. F. Malherbe inspirar na hestoria de los pioneros boers pa proponer una nueva moral a siguir poles nuevu xeneraciones. Mientres esta dómina una de les temes predominantes na lliteratura en afrikáns ye la descripción de la disgregación de los afrikáners ente la ciudá y el campu según la esaltación de les llibertaes individuales.[3]

Mientres los años 1930 y 1940, el movimientu de los Dertigers, encabezáu por N.P. Van Wyk Louw, D.J. Opperman y Uys Krige, preguntábase sobre'l sentíu de la vida, amosando les moliciones del pueblu en busca de la so identidá. La élite intelectual afrikáner taba fuertemente movilizada pa lluchar contra la masificación en defensa de los sos valores y la so cultura.

Dientro d'un rexistru menos marcáu polos sos orixe, los afrikáners Herman Charles Bosman y Laurens van der Post escribieron n'inglés, algamando sonadía internacional.

John Maxwell Coetzee.

A partir de los años 1960, un coleutivu d'escritores conocíu como los Sestigers, esplicaron les congoxes y los conflictos de los afrikáners modernos. Encetaron cuestiones como'l sexu, la moral de la ilesia reformada y el apartheid. Estos nuevos autores surdieron de la élite intelectual de les grandes universidaes sudafricanas y munchos d'ellos moraron n'Europa. Les sos obres constaten l'abismu que dixebra les mentalidaes africanu y européu, abismu que los lleva a la desespreación o inclusive a la muerte como nel casu d'Ingrid Jonker. Otros, como Etienne Leroux y, especialmente André Brink y Breyten Breytenbach, ponen n'entredichu el apartheid per mediu de les sos obres lliteraries. Asina, André Brink foi'l primer escritor afrikáner en ser prohibíu pol gobiernu del país tres la publicación de la so obra A Dry White Season, la hestoria d'un sudafricano qu'afaya la verdá sobre un amigu negru asesináu pola policía. Breyten Breytenbach foi deteníu pola so adhesión a la llucha contra l'apartheid. Nel llau contrariu atopábense autores como Frans Venter que trataba la cuestión racial pela vía del paternalismu (Die Swart Pelgrims). Les sos obres fueron bien acoyíes pola prensa gubernamental en llingua afrikáns.

Nun únicu llibru, el periodista afrikáner Rian Malan espresó al mundu enteru les congoxes del so pueblu nel best-seller publicáu en 1991 My Traitor's Heart. Nesta obra, l'autor espresa'l compromisu físicu que lu venceya col so país y les sos duldes como afrikáner progresista, opuestu a la segregación racial, ante la llegada, al empar esperada y tarrecida, a la direición del país d'un Gobiernu con mayoría negra.

A partir de 1994, les figures más comprometíes polítiques fueron John Maxwell Coetzee y Karel Shoeman. Ente que les obres de Karel Shoeman centrar nel pasáu qu'intenta ilustren por aciu la narración de la rellumanza de la so tierra natal, les obres de Coetzee describen la soledá del home blancu» y les congoxes del so país. En 2003 foi gallardoniáu col Premiu Nobel de lliteratura.

Escritores negros[editar | editar la fonte]

Mientres los años 1950, la revista Drum convertir nel llugar predilectu pa la sátira política, la ficción y l'ensayu, dando voz a la cultura urbana negra.

Na década de 1970 surdieron numberosos escritores negros como Mongane Wally Serote, que la so obra Non Baby Must Weep amuesa una visión de la vida cotidiana de los negros mientres el apartheid. Otru escritor negru celebre ye Zakes Mda quien escribió poesía amás de noveles y obres de teatru.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. François-Xavier Fauvelle -Aymar, Histoire de l'Afrique du Sud, Seuil, 2006, páx. 347
  2. Paul Coquerel, L'Afrique du Sud des Afrikaners, Complexe, 1992, páx. 113
  3. P. Coquerel, páx. 114