Lliteratura clásica

De Wikipedia

La lliteratura clásica anguaño considérase aquella escrita en griegu antiguu o en llatín y que forma parte del canon occidental. Nun tien de confundir se colos clásicos nacionales, aquelles obres consideraes modéliques pa cada país, nin con aquellos llibros que sobreviven al pasu del tiempu o que s'escribieron nel periodu del Neoclasicismu. El conceutu engloba, por tanto la lliteratura griega y la lliteratura llatina, escluyendo les obres de la Grecia moderna.

Esta lliteratura tien munches traces de mancomún, una y bones l'Antigua Roma asonsañaba y aprendía de los modelos griegos y compartíen una mesma cosmovisión, la del helenismu.

La mayoría de les obres glosen les aventures de grandes héroes, siguiendo'l modelu d'Homero. En cuanto al teatru, predomina la traxedia, con grandes ciclos de sagues y temes comunes, anque esiste tamién una tradición risible nada despreciable, como por casu les comedies de Plauto. En Roma apaecieron xéneros pocu cultivaos en Grecia, como la retórica o la lliteratura didáctica.

Por convención, considérase que la lliteratura antigua occidental empieza coles grandes obres d'Homero, probablemente la versión escrita de numberoses lleendes que se tresmitieren oralmente mientres xeneraciones. Esti autor, padre de la lliteratura griega, considérase'l primer escritor del canon occidental, asonsañáu polos romanos y polos almiradores de la Dómina Clásica. Cola lliteratura antigua naz el conceutu de xéneru lliterariu y los primeros autores reconocíos.

Contemporánees son la lliteratura india, con testos épicos como'l Ramayana, y la lliteratura clásica china, coles compilaciones poétiques de Lao Zi o los llamaos clásicos chinos».

Lliteratura griega antigua[editar | editar la fonte]

Poesía épica[editar | editar la fonte]

Les primeres obres destacables, que van ser el modelu de tola lliteratura griega posterior, son los dos poemes épicos d'Homero, la Ilíada y la Odisea. Nellos narren episodios de la Guerra de Troya y el retorno a casa de los héroes, usando parte de los mitos de la dómina arcaica y forxando epítetos y fórmules que van aportar clásicos. De la mesma dómina ye Hesíodo, que tamién amiestu épico y mitoloxía, pero con una presencia más clara del autor.

Bustu d'Homero.

Poesía llírica[editar | editar la fonte]

La elexía ye'l primer xéneru del que se caltienen obres, como les d'Arquíloco de Paros, que canta a la so patria destruyida pola guerra. Nel periodu preclásicu florió la oda como cantar amorosu, que dotó a la llírica del intimismu que lu acompañaría en sieglos posteriores. Los autores más destacaos son Safu, Anacreonte o Alceo de Mitilene.

Retrato d'Anacreonte.

Na Grecia Antigua parte de la poesía taba destinada a ser cantada en coru en festivales y concursos, como los versos de Píndaro, qu'allababa'l vencedores nos Xuegos Olímpicos ensertando descripciones sobre apellíos, patries y plegaries a los dioses.

Yá nel periodu helenísticu, Calímaco compunxo himnos a los dioses onde los retrata como casi humanos, lloñe de la solemnidá y la maxa homéricu. Esti modelu inspiró les representaciones artístiques posteriores, llenes d'escenes doméstiques.[1] Teofrasto, pela so parte, foi'l principal poeta pastoral.

Poesía dramática[editar | editar la fonte]

En Grecia surdieron los dos grandes xéneros teatrales: la traxedia y la comedia. La primera trataba de temes nobles y pasiones complexes, ente que la segunda tenía un final feliz, un tonu más llixeru y predominaben los enriedos de trama amorosa. Los tráxicos más destacaos componíen ciclos de fonderada mítica y llexendariu: Tosquilo, Sófocles y Eurípides. El comediógrafu de más ésitu foi Aristófanes y na segunda dómina (la llamada comedia nueva), Menandro.

Prosa[editar | editar la fonte]

Na prosa, compuesta pa ser lleida, el xéneru por excelencia foi la historia, con Heródoto y Tucídides, que se centren nel periodu de conflictu ente Grecia y Persia. El primeru ye más imparcial y tien una vocación etnográfica, ente que'l segundu da más importancia a los discursos y los personaxes.

La fábula foi un xéneru curtiu que buscaba l'alleccionamientu moral al traviés de narraciones onde los protagonistes de cutiu yeren animales. El principal impulsor foi Esopo, que'l so modelu trunfó n'Europa mientres la Edá Media (colos exempla) y nes fábules neoclásiques.

La oratoria amestar a la democracia ateniense, onde los discursos políticos sirvíen pa persuadir a los partidarios y faer risión los adversarios. L'orador más brillosu foi Demóstenes, que cola so pasión fixo carrera a pesar de les sos dificultaes iniciales.

Demóstenes, nuna pintura de Jean Lecomte du Nouÿ.

Pola influencia que tuvo darréu hai que destacar la obra de Teofrasto, quien describió de volao, como apuntes ente narrativos y enciclopédicos, los calteres más avezaos de la lliteratura. Los sos arquetipos pueden rastrexase a los personaxes de drames y noveles de toa Europa.

La filosofía tamién tien un calter lliterariu, como los diálogos de Platón, los mitos qu'usa pa esplicar el so mensaxe o los trataos d'Aristóteles, precedentes del ensayu modernu. Estos dos pensadores marquen dos polos opuestos, idealismu y realismu, que van perdurar na tradición occidental.

Lliteratura llatina[editar | editar la fonte]

La cultura llatina bebe de la lliteratura griega y el so arte asociao. Los romanos almiraben el mundu helénicu (por eso declararon herederos del so legáu na historia d'Eneas) y considerar un modelu. Por eso la lliteratura llatina, yá dende los sos entamos, asonsaña'l canon griegu. Una de les figures que fizo ponte ente los dos civilizaciones foi Livio Andrónico.

Nel teatru destaquen les obres de Terenciu y Plauto, sobremanera nel ámbitu de la comedia. Esti autores introducieron elementos costumistes romanos a les representaciones p'ayudar a la identificación del públicu cola historia, mientres respetando l'arquetipu griegu.

Nel campu de la poesía, sobresalen dos autores: Lucrecio y Catulo. El primeru escribió un llargu poema sobre la naturaleza onde recueye y esplica les tesis d'Epicuro que tuvo una gran influencia posterior. Catulo, pela so parte, foi'l modelu llíricu por excelencia pa los romanos. Centráu nel amor y la llamada «poesía nueva», averó la poesía a los sos contemporáneos.

Xuliu César, Cicerón y Titu Liviu son los prosistes más esitosos de la primer etapa, coles sos cróniques basaes na historia contemporánea y na oratoria.

La lliteratura imperial[editar | editar la fonte]

La dómina imperial coincide cola rellumanza de la lliteratura llatina. La épica precisaba figures de prestíu, héroes a quien el pueblu pudiera almirar, como la mayoría de lliteratures nacionales. Por eso Virgilio intentó igualar la fama d'Homero ente los romanos colos sos poemes.

Horacio, de la mesma, cultivó los grandes xéneros poéticos, como los epodos, la oda o la égloga, espandiendo los tópicos griegos acordies cola sensibilidá romana. Na poesía amorosa destaca la obra d'Ovidio, con un verdaderu catálogu de casos amorosos que se convirtieron en clásicos.

Pel llau risible'l autores de más prestíu fueron Lucano y Juvenal, que cola so sátira reflexaben la realidá llatina ensin escaecer el canon cultu antiguu. Siguiendo tamién el cercu antiguu, concretamente la d'Esopo, Fedro escribió les sos fábules.

Na prosa destaquen les aportaciones de Séneca, Tácito y Suetonio, con un anováu interés pola historia romana.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Bowra, C. M., Introducción a la lliteratura griega. Editorial Gredos, 2007

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.