Llingües atlántiques occidentales

De Wikipedia
Llingües atlántiques occidentales
Distribución xeográfica África occidental subsaḥariana
Falantes 30 millones
Filiación xenética

Nixero-Congoleña

  Llingües atlántiques
Subdivisiones Atlánticu meridional
Atlánticu septentrional
Bak-Bijago


Lengua atlántiques occidentales, en color violeta.

Ver tamién
Idioma - Families - Clasificación de llingües
[editar datos en Wikidata]

Les llingües atlántiques occidentales son un conxuntu de llingües falaes n'África occidental usualmente clasificaes como llingua Níxer-Congu. Les llingües atlántiques componer d'unes 45 llingua, falaes por más o menos 30 millones de persones que viven principalmente nos países de Gambia, Senegal, Sierra Lleona, Guinea, Guinea-Bisáu y Liberia. Cerca de la metá d'estos parlantes falen el idioma fula, la llingua de los fulani, con unos trés millones de falantes nativos, y otros 20 millones de persones falar como segunda llingua. El wólof tien más de 4 millones de falantes nativos (y otros nueve millones como segunda llingua) y el temné cerca de 2 millones.

Clasificación[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente considerárase a les llingües atlántiques occidentales como una unidá filoxenética dientro de les llingües Níxer-Congu, anque esiste bien poca evidencia en favor de que diches llingües constituyan una subfamilia dientro de les llingües Níxer-Congu. Les principales razones que llevaron a postular el so parentescu filoxenéticu son semeyances tipolóxiques y traces xeográfiques,[1] que perbién pueden debese al contautu ente pueblos que falen llingües ensin un parentescu especialmente cercanu. Les llingües atlántiques occidentales son un grupu desaxeradamente diversu, y nun esiste nenguna innovación común a toes elles que dexe suponer qu'esistió un antecesor común recién (distintu del hipotéticu proto-Níxer-Congu).

Les estimaciones lexicoestadísticas revelen que la distancia léxica dientro de les llingües atlántiques occidentales ye tan grande como la esistente ente estos grupos y otros grupos nigerocongoleños, lo que efeutivamente vuelve suxurir qu'en realidá les llingües atlántiques occidentales nun formen un grupu filoxenéticu válidu y tienen de ser vistes como siquier tres grupos distintos, que por razones de contautu llingüísticu desenvolvieron delles carauterístiques tipolóxiques comunes.[2] Pa les llingües atlántiques occidentales en xunto el porcentaxe compartíu de cognados ye inferior al 10%. Los trés grupos filoxenéticamente bien establecíos dientro de les llingües atlántiques occidentales son:

  1. Atlánticu septentrional (17):
    1. Grupu senegambiano nuclear (3): fufulde (fula), serer, wólof.
    2. Grupu cangin (5): lehar, safen, non, ndut, palor.
    3. Grupu senegalés-guineanu (5):
      1. tenda mayu, basari; onian, bedik; konyagi
      2. biafada, badyara
      3. buy, kasangan; bainouk.
    4. Grupu nalu (3): nalu, mbulungish, pukur.
  2. Bak-Bigajó
    1. Grupu bak (6): diola, bayot-essin; manjaku, mankanya, papel; balanta.
    2. Bigajó (1).
  3. Atlánticu meridional (17):
    1. Mansoanka (Sua) (1)
    2. Llingües mel (15):
      1. temné, baga, binari, baga maduri, baga sitemu, baga tchitem, baga koba, landuma.
      2. llingües bulom (5): kisi, mmani, sherbro, krim, bom.
      3. Gola (1)
    3. Limba (1)

Descripción llingüística[editar | editar la fonte]

Anque constitúin una unidá filoxenética heteroxénea, esisten delles carauterístiques típiques de les llingües atlántiques occidentales ente les cualos ta la esistencia de xéneru gramatical o clases nominales (que se da llargamente n'otros grupos de la familia Níxer-Congu) y l'esistencia de mutaciones consonántiques[3]

Fonoloxía[editar | editar la fonte]

Munches llingües atlántiques exhiben mutaciones consonántiques un fenómenu que nestes llingües traducir en que la consonante inicial camuda d'alcuerdu a alternances morfolóxiques o dependencies sintáctiques. En fula, por casu la consonante inicial de munchos nomes varia de la forma singular a la fomra plural:[4][5]

Singular Plural
pul-lo '[un] fula' ful-ɓy '[los] fulas'
guj-jo 'lladrón' wuy-ɓy 'lladrones'
gor-ko 'home' wor-ɓy 'homes'
huɗo 'yerba' kuɗoo-li 'yerbes'
warii 'xefe' ngarii 'xefes'

Gramática[editar | editar la fonte]

La principal consecuencia sintáctica de la esistencia de clases nominales ye de fechu la concordanza gramatical. Los diversos elementos dientro d'un sintagma nominal o un sintagma determinante que contién un nome que sía nucleu sintácticu tienen de concordar en xéneru con dichu nome. Amás la concordanza puede estendese más allá d'un sintagma nominal y puede dase concordanza ente'l verbu y un nome que sía un argumentu de dichu verbu.

Les marques d'una clase nominal xeneralmente arreyen prefixos y/o sufixos (por casu el Temné indicar por aciu prefixos y el fula por aciu sufixos), anque en wólof la clase nominal a la que pertenez un nome namái s'infier a partir de los demostrativos y otres pallabres qu'acompañen al nome, esto ye, por aciu coconcrodancia. Non yá la forma de marcaje de les clases nominales sinón tamién el númberu de clases nominales o "xéneros" varia enforma dientro de les llingües atlántiques. El Nalu tien namái tres clases nominales, ente que ciertos dialeutos del fula lleguen a tener hasta venticinco clases nominales.

Les clases nominales polo xeneral tán rellacionaes con criterios semánticos, pero non puramente. Esta situación ye análoga a la de les llingües romances onde masculín y femenín nel casu de seres animaos xeneralmente ta rellacionáu col sexu pero en términos inanimaos el xéneru escarez de motivación semántica. En Wólof la clase gi xeneralmente refierse a árboles, la clase el mio a líquidos y la clase ji a nomes de parentivos pero tamién a frutes. Otres clases nominales on menos clares conceptualmente y pueden referise a cencielles a formes diminutivas o aumentatives.

En cuanto al orixe, Joseph Greenberb argumentó que los sufixos de clases nominales podría surdir de determinantes independientes que orixinalmente diben provistos de sufixos de concordanza de clase nominal del tipu qu'esisten anguaño nes llingües bantús. Acordies con esti autor la situación del Temne qu'usa prefixos sería la orginal, y la situación del fula sería derivada, eso podría esplicar simultáneamente la alternacia consonántica inicial, la cadena de cambeos d'alcuerdu a esta hipótesis sería daqué asina:

(1) CN-Nome CN-Determinante > (2) CN-Nome-CN > (3) Nome-CN

L'estáu (1) correspuende más o menos cola situación del Temne. L'estadiu (2) quedaría reflexáu en llingües como'l Serer, qu'usa tantu un prefixu como un sufixu pa marcar la clase nominal. Y finalmente l'estadiu (3) correspuende cola situación del Fula. De (1) a (2) el cambéu sería que l'enclíticu que fai de determinante convertir en sufixu. De (2) a (3) el prefixu de clase nominal (CN-) sumi dexando influyendo dacuando na consonante inicial del raigañu del nome, y dando llugar a les mutaciones consonántiques en posición inicial del fula.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Wilson, 1989, p. 81.
  2. Bennet & Sterk, 1977, p. 248.
  3. Sapir, 1971
  4. M. Orozco y F. Roca, 2006, p. 15
  5. D. Pulleyblank, 1987, p. 258

Bibliografía[editar | editar la fonte]