Lliberalismu español

De Wikipedia
Por lliberal, dibuxu de Francisco de Goya (de fecha incierta, ente 1803 y 1824).

Lliberalismu español ye una etiqueta historiográfica y de teoría política que s'aplica en bien distintos contestos históricos de la Edá Contemporánea n'España, amás d'a la ideoloxía del lliberalismu n'España.

La revolución lliberal española como movimientu políticu[1] nel que s'inclúin les distintes corrientes que recibieron n'España la denominación de lliberales o lliberales españoles, tuvo como empecipio la Guerra d'Independencia Española (1808-1814), como escenariu fundamental les Cortes de Cádiz (1810-1814) y como testu referente la Constitución de 1812, hasta tal puntu que s'utiliza la denominación de lliberalismu gaditano.

La configuración del Estáu lliberal foise xestando mientres el reináu de Sabela II (1833-1868), periodu'l que se produz non tantu la definitiva configuración del Nuevu Réxime o Réxime Lliberal, sinón una accidentada socesión d'intentos de definilo de maneres más o menos lliberales (moderaes -más ecléctiques y contemporizadoras- o progresistes -más radicales o revolucionaries-), frente a la resistencia reaccionaria representada polos carlistes y los neocatólicos. Ente tola actividá llexislativa, fueron decisives pal cambéu económico y social los dos desamortizaciones, la llexislación fiscal, minera y ferroviaria, y la llei Moyano d'educación; ente que menor suerte tuvieron los ensayos pendularmente opuestos de testos constitucionales que pretendíen asitiar la configuración xurídicu-institucional.

Coles mesmes, diben desenvolviéndose procesos históricos de percorríu muncho más estensu: una lenta (pa dellos autores fracasada") revolución industrial española, un capitalismu español con carauterístiques propies, un cambéu social correspondiente a la revolución burguesa, pero nel que'l protagonismu de la burguesía foi escasu, y una peculiar construcción de la identidá nacional: el nacionalismu español.[2]

Bien distintos partíos políticos españoles recibieron la denominación de Partíu lliberal.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La primer historiografía que trató la dómina referir a la Guerra d'Independencia y al periodu que lu sigue (1808-1839, ente'l llevantamientu del 2 de mayu y el abrazu de Vergara) como la Revolución Española por semeyanza cola Revolución francesa (anque na actualidá esti términu úsase muncho más comúnmente pa designar a los movimientos revolucionarios simultáneos a la Guerra Civil Española de 1936-1939). Conde de Toreno, Hestoria del llevantamientu, guerra y revolución d'España, volume 1 y volume 2, Madrid, Imprenta de Tomás Xordán, 1835. Hai una edición de 1939, al cargu de Moreno Arévalo (Imprenta de Galván) y otra de 1851 en París (Baudry).
  2. Vease bibliografía y referencies en rede nos artículos enllazaos, y otros, como Ser d'España. Especialmente les obres de José Álvarez Junco, Miguel Artola, Santos Juliá, Jordi Nadal, Manuel Tuñón de Lara, etc.