Llei de folgazanes y maleantes

De Wikipedia
Infotaula documentLlei de folgazanes y maleantes
Tipu ley sobre el vagabundismo (es) Traducir
Estáu Segunda República Española y España franquista
Publicación 4 agostu 1933
Autor Cortes republicanes
Serie
Parte de Derecho de España (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La llei de folgazanes y maleantes foi una llei del Orde Penal español de 4 d'agostu de 1933 aprobada poles Cortes de la II República[1] referente al tratamientu de vagamundos, Nómaes, proxenetes y otros comportamientos consideraos antisociales y que darréu foi modificada pola dictadura franquista para reprimir tamién a los homosexuales. Tamién conocida popularmente como la Gandula, la llei foi aprobada por consensu de tolos grupos políticos de la Segunda República pal control de méndigos, rufianes ensin oficiu conocíu y proxenetes.

Por ser una llei que nun sancionaba delitos sinón qu'intentaba evitar la comisión futura de los mesmos nun incluyía penes, sinón midíes d'alloñamientu, control y retención de los individuos supuestamente peligrosos hasta que se determinara que s'acabara la so peligrosidá. El so desenvolvimientu reglamentariu desvirtuó dafechu la llei llegando a crear campos d'internamientu, denominaos como Reformatorios de Folgazanes y Maleantes[2], y dexando que fora utilizada arbitrariamente pa la represión de les persones ensin recursos.

Ámbitu[editar | editar la fonte]

La categorización de les conductes antisociales a escorrer incluyíes nel artículu 2 de la llei yeren diez:

  1. El folgazanes habituales.
  2. Los rufianes y proxenetes.
  3. Los que nun xustifiquen cuando llexítimamente fueren riquíos pa ello poles autoridaes y los sos axentes, la posesión o procedencia de dineru o efeutos que toparen nel so poder o qu'haber apurríu a otros pa la so inversión o custodia.
  4. Los méndigos profesionales y los que vivan de la mendicidad ayena o esploten a menores d'edá, a enfermos mentales o a lisiados.
  5. Los qu'esploten xuegos prohibíos o cooperen colos esplotadores a sabiendes d'esta actividá ilícita, en cualquier forma.
  6. Los borrachos y toxicómanos habituales.
  7. Los que pal so consumu inmediatu suministren vinos o bébores espirituosas a menores de catorce años en llugares y establecimientos públicos o n'instituciones d'educación ya instrucción y los que comoquier promuevan o favorezan la embriaguez habitual.
  8. Los que despintaren el so verdaderu nome, azorronaren la so personalidá o falsiaren la so casa por aciu requerimientu llexítimu fechu poles autoridaes o los sos axentes, y los qu'usaren o tuvieren documentos d'identidá falsos o despintaren los mesmos.
  9. Los estranxeros que frayaren una orde d'espulsión del territoriu nacional.
  10. Los que reparen conducta reveladora d'enclín al delitu, manifestada pol tratu asiduo con delincuentes y maleantes; pola frecuentación de los llugares onde éstos s'axunten davezu; pol so concurrencia habitual a cases de xuegos prohibíos, y pola comisión repitida y frecuente de contravenciones penales.

Trámite parllamentariu y aprobación[editar | editar la fonte]

El proyeutu de llei presentáu a les Cortes pretendía acabar col modelu esistente de persecución de suxetos “de dudosa moral” qu'esistía n'España, de calter alministrativu, basáu nes atribuciones que los estatutos provinciales otorgaben a los gobernadores civiles, que teníen la capacidá de “reprimir los actos contrarios a la relixón, a la moral o a la decencia pública, imponiendo multes o, en defectu de pagu, ordenando l'arrestu supletorio del blasfemu, inmoral o indecente”. Esti modelu alministrativu yera l'orixe del arrestu sustitutorio de quince díes por impagu de multes que s'impunxeren a aquellos que realizaren “actos contrarios a la moral o a la decencia pública”, lo que dio llugar a la figura del “quincenero”, que yera como se conocía popularmente al delincuente habitual que, ante la imposibilidá de pagar les multes que-y yeren impuestes, pasaba periodos de quince díes na cárcel hasta que volvía ser puestu en llibertá.

La redaición del primer proyeutu que presentó'l gobiernu de Manuel Azaña, (gobiernu sosteníu polo diputaos d'izquierdes y radicales), atopó bastantes reticencies, destacando la del grupu socialista, que de forma clarividente sollertaba de la peligrosidá d'una norma d'esti tipu en manes de les dereches nel casu de qu'éstes algamaren el poder. De resultes de les discrepancies y la falta de mayoría pa la so aprobación, encargóse la redaición d'un nuevu proyeutu a Mariano Ruíz-Funes y al célebre penalista, y tamién miembru del partíu socialista, Luis Jiménez de Asúa. Ésti últimu dedicara bona parte de la so carrera académica a estudiar la criminalidad pre-delictual y l'estáu peligrosu”, entendiendo que nél s'atopaba la clave pa poner solución a problemes que, nel ámbitu penal, veníen produciéndose en materia de control de l'actividá delictiva dende enforma tiempu tras. Ello ye qu'en 1922 Asúa plantegara la so teoría de la dualidá de códigos”, considerando necesaria la esistencia de dos códigos penales de forma simultánea, unu preventivu y otru códigu sancionador (11 años dempués el catedráticu de derechu penal tenía la posibilidá d'aplicar n'España la so teoría xurídica).

Presentóse un nuevu proyeutu de llei, y la llei foi aprobada nun parllamentu mayoritariamente d'izquierdes, que sicasí, buscó'l consensu de la oposición de dereches pa la so aprobación por unanimidá, colo qu'ésta aprovechó pa realizar cambeos sustanciales na mesma, talmente que col testu aprobáu finalmente los padres de la norma quedaron descontentos tres el gran númberu d'enmiendes que s'introducieron al proyeutu, lo que llevaría a Asúa a dicir que la mayoría de los cambeos introducíos fueren negatives y convirtieren la llei en “más dura, menos flexible, más casuística, incongruente y muncho menos elegante” que'l proyeutu inicial. A manera de resume, podemos apuntar que s'introdució la distinción ente "peligrosidá ensin delitu" y "peligrosidá criminal", incluyendo dientro del primer grupu a folgazanes habituales”, “rufianes y proxenetes”, “méndigos profesionales”, esplotadores de xuegos prohibíos”, “borrachos y toxicómanos habituales” y a “los que reparen conducta reveladora d'enclín al delitu manifestada pol tratu asiduo con delincuentes y maleantes pola comisión repitida de contravenciones penales”. A éstos, con esceición de los adictos, que yeren recluyíos en “Cases de templanza”, imponíense-yos midíes de seguridá, que podríen dir dende l'internáu nun Establecimientu de trabayu” hasta la prohibición de morar nun llugar determináu, amás d'otres midíes como la sumisión a una vixilancia de Delegaos”. Una de los cambeos mas atentatories contra los Principios Xenerales del Derechu y contra l'espíritu del Proyeutu de Llei foi que s'estableció un procedimientu marcáu pol calter inquisitivo, pos s'establecía la coincidencia del xuez encargáu de la instrucción y el resolución de la causa, procedimientu ésti propiu de los modelos procesales de les dereches.

L'aplicación de la llei[editar | editar la fonte]

Tal que diputaos socialistes y los xuristes progresistes agoraren, les dereches, una vegada qu'algamaron el poder n'en les eleiciones de 1933, fixeron un usu abusivu de la llei, entendiendo ésta como un complementu de la Llei d'Orde Públicu. Nesti sentíu destaquen les pallabres de Alcalá-Zamora Castillo, el catedráticu de derechu procesal y fíu del que fuera presidente de la II República, quien dende una posición ideolóxica alloñada de la esquierda, esplicó que gran parte de los problemes surdíos de la Llei de Folgazanes y Maleantes nun provinieron de la llei en sí, sinón del “barrenamiento que mientres el bieniu de 1933 – 1935 facer del so espíritu y de la so lletra”, esi periodu nel que gobernaron les dereches, ye conocíu como'l bieniu negru pola so actividá de desnaturalización de la República y la so Constitución dende'l poder.

L'usu abusivu de la llei per parte de les dereches viose ampliáu pola publicación en 1935 del Reglamentu sobre Vagos y Maleantes (como dixo'l Conde de Romanones: "Ustedes faigan la llei, que yo voi faer el reglamentu"). Esi reglamentu, contradiciendo tou principiu xurídicu, alterió'l conteníu de la llei por aciu la adición de nueves categoríes del estáu peligrosu y la inclusión d'una clausa final que faía posible la interpretación analóxica, lo qu'ensin dulda yera la pieza clave que daba llugar a les actuaciones arbitraries del gobiernu. Nesti contestu abondó'l castigu automáticu de los delitos contra la propiedá, les declaraciones de peligrosidá ensin analís psicolóxicu, l'ausencia de individualización de la pena, la evitación antemanada de formes de reincidencia y otra serie d'actos que diben en contra de la esencia mesma de la llei. Esta desnaturalización de la norma, xunida a la falta de medios materiales que dende un primer momentu torgó la correuta aplicación de la mesma, traducióse, non solo na oposición a la norma per parte d'unu de los sos creadores, Luis Jiménez de Asúa, sinón nel refugu de les izquierdes, qu'en dellos mítines del Frente Popular defenderíen la derogación de la llei. Tres la victoria eleutoral del Frente Popular, el curtiu periodu trescurríu ente les eleiciones y l'españíu de la guerra civil fixo imposible una reforma o inclusive una derogación de la llei, d'esta miente, les izquierdes del primer bieniu republicanu establecieren, ensin sabelo y ensin pretendelo, les bases pa la represión mientres el franquismu.

Tres l'aprobación del reglamentu de la llei pol gobiernu sosteníu por radicales y les dereches d'Alejandro Lerroux, la llei podía ser utilizada arbitrariamente pa la represión de les persones ensin recursos. La llei podía ser usada pa sancionar comportamientos que, ensin ser delictivos, yeren inconvenientes o mal vistos pola sociedá. La Gandula foi usada a discreción contra individuos que nun teníen recursos y que resultaben cafiantes en ciertes poblaciones, una y bones una de les midíes que s'incluyíen yera la espulsión d'un determináu llugar o la obligación a morar onde'l xuez decidiera. La Llei de Folgazanes y Maleantes convirtióse de facto nuna llei contra los más desfavorecidos y pa la so aplicación llegar a crear xulgaos especiales pola ingente cantidá de procedimientos que s'encausaben.

Campos de concentración[editar | editar la fonte]

La llei incluyía nel so articuláu una mención especial pal tratamientu que se debe dar a tolos condergaos polos xulgaos creaos pa esti cometíu. Nel capítulu II na parte relativa a les midíes de seguridá inclúi l'internamientu en campos de trabayu y de concentración. Pa poder dar salida a la inmensidá d'espedientes condenatorios -2.400 en solo un mes- que favoreció esta llei, el gobiernu de Lerroux planió la construcción de tres campu de concentración n'España y unu na isla d'Annobón na colonia de Guinea Ecuatorial.[3]

Na península los campos taríen asitiaos en Burgos, anexu a la prisión, otru nel Puerto de Santa María, en Cádiz, y otru en Alcalá de Henares. Foi esti postreru'l primeru n'abrir n'agostu de 1934. L'apertura d'esti complexu de trabayos forzaos foi noticia en tola prensa de la dómina.[4]

Los presos nos campos de concentración taben obligaos a realizar trabayos forzosos, na so mayoría en colonies agrícoles. La mayoría de los recluyíos yeren lladronos de mal pelo y presos que fueron xulgaos en virtú del capítulu unu de la llei, el folgazanes habituales, o lo que ye lo mesmo, los paraos. Paradóxicamente los que casi nunca llegaben a entrar nel campu de concentración por cuenta de la so alto poder adquisitivu, porque-yos emprestaba la ventaya d'una bona defensa xurídica, yeren los denominaos “xugadores de ventaya y rufianes”, los comerciantes de muyeres o proxenetes. Como dicía unu de los reportaxes, «Hai un individuu, tratante de blanques, que al ser deteníu en Madrid esplotaba a cuatro muyeres, tenía arrendaes dos cases, tenía automóvil, guardaba nuna cuenta corriente cerca de diez mil duros y tenía un maraviyosu guardarropa con dieciocho o venti traje de corte y calidá impecables.»

Yera habitual atopar na prensa de la dómina les sentencies del día aplicando la Llei de Folgazanes y Maleantes], que con total normalidá, falaben de les penes d'unu a trés años d'internamientu nun campu de concentración dictaes pol xulgáu d'instrucción de vez.[5]

Cambeos[editar | editar la fonte]

La llei foi modificada pol réxime franquista pa incluyir la represión de los homosexuales el 15 de xunetu de 1954, como sigue (cambeos en negrina):[6]

«Artículu primeru: (...) el númberu segundu del artículu segundu y el númberu segundu del artículu sestu de la Llei de Folgazanes y Maleantes, de cuatro d'agostu de mil novecientos trenta y tres, queda redactaos de la siguiente forma:

Artículu segundu.- Númberu segundu.- Los homosexuales, rufianes y proxenetes. (...).

Artículu sestu.-Númberu segundu.- A los homosexuales, rufianes y proxenetes, a los méndigos profesionales y a los que vivan de la mendicidad ayena, esploten menores d'edá, enfermos o lisiados, van aplicáse-yos por que les cumplan toes socesivamente, les midíes siguientes:
a) Internáu nun establecimientu de trabayu o colonia agrícola. Los homosexuales sometíos a esta midida de seguridá tendrán de ser internaos n'instituciones especiales y, sía que non, con absoluta separación de los demás.
b) Prohibición de morar en determináu llugar o territoriu y obligación de declarar la so casa.

c) Sumisión a la vixilancia de los delegaos.»

En 1970 foi sustituyida y derogada pola llei sobre peligrosidá y rehabilitación social,[7] de términos bien paecíos, pero qu'incluyía penes d'hasta cinco años d'internamientu en cárceles o manicomios pa los homosexuales y demás individuos consideraos peligrosos sociales por que se rehabilitaren».A pesar de que mientres el periodu democráticu esta llei nun foi aplicada siguió vixente hasta la so derogación nel añu 1995.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.