Liétor

Coordenaes: 38°32′32″N 1°57′21″W / 38.5423°N 1.9558°O / 38.5423; -1.9558
De Wikipedia
Liétor
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Liétor Josefa Moreno Docón
Nome oficial Liétor (es)[1]
Códigu postal 02410
Xeografía
Coordenaes 38°32′32″N 1°57′21″W / 38.5423°N 1.9558°O / 38.5423; -1.9558
Liétor alcuéntrase n'España
Liétor
Liétor
Liétor (España)
Superficie 309.01 km²
Altitú 641 m
Llenda con Elche de la Sierra, Aýna, Alcadozo, Pozohondo, Hellín y Férez
Demografía
Población 1080 hab. (2023)
- 610 homes (2019)

- 565 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.28% de provincia d'Albacete
0.05% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,5 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lietor.es
Cambiar los datos en Wikidata

Liétor ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Atopar a 61 km de la capital provincial, nel valle del ríu Mundo. En 2017 cuntaba con 1.240 habitantes, según los datos oficiales del INE.

Entiende les pedaníes de Cañada de Tobarra, Casablanca, El Ginete, Híjar, Mullidar, Talave,La Alcadima y Les Cases de la Rambla.

Especialmente reseñable ye la ruta de Amanece, que no es poco, película de José Luis Cuerda, rodada parte d'ella en Liétor, onde pueden visitase los llugares y escenarios nos que se filmaron delles escenes.

Historia[editar | editar la fonte]

Yá en dómina prerromana atopar nel valle del ríu Mundo asentamientos d'escasa población ya importancia económica, magar ye ciertu que'l nucleu urbanu sobre'l que se desenvuelve la población mientres la Edá Media nun esistía.

Liétor surde mientres el dominiu islámicu d'al-Ándalus. Nun se conoz la fecha exacta de la so fundación, pero envalórase que pue tar entendida nel sieglu X. Los afayos de la cueva de Los Infiernos atestigüen la importancia de Liétor como población fronteriza, yá avanzada la Reconquista cristiana. Foi precisamente nel sieglu X cuando apaecieron les primeres cultures cristianes en Liétor.

Tres Reconquistar, asocedida a empiezos del sieglu XIII, el monarca Fernandu III donó'l pueblu a la Orde de Santiago, dependencia alministrativa que perduraría hasta mediaos del sieglu XIX. La vocación fronteriza de Liétor caltener mientres munchos años, pos entá a finales del sieglu XIII, allá pelos años 1272 y 1275, Liétor yera frontera colos territorios d'Alcaraz. Esta situación fronteriza, tantu ente musulmanes y cristianos como ente'l Alfoz d'Alcaraz y l'encomienda santiaguista de Socovos –a la que pertenecía Liétor- faía bien difícil la vida nesta población. Esto queda reflexáu nuna carta que, en 1480 dirixó Alonso de Cárdenas, coles mesmes maestre de la Orde, al conceyu del llugar y na que puede lleese que por tar xunto a la frontera de los moros vevis tolos de dicha villa en grandes fatigues y mengua de caltenimientos.

La hestoria encargóse de dexar un bon legáu nesta población, faciendo saber asina la relativa importancia que Liétor ostentó mientres bona parte de la so esistencia. La dote atopada nuna cueva del llugar conocíu como Los Infiernos, fecháu ente los sieglos X y XI, fálanos d'un periodu d'ocupación musulmana nel que la población formaba parte de la frontera colos reinos cristianos. El caballeru árabe al que pertenecieren los oxetos que lu componen, tenía de pasar bones temporaes engardiendo y defendiendo los territorios d'al-Ándalus o intentando anexonar otros nuevos.

Tamién la so población sufría les consecuencies tocantes a númberu d'habitantes, yá que si en 1468 había 250 vecinos, en 1498 quedaben tan solo 160. Apaecen equí, a partir del postreru terciu del sieglu XV, los caballeros de cuantía, a que'l so llinaxe deber les formoses cases qu'entá pueden vese nes cais del pueblu. Yera la so ocupación la d'engardir y controlar les fronteres colos vecinos reinos musulmanes, y por ello quedaben exentos de bona parte de los pagos ya impuestos que d'otra manera tendríen d'apurrir a les arques de la encomienda.

Demografía[editar | editar la fonte]

En 2017 la so población xubía a 1.240 habitantes, según les cifres oficiales del INE.

Gráfica d'evolución demográfica de Liétor (conceyu) ente 1857 y 2017

     Población de fechu según los censos de población del INE.[2]

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2015)[3] Varones Mujer
Cañada de Tobarra 0 0 0
Casablanca 43 23 20
El Ginete 3 1 2
Híjar 6 3 3
Liétor 1250 646 604
Mullidar 16 10 6
Talave 3 3 0

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Amás de el so arriscado y formosu allugamientu natural, destaquen tres monumentos, toos ellos declaraos Bienes d'Interés Cultural na categoría de monumentos.

Ilesia parroquial de Santiago Apóstol[editar | editar la fonte]

Vista del esterior de la ilesia de Santiago.
Interior del templu.

La ilesia parroquial de Santiago Apóstol foi declarada Bien d'Interés Cultural el 22 d'avientu de 1992. Identificador del bien dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-51-0007365.

Asitiáu na Plaza Mayor, el templu foi llevantáu sobre la cortil d'otru edificiu probablemente medieval y del que solamente se caltién la torre. La mentada torre debe de ser una construcción de finales del sieglu XV o principios del XVI, de sólida construcción de sillería, planta cuadrada y gárgoles nes esquines.

Nel templu atopa la capiya del Espín, fundada en 1669 por don Juan de Vandelvira y la so muyer doña Mariana de Tovarra, y consta d'un ampliu espaciu cubiertu con cúpula y un gran retablu no fondero del añu 1720.

La fecha xeneral de construcción del templu ye de la segunda metá del sieglu XVIII, consta planta de cruz llatina, tres naves, capiyes adosaes y cabecera plana. Esti planu proyeutar tres la crecedera de la villa y la necesidá d'ampliar la parroquia, que quedara pequeña pa tanta población.

Ente les obres artístiques que caltién el templu destaca'l retablu mayor de perspeutiva simulada de la capiya mayor, que ye una obra del italianu Paolo Sistori. Tien un magníficu órganu barrocu, con caxa de madera nel so color d'estilu rococó, realizáu en 1787 pol maestru Joseph Lopis. Amás hai una importante imaginería: obres de Francisco Salzillo (Doliosa y Esperanza), Roque López (Nuesa Señora de la Soledá), Baglieto (San José) o José Sánchez Lozano (El nuesu Padre Jesús).

Conventu ya ilesia de los Carmelites Descalzos[editar | editar la fonte]

Covento de los Carmelites Descalzos.

El conventu (y la ilesia) de los Carmelites Descalzos foi declaráu Bien d'Interés Cultural el 18 de setiembre de 1981. Identificador del bien dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-51-0004517.

L'antiguu conventu de los Carmelites Descalzos foi fundáu n'honor a San Juan de la Cruz nel añu 1679, sol reináu de Carlos II l'abruxáu. La obra del edificiu foi diseñada por dalgún flaire de la Orde y construyíu dafechu en lladriyu. En 1835, mientres la desamortización de Mendizábal, los flaires fueron exclaustrados y dende entós nun habiten ellí. Na actualidá l'edificiu utilizar p'acoyer distintos actos culturales.

La ilesia del conventu tien planta de cruz llatina coronada por cúpula. La fachada foi construyida nel añu 1700 según consta nuna inscripción. La so factura ye de gran cencellez, destacando la portada de piedra rematada en frontón triangular. La espadaña barroca y el so cuerpu de campanes mira a la clausura en cuenta de a la cai. Nel interior del templu atopa una escultura de la Virxe del Carmen atribuyida al imaginero Francisco Salzillo. El retablu mayor foi treslladáu a Murcia nel sieglu XIX, onde foi destruyíu mientres la Guerra Civil.

El claustru foi construyíu en 1696 y presenta decoración pintada qu'asonsaña'l lladriyu, y na cripta caltienen los restos de delles momies.

Ermita de La nuesa Señora de Belén[editar | editar la fonte]

Retablu de la Ermita de La nuesa Señora de Belén.

La ermita de La nuesa Señora de Belén foi declarada Bien d'Interés Cultural el 5 de marzu de 1976. Identificador del bien dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-51-0004219.

La ermita de La nuesa Señora de Belén tien planta rectangular bien simple, con arcos de diafragma y cubierta de madera, pero'l so interés, sobremanera, mora nel gran ciclu pictóricu qu'afata tolos sos rincones con unes bien peculiares pintures populares, realizaes ente 1734 y 1735.

Tou ta pintáu, retablos, cortines, arquitectures ilusories, nuna llinia inocente y colorista dientro de la meyor estética popular. Estilísticamente estos murales tán llenos d'encantadores arcaismos ya imperfecciones, pero ye quiciabes eso lo que-y confier un notable interés. Equí desfilen santos, santes, escenes, decoración, hasta l'alegoría de la muerte, acompañaos n'ocasiones de sentencies y versos ejemplificadores.

Una gran variedá iconográfica ufierta tol conxuntu, d'ente tou ello destacamos el camarín onde ingenuamente supónse qu'esiste una cúpula sostenida polos cuatro evanxelistes y rematada pol Espíritu Santu.

El frente repite una gran variedá de columnes salomóniques acabaes n'altor por una supuesta balaustrada, onde se sientan unos ánxeles instrumentistes. Los trés paños del espaciu ocupar, ente les citaes columnes, una Visitación, La Sagrada Familia y l'Inmaculada. Especialmente formosa pola so simplicidá ye la primera de les escenes.

Otros munchos retablos pintaos enllenen l'espaciu internu de la ermita, de los que destacamos el de San Antonio y el de Santa Bárbara.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]