Ledrada

Coordenaes: 40°28′10″N 5°43′12″W / 40.469444444444°N 5.72°O / 40.469444444444; -5.72
De Wikipedia
(Redirixío dende Ledrada (Salamanca))
Ledrada
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Ledrada (es) Traducir Carlos Parra Sánchez
Nome oficial Ledrada (es)[1]
Códigu postal 37730
Xeografía
Coordenaes 40°28′10″N 5°43′12″W / 40.469444444444°N 5.72°O / 40.469444444444; -5.72
Ledrada alcuéntrase n'España
Ledrada
Ledrada
Ledrada (España)
Superficie 16.95 km²
Altitú 889 m[2]
Llenda con Peromingo, Puebla de San Medel, Fuentes de Béjar, Nava de Béxar, Sorihuela, Fresnedoso y Sanchotello
Demografía
Población 447 hab. (2023)
- 241 homes (2019)

- 240 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 26,37 hab/km²
aytoledrada.com
Cambiar los datos en Wikidata

Ledrada ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Béjar. Pertenez al partíu xudicial de Béjar y a les mancomunidaes Banzáu de Béjar y Ruta de la Plata.

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 16,95 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 489 habitantes.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome de llugar inscribir nuna abondosa familia de topónimos qu'aluden a elementos del paisaxe recubiertu de hedra, esto ye, hedrados.[3] Compárese col frecuente Adrados (árboles o edificios cubiertos de hedra), o con La Adrada, topónimu repitíu, qu'en dellos casos apaez atestiguáu como Peña Hedrada. En Zamora esiste un Les Hedradas, pueblu rayano con Ourense. Ledrada apaez documentada como El Hedrada en 1470.[4] La evolución dende un llatín *ILLA HĔDĔRĀTA > Ledrada esplicar por un fenómenu de la fonética sintáctica medieval, la frecuente sinalefa, que dexa nesti casu amenorgar l'hiatu a-y.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Dende'l conceyu puede vese la Sierra de Francia y los famosos hermanitos cerca de Fresnedoso, La Nava y Sorihuela.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres dellos sieglos el territoriu en el qu'anguaño s'atopa Ledrada permaneció práuticamente despoblado siendo tierra de naide. Alfonsu I d'Asturies había vacíado de población tola cuenca del Duero diba l'añu 750, matando a tolos moros y llevándose a tolos cristianos al so reinu. Con ello lo que trataba de consiguir ye que los poderosos exércitos musulmanes que quixeren llegar a los sos dominios nun tuvieren nengún tipu de sofitu loxísticu una vegada cruciaren el Sistema Central.

La desapaición d'un poder único musulmán en 1030 y la formación d'ensame de reinos taifas favorez la ocupación y posterior repoblación cristina de la zona entendida ente'l ríu Duero y el Sistema Central por xentes procedentes del norte de la península. En el casu de Ledrada y la so redolada xeográfica fíxose en redol a finales del sieglu XII y empiezos del XIII. Los sos repobladores procedíen mayoritariamente de Castiella, cuantimás de Avila y Burgos.

Yá en 1157, a la muerte del rei Alfonsu VII de Lleón estremara el so reinu ente los sos dos fíos, dando a Fernandu II Lleón y a Sancho IV Castiella, quedando la vía o ruta de la Plata como frontera ente dambos reinos. Y Ledrada, incorporada a Castiella dientro de l'alfoz d'Ávila, va caltener la so condición d'encruciada y frontera juntamente colos pueblos cercanos de Sanchotello, San Medel, Poblar, Peromingo, etc. formando parte de la Comunidá de Villa y Tierra de Béjar dende la creación d'ésta en 1209.

La so importancia relixosa tuvo de ser grande, pos el beneficiáu de Ledrada figura nel añu 1234 como unu de los fundadores del Cabildru de Clérigos del quarto de riba de la tierra de Bexar”. Y mientres munchos años, Valdelcasa y Peromingo fueron anexos a la ilesia de Ledrada.

A finales del sieglu XIV, añu 1396, Béjar y la so alfoz pasen a pertenecer a Diego López de Stúñiga, lo qu'acaba desaguando nel pasu del territoriu bejarano al Reinu de Lleón, al pasar a depender del votu en Cortes de Salamanca, fechu que se concreta nes siguientes Cortes, les de 1425. Esta incorporación va se-y notificada a los vecinos per mediu d'un veredero. A partir d'esa fecha, Ledrada y el restu de la Tierra de Béjar queda venceyada a la familia de los Stúñiga, Señores primeru y, más tarde, Duques de Béjar, hasta la desapaición del réxime feudal nel añu 1833.

Precisamente, na división de 1833 en que se crean les actuales provincies, Ledrada quedó integráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu[editar | editar la fonte]

Partíu primero d'oru con dos sillares de piedra berroqueña, del so color, puestos unu sobre otru, y enroscada a dambos una hedra del so color. Segundu, de plata con una banda de sable y una cadena d'oru puestu n'orla y bronchante. Al timbre la Corona Real Española.[6]

Bandera[editar | editar la fonte]

Tiñida colos esmaltes del escudu cubriendo cada unu la metá de la tela, teniendo en cuenta llevar el sinople al llau del estil, para quedando na vera la plata, dambos estremaos por una perpendicular, aumentando notoriamente'l tamañu del Escudu que figura nel so centru.[7]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Ledrada ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Economía[editar | editar la fonte]

La so principal actividá económica ye la industria chacinera. Tienen fama les sos chorizos y xamones (dalgunos d'ellos cola Denominación d'Orixe de Guijuelo)

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

San Antonio (13 de xunu), San Roque (16 d'agostu), les Feries (31 d'agostu), y la boda de la virxe (primer domingu d'ochobre). Tamién ye bien popular el tuning "el xamón", que se suel celebrar n'agostu.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Les pataques revueltes, productos chacineros, el roscón...

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial católica so la advocación de Santa María Madalena , na Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Fontes de Béjar.[8] Edificiu d'estilu románicu, que destaca xunto cola ermita de la Virxe de la Hedra y el torrexón.

Personalidaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/ledrada-id37171.
  3. Riesco Chueca, Pascual “Medio natural y poblamiento en la toponimia mayor de Zamora”, Anuariu 2000, Institutu d'Estudios Zamoranos "Florián de Ocampo", Diputación de Zamora, p. 449-500
  4. BARRIO GARCÍA, Ángel y MARTÍN EXPÓSITO, Alberto (1986) Documentación Medieval de los Archivos Municipales de Béjar y Candelario, Diputación de Salamanca.
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. «ANUNCIO d'aprobación del Escudu Heráldicu Municipal de Ledrada (Salamanca)» (en castellanu). Boletín Oficial de Castiella y Lleón. http://bocyl.jcyl.es/boletines/1993/01/21/pdf/BOCYL-D-21011993-36.pdf. Consultáu'l 28 de payares de 2011. 
  7. «ANUNCIO d'aprobación de la Bandera Heráldica Municipal de Ledrada (Salamanca)» (en castellanu). Boletín Oficial de Castiella y Lleón. http://bocyl.jcyl.es/boletines/1993/01/21/pdf/BOCYL-D-21011993-37.pdf. Consultáu'l 28 de payares de 2011. 
  8. Llistáu de parroquies per llocalidá, Diócesis de Plasencia, [1]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]