Las Parras de Castellot

Coordenaes: 40°46′31″N 0°14′37″W / 40.7754°N 0.2436°O / 40.7754; -0.2436
De Wikipedia
Las Parras de Castellot
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Las Parras de Castellote Jose Bolivar Franco
Nome oficial Parras de Castellote, Las (es)[1]
Códigu postal 44566
Xeografía
Coordenaes 40°46′31″N 0°14′37″W / 40.7754°N 0.2436°O / 40.7754; -0.2436
Las Parras de Castellot alcuéntrase n'España
Las Parras de Castellot
Las Parras de Castellot
Las Parras de Castellot (España)
Superficie 42.132887 km²
Altitú 697 m
Llenda con
Demografía
Población 61 hab. (2023)
- 31 homes (2019)

- 24 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 1,45 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Las Parras de Castellot (Las Parras de Castellote en castellán) ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Teruel, comunidá autónoma d'Aragón, de la contorna del Baxu Aragón. Tien una área de 42,13 km² con una población de 73 habitantes (INE 2008) y una densidá de 1,73 hab/km². Cuenta col serviciu d'un chigre y un albergue, dambos edificios de propiedá municipal.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1857 1877 1897 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1991 1996 2001 2004 2014
1229 1210 1108 1201 985 860 778 752 540 240 104 109 79 86 59

Población de derechu, datos del INE.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres los sieglos posterior de reconquistar el pueblu amosó la so mayor puxanza económica llegando a tener cierta importancia na zona del Maestrazgo pola so situación céntrica nesta rexón histórica, con ruta de camín ente Castellote y Morella. Queden dellos apellíos de sustratu mozárabe ente los vecinos.

Les Parres tuvo baxu control de los gobernadores de Castellote, que pertenecíen a diverses órdenes relixoses, ente elles los caballeros Templarios como demuestra'l castiellu d'orixe templariu que s'atopa nel visu del monte de Castellote. Foi nesta dómina cuando se-y camudó'l nome, añader el topónimu d'ésta villa y pasando a ser Les Parres de Castellote. Cola cayida del poder de les órdenes relixoses el conceyu consiguió'l so Independence.

Tuvo la so importancia nes guerres Carlistes dada la situación cercana a la población de Castellote que foi onde se concentró unu de los frentes d'esa guerra más importantes pero tamién desconocíos. Pellí de xuru pasó'l xeneral carlista Ramón Cabrera. Sábese que caltuvo correspondencia con un habitante del pueblu que lu informaba de la política española cartiándose, cuando Cabrera taba yá en Londres instaláu. La cercanía de Castellote, baluarte carlista, y el Mas de las Matas, podría suponer que tropes d'Espartero mover n'ocasiones a esta villa pa tomar de la plaza de Castellote, que foi casi destruyida nesta guerra.

Mientres los últimos años de la república y la Guerra Civil, xunto con munchos conceyos estremeros, el primer sector entamar a partir de coleutivizaciones de marcáu calter anarquista, anque nun llegaron a emular l'ésitu qu'éstes tuvieron en ciudaes como Alcañiz.

A mediaos del sieglu XX una gran cantidá de vecinos dedicaos agricultura emigró a les grandes ciudaes, sobremanera al área metropolitana de Barcelona. La decadencia de la villa foi n'aumentu, pero la xente empezó a volver a la zona, calteniendo una segunda residencia ya inclusive el control de los campos. Con ellos traxéronse a la so familia formada na gran ciudá y dase el relevu xeneracional. Los últimos mandatos del con alcaldes independientes (anque presentándose pol PAR) sirvieron pa modernizar y faer más curiosu y prestosu al pueblu, dexando nun segundu planu la inversión n'infraestructura ganadera.

El 2010 Les parres foi la zona a la que más presupuestu destinar por habitante de tola provincia de Teruel. Siendo integrante de la contorna del Maestrazgo, foi camudada a la contorna del baxu Aragón a principios del 2000. Sigue perteneciendo a la rexón histórica del Maestrazgo, anque la importancia política d'esta ye escasa dende va años, acentuada pola so división territorial ente dos CC.AA.

Contestu de la villa[editar | editar la fonte]

Atopáronse munchos güesos y campusantos nos campos, pero nunca s'investigaron anque nel 2006 por causa de les obres de la carretera que xunía'l trayeutu de Jaganta a les Parres afayaron fuesa con cadabres dientro a les que-y les investigó. Mientres los sieglos posterior de reconquistar el pueblu amosó la so mayor puxanza económica aportando a unu de los pueblos más importantes de Teruel.

Nel sieglu XX al igual que munches otres villes la xente que vivía de l'agricultura camudar a la ciudá en busca de fortuna. Esto guarda cierta rellación tantu a la mala praxis colos dos desamortizaciones qu'afectaron negativamente a tol campesinado español polo xeneral, que fixeron concentrar la tierra en pocos propietarios; la guerra civil, causando baxes na población y exiliu (sobremanera escontra Francia) y el desarrollismo industrial, que supunxeron una partida importante de xente a los centros industriales españoles-

Mientres munchos años la decadencia foi aumentando debíu al retrasu social y d'infraestructures nel pueblu, pero a partir de la década de los 70 y 80 la xente empezó a volver pa celebrar les fiestes del pueblu onde habíen crecíu y aprovechando paros na actividá, ayudando n'ocasiones a la xestión y/o curiáu de les tierres y convirtiendo al pueblu nun llugar de vacaciones pa munches families. Los últimos dos mandatos del PAR sirvió pa modernizar y faer más curiosu y prestosu al pueblu nesti sentíu.

Política llocal[editar | editar la fonte]

Últimos alcaldes de Las Parras de Castellot[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Francisco Sorribas Cortés[2] UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011 José Bolívar Franco PAR
2011-2015 José Bolívar Franco[3] PAR
2015-2019 José Benito Martínez Gil[4] PAR

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[5]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PAR 1 1 3 3
PP - - - -
PSOE - - -
Total 1 1 3 3

El pueblu[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar en dos nucleos urbanos estremaos. Per un sitiu ta'l nucleu central, que correspuende al de Las Parras de Castellot y pol otru'l de Jaganta. Amás, atopamos numberoses masías, na so mayoría despoblaes. L'únicu serviciu estable col que cunta ye col chigre en Les Parres, llamáu Llar de la tercer edá "La Malena", asitiáu al llau de la plaza principal del pueblu; y l'albergue, de propiedá municipal. Mientres festivos, n'ocasiones abre'l chigre de Jaganta. Les principales actividaes económica de la zona son l'agricultura y ganadería, la construcción, y la minería. Hai una mina de sable magrizu (refractarea) en Jaganta, cerca de la llende del términu municipal con Castellote. Por cuenta de l'ausencia de tiendes, los habitantes mover en vehículu priváu a les llocalidaes cercanes a mercar. Nun llega tresporte públicu.

Nel nucleu principal puede visitase el molín d'aceite (almazara), asitiáu nel ribayu y cerca del conceyu, la noria d'agua, asitiada cerca de la fonte de riba, y el molín oleario de Jaganta del sieglu XVII, que llegó a los nuesos díes intactu dempués de ser utilizáu hasta 1946 con escases reformes. Amás, hai cuatro edificios relixosos, la Ilesia de San Nicolás de Bari nes Parres (1704), la Ilesia de Jaganta, la ermita de la Malena y l'ermita de San Pedro. Tamién queda cerca de Jaganta la ermita de Santa Barbara que, asitiada nel visu d'un monte, convertir nun mirador escepcional del valle del Guadalope, anque de mal accesu.

Mientres les fiestes del pueblu y otres festividaes, la so población puede multiplicase casi por diez. El pueblu atrai a numberosos habitantes -sobremanera del área de Barcelona, Zaragoza, del restu de la contorna del baxu Aragón y de Castellón y la Comunidad Valenciana- de los cualos munchos tienen raigaños familiares ellí y una segunda residencia. Tamién llegó muncha xente que nun tien rellación col pueblu, pero construyeron una segunda residencia nel pueblu. El pueblu nun cunta con carreteres interiores salvo la que lo crucia, que tien un tráficu escasu al haber alternatives de camín meyores. Esto, el fechu de que sía pequeñu, y les infraestructures pa neños y nuevos (dos parques y un pabellón deportivu) convertir nun llugar prestosu onde pasar unes vacaciones familiares.

Les fiestes del pueblu de normal son la segunda selmana d'agostu. Los dos díes anteriores celébrase un tornéu de baloncestu y de fútbol nos cualos vienen equipos del restu de la zona a competir por categoríes. El primer día suelse celebrar un tornéu interpeñas de fútbol y el pregón de fiestes, siguíu de baille, sía banda o discomóvil. Los dos díes siguientes realícense diverses actividaes, como enchibles, cucañes, tornéu de cartes, de videoconsola, chicolatada, etc., y el so respeutivu baille con orquesta, siguiendo un discu móvil nel pabellón o la plaza. Tres actos tradicionales son: el repartu de la sardina y el xamón, acompañáu de bébora y orquesta; conciertu de xotes na plaza; y la comida popular, celebrada nel pabellón.

Otres festividaes son la fiesta d'iviernu pa San Nicolás, con foguera, cena na plaza y baille nel chigre del pueblu; y la Malena, de normal la primer selmana de mayu (n'ocasiones la postrera d'abril), con romería na ermita de la Malena. Pa Selmana Santa entamóse n'ocasiones cena y baille nel chigre.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Nel conceyu atopen delles construcciones antigües como la ponte que crucia un ribayu qu'estrema'l pueblu, casar Espada, la casa escuder, el portal de muralla y les fontes. Destaquen delles cases antigües del pueblu con fecha y heráldica nel arcu d'entrada. En Jaganta hai que faer especial mención a la almazara d'aceite -anguaño muséu visitable-, que caltién un antiguu mecanismu del que namái se caltuvo un casu más en tola península en bon estáu.

Tamién puede visitase la noria restaurada nos años 2007 y 2008 tres la cesión d'ésta al conceyu y con una subvención rellacionada cola Exposicíón Internacional de Zaragoza el 2008, que'l so tema yera l'agua y, poro, la edificación taba rellacionada. Lleváronse a cabu otros proyeutos de recuperación de patrimoniu, como'l del molín d'aceite del nucleu de Les Parres, anque les meyores dependen de les subvenciones de la diputación.

La Carretera[editar | editar la fonte]

El tramu d'Aguaviva a les Parres de Castellote de la TE-8301 ye conocíu pola so trazada estrecha y peligrosa, con un ribayu n'unu de los llaterales mientres la mayor parte del percorríu (col so correspondiente guardarraíl). Mientres el 2017 efectuóse unes obres de meyora de visibilidá y trazada por aciu una mínima pero apreciable ampliación del anchor nos tramos de curves más peligrosos, pero ensin reasfaltado. Les condiciones del trazáu de casi 10 km son casi ideales pa pruebes de velocidá cronometraes, polo que se realizaron delles competiciones de motor ente dambes llocalidaes.

El tramu que xune'l nucleu principal con Jaganta, de 2 km, foi modernizáu ya iguáu mientres el 2008, anque'l tramu ente Jaganta y Castellote caltién un firme irregular y con numberoses curves, anque con dos carriles.

Conceyu[editar | editar la fonte]

L'edificiu del conceyu atópase siguiendo la cai mayor dende la Plaza. Cuenta con un serviciu de Biblioteca municipal (cuntó tamién con ordenadores) y un pequeñu ximnasiu colindante. Nel llateral del edificiu atopa un pequeñu consultoriu médicu (serviciu una mañana o tarde a la selmana) que tamién funciona como sucursal bancaria cola mesma frecuencia; y un trinquete d'accesu públicu y gratuitu, ideal por que xueguen dos persones a frontón o otros xuegos de pelota. Tien señal d'internet wi-fi (con contraseña), al igual que la plaza (accesu llibre).

Jaganta[editar | editar la fonte]

Jaganta ye un barriu de les Parres de Castellote asitiáu a 2,5 quilómetros d'ésti y a 6 de Castellote. La so modesta actividá económica basar na agricultura y ganadería, los ingresos de la esplotación museística de la Almazara, y la mina de grebos que s'atopa pela rodiada. Na llocalidá destaquen pola so antigüedá la almazara del sieglu XVII del sistema de prensa de llibra, d'orixe árabe y recuperáu nos años 1994-1995, la ilesia de San Felipe y Santiago del sieglu XVIII, construyida en mampostería y l'ermita de San Pedro, asitiada fora del cascu urbanu. Estremar en dos nucleos, xuníos por una cai central que crucia tol pueblu, siendo la ruta obligada de camín hasta la construcción de la esviadura pela carretera. Apenes queden habitantes regulares, pero mientres periodos branizos lleguen moradores con segunda residencia na llocalidá. Destaca'l ribayu, por onde pasa'l regueru proveniente de la fonte de riba de les Parres.

La fiesta celebren la segunda selmana d'agostu, siendo l'actu más allegáu'l de la suelta de vaquillas na plaza de toros. N'ocasiones, dende'l 2010, se ensoga la vaquilla y conduzse peles cais del barriu. Les fiestes, que duren tres díes, suelen cuntar con delles actividaes y baille. N'ocasiones, lleváronse a cabo evento festivos que resulten desproporcionaos cola llocalidá, pero son promovíos gracies a la celebración d'eventos musicales nocherniegos, recurriendo a la propaganda, invitación y tresporte de mozos de los pueblos colindantes.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Demetrio Carceller Segura, ministru del xeneral Franco que-y asesora sobre la necesidá d'un aproximamientu a los Estaos Xuníos.[6]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  3. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  4. (en castellanu). http://espanaencifras.elespanol.com/aragon/teruel/parres-de-castellote-les. Consultáu'l 23 d'abril de 2017. 
  5. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 27 de setiembre de 2012.
  6. Ricardo de la Cierva La Hestoria confiésase, España 1930-1977, Editorial Planeta Barcelona, 1976 ISBN 84-320-3300-6, tomu 10, páxina 138

Ver tamién[editar | editar la fonte]