Lamium galeobdolon

De Wikipedia
Lamium galeobdolon
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Asteridae
Orde: Lamiales
Familia: Lamiaceae
Subfamilia: Lamioideae
Tribu: Lamieae
Xéneru: Lamium
Especie: Lamium galeobdolon
L.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Lamium Galeobdolon, Galeopsis galeobdolon, Lamiastrum galeobdolon o Galeobdolon luteum,[1] comúnmente conocíu como arcánxel mariellu, planta d'artillería, o planta d'aluminiu, ye una planta con una flor montesa bien estendida n'Europa, y introducióse n'otros llugares como planta de xardín. Amuésase la morfoloxía de la flor asimétrica, fueyes opuestes y tarmos cuadraos típica de la familia de la menta, Lamiaceae. Les flores son de color mariellu nidiu y en recímanos axiales, con una capiya prominente (el lóbulu dorsal de la corola). Arrobínase fácilmente y asina s'utilizó comúnmente como una cubierta vexetal ornamental. Puede ser invasivo en llugares onde nun ye nativu y débese tener cuidu al momentu de llantar nestes árees.

Descripción[editar | editar la fonte]

L'arcánxel mariellu ye una planta perenne de fueyes grandes con corredores soterraños crez a un altor d'unos 40 a 80 cm. Les fueyes opuestes empareyaes son acosaes, llargamente ovaes con una base cordada y marxe dentáu. La parte inferior de les fueyes ye de cutiu de color púrpura. Les flores crecen en verticilos nuna espiga terminal y lleguen a tar en grupos numberosos d'hasta un númberu de 8 nos nuedos alcontraos na metá alta del tarmu,[2] recibiendo'l nome de verticilastros teniendo bráctees paecíes a les fueyes de llantar pero les cimeres miden de normal son 1-2 vegaes tan llargues como apuerten a anches pero menos dentaes; les inferiores son tan curties o tan llargues como ye'l entrenudo de la planta. El mota ye de cinco lóbulos y mide de 7 a 10 mm. La corola ye de color mariellu, de 15 a 25 mm de llargu, los pétalos tán fundíos con un tubu llargu y dos llabios. El llabiu cimeru ye encapucháu y el llabiu inferior tien tres lóbulos de tamañu similar col central que ye triangular y, de cutiu con rayes de color naranxa. Hai dos estames curtios y dos llargos. Los carpelos fúndense y el frutu ye una esquizocarpo de cuatro cámares.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Hai una serie de taxones estrechamente rellacionaos que s'hibriden con L. galeobdolon y en dellos casos nun s'acepta de manera inequívoca como especies distintes, pero considérense subespecies o variedaes por munchos autores. La más conocida d'elles ye l'arcánxel mariellu abigarráu (subespecie: argentatum), que les sos fueyes tienen de cutiu abigarramiento, amosando como parches de plata dispuestu como un ampliu semicírculu. Estosobremanera, les sos flores son grandes y se autocultiva tantu que recibe la indicación variegatum, ye'l taxón más de cutiu conocíu como un fuxitivu con xardín.

Subespecies[editar | editar la fonte]

  • Lamium galeobdolon subespecie argentatum
  • Lamium galeobdolon subespecie endtmanii
  • Lamium galeobdolon subespecie flavidum
  • Lamium galeobdolon subespecie galeobdolon
  • Lamium galeobdolon subespecie montanum

Cultivo[editar | editar la fonte]

Esti tipu de plantes riquen solombres fondes con calor y un suelu moderáu de tar secu a tar húmedu. Los suelos deben de tar a una acidez de pH 5.5 a 8 siendo indicadora de alcalinidad y suelos probes en nitróxenu.

Referencies[editar | editar la fonte]